Úchvatný Lightyear One naživo z Barcelony. Podívejte se na fotky

Fotogalerie z MWC 2022
6
Úchvatný Lightyear One naživo z Barcelony. Podívejte se na fotky
Fotografie: Vojtěch Dalekorej, fDrive.cz
  • Takto to revolučnímu solárnímu elektromobilu sluší ve skutečných ulicích
  • Máme pro vás fotoreportáž z barcelonského veletrhu MWC 2022

Stává se pomalu zvykem, že zásadní elektromobilní novinky bývají veřejnosti naživo představovány na akcích, které nejsou primárně automobilové. Dává to smysl; kromě větší pozornosti pro premiéru má šanci moderní elektromobil, který se čím dál více stává mobilním výpočetním a zábavním centrem, oslovit mnohem širší publikum a spustit nový trend i mezi fanoušky IT technologií. Takto jsme si prohlédli chystaný, velmi ambiciózní solární elektromobil Lightyear One přímo pod širým barcelonským nebem. A byli uchváceni, co všechno lze na cestě k větší efektivitě změnit k lepšímu.

Žádný z viditelných prvků není nový, podlouhlou nízkou siluetu, eliminaci všech rušivých výběžků, důsledné utěsnění spár či zakrytá zadní kola už známe, avšak málokdy se uplatní v takové komplexnosti

Ano, půjde o velmi drahý stroj pro úzký okruh zájemců, ovšem někdo s uváděním nových technologií začít musí a že se jejich vývoj musí zaplatit, je rovněž nasnadě. Celokarbonových lidových aut se sice jen tak nedočkáme, ovšem další novinky jistě dříve či později zevšední. Zejména velkoplošné FVE panely, jejichž cena i účinnost se stále zlepšují, a důsledně aerodynamické řešení každého detailu. I v konstrukci elektrických pohonů či ovládacího softwaru je stále co zlepšovat. Ať už malými, evolučními kroky, či převratnými vynálezy, na něž opět nazrála doba.

Celkem 1 000 obdélníkovým fotovoltaickým panelům ustoupilo vše, co není nezbytné k bezpečné a komfortní jízdě, kromě jiného i zadní okno. Za hodinu doplní energii až na 12 km jízdy

Interiér nastavuje nová měřítka v disciplíně „co nejlepší kompromis mezi luxusem a střídmostí“, myšlena je tedy materiálová a hmotností střídmost, na spartánské podmínky pro posádku, jaké předváděly superekologické malosériové modely z nedávné minulosti, se tu rozhodně nehraje. Potlačit je ale třeba pocity, že k luxusu nezbytně patří kůže, kov či jiné tradiční materiály. Naopak dřevo tu svoje místo našlo. Moderní je také eliminace veškerých tlačítek. Velký červený spínač v prototypu je bezpečnostní pojistka pro testy a v sériovém stroji samozřejmě nebude. Zlepšovat se budou i některé jiné detaily včetně infozábavy. Tradicionalisté si tu každopádně budou zvykat jen těžko.

Vůz pojme pět dospělých a 780 litrů zavazadel, zároveň je velmi dlouhý, nemá tudíž problém s prvotřídní ochranou posádky při nárazu. Dosáhne rychlosti 160 km/h a stovku pokoří pod devět sekund

Vůz by se měl začít napřesrok vyrábět ve finské firmě Valmet, která předtím vyráběla mj. Fisker Karma či celou řadu kabrioletů. Úvodní série zahrne necelých tisíc aut s cenou startující na částce 135 000 USD (3,2 milionu korun). Prvním cílem je produkce 100 000 vozů ročně, která by měla pomoci cenu později stlačit na méně než polovinu.

Diskuze ke článku
Radek Polák
Radek Polák
Šeredné, ale zelený je uchvácen! 😂
Franta Kulisek
Franta Kulisek
Tezko verit, ze nekdo dokaze vyrobit osklivejsi auto nez Tesla .... a skoro podobne odporny a neergonomicky interier, byt na etalon nevkusu a nebezpeci - plaid, to asi nema. Co znamena slovo "Tradicionalisté"? To jako vsichni ti, co by chteli auto, respektive jakykoliv jiny spotrebic, ovladat ergonomicky a pohodlne misto extremne nepohodlne a nebezpecne? Jinak me teda asi nejvic pobavily ty spalky, kteryma je to zasalovane, aby to nekam neodjelo:o)))
Václav Peřina
Václav Peřina
Naposledy upraveno: 11. 3. 2022 13:38
Ten klín je součástí výbavy? Nic proti, vozí ho sebou i lepší, ba nejlepší vozidla světra typu Praga V3S, apod...
mafie more
mafie more
Proč mi to připomíná auto od krále popu 😅když se na něj změnil

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze