Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) oznámilo, že spojilo síly s ministrem dopravy Martinem Kupkou a společně se pokusí o úpravu současných limitů emisí CO2 pro osobní automobily a dodávky. To souvisí s nedávnou zprávou, kdy ministr oznámil, že se Česká republika pokusí o to, aby přezkum dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory proběhnul dříve, a to kvůli zachování konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu a udržení pracovních míst. Přezkum je přitom plánován na rok 2026, nicméně kritici zákazu prodeje vozů se spalovacím pohonem si přejí, aby proběhl už v příštím roce.
🚨 Tohle musíme řešit! Zavádění elektromobilů v celé Evropě zpomaluje, dotace ani cla všechno nespasí. Výrobci osobních automobilů nebudou schopni splnit emisní cíl pro rok 2025.
— Martin Kupka (@makupka) October 4, 2024
🤝 Spojujeme síly se Sdružením automobilového průmyslu pro realistické přenastavení ambiciózních CO2… pic.twitter.com/VtApIe6v00
ČR tak i přes poslední zprávy nové Evropská komise, jež podle jejích slov neplánuje revizi konce spalovacích motorů v roce 2035, podle vyjádření žádá o technologickou neutralitu a chce zamezit sankcionování už v příštím roce. To bylo schváleno už před pěti lety, ale podle názoru Sdružení automobilového průmyslu by v současné době bylo vzhledem k vývoji automobilového průmyslu kontraproduktivní. Ministr dopravy Martin Kupka k tomu uvádí: „Navazujeme tak na své dosavadní aktivity v oblasti realistického a realizovatelného ozelenění dopravy a zachování její dostupnosti, a proto jsem se ve spolupráci se Sdružením autoprůmyslu rozhodl oslovit ministry členských zemí, aby podpořili potřebu urychlit revizi stanovených limitů. Společně uděláme vše pro to, abychom doma nemuseli pomýšlet na zavíraní továren a ztrátu pracovních míst i ztrátu individuální mobility.“
Martin Jahn, prezident AutoSAP a člen představenstva Škoda Auto, dodává: „Prvním krokem k udržení silného automobilového průmyslu v ČR je rychlé řešení skokového zvýšení emisních cílů od roku 2025. Za současných tržních podmínek je prakticky nemožné tyto cíle splnit, což by vedlo k masivním sankcím v řádech stovek miliard korun pro výrobce automobilů. To by jen dále oslabilo jeho pozici vůči globální konkurenci a současně odčerpalo zdroje na další nezbytné investice do jeho transformace. Proto je nezbytné provést dřívější revizi cílů CO2.“
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAP, pak zdůrazňuje: „Velmi si vážíme podpory ministra Kupky. Stojíme na kritickém rozcestí, na kterém jde o mnohem více než o procenta emisních cílů – jde o pracovní místa, zachování silného automobilového průmyslu v České republice a strategickou nezávislost Evropy. Pokud to se snižováním emisí myslíme opravdu vážně, musíme vytvořit konkurenceschopné podmínky pro průmysl a řešit klíčové výzvy, jako jsou vysoké ceny energií, nadměrná regulační zátěž nebo téměř neexistující evropský dodavatelský řetězec pro elektrickou mobilitu.“
Připomeňme, že zákon EU, jenž byl odsouhlasen před rokem a půl, vyžaduje, aby nové automobily prodávané po roce 2035 měly nulové emise uhlíku, což fakticky znemožní prodej nových vozidel se spalovacími motory.