Jak informovala ODS v tiskové zprávě, její poslanci Evropského parlamentu Ondřej Krutílek a Alexandr Vondra přišli s iniciativou, jejímž cílem je odložení pokut pro automobilky a urychlení přehodnocení celého zákazu spalovacích motorů, jenž je plánován na rok 2035.
Zachraňme evropský autoprůmysl a neničme si plíživě Schengen
— Ondřej Krutílek (@ondrejkrutilek) October 11, 2024
V tomto týdnu proběhla další štrasburská schůze Evropského parlamentu. Jako červená nit se jí z pohledu mé aktivity táhlo téma krize automobilového průmyslu. Té byla věnována na plénu parlamentu speciální rozprava, v… pic.twitter.com/kszc4du1z6
„Evropský automobilový průmysl se nachází v krizi, kterou způsobila nepředvídatelná a stále se rozšiřující regulace, která obsahuje naprosto nerealistické požadavky na emise. Již nyní je například jasné, že automobilky v příštím roce nedokáží splnit příliš ambiciózní limity na emise CO2, protože výrazně klesla poptávka po elektromobilech. Hrozí jim proto pokuty za něco, co nedokáží samotně ovlivnit. Těmto pokutám musíme zabránit, protože by uvrhly evropský automobilový průmysl do ještě hlubší krize,“ uvedl europoslanec Ondřej Krutílek.
„To, čeho jsme nyní svědky, není transformace evropského automobilového průmyslu, ale jeho řízená likvidace pod hlavičkou Green Dealu a pod taktovkou Evropské komise. Výrobci aut proto před drahými energiemi a šílenou regulací z Evropy utíkají do Ameriky, Číny a Indie. Zmizí kvůli tomu miliony pracovních míst, která určitě nezachrání žádná cla. Ta jen povedou k dalšímu zdražování aut pro občany evropských států. Musíme revidovat Green Deal a odložit pro průmysl likvidační pokuty,“ řekl europoslanec Alexandr Vondra.
„Požadujeme, aby Komise přehodnotila časový plán i požadované podmínky, čímž by se předešlo vážnému dopadu na automobilový průmysl a občany členských států EU. Chceme co nejrychlejší revizi emisních limitů, aby se zabránilo nesmyslným a destruktivním pokutám,“ upřesnil Ondřej Krutílek. „Komisi zároveň žádáme, aby zavrhla její jednostrannou orientaci na elektromobilitu, přistoupila k technické neutralitě a otevřela dveře konkurenci různých technických řešení na cestě k nižším emisím,“ vysvětlil Alexandr Vondra.
Ondřej Krutílek a Alexandr Vondra jako důvod jejich počínání uvádí snahu o zachování konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu a udržení pracovních míst. Dopis adresovaný předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, který připravili, už podpořilo podpisem 116 europoslanců z 23 členských států a 5 europoslaneckých klubů.
Jaký máte názor na zákaz prodeje vozů se spalovacím motorem od roku 2035 vy? Budeme rádi, když se s námi podělíte o názor v diskuzi pod článkem.