Jeep se blíží velkému elektrickému zlomu a uvedl koncept Magneto 3.0

Jeep se blíží velkému elektrickému zlomu a uvedl koncept Magneto 3.0
Fotografie: Jeep
  • Jeep chce do roku 2030 prodávat polovinu svých aut s plně elektrickým pohonem
  • Do roku 2025 chce mít na trhu tři elektromobily, první z nich už jezdí
  • Počítá se i s elektrizujícími příběhy v nejtěžším terénu

Již 57. ročník tradičního off-roadování Easter Jeep Safari v utažské poušti Moab (1.–9. 4. 2023) se opět stane místem dobrodružství při překonávání nejrůznějších terénních záludností a také prezentace novinek od Jeepu. Ten už předloni překvapil konceptem Jeep Magneto, což nebylo nic jiného než nejterénnější verze Jeepu Wrangler, tedy dvoudveřový Rubicon opatřený modifikovanou plastovou karoserií ve stylu pick-upu, sadou funkčních terénních doplňků Jeep Performance Parts od Mopar a elektrickým motorem s výkonem 289 k/371 Nm místo spalovacího. Ano, žádné individuální pohony jednotlivých náprav či kol; ponechané rozvodovky, závěry diferenciálů i manuální převodovka s redukcí, tedy poctivé železo.

Rozvor byl proti standardnímu krátkém Wrangleru prodloužen o 15 cm, zadní sedadla byla nahrazena odkládací plochou a mohutnou ochranou proti převrácení

V té době to byl vůbec první tovární elektrický Jeep a všichni tušili, co to znamená. Ale málokdo tušil, že následující rok, tedy 2022, spatří Utah vylepšený koncept Magneto 2.0 a že nepůjde o žádný detailní tuning, ale o pořádnou nálož výkonu navíc. Zcela přepracovaná elektrovýzbroj s 800V architekturou a 70kWh baterií totiž dostala do vínku elektromotor s axiálním tokem schopný po deset vteřin vyvinout proud 600 A. To znamená výkon 633 k (uváděných 625 k je podle americké normy SAE), točivý moment 1 156 Nm a zrychlení z klidu na 96 km/h za neuvěřitelné dvě sekundy, jakkoliv právě to u off-roadu není to nejdůležitější. Proto nechyběly vyztužené zátěžové nápravy Dynatrac 60/80 se zvýšeným pérováním a 20" kola se 40" pneumatikami.

A protože právě začíná další ročník Easter Jeep Safari, máme tu Jeep Magneto 3.0. Tentokrát už nepřináší žádné zvraty. Hardware už prošel jen menšími optimalizacemi, dvoumístná karoserie v typickém bílo-modrém nátěru dostala větší nástupní otvory a pozměněné proporce. Dalším laděním se však motor podařilo vycizelovat až na 659 k/1 224 Nm, jenže taková nálož není potřeba pořád, proto nechybí spínač, kterým se pohon zkrotí na výkon prvního Magneta. Dále přibyla dvoustupňová rekuperace a také režim pro sjíždění nejprudších svahů při zařazené redukci, kdy lze pohon ovládat jediným pedálem. Ani to ještě není sériové auto, které ostatně přijde nejdřív v roce 2025. Technici tedy mají ještě dva roky na ladění a 58. ročník velikonočního Jeep Safari se blíží.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze