Závodní Audi Sport Quattro z 80. let se poprvé projelo na e-palivo

4
Závodní Audi Sport Quattro z 80. let se poprvé projelo na e-palivo
Fotografie: Synhelion
  • Společnost Synhelion už produkuje moderní syntetický benzín
  • V režimu pilotního provozu pro vlastní potřebu jej produkuje německý závod
  • Komerční výroba se má rozběhnout v roce 2027 na území Evropské unie

Švýcarská společnost Synhelion provozuje od loňska továrnu Dawn na syntetické palivo, přezdívané krátce e-palivo, v německém Jülichu. Vyrábí syntetickou ropu pomocí nepřímé hydrogenace tzv. Fischer-Tropschovým procesem, který známe i z Litvínova, kde se používal za druhé světové války. Tehdy však bylo k vyvíjení vysokých teplot využíváno uhlí, jehož je v místě bohatý dostatek, dnes byl tento energeticky náročný způsob vylepšen tak, aby byl uhlíkově neutrální. Využívá totiž ohřevu sluneční energií, ať už přímého s pomocí heliostatického pole, nebo nepřímého díky fotovoltaickým panelům a termochemickému reaktoru.

Jako vstupní surovina slouží z velké části zemědělské odpady, které se fermentací mění na bioplyn. Ten je s pomocí tepla přeměněn na syntetický plyn, který se po ochlazení a zkapalnění mění na syntetickou ropu. Ta se pak následně rafinuje obvyklým způsobem na jakýkoliv potřebný druh paliva, tedy například kerosin, naftu či benzín. Podle výrobce je proces uhlíkově neutrální, protože je kompletně poháněn solární energií, s níž nakládá tak, že je údajně schopen provozu 24 hodin denně za libovolného počasí. Výroba aktuálně běží v malém měřítku, využívaném pro testy a vnitřní provoz.

V roce 2027 by však Synhelion chtěl otevřít další závod ve Španělsku, který by měl začít e-paliva prodávat o šest let později by jej mělo španělskou rafinerii opouštět milion tun ročně. I když to není dokonalé řešení, protože při jeho spalování i nadále vznikají škodlivé látky a účinnost celého procesu se nemůže rovnat s elektromobilitou, přesto jsou e-paliva vnímána jako vhodná alternativa k fosilním zdrojům a případný prostředek pro udržení mobility v méně rozvinutých regionech či pro majitele veteránů.

Syntetický benzín by měl být přinejmenším stejně dobrý, jako jeho fosilní protějšek, protože kvalita vstupní suroviny je mnohem vyšší a především stálá a plně pod kontrolou. Jako důkaz uspořádala firma Synhelion netradiční akci, kdy své solární e-palivo nalila, vůbec poprvé v historii, do nádrže zcela sériového, legendárního ostrého kupé Audi Sport Quattro z roku 1985 a vůz s ním bez problému absolvoval celý veteránský závod.

Diskuze ke článku
den
den
Naposledy upraveno: 7. 7. 13:40
To neni dokonale reseni protoze potrebuje biomasu. A uhlikove neutralni to bude pokud biomasa se take vyrabi neutralne - zemedelske stroje a hnojova museji byt neutralni.
Zajimava bude cena litru paliva. Biomasy, ktera je "zadarmo" je omezeny mnozstvi.
Nebylo by take levnejsi ten bioplyn rovnou spalit pro vyrobu elektriny?

A myslim ze Litvinov delal benzin z uhli a za komousu do 60. let, jen se to jmenovalo Stalinovy závody. Az jak natahli druzhbu tak se preslo na ropu.
den
den
s regiony, kde se na elektřinu v dohledné době nebude moci jezdit, to nehraje dohromady. Bud' je to sever - neni biomasa, nebo chudy jih - mozna maji biomasu (pokud to neni poust') ale take maji i spoustu slunce a tam jde vyrabet elektrinu kdekoliv. Pochybuji ze budou chtit jezdit ve srotech ale na drahe palivo. Zbyvaji jen veterany v bohatych zemich. To ano.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze