Tesla Model S Plaid. Přestup do Premier League

Kompletní představení
Tesla Model S Plaid. Přestup do Premier League
Fotografie: Tesla
  • Oficiální premiéra Tesly Model S Plaid byla jako obvykle neformální
  • Odehrála se v noci na prostranství před fremontskou továrnou
  • Při té příležitosti byly slavnostně předány první kusy

Tesla oficiálně představila nový vrchol své výrobní řady. Do karoserie, velice podobné standardní Tesle Model S, vestavěla nové auto s řadou významných technických novinek, které dosahuje parametrů špičkového supersportu a v mnoha ohledech dokonce aktuálně drží světové prvenství. Kdo má rád historické paralely, může si vzpomenout na první BMW M5. Tedy dokonalý sleeper, pokud lze o něčem takovém vůbec hovořit o modelu, jehož dynamika je i v civilních verzích více než dostatečná. Narodila se Tesla Model S Plaid, nejrychlejší auto světa. Tedy podle Elona Muska.

Máme tu první plody programu Palladium, jehož výsledkem má být nová generace výrazně lepších elektromotorů a také akumulátorů. Zatímco o baterii dosud nevíme vůbec nic, nové elektromotory přinášejí revoluční novinku: rotor obalený uhlíkovými vlákny, která jej jistí proti destrukci ve velmi vysokých otáčkách (20 000/min a výše) a tím mu otevírají nové možnosti při modelaci výkonových křivek. A především umožňují pokrýt extrémně široké rychlostní pásmo dostatečným výkonem i bez vícestupňové mechanické převodovky. A dosáhnout stejných výkonů s mnohem menším motorem. O kosmicky znějící technologii podle electrek.co rovněž nevíme nic bližšího až na Muskův komentář, že vyrovnat se se značnými rozdíly tepelné roztažnosti karbonu a mědi byla velká výzva, kterou vyřešilo až navinutí uhlíkových vláken velmi vysokou silou.

Tesla Model S (2021)
Výkonové křivky ukazují pokrok od nejstarších vrcholných verzí Modelu S

Není to prý nic jednoduchého a zdoláním této překážky se firma právem chlubí. Rovnou si navrhla i vlastní stroj, který tuto obtížnou operaci zvládne. Námaha se každopádně vyplatila a Tesla získala důležitý náskok před konkurencí. Pohled na výkonovou křivku nové třímotorové bestie, která si zachovává téměř plný výkon až do jmenovitých otáček, musí veškerou konkurenci hodně mrzet. Ukazuje to ovšem i na něco jiného; fyzika platí i v americkém Fremontu a každý elektromotor začne před dosažením limitu prudce slábnout. Pohled na křivku, která ještě v limitní rychlosti 322 km/h dosahuje téměř 1000 koní, znamená jediné. Nejvyšší výkon Modelu S Plaid 1020 k (750 kW) není maximem toho, co nový pohonný agregát dokáže. A v chystaném Roadsteru se dočkáme zřejmě dalšího skoku.

Tím ale technická překvapení neskončila. Zatímco o novém motoru už se leccos šuškalo, podařilo se Tesle dokonale zaskočit obecenstvo další novinkou. Představila novou generaci tepelného čerpadla, která mění pohled na spotřebu energie při temperování interiéru i baterií. I když už nějakou dobu víme, že Muskovi lidé věnují značné úsilí vylepšení této nadějné technologie, výsledek stejně překvapil. Podle Elonových, jako obvykle bombastických slov, má být vylepšené čerpadlo o 30 % lepší v chladném počasí (aniž by upřesnil, co tím konkrétně myslel) a především má ušetřit 50 % energie v mrazu. Opět bez upřesnění, k čemu své porovnání vztáhl, ale pokud myslel dosavadní tepelná čerpadla, tak se opravdu těšíme na první reálné testy. Mohl by to totiž být malý krok pro Teslu, ale velký skok pro elektromobilní lidstvo. Pokud se tato technologie rozšíří i za zdi fremontské továrny (a k tomu dříve či později dojde), mohli by si i řadoví majitelé bateriových aut v zimě konečně začít topit bez obavy, že kvůli tomu nedojedou třeba na chalupu. A majitel Tesly Model S Plaid se může díky většímu výměníku v přídi na okruhu znovu a znovu opájet plnou akcelerací, protože výkonnější čerpadlo by mělo bez problémů stačit uchladit baterii na standardní teplotu. Baterie samotné se tím navíc prodlouží životnost.

Tesla Model S (2021)
Elon Musk během prezentace ze všech sil potlačoval svou introvertní povahu. Show se vydařila

V jako obvykle bombastické prezentaci zazněly i další superlativy. Zrychlení 0–96 km/h za 1,99 s je aktuálně nejlepší ze všech sériových aut, stejně jako součinitel čelního odporu vzduchu Cx 0,208. Rekordní je rovněž udávaný čas na ujetí čtvrt míle (402 m) s pevným startem za 9,23 s, nicméně my už dnes víme, že chorvatský Rimac Nevera to umí ještě o poznání rychleji; jen se zatím nemůže pochlubit oficiálním měřením. Dojezd se vyšplhal na 627 km podle EPA, což je trochu méně, než nabízí Model S Long Range, avšak mezi supersporty je to rovněž obdivuhodné číslo. A konečně poslední velká novinka. Tesla se rozhodla dohnat náskok soupeřů v rychlosti nabíjení a Plaid dokáže nabrat energii na 301 km za čtvrt hodiny. Při té příležitost Musk rovněž přislíbil, že zreviduje maximální výkon Superchargerů v3, které svými 250 kW už zaostávají proti běžně dostupné konkurenci i o 100 kW. Dočkáme se prý 280, 300, případně i 350 kW. Jen zatím nevíme, kdy.

Tesla Model S (2021)
Takhle vypadá částečný řez novým supermotorem s rotorem, spoutaným karbonem

Velké novinky ale čekají i uvnitř. Již známou deklamaci, že palubní elektronika v sobě obsahuje kompletní Sony PlayStation 5 s čipem AMD, potvrdil na prezentaci neznámý fanoušek, který přímo na 17" displeji vystaveného auta hrál jednu z graficky nejnáročnějších videoher současnosti. To pochopitelně posouvá možnosti palubní zábavy na novou úroveň a doufejme, že celý tento spektákl nepřekazí čipová krize, aktuálně řádící v automobilovém světě. Z přehršle nových funkcí a asistentů vyčnívá jeden opravdu zajímavý. Řidič Modelu S Plaid (a brzy zřejmě i ostatních Tesel) se totiž už nebude muset obtěžovat ani s volbou směru (P/R/N/D), elektronika to udělá na základě geolokačních dat, jeho chování a údajů ze senzorů za něj. Uvidíme, jak publikum tuto novinku přijme, každopádně ji lze ovladači opravit či vypnout. Audiosystém nabídne reprodukci mocnými 920 watty a zároveň vysílání protivln, aktivně potlačujících hluk v autě ve spolupráci s akustickým čelním oknem. Na hmatatelné výsledky rovněž čekáme se zvědavostí, protože ačkoliv tento již desetiletí známý princip dokáže při správné aplikaci vytvořit skutečně velké ticho i uprostřed kvasu, v několika starších automobilech, v nichž jsme tuto novinku okusili, byl její účinek na hranici rozpoznatelnosti. Je to zčásti pochopitelné, protože už z bezpečnostních důvodů nemůže být řidič izolován od okolního světa absolutním tichem. Takže se těšíme na první reálné poznatky.


Více toho v tradičně extravagantní, avšak na tvrdá fakta skoupé noční prezentaci nezaznělo. Můžete se však těšit na další články o prvních zkušenostech s novinkou. Budeme ji nadále sledovat. A přinášíme vám rovnou i české ceny; Plaid vyjde v ČR na 3 499 900 Kč, zatímco modernizovaná, civilní verze Long Range odstartuje na 2 449 900 Kč. Oficiálně se jich v Česku dočkáme však až v prvním kvartálu 2022.

Technické parametry Tesla Model S Plaid

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 5 021 × 2 037 × 1 431 mm, 2 265 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon750 kW, 1 020 koní, točivý moment: 1 420 Nm
Baterie100 kWh (95 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,7 kWh / 100 km, dojezd: 600 km
Cena od3 465 900 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze