Lucid Air Grand Touring
test

Lucid Air Grand Touring

Zaostřeno na spotřebu
7

Lucid Air je zajímavé auto, ale v Česku se neprodává. Teslicka.cz ho ale má ve flotile a díky tomu se nám podařilo získat na test Lucid Air Grand Touring, tedy verzi s nejdelším dojezdem. Jak si reálně vede?

Lucid Air je zajímavé auto, které se ovšem na našem trhu neprodává. Zvláště ve verzi Grand Touring slibuje skvělé parametry pro dlouhé cesty, protože nabízí nejen dlouhý dojezd, ale i velmi rychlé nabíjení. Právě na spotřebu, ze které vychází dojezd, jsme se v tomto testu zaměřili. Jaká je realita?

Technické parametry Lucid Air Grand Touring

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 975 × 1 936 × 1 410 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon597 kW, 811 koní, točivý moment: 1 200 Nm
Baterie117 kWh (112 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 300 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?
Cena od2 630 000 Kč

Lucid Air Grand Touring má kapacitu baterie 117 kWh, z nichž je využitelných 112 kWh, jak se můžete dočíst v katalogu výše. Normovaná spotřeba dle metodiky WLTP je 16 kWh/100 km, dojezd pak vychází na úctyhodných 817 km dle stejné metodiky. V Česku se neprodává, ale v sousedním Německu cena začíná na 130 tisících eur. Základní Lucid Air Pure tam pak vyjde na 85 tisíc eur, ovšem má baterii o celkové kapacitě 88 kWh, tedy o poznání kratší dojezd.

Za zapůjčení vozu Lucid Air Grand Touring děkujeme firmě Teslička.cz, kde si jej můžete zapůjčit.
Palubní počítač vozu Lucid Air Grand Touring ukázal spotřebu 19 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač vozu Lucid Air Grand Touring ukázal spotřebu 19 kWh/100 km, což je ale přepočteno z jednotek km/kWh, které standardně Lucid ukazuje. Venkovní teplota během celého okruhu se pohybovala okolo 17 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 15,27 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 17,15 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na 20,4 kWh/100 km.

Reálná spotřeba u vozu Lucid Air Grand Touring vyšla na 26,34 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 152,7 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnic a okresek. Ve městě to bylo celkem 52,7 kilometrů a průměrná spotřeba činila 24,94 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale převažovaly dálnice, které tvořily cca 40 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač za celý test ukázal 23,47 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 40,223 kWh, takže reálná spotřeba u vozu Lucid Air Grand Touring vyšla na 26,34 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 52,7 km) 24,94 kWh/100 km 449 km
Mimo město (90 km/h) 15,27 kWh/100 km 733 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 17,15 kWh/100 km 653 km
Dálnice (130 km/h) 20,4 kWh/100 km 549 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 19,01 kWh/100 km 589 km
Celý test (152,7 km) podle nabíjení 26,34 kWh/100 km

Venkovní teplota během okruhu činila 17 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 10 až 19 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 112 kWh.

Komentář autora ke spotřebě

Lucid Air je velmi zajímavé auto. Nejen originálním designem, ale i technickým řešením. Například přední motor je konstruovaný tak, aby byl co nejmenší, dokonce v něm je zabudovaný i diferenciál. Takové detaily pak způsobují, že auto má skutečně skvěle využitý prostor pro posádku i zavazadla. Například přední kufr je přímo obří.

Spotřeba vyšla poměrně dobře, ale je potřeba dodat, že test probíhal téměř za optimálních podmínek pro elektromobily, byť trochu na topení došlo, protože venkovní teplota byla mezi 10 a 19 stupni Celsia a bylo občas zataženo. To ovlivnilo zejména městskou spotřebu, při krátkých jízdách po městě za nízkých ranních teplot. Zároveň je podle mě škoda, že Lucid nemá pádla pro regulaci rekuperace, protože s nimi bych se ve městě nebo na kombinovaném okruhu také dostal na nižší spotřebu.

Zajímavé je pak srovnání s Mercedesem CLA, který absolvoval test Zaostřeno na spotřebu pár dní před Lucidem, v podobných podmínkách a slibuje i podobný dojezd. Spotřebu má samozřejmě Lucid ve všech ohledech vyšší, protože je to o poznání větší a výkonnější auto (testovaný Mercedes byl navíc jen „zadokolka“), ale slibovaný dojezd má Lucid jen mírně vyšší. V nižších rychlostech a po městě ale byl lepší Mercedes, zatímco na dálnici vychází teoretický dojezd zase lépe pro Lucid.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz