Nová generace modelu 308 přišla celkem nedávno a všechny zaujal design, který po vzoru francouzských vozů nezklamal. Ostře tvarovaná příď využívá vertikálních diodových pásů, které mají připomínat drápy šelmy. Ve vyšší výbavě nechybí Full LED hlavní světlomety a kdo si potrpí na velká kola, maximem se v tomto případě stane 19". To bohatě stačí a zvláště u verze SW vypadaly lité 19" velmi hezky. Záď vozu se oproti předchůdci dočkala výrazně sportovnějších partií – dominantou jsou tří segmentová LED koncová světla. Pod zadním oknem je naznačený splitter výhradně pro efekt.
Technické parametry Peugeot 308 (2021) Hybrid 225
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 367 × 1 852 × 1 441 mm, 1 633 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 165 (133 + 81) kW, 225 (180 + 110) koní, točivý moment: 360 Nm |
Baterie | 12,4 kWh (9,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,2 l / 100 km |
Cena od | 1 155 000 Kč |
A jak bezpečně poznáte, že před vámi stojí plug-in hybridní verze? Kromě modrých nápisů na karoserii je její hlavní dominantou víčko na levém zadním blatníku. Tam půjde zapojit výhradně kabel Mennekes, což už dopředu značí, že se bude na nabití baterky čekat celkem dlouho. Po usednutí do kabiny je znát, že Peugeot si pořádně pohrál s ovládacími prvky a interiér od základu překopal. Mně se uspořádání kabiny až na pár drobností zamlouvá, místa je dostatek a snad jen ovladač automatické převodovky v podobě malé páčky je za mě přešlapem, který si mohl koncern PSA odpustit u všech modelů. Co mě naopak dosti zaujalo, to byla plně elektricky ovládaná sportovní sedadla s namodralou kůží Naboo Nappa. Sice jsou dostupná za příplatek 43 tisíc Kč, ale na druhou stranu se v nich velmi dobře sedělo a v testované výbavě GT Pack nabízela 5 masážních programů.
Nová generace Peugeotu 308 přichází opět s i-Cockpitem, takže pro vyšší cestující nastává dilema. Maličký volant se šišatým tvarem se jen velmi těžce nastavuje do pozice, aby přitom řidič viděl na plně digitální budíky s možností zobrazení ve 3D. I já měl tento problém a než abych měl volant na kolenou, raději jsem si jej dal výše a přišel o pohled na důležité ukazatele rychlosti nebo dojezdu. Tento kompromis je za mě velmi obtěžující a nechápu, proč s tím výrobce něco neudělá. Navíc, žádná jiná automobilka takové řešení palubní desky a volantu nepoužívá. Zřejmě jsou si ostatní výrobci vědomi toho, jaké peripetie mohou některé řidiče potkat. Zmatečné je taktéž nastavení teploty klimatizace. Stačí, aby někdo v kabině chtěl změnit teplotu nebo rychlost ofuku, a rázem je problém.
Tento úkon vyžaduje aktivaci speciálního tlačítka pod středovým displejem a následně je potřeba pečlivě hledat, kde se na dotykové obrazovce nachází jednotlivé ikony směru ofuku a jeho rychlosti. Několikrát jsem chtěl celý úkon zvládnout po slepu a ani jednou se mi to nepovedlo. Řidič je tak nucen své oči směřovat k obrazovce a nesledovat provoz před sebou. A aby toho nebylo málo, tlačítko pro vyhřívání čelního skla se nachází vlevo pod volantem. Tady by se dalo říci – vítejte ve Francii. Tím ale nedostatky nového Peugeotu 308 SW končí, alespoň co se týče interiéru. Do něj se pohodlně posadí pětice dospělých, přičemž dozadu se vejdou i ti, kteří měří okolo 190 cm. Opěradla zadních sedadel jsou dělená v poměru 40:20:40 a po jejich sklopení vznikne skoro příkladná rovina a prostor o objemu 1 574 litrů.
Rodinný výlet tak nebude problém ani s větším počtem zavazadel. Aby ale Peugeot 308 SW Hybrid 225 někam dojel, je potřeba jej pořádně nabít. Maličká palivová nádrž s objemem 40 litrů totiž nějaký větší dojezd neposkytne, což platí dvojnásob v případě, že je baterie vybitá. Nabíjet je nutné přibližně 3 hodiny, aby se baterie o využitelné kapacitě 9,9 kWh postarala o dojezd 40 km v čistě elektrickém režimu. V kombinovaném režimu, chcete-li hybridním, pak vůz dokázal s plně nabitou baterií a natankovanou nádrží až po okraj ujet 670 km. Průměrná spotřeba se za dobu testu pohybovala mezi 3 až 7 litry na sto kilometrů. Nejhorší možnou variantou je pak vůz nenabíjet a využívat jeho plné dynamiky. V takové situaci je dojezd sotva na hranici 350 km, což nezachrání ani fakt, že 308 SW umí jet velmi ostře a nechybí dostatek dynamiky takřka v jakékoliv rychlosti.
Pořád je co vylepšovat
V rámci pravidelného nabíjení doporučuji připlatit si za rychlejší možnost nabíjení AC rychlostí 7,4 kW. Kdo naopak bude nabíjení zanedbávat, tomu se provoz nejvýkonnější varianty modelu 308 určitě nevyplatí. Vůz přitom dokáže být překvapivě dobrým sportovním náčiním s dostatečnou zpětnou vazbou od volantu, což mě velmi mile překvapilo. Pochválit musím dosvit adaptivních LED světlometů a ani příplatkové audio Focal neudělá ostudu. Kdo však hledá skvěle jezdící kombi, které jej nesedře z kůže a má minimum chyb, mám obavu, že 308 SW Hybrid 225 není úplně ideální volba. i-Cockpit je pro mnoho řidičů spíše za trest, chaotické ovládání klimatizace taktéž a kdo nemá rád příplatky, bude tuto verzi na AC nabíječce nabíjet klidně i 5 hodin. Dojezd je přitom v nejlepším případě 40 km, a to nesmí být zima.
Malá palivová nádrž pro změnu nepřeje dlouhým dálničním přesunům a kdo si bude hrát za volantem 308 SW Hybrid 225 na závodníka, ten bude zcela jistě po krátké chvíli v rozpacích z toho, jak moc dokáže toto jinak skvěle jezdící auto „žrát“. Peugeot naštěstí myslel dopředu a již příští rok by se měla objevit plně elektrická varianta. My jen doufáme, že nabídne solidní dojezd a překvapí i po jízdní stránce. Plug-in hybrid je tak aktuálně určen jen pro ty, kteří si potrpí více na vzhled a ocení futurismus v kabině.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz