Letošek bude pro značku Peugeot skutečným „elektrickým rokem“, neboť v jeho průběhu představí nové modely a nové technologie. To platí zejména pro nový hybridní systém skupiny Stellantis, který bude nabízen ve vozech Peugeot 3008 a 5008 a poté bude rozšířen i na další modely. Obohatí mimořádně komplexní rodinu elektrifikovaných pohonů zahrnující plug-in hybridy, 100% elektromotory a vodíkové palivové články. Systém Peugeot Hybrid 48V tvoří benzínový motor PureTech o výkonu 136 koní, který je spojen s novou šestistupňovou dvouspojkovou elektrifikovanou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor.
Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva až o 15 %. SUV segmentu C vybavené tímto hybridním systémem tak může při jízdě ve městě více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi. Řidič je o fungování hybridního systému informován prostřednictvím sdruženého přístroje Peugeot i-Cockpit, přičemž aktivace jednotlivých režimů je plně automatická. Při běžné jízdě pracují spalovací a elektrický motor společně, nebo odděleně, aby se optimalizovala spotřeba energie.
Při prudké akceleraci poskytuje elektromotor benzinovému motoru při nízkých otáčkách vyšší točivý moment. Při zpomalování se benzinový motor vypne a z elektromotoru se stane generátor, který dobíjí 48V baterii. Ve městě na krátké vzdálenosti a při manévrování je vozidlo poháněno výhradně elektromotorem, tedy v režimu nulových emisí. Úspora paliva dosahuje až 15 % a emise CO2 od 126 g/km u modelu 3008 a od 128 gramů u modelu 5008. V porovnání s neelektrifikovaným benzínovým motorem se srovnatelnými vlastnostmi nabízí hybridní pohon průměrnou úsporu přibližně jeden litr paliva na 100 km. Této úspory je dosaženo především ve městě (-2,5 l/100 km) a na silnici (-0,7 l/100 km), při jízdě po dálnici zůstává spotřeba nezměněna.
Tento výkon znamená u modelů 3008 a 5008 průměrné snížení emisí CO2 o 20 g/km. Pokud to nabití baterie dovolí, umožňuje hybridní systém startování, manévrování (například při parkování) a jízdu nízkou rychlostí v hustém provozu v plně elektrickém režimu. Při vyšších rychlostech (do 145 km/h) se spalovací motor zastaví, jestliže řidič při ustálené rychlosti a při zpomalování uvolní pedál plynu. Když má řidič při nízkých otáčkách převzít řízení, elektromotor poskytne dodatečný točivý moment s jednorázovým navýšením (overboost), které kompenzuje reakční dobu turbodmychadla, čímž se zabrání podřazování a zajistí se vyšší jízdní komfort a dynamika. Když řidič plně sešlápne plynový pedál, elektromotor dodá dalších 9 kW (cca 12 k) výkonu.
Převodovka e-DCS6 (Dual Clutch System)
Motor Peugeot Hybrid 48V je vybaven novou elektrifikovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou umožňující změnu převodu bez přerušení točivého momentu, která je speciálně navržena pro hybridní systémy. Ve skříni převodovky je umístěn také elektromotor, měnič a řídicí jednotka, což optimalizuje rozměry a hmotnost vozidla a zaručuje vynikající jízdní vlastnosti. Synchronní elektromotor s permanentními magnety zabudovaný do převodovky dosahuje špičkového výkonu 21 kW (28 k) a točivého momentu 55 Nm. Umožňuje plně elektrický pohon vozidla při nízkých požadavcích na točivý moment a pomáhá spalovacímu motoru, který má díky tomu nižší spotřebu. Při zpomalování motor funguje jako generátor, který dobíjí 48V baterii hybridního systému. Za pomoci řemenového startéru zajišťuje také hlavní start spalovacího motoru.
Řemenový startér
Tento startér napájený 48 V zajišťuje opětovné startování spalovacího motoru prostřednictvím speciálního řemene. Umožňuje rychlé a transparentní startování. 48V lithium-iontová baterie má celkovou kapacitu 898 Wh a dostupnou kapacitu 432 Wh. Je navržena tak, aby si zachovala stejnou úroveň výkonu po celou dobu životnosti vozidla, a je na ni poskytována záruka 8 let/160 000 km.
Uvedený motor PureTech 136 nahrazuje motor PureTech 130 EAT8 a brzy bude k dispozici i v dalších modelech řady Peugeot, jako jsou vozy 208, 2008, 308, 308 SW a 408. Vozy Peugeot 3008 a 5008 Hybrid se vyrábějí v továrně v Sochaux a na evropský trh budou uvedeny ve druhém čtvrtletí letošního roku.
Nejsem si jistý jak chtějí z té baterky tahat 9kW a špičkově až 21kW, to by bylo více než 23C. Pro srovnání Tesla performance se 100kWh baterkou jí přetěžuje maximálně něco kolem 5C.
Nemluvě o tom, že těch využitelných 432Wh by při odběru 21kW vycucli za něco málo přes minutu. Při odběru 9kW za necelé tři minuty. To si tu bezemisní jízdu ve městě vážně užijete.
Poloviční výkon Trabanta (na vice nez dvojnasobnou vahu) na necelé tři minuty... :-D