Koncern Stellantis nedávno dokončil testování syntetických paliv u svých motorů

Koncern Stellantis nedávno dokončil testování syntetických paliv u svých motorů
Fotografie: Peugeot
  • Palivo se testovalo u 28 rodin motorů
  • Snížení emisí by mělo dosáhnout až 90 %
  • Do roku 2038 chce Stellantis dosáhnout uhlíkové neutrality

Skupina Stellantis oznámila, že dokončuje testování syntetických paliv (eFuels) u 28 rodin svých motorů. Cílem je urychlit potenciální snížení emisí uhlíku u 28 milionů vozů Stellantis se spalovacím motorem vyrobených v Evropě od roku 2014 (Euro 6). Toto opatření doplňuje závazek skupiny prodávat v Evropě od roku 2030 osobní vozidla výhradně s elektrickým pohonem. Doplňkovým řešením pro snižování emisí uhlíku a boj proti klimatickým změnám je palivo s označením eFuel. To je vyráběné z CO2 zachyceného z atmosféry a z obnovitelné energie. Plošné zavedení paliv eFuel by majitelům vozů se spalovacím motorem nabídlo jednoduchou a cenově dostupnou možnost dekarbonizace, aniž by museli vyměnit vůz, modernizovat palivový systém motoru nebo čekat na instalaci nové sítě infrastruktury.

„Zintenzivňujeme naše úsilí v boji proti globálnímu oteplování a testujeme uhlíkově neutrální paliva jako doplňková řešení k posílení našeho komplexního přístupu k dekarbonizaci. I když i nadále pokračujeme v naší strategii elektrifikace, musíme zároveň najít účinná alternativní řešení, jak snížit emise CO2 u stávající 1,3 miliardy automobilů se spalovacími motory.“ uvedl Carlos Tavares, generální ředitel skupiny Stellantis. „Tím, že potvrdíme kompatibilitu motorů Stellantis s palivy eFuels, nabídneme našim zákazníkům nový nástroj boje proti globálnímu oteplování, který může mít téměř okamžitý dopad. Toto opatření je v souladu s naším závazkem dosáhnout do roku 2038 uhlíkové neutrality.

Skupina Stellantis testuje a ověřuje kompatibilitu u benzinových a naftových motorů vyrobených v letech 2014–2029. Přísný validační protokol zahrnuje mimo jiné testy emisí výfukových plynů, schopnosti startování, výkonu motoru, spolehlivosti, ředění oleje, životnosti palivové nádrže, vedení a filtrů. Používání paliva eFuel ve 28 milionech vozidel ve vozovém parku Stellantis by mohlo v letech 2025–2050 potenciálně snížit emise v Evropě o 400 milionů tun. Výroba eFuel je příležitostí k přehodnocení energetické suverenity a přepracování mapy zdrojů energie podle dostupnosti větrných a solárních zdrojů, nikoliv podle míst těžby fosilních paliv, jak je tomu v současnosti.

Koncern investuje do roku 2025 více než 30 miliard eur do elektrifikace a softwaru, aby mohl vyrábět elektromobily, které splní očekávání zákazníků. Zkoumá rovněž další řešení, jež mu pomohou pokračovat v úsilí o snižování emisí a dosažení cíle poskytovat čistá, bezpečná a cenově dostupná řešení mobility pro všechny. Dlouhodobý strategický plán Dare Forward 2030 si klade za cíl snížit emise CO2 do roku 2030 na polovinu oproti roku 2021 a do roku 2038 dosáhnout uhlíkové neutrality s jednociferným procentem kompenzace zbývajících emisí. Mezi hlavní cíle plánu Dare Forward 2030 patří také to, aby 100 % prodejů osobních vozidel v Evropě a 50 % prodejů osobních vozidel a pick-upů v USA tvořila do roku 2030 bateriová elektrická vozidla.

Zároveň se mluví o dosažení zdvojnásobení čistého obratu do roku 2030 (ve srovnání s rokem 2021) při zachování dvouciferné běžné provozní marže po celé desetiletí a do roku 2030 je plánováno obsazení prvního místa v žebříčku spokojenosti zákazníků na všech trzích, a to jak z hlediska produktů, tak služeb.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze