Do testu spotřeby se nám dostalo zatím nejvýkonnější auto v historii testu Zaostřeno na spotřebu. Tesla Model S Plaid má totiž 1 020 koní, tomu se žádný vůz v testu Zaostřeno na spotřebu ani neblížil. Je tedy jasné, že pro kupující není spotřeba primární. Tesle se ale efektivita povedla i u tohoto třímotorového „monstra“. Pojďme se tedy podívat, jak si vede po stránce efektivity. Obecný test nejrychlejší Tesly jsme dělali už dříve. Vůz nám do testu zapůjčila Teslička.cz, za což tímto děkujeme.
Zasekli jsme nejrychlejší Teslu Model S Plaid!
Technické parametry Tesla Model S (2021) Plaid
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 5 021 × 1 987 × 1 431 mm, 2 265 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 760 kW, 1 034 koní |
Baterie | 100 kWh (95 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,6 kWh / 100 km, dojezd: 600 km |
Cena od | 2 679 900 Kč |
Tesla Model S Plaid má baterii o celkové kapacitě 100 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Z toho je využitelných 95 kWh, což zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 600 kilometrů a udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 17,6 kWh/100 km. To se zdá u auta s takovým výkonem jako velmi odvážné. Cena po nedávném brutálním zlevnění startuje na částce 2 649 900 Kč včetně DPH. Na základní verzi Long Range vám pak stačí 2 289 900 Kč.
Palubní počítač elektromobilu Tesla Model S Plaid ukázal spotřebu 15,9 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač nejrychlejší Tesly ukázal spotřebu 15,9 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 18 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 13,7 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to jen o trochu více, konkrétně 16,7 kWh/100 km, a ani při dálniční rychlosti 130 km/h není nijak hrozivá. Vyšla na 19,9 kWh/100 km, čímž se tento 1 000koňový velký liftback zařadil vedle vozů Tesla Model 3, Hyundai Ioniq Electric nebo Mini Cooper SE, které se jako jediné na dálnici dostaly pod 20 kWh/100 km. Jsou to ale o poznání menší auta, zejména pak poslední zmíněný vůz.
Reálná spotřeba vyšla na 18 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 163 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 19 kilometrů a spotřeba tam byla 17 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale mírně převažovaly dálnice, které tvořily cca 40 až 50 %. Palubní počítač ukázal za celý test 16,6 kWh/100 km. Celkem Tesla Model S Plaid odebrala 29,396 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 18,03 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 19 km) | 17,04 kWh/100 km | 557 km |
Mimo město (90 km/h) | 13,65 kWh/100 km | 696 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 15,65 kWh/100 km | 570 km |
Dálnice (130 km/h) | 19,9 kWh/100 km | 477 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 15,9 kWh/100 km | 597 km |
Celý test (163 km) podle nabíjení | 18,03 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 18 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 17 až 21 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 95 kWh.
Komentář autora ke spotřebě Tesly Model S Plaid
Když se podívám na čísla, je na první pohled vidět, že se Tesle podařilo něco mimořádného. Efektivní elektromobil umí udělat více automobilek, ale většinou to platí pro základní zadokolku, případně předokolku. V momentě kdy se přidá pohon druhé nápravy a výrazně se navýší celkový výkon, jde spotřeba výrazně nahoru i při normální jízdě na horní hranici rychlostních limitů, což je zásada testu Zaostřeno na spotřebu. Asi nejlépe to ukazují Mercedesy. Tesla Model S je velikostí mezi modely Mercedes-Benz EQE a Mercedes-Benz EQS. Oba jsou jako základní zadokolka také úsporné, ale když se podíváme na výsledky testu Zaostřeno na spotřebu Mercedesu EQE 43 AMG, vidíme mnohem vyšší čísla. A to jde o trochu menší auto s podstatně nižším výkonem.
Mně osobně u Tesel nevyhovuje jednopedálové ovládání, tedy automatická rekuperace, která nejde vypnout. Ve městě to mám rád, častěji tam je potřeba brzdit a stačí sundat nohu z pedálu akcelerace. Mimo město ale raději nechávám auto „plachtit“, například když jedu z mírného kopce. To je sice v Tesle také možné, ale musím nohu držet na pedálu akcelerace v určité poloze. Je ale vidět, že tento handicap neměl na spotřebu zásadní vliv. Pouze je pro mě příjemnější, když z mírného dlouhého kopce nemusím držet nohu na pedálu.
Co naopak oproti většině ostatních aut oceňuji, je, že pravděpodobně díky dlouhému převodu (vůz musí zvládnout až 322 km/h) v kombinaci s aerodynamickou karoserií je velmi nízká dálniční spotřeba. Až na pár výše zmíněných výjimek se všechny elektromobily dostávají přes 20 kWh/100 km. V kombinaci s velkou baterií to je velká výhoda na dlouhých trasách, které vedou zpravidla po dálnicích. Zároveň jde o kombinaci, která ve světě spalovacích aut není možná. Velký rodinný liftback s parametry supersportu (minimálně v přímce) a spotřebou malého městského auta. Napadá vás jiné auto, které to splňuje?
Ale ta nekonečná svoboda jak to ujede 1300km na 60l a 1600 když s tím jezdím jak s EV.....fakt. Starám se o nabíjení slovy 2x do měsíce. Ne 2x do dne...
Je to úplně mimo....