Mercedes-Benz CLA 250+ EQ
test

Mercedes-Benz CLA 250+ EQ

Zaostřeno na spotřebu
20

Mercedes přichází s novou technikou pro elektromobily, která slibuje výbornou efektivitu. Prvním modelem, který ji dostal, je Mercedes-Benz CLA, který jsme vyzkoušeli ve verzi 250+ EQ, jež má nejdelší normovaný dojezd. Jaká je realita v běžných podmínkách?

Mercedes-Benz CLA je prvním elektromobilem na nové 800V platformě, o které Mercedes uvádí, že využívá technologie, které byly použité u studie Mercedes-Benz Vision EQXX s extrémní efektivitou a úžasným dojezdem. A právě Mercedes-Benz CLA 250+ EQ, který se nám dostal na test, slibuje opravdu dlouhý dojezd. A to přesto, že nemá žádnou obří baterii přes 100 kWh. Jaká je realita?

Technické parametry Mercedes-Benz CLA (2025) 250+

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 723 × 1 855 × 1 468 mm, 1 980 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon200 kW, 272 koní, točivý moment: 335 Nm
Baterie90 kWh (85 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 320 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 12,2 kWh / 100 km, dojezd: 791 km
Cena od1 351 570 Kč

Mercedes-Benz CLA 250+ EQ má kapacitu baterie 90 kWh, z nichž je využitelných 85 kWh, jak se můžete dočíst v katalogu výše. Normovaná spotřeba dle metodiky WLTP je 12,2 kWh/100 km, dojezd pak vychází na úctyhodných 791 km dle stejné metodiky. Cena začíná na 1 351 570 Kč. Základní Mercedes CLA 200 EQ stojí 1 189 430 Kč, ovšem má baterii o využitelné kapacitě 55 kWh a dojezd „pouze“ 436 km dle WLTP.

Palubní počítač vozu Mercedes-Benz CLA ukázal spotřebu 14,5 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač vozu Mercedes-Benz CLA 250+ EQ ukázal spotřebu 14,5 kWh/100 km. Venkovní teplota během celého okruhu se pohybovala okolo 14 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 10,7 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 13,8 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na bezmála 18 kWh/100 km.

Reálná spotřeba u vozu Mercedes-Benz CLA 250+ EQ vyšla na 15,59 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 132 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnic a okresek. Ve městě to bylo celkem 28 kilometrů a průměrná spotřeba činila 13,49 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale převažovaly dálnice, které tvořily cca 45 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač za celý test ukázal 14,1 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 20,603 kWh, takže reálná spotřeba u vozu Mercedes-Benz CLA 250+ EQ vyšla na 15,59 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 28 km) 13,49 kWh/100 km 630 km
Mimo město (90 km/h) 10,7 kWh/100 km 794 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 13,8 kWh/100 km 615 km
Dálnice (130 km/h) 17,95 kWh/100 km 473 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 14,5 kWh/100 km 586 km
Celý test (132,2 km) podle nabíjení 15,59 kWh/100 km

Venkovní teplota během okruhu činila 14,5 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 13 až 15 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 85 kWh.

Komentář autora ke spotřebě

Mercedes-Benz CLA se ukázal jako opravdu mimořádně úsporný elektromobil, zejména pak při jízdě ustálenou rychlostí, kde těží i ze skvělé aerodynamiky a ve vyšších rychlostech pak i z dvoustupňové převodovky. Druhý stupeň při standardním jízdním režimu Comfort řadí okolo 120 km/h.

Je ale potřeba dodat, že test probíhal za téměř optimálních podmínek pro elektromobily, byť trochu na topení došlo, protože venkovní teplota byla mezi 13 a 15 stupni Celsia a bylo zataženo. Podle mě je ale škoda, že chybí pádla pod volantem pro regulaci rekuperace. Jsem přesvědčený, že zejména na kombinovaném okruhu, kde je dost zatáček a kopců, bych měl nižší spotřebu.

Reálná průměrná spotřeba 15,59 kWh/100 km včetně nabíjecích ztrát je úžasný výsledek, zvláště, když trochu došlo i na topení. Ještě více mě překvapily hodnoty pro jízdu ustálenou rychlostí, které v mých testech nemají obdoby. Mercedes-Benz CLA tedy dostál tomu, co slibuje, a věřím, že za ideálních teplot se ještě více přiblíží normované spotřebě.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Martin Novák
Martin Novák
Jen pro představu, jak je aerodynamický odpor rozhodující faktor při vysokých rychlostech. Tento vůz má koeficient odporu pouze 0,21 (naprosto špičková hodnota pro běžně použitelné auto), čelní plochu 2,72 m2 a přesto při rychlosti 130 km/hod spotřebuje 12,6 kwh (ze 17,95)/ 100 km jen na překonání aerodynamického odporu tzn. na všechny jiné jízdní odpory zbývá pouze 5,35 kwh /100 km...
Martin
Martin
Konečně je něco lepšího než Tesla.
Jan Liška
Jan Liška
Myslím že o moc lépe než 18kWh na sto na dálnici už to prostě nejde. U takto pokročilého auta už téměř není co optimalizovat a odpor vzduchu a valivý odpor je zkrátka nutné překonat. Takže za mě super výsledek.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
O obezitě to není. Mám skoro dva metry a když si člověk nastaví pohodlně sedačku, tak dcera co má teď 160 a je jí 12, tak si za mě za chvilku nesedne
Nízký strop. Nemluvě o velkých autosedackach. A nejhorší je sedan. Třeba proto jsem nebral TM3, sice velké kufr, ale otvor je bída. Když má být jedno auto v rodině, tak musí občas i něco někam přivézt, nakoupit , na dovolenou třeba paddleboard či velký stan, v zimě lyže atd. Sedan jako only one rodinné auto je naprd. Kombik či nějaký pořádný liftback. S coupe Enyaqem jsem spokojen.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze