Málo a pozdě, ale přece. V Evropě spustila provoz další velká baterkárna

Málo a pozdě, ale přece. V Evropě spustila provoz další velká baterkárna
Fotografie: Stellantis
  • Evropské automobilky jsou závislé na dovozu elektrických článků z Číny
  • Změnit to mají nové baterkárny, ty však vznikají pomalu a obtížně
  • Dvěma velkým koncernům se podařilo jednu takovou otevřít ve Francii

Koncern Stellantis aktivně řeší nedostatek evropských výrobních kapacit na elektrické články. Spojil se za tím účelem s petrolejářským gigantem TotalEnergies/Saft a společně v roce 2020 firmy vytvořily společnost ACC (Automotive Cells Company) určenou právě k výstavbě tří baterkáren na území starého kontinentu. V roce 2022 se k nim přidal ještě Mercedes-Benz a výsledkem je první ze tří baterkáren. Ta vznikla v severofrancouzském dvojměstí Douvrin/Billy Bercau, tedy tam, kde bývala motorárna PRV.

Baterkárna s cílovou kapacitou 40 GWh v roce 2030 momentálně běží ve zkušebním provozu, ostrý náběh s počáteční roční kapacitou 13 GWh se očekává do konce letošního roku. Je to první bod střednědobého plánu Stellantisu na vybudování vlastní výrobní kapacity 250 GWh do roku 2030 a zajištění celkové kapacity 400 GWh ve stejném období. S počátku se počítá s konvenčními NMC bateriemi, v dohledné době by mělo dojít na technologii pevného elektrolytu od firmy Factorial a také na lithium-sirnou chemii Lyten. Má to pomoci koncernu ve splnění záměru prodávat v roce 2030 minimálně 75 různých plně elektrických modelů v množství aspoň 5 milionů ročně. V Evropě by ostatně tou dobou rád prodával výhradně elektrická osobní auta, v USA pak půlku z nich.

Součástí projektu je také školicí středisko na stejné adrese, které bude rekvalifikovat zájemce zevnitř firmy o přechod na profese kolem výroby baterií. Těch totiž bude do roku 2025 potřeba kolem 600. Kurz má 400 hodin a měl by produkovat odborníky s úplnou kvalifikací.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze