Mercedes-Benz CLA je prvním elektromobilem na nové 800V platformě, o které Mercedes uvádí, že využívá technologie, které byly použité u studie Mercedes-Benz Vision EQXX s extrémní efektivitou a úžasným dojezdem. A právě Mercedes-Benz CLA 250+ EQ, který se nám dostal na test, slibuje opravdu dlouhý dojezd. A to přesto, že nemá žádnou obří baterii přes 100 kWh. Jaká je realita?





Technické parametry Mercedes-Benz CLA (2025) 250+
Kompletní specifikace| Konstrukce | sedan, 4 723 × 1 855 × 1 468 mm, 1 980 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
| Výkon | 200 kW, 272 koní, točivý moment: 335 Nm |
| Baterie | 90 kWh (85 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 320 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 12,2 kWh / 100 km, dojezd: 791 km |
| Cena od | 1 351 570 Kč |
Mercedes-Benz CLA 250+ EQ má kapacitu baterie 90 kWh, z nichž je využitelných 85 kWh, jak se můžete dočíst v katalogu výše. Normovaná spotřeba dle metodiky WLTP je 12,2 kWh/100 km, dojezd pak vychází na úctyhodných 791 km dle stejné metodiky. Cena začíná na 1 351 570 Kč. Základní Mercedes CLA 200 EQ stojí 1 189 430 Kč, ovšem má baterii o využitelné kapacitě 55 kWh a dojezd „pouze“ 436 km dle WLTP.
Palubní počítač vozu Mercedes-Benz CLA ukázal spotřebu 14,5 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač vozu Mercedes-Benz CLA 250+ EQ ukázal spotřebu 14,5 kWh/100 km. Venkovní teplota během celého okruhu se pohybovala okolo 14 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 10,7 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 13,8 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na bezmála 18 kWh/100 km.
Reálná spotřeba u vozu Mercedes-Benz CLA 250+ EQ vyšla na 15,59 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 132 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnic a okresek. Ve městě to bylo celkem 28 kilometrů a průměrná spotřeba činila 13,49 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale převažovaly dálnice, které tvořily cca 45 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač za celý test ukázal 14,1 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 20,603 kWh, takže reálná spotřeba u vozu Mercedes-Benz CLA 250+ EQ vyšla na 15,59 kWh/100 km.
| Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
|---|---|---|
| Město (ujeto 28 km) | 13,49 kWh/100 km | 630 km |
| Mimo město (90 km/h) | 10,7 kWh/100 km | 794 km |
| Rychlostní silnice (110 km/h) | 13,8 kWh/100 km | 615 km |
| Dálnice (130 km/h) | 17,95 kWh/100 km | 473 km |
| Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 14,5 kWh/100 km | 586 km |
| Celý test (132,2 km) podle nabíjení | 15,59 kWh/100 km |
Venkovní teplota během okruhu činila 14,5 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 13 až 15 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 85 kWh.
Komentář autora ke spotřebě
Mercedes-Benz CLA se ukázal jako opravdu mimořádně úsporný elektromobil, zejména pak při jízdě ustálenou rychlostí, kde těží i ze skvělé aerodynamiky a ve vyšších rychlostech pak i z dvoustupňové převodovky. Druhý stupeň při standardním jízdním režimu Comfort řadí okolo 120 km/h.




Je ale potřeba dodat, že test probíhal za téměř optimálních podmínek pro elektromobily, byť trochu na topení došlo, protože venkovní teplota byla mezi 13 a 15 stupni Celsia a bylo zataženo. Podle mě je ale škoda, že chybí pádla pod volantem pro regulaci rekuperace. Jsem přesvědčený, že zejména na kombinovaném okruhu, kde je dost zatáček a kopců, bych měl nižší spotřebu.
Reálná průměrná spotřeba 15,59 kWh/100 km včetně nabíjecích ztrát je úžasný výsledek, zvláště, když trochu došlo i na topení. Ještě více mě překvapily hodnoty pro jízdu ustálenou rychlostí, které v mých testech nemají obdoby. Mercedes-Benz CLA tedy dostál tomu, co slibuje, a věřím, že za ideálních teplot se ještě více přiblíží normované spotřebě.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Nízký strop. Nemluvě o velkých autosedackach. A nejhorší je sedan. Třeba proto jsem nebral TM3, sice velké kufr, ale otvor je bída. Když má být jedno auto v rodině, tak musí občas i něco někam přivézt, nakoupit , na dovolenou třeba paddleboard či velký stan, v zimě lyže atd. Sedan jako only one rodinné auto je naprd. Kombik či nějaký pořádný liftback. S coupe Enyaqem jsem spokojen.