Stává se pomalu zvykem, že zásadní elektromobilní novinky bývají veřejnosti naživo představovány na akcích, které nejsou primárně automobilové. Dává to smysl; kromě větší pozornosti pro premiéru má šanci moderní elektromobil, který se čím dál více stává mobilním výpočetním a zábavním centrem, oslovit mnohem širší publikum a spustit nový trend i mezi fanoušky IT technologií. Takto jsme si prohlédli chystaný, velmi ambiciózní solární elektromobil Lightyear One přímo pod širým barcelonským nebem. A byli uchváceni, co všechno lze na cestě k větší efektivitě změnit k lepšímu.
Ano, půjde o velmi drahý stroj pro úzký okruh zájemců, ovšem někdo s uváděním nových technologií začít musí a že se jejich vývoj musí zaplatit, je rovněž nasnadě. Celokarbonových lidových aut se sice jen tak nedočkáme, ovšem další novinky jistě dříve či později zevšední. Zejména velkoplošné FVE panely, jejichž cena i účinnost se stále zlepšují, a důsledně aerodynamické řešení každého detailu. I v konstrukci elektrických pohonů či ovládacího softwaru je stále co zlepšovat. Ať už malými, evolučními kroky, či převratnými vynálezy, na něž opět nazrála doba.
Interiér nastavuje nová měřítka v disciplíně „co nejlepší kompromis mezi luxusem a střídmostí“, myšlena je tedy materiálová a hmotností střídmost, na spartánské podmínky pro posádku, jaké předváděly superekologické malosériové modely z nedávné minulosti, se tu rozhodně nehraje. Potlačit je ale třeba pocity, že k luxusu nezbytně patří kůže, kov či jiné tradiční materiály. Naopak dřevo tu svoje místo našlo. Moderní je také eliminace veškerých tlačítek. Velký červený spínač v prototypu je bezpečnostní pojistka pro testy a v sériovém stroji samozřejmě nebude. Zlepšovat se budou i některé jiné detaily včetně infozábavy. Tradicionalisté si tu každopádně budou zvykat jen těžko.
Vůz by se měl začít napřesrok vyrábět ve finské firmě Valmet, která předtím vyráběla mj. Fisker Karma či celou řadu kabrioletů. Úvodní série zahrne necelých tisíc aut s cenou startující na částce 135 000 USD (3,2 milionu korun). Prvním cílem je produkce 100 000 vozů ročně, která by měla pomoci cenu později stlačit na méně než polovinu.