Lightyear 0 naživo. Ještě větší přelom, než jsme doufali

CES 2023
Lightyear 0 naživo. Ještě větší přelom, než jsme doufali
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • První solární elektromobil na světě stanovuje nová měřítka efektivity
  • Téměř vše podřídil dokonalé aerodynamice, zbylo ještě místo pro emoce?
  • Přinášíme dojmy z veletrhu CES 2023 v Las Vegas

Nejrůznějších roztodivných solárních vozidel i vozítek, i seriózně myšlených prototypů, už historie přinesla dlouhou řadu. Až nizozemské společnosti Lightyear se však podařil husarský kousek a dotáhla tuto smělou myšlenku do sériové výroby. Automobilu Lightyear 0 se vyrobí kolem 900 kusů, z nichž světlo světa spatřilo již prvních zhruba 80. Produkce odstartovala již před několika měsíci a první vozy již míří k zákazníkům. Auto stojí kolem 6 milionů korun, takže není pro každého, ovšem společnost už dokončuje druhý a výrazně levnější Lightyear 2, který si už předobjednalo více než 20 000 zájemců. Ten se představí už letos, na silnice vyjede v roce 2025 a už půjde o masově vyráběné auto. Vznikat jich totiž má kolem 150 000 ročně.

Na 1 nabití vydží 8 měsíců! To je elektromobil Lightyear 0

Cestu mu má prošlapat právě Lightyear 0, který má ověřit reakce publika a vhodnost jednotlivých technických řešení. Na výstavišti se ukazuje stříbřitý exemplář s gravírovaným číslem 001 uvnitř, tedy vůbec první zákaznické auto značky. Uvidíme, zda bude spíše jezdit, či rovnou zamíří do nějakého podzemního investičního depozitu.

Stříbřitý pětimetrový fastback s pořadovým číslem 001 už zná svého majitele, proto nás zástupci automobilky nepustili dovnitř

Pětidveřové auto pokryté solárními panely se plně podřídilo aerodynamickým zákonitostem a z povrchu jeho karoserie zmizelo vše, co tam nemusí nezbytně být. Výsledkem je součinitel čelního odporu vzduchu Cx 0,175, tedy výrazně méně než u Mercedesu, který se chlubí, že má nejaerodynamičtější sériové elektromobily světa. Došlo tedy na opatření, která sice nejsou novinkou, ale už jsme je pozapomněli. Například částečně zakrytovaná zadní kola; pamatujete na Tatru 77, která svého času přepsala pravidla automobilové karosařiny? Tím to ale neskončilo; zapuštění bez zbytečných spár se dočkaly i dveřní kliky, minimalistickou formu získaly i zpětné kamerky nahrazující zrcátka. Žádné ramínko na dveřích, ale kaplička na blatníku, kde překáží proudícímu vzduchu mnohem méně.

Samozřejmě se ale nemyslelo pouze na detaily, celý tvar karoserie má projíždět vzduchem co nejhladčeji. Nekonečná a elegantně svažitá záď například potlačuje aerodynamický závlek, což je největší nepřítel krátkých aut. Takové řešení je nejen krásné, ale i praktické. Vešel se pod něj totiž skutečně obří zavazadelník, tedy něco, co bychom u superaerodynamického stroje tak úplně nečekali. Ale toto není auto na prolamování rekordů, Lightyear má dobře sloužit lidem i přírodě.

Detaily svědčí o opravdu mimořádně mravenčí práci s aerodynamikou. Doufáme jen, že pozdější sériové kusy už budou mít lépe slícovanou karoserii

Od ní si také bere to nejlepší. Kromě organických tvarů a spousty přírodních materiálů také energii ze sluníčka. Velká karoserie je totiž pokryta celkem 782 obdélníkovými fotovoltaickými články, které našly místo všude, kde to dává smysl. Na kapotě, na střeše i na pátých dveřích. To pochopitelně znamená, že pětimetrový fastback nemá zadní okno. Konstruktéři si tak ušetřili velkou starost, protože právě okna jsou jejich největším nepřítelem. Absence výhledu vzad, což znají i řidiči dodávek, je tu vyřešena jednoduše; zpětnou kamerou a displejem na místě, kde obvykle bývá vnitřní zrcátko.

Všechny panely za ideálního slunečního svitu dokáží vygenerovat až 1 kW výkonu a ročně přidat zadarmo dalších 15 000 km dojezdu (pro Evropu udává automobilka 11 000 km podle jižního Španělska). V místech, jako je třeba Las Vegas uprostřed nevadské pouště, kde se veletrh CES 2023 odehrává, může Lightyear Zero podle výrobce jezdit až 8 měsíců v roce zcela bez nabíjení, pokud denní nájezd činí 30 až 40 kilometrů. Touto cestou se totiž může nabít 10 až 12 kWh denně. A protože má vozidlo na úzkých pneumatikách udávanou spotřebu 10 kWh na 100 km, závěr už si uděláte sami. Pokud si říkáte, že v Evropě není tolik sluníčka a podobná matematika tu nefunguje, tak máte sice pravdu, ale třeba v rodném Nizozemsku stačí tamější svit na zcela bezemisní provoz dva měsíce v roce. A to se počítá.

Uvnitř čekají místo opulentního přepychu relativně střízlivé, veganské a z velké části reycklované materiály. Dnes je prostě moderní pocit, že v autě za mnoho milionů saháme na recyklované PET lahve

Díky výše uvedenému a výborné pohotovostní hmotnosti pod 1 600 kg se nelze divit, že i s relativně skromnou baterií s využitelnou kapacitou 60 kWh si vůz dělá nárok na normovaný dojezd 620 km podle WLTP. A samozřejmě poslouží i ve dnech, kdy je sluníčka málo, případně je zcela schované. Lze jej totiž samozřejmě nabíjet i externě výkonem až 50 kW DC, případně chvályhodnými 22 kW AC. Hodně také ušetřila absence rozvodovek a poháněcích hřídelí; o pohyb se totiž stará čtveřice lehkých elektromotorů v nábojích o celkovém systémovém výkonu 130 kW, čili postaru 177 k. To není na dnešní dobu strhující výkon, stejně jako zrychlení 0–100 km/h za 10 sekund, ale o to tu opravdu nejde.

Protože tu máme společenské trendy, kterým je třeba se přizpůsobovat, uvnitř se nachází plně veganský interiér, tedy bez kouska přírodní kůže či čehokoliv jiného, co vyrostlo na zvířatech. Zato se tu recyklovalo, až se hory zelenaly. Například staré PET lahve. Nehrálo se tu na úplný futurismus ani okatý přepych, ovládací prvky jsou naopak docela střízlivé a překvapí i nevelký středový displej. Přesto celek působí útulně, v případě zadních míst, za nimiž chybí okno, pak vysloveně intimně, možná až malinko klaustrofobicky.

Celý koncept podle nás dává velký smysl, možná i daleko větší než opulentní superstroje honící se za tisícovkami koní a světovými rychlostními rekordy. Jak vidno, tak cesta ke skutečným úsporám a reálně, nikoliv jen lokálně, bezemisnímu provozu skutečně existuje. Navíc to zjevně není na úkor komfortu ani plné funkčnosti. Více vám o té funkčnosti ostatně povíme na jaře, kdy se uskuteční v Nizozemsku testovací jízdy, kam je redakce fDrive samozřejmě pozvána! A v létě potom vyjede již zmíněný Lightyear 2, který by měl začínat kolem podstatně stravitelnější částky 1,2 milionu korun. Bude to tedy zřejmě velký krok pro udržitelnou mobilitu a ještě větší pro startup Lightyear, který aktuálně vypadá, že by mohl přerůst v regulérní středně velkou automobilku. Držíme palce!

Technické parametry Lightyear 0

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 5 083 × 1 972 × 1 445 mm, 1 575 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon130 kW, 177 koní
Baterie? (60 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 625 km
Cena od
Diskuze ke článku
Roman Placer
Roman Placer
Naposledy upraveno: 10. 1. 2023 15:22
"Doufáme jen, že pozdější sériové kusy už budou mít lépe slícovanou karoserii" - řekl bych, že na té fotce jde jen o nedovřený kufr ;)

Jinak Lightyearu, stejně jako třeba Sionu a dalším podobným projektům velice fandím, toto dává velký smysl, jentak dál. Nehnat se za zbytečně velkými výkony, nastavit rozumně velkou baterii vzhledem k očekávané spotřebě a i ty solární panely dávají smysl, pokud auto hodně stojí před domem. Při dnešních cenách energií každá koruna dobrá, jen samozřejmě to auto pro obyč lidi nemůže stát 6 mega, uvidíme, co nabídne ta levnější dvojka.
Dini Dini
Dini Dini
Perfektní, ani bych se nedivil, kdyby byl LY2 novodobý Prius (story) který musí vlastnít každý, co něco znamená = produkce vyprodaná na deset let dopředu. Symbol skromnosti, efektivity, ekologie...to v Americe bude rezonovat.
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 10. 1. 2023 16:56
Přesně tak, efektivní řešení s nabíjením ze Slunce a ne obří těžké SUV, které žerou trávu u silnice a nabíjí z uhelných elektráren.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Správně píšete o Tatře 77. Mně od prvních zveřejněných fotografií neustále připomíná Tatru 8 bez křídla.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze