Lightyear One je elektromobil s dojezdem přes 700 km a možností solárního nabíjení

1
Lightyear One je elektromobil s dojezdem přes 700 km a možností solárního nabíjení
Fotografie: Lightyear
  • Výkon ani kapacitu baterie nizozemského elektromobilu zatím neznáme
  • Solární panely prý zajistí energii na ujetí až 20 tisíc km ročně
  • Vůz je vyrobený primárně z hliníku a uhlíkových vláken

Zatímco u běžných spalovacích motorů se dojezd na jednu nádrž až tolik neřeší, tak u elektromobilů je tento údaj velmi podstatný. Jednoho dne však jistě přijde doba, kdy ani u elektrických aut nebudeme muset dojezdy na jedno nabití tolik řešit.

Lightyear One

Model Lightyear One, což je nový solární elektromobil a několikanásobný vítěz soutěže Solar Challenge, má dojezd až 725 kilometrů na jedno nabití, píše electrek.co. Na auto je obecně velmi těžké nainstalovat solární panely, aby byly schopné automobil pohánět, zvlášť když velká část elektromobilů není zrovna dvakrát lehká. I proto je model One od Lightyear postavený z uhlíkových vláken a hliníku.

Tento okamžik představuje novou éru. Dva roky snění, přemýšlení a tvrdé práce vedly k tomuto milníku. Jde o obrovský skok směrem k dosažení našeho poslání, aby byla čistá mobilita dostupná všem,“ řekl k příležitosti představení vozu v Theater Hangaar v nizozemském Katwijku generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Lex Hoefsloot. Očekává se, že dodávky započnou počátkem roku 2021. První stovka kusů je již rezervována.

Lightyear One

Auto by mělo na jedno nabití dle cyklu WLTP zvládnout až 725 kilometrů, a to i s relativně malou baterií. Jakou má kapacitu však nevíme. Solární nabíjení zajistí ujetí zhruba 20 tisíc kilometrů za rok. Nabíjet můžete i z klasické domácí zásuvky, kdy se má přes noc do auta dostat tolik energie, aby vám to stačilo na ujetí 400 kilometrů.

Pětimístné vozidlo pohání čtyři nezávislé motory v kolech s neznámým výkonem, ale vzhledem k akceleraci na 100 km/h za 10 sekund se neočekává, že budou extrémně výkonné. Podle výrobce by solární panely mohly automobilu dodat 12 kilometrů dojezdu každých 100 kilometrů.

Související články
Diskuze ke článku
Danny Czech
Danny Czech
Těch 20 tisíc km je teda blbost. To by znamenalo, že bych můj roční nájezd cca 15 tis. km mohl jezdit jen na solární energii vyprodukovanou autem. Takže soudruzi asi počítají s tím, že abych dle nich "ujel 20 tis. km" na solár, tak bych musel auto mít postavené od rána do noci na slunci ideálně na Sahaře a v noci popojížděl? Vážně by mě zajímala ta jejich metodika, jak k tomu došli.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze