Agentura Reuters upozornila na výrok italského ministra průmyslu Adolfa Ursa (na fotografii výše). Dnes totiž uvedl, že očekává během několika hodin pevný závazek společnosti Stellantis ohledně jejího plánu postavit v zemi závod na výrobu baterií. Pohrozil přitom tím, že jinak Itálie přesune veřejné prostředky alokované pro tento projekt jinam.
Připomeňme přitom, že nejde ani zdaleka o první spor mezi Itálií a Stellantisem. Vláda premiérky Giorgie Meloniové se již několik měsíců dohaduje s mateřskou společností Fiatu, Stellantisem, a obviňuje automobilku ze zanedbávání historických výrobních základen v Itálii. Střet s nacionalistickou vládou pro Stellantis přitom už dříve přišel i kvůli tomu, že chtěl model Milano vyrábět v Polsku. Vše nedávno zašlo tak daleko, že se mluvilo o tom, že chce Itálie nabídnout zaniklé značky koncernu Stellantis Číňanům, a tím rozšířit domácí průmysl.
Aktuální střet Stellantisu a italské vlády se týká ACC (Automotive Cells Company), společného podniku na výrobu baterií, v němž je Stellantis největším investorem, jehož cílem je v Evropě vybudovat tři továrny na baterie. Na začátku roku však společnost oznámila pozastavení práce na závodech v Itálii a Německu kvůli zpomalující se poptávce po elektromobilech.
„Stellantis nám musí dát odpověď, a to co nejdříve,“ uvedl ministr Adolfo Urso během konference v Rimini. „Pokud nám Stellantis nedá kladnou zpětnou vazbu do několika hodin, přesuneme prostředky jinam. Nemůžeme si dovolit o ně přijít, protože Stellantis nedodržuje své závazky,“ dodal nekompromisně. Stellantis přitom na vyjádření zatím oficiálně nijak nereagoval.
ACC počítá na výstavbu italské gigatovárny v Termoli, což je město se zhruba 30 tisíci obyvatel a velkým přístavem, s celkovou investicí ve výši přibližně 2 miliard eur (50 miliard korun), z toho 370 milionů eur (9,3 miliard korun) by mělo přijít právě z veřejných zdrojů prostřednictvím fondu na podporu oživení Evropy po pandemii koronaviru. Jak víme již z minulosti, cílem továrny by přitom mělo být vyrábět v roce 2030 minimálně 120 GWh baterií ročně a zároveň zintenzivnit vývoj a výrobu nové generace vysokovýkonných článků a modulů.
Adolfo Urso údajně nakonec změkčil svá vyjádření tím, že vláda posoudí, jak podpořit plán na továrnu v Termoli dalšími veřejnými prostředky, pokud Stellantis potvrdí své plány.