Lightyear One. Nejefektivnější elektromobil světa se bude vyrábět ve Finsku

Lightyear One. Nejefektivnější elektromobil světa se bude vyrábět ve Finsku
Fotografie: Lightyear
  • Projekt Lightyear překonal skepsi veřejnosti i nedostatek financí
  • Napřesrok začne sériová výroba
  • Vznikat bude na stejné lince jako dříve Fisker Karma

Nizozemský projekt Lightyear One oznámil navázání partnerství s finským smluvním výrobcem Valmet Automotive o produkci svých solárních elektromobilů (SEV). Továrna z města Uusikaupunki na jihozápadě Finska už v minulosti spolupracovala s nejrenomovanějšími automobilkami. Podle aktuálního kontraktu vyrobí prototypy Lightyear One v lednu 2022 a v létě téhož roku by se měla rozběhnout sériová výroba.

Ještě nedávno patřil Lightyear mezi řadu dalších podobných startupů, k jejímž bombastickým proklamacím se svět stavěl trochu skepticky. Jenže Nizozemci překonali obtížnou první fázi, podařilo se jim sehnat obrovské množství peněz a nejnověji i prakticky potvrdit slibovaný dojezd přes 700 km s relativně malou, 60kWh baterií. Aktuálně už je vše na dobré cestě a Valmet se zdá být ideálním partnerem. Má totiž více než desetileté zkušenosti s výrobou elektromobilů, vlastní linku na výrobu baterií a velice pokročilé vybavení pro vývoj a testování elektrických pohonů a akumulátorů. Napřesrok by každopádně mělo vzniknout téměř tisíc aut. Pokud vše půjde podle plánu, připraví automobilka vzápětí druhý, mnohem levnější solární elektromobil.

Valmet Automotive nepatří mezi nejznámější světové automobilky. Není divu, přímo pod touto značkou se nikdy žádné automobily nevyráběly (s výjimkou traktorů Valmet/Valtra, jenže ty vznikají v jiné divizi mateřské firmy Valmet), přesto z jeho linek vyjížděla celá řada zajímavých aut. Samozřejmě to začalo Saabem, který firmu v roce 1968 spoluzaložil formou joint venture s finským Valmetem, státem vlastněným koncernem s kořeny v 18. století. Ta se také jmenovala až do roku 1995 Saab-Valmet a od roku 1992 se Valmet stal jediným vlastníkem. Kromě celé škály sériových i speciálních Saabů se tu vyráběly i Talboty, Opely Calibra, Lady Samara, Porsche Boxster/Cayman a konečně Fiskery Karma. Poté, co Valmet odkoupil od Karmannu jeho divizi střešních komponentů, stal se jedním ze tří největších světových výrobců sklápěcích střech pro kabriolety. Aktuálně má ve firmě menšinový podíl čínský bateriový koncern CATL a probíhá tu výroba Mercedesů A a GLC. A na svéráznou automobilku Saab bohužel už jen vzpomínáme.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze