Potvrzeno. Lightyear One je nejeefektivnější elektromobil světa

5
Potvrzeno. Lightyear One je nejeefektivnější elektromobil světa
Fotografie: Lightyear
  • Fotovoltaické články vyrobí až 1 kWh každou hodinu
  • Za osm hodin se dobije energie na 100 km jízdy
  • Vůz se teoreticky obejde zcela bez nabíjení

Nizozemský projekt Lightyear One byl od počátku budovaný s důrazem na efektivitu při zachování veškerého komfortu. Během pětiletého vývoje byla nalezena optimální řešení a uvedena v praxi. Čtyři elektromotory přímo v nábojích kol minimalizovaly třecí ztráty a umožnily přímou intervenci stabilizačního systému bez brzdění. Superaerodynamické tvary zase snížily odpor vzduchu na minimum. A to není vše; vůz pokrylo pět čtverečních metrů fotovoltaických článků pokrytých ochranným pevnostním sklem, schopných za příznivých podmínek dodat za hodinu energii na 12 km jízdy, tedy zhruba 1 kWh. A protože jsou Nizozemci praktici, rovnou vymysleli i velký kufr (780 l základního objemu odpovídá velkému MPV), ovšem pod svažující se střechou. Výsledkem je více než pětimetrová celková délka, ovšem spojená s velmi elegantními tvary.

Vůz deklaruje dojezd znamenitých 725 km (WLTP), pokud vás zajímá, jakou superbaterii k tomu potřebuje, tak vězte, že její kapacita činí zcela průměrných 60 kWh. Kouzlo je právě v oněch solárních článcích. Ty každých 100 km vyrobí více než 1 kWh (měřeno při klidné jízdě), pokud tedy svítí sluníčko. A pokud nesvítí, lze využít třífázovou 22kW nabíječku, případně 60kW stejnosměrnou. Normovaná spotřeba činí 8,3 kWh/100 km při zrychlení 0–100 km/h pod deset sekund. Na palubě nechybí obvyklý seznam moderních rozmazlovadel, mezi něž patří dálkové aktualizace softwaru, aplikace s telematikou, bezklíčový přístup, Apple CarPlay a Android Auto, indukční dobíječka mobilu, loketní opěrka vpředu a tři isofixy vzadu.

Údaje o dojezdu jsou samozřejmě teoretické hodnoty, proto tvůrci uspořádali měření přímo na okruhu v testovacím centru v německém Aldenhovenu. Homologační prototyp kroužil rychlostí 85 km/h, zhruba odpovídající průměru z WLTP měření, na jediné nabití baterie a ujel celkem 710 km s průměrnou spotřebou 8,4 kWh/100 km. To mimochodem odpovídá vzdálenosti mezi Amsterdamem a Berlínem a je to podle konstruktérů téměř dvakrát tolik, než zvládnou nejlepší současné elektromobily s 60kWh baterií. Těšíme se na další podrobnost a zahájení prodeje. Cena by podle Lexe Hoesfloota, ředitele společnosti Lightyear, neměla být vysoká díky malé baterii. Ta už byla stanovena na 150 000 eur (3 850 000 Kč) bez daně, což je mimochodem více, než oficiální cena Tesly Model S Plaid s veškerou doplňkovou výbavou. Zástupcům automobilky tedy zjevně nechybí velkorysost.

Klíčem k úspěchu je efektivita a pečlivá práce s aerodynamikou
Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Není to náhodou modernizovaná Tatra 8?
Jáchym Rendl
Jáchym Rendl
"Cena by neměla být vysoká díky malé baterii." Jó 150.000 EUR bez daně je lidovka... Stačí se podívat na webovky Lightyear.
Alex Ander
Alex Ander
Z vlastnich zkusenosti s fotovoltaikou musim dodat, ze zmineny cisla jsou ciste laboratorni za idealnich podminek (dost mozna ve vakuu), protoze pri prumernem pocasi, neoptimalnim uhlu dopadu slunce a mimo leto to auto za den sotva dobje 10 km.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Čísla jsou to fantastická, v reálu bude imho úspěch polovina, ale ani to by nebyla špatná hodnota kdyby to bylo za cenu běžného elektromobilu... Docela fandím spíš německému jednoduchému Sionu od startupu Sono Motors, ti dávají průběžně i videa s vývoje a pokud zachovají cenu, tak to bude vskutku tahák pro běžnou populaci. Až mi ta cena přijde skoro nereálná i bez těch všech moderních hi-tech asistentů a výbav. Každopádně když to pojede, bude to bezpečné a levné a jako bonus se to bude částečně dobíjet samo, tak jim lidi utrhají ruce. No, jak říkám, nezbývá než držet palce aby to dotáhli sonomotors.com

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze