Lynk & Co, automobilka patřící do čínského koncernu Geely (stejně jako Volvo), oficiálně vstupuje na český trh. Jedním z prvních modelů dostupných na českém trhu je vůz s jednoduchým označením 02. Ten je kopií Volva EX30, což lze poznat už podle parametrů základní motorizace. Zatím je k dostání verze s pohonem zadní nápravy a výkonem 200 kW, kterou jsme pro vás otestovali. Výrobce instaloval bateriový set s využitelnou kapacitou 66 kWh, což by s lehčí nohou na pedálu akcelerátoru mělo stačit k ujetí cca 400 km. Jaká je ale realita?
Technické parametry Lynk & Co 02 RWD
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 460 × 1 845 × 1 573 mm, 1 820 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
| Výkon | 200 kW, 272 koní, točivý moment: 323 Nm |
| Baterie | 69 kWh (66 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 17,1 kWh / 100 km, dojezd: 435 km |
| Cena od | 899 995 Kč |
Cena testovaného vozu činí aktuálně 999 990 Kč a Lynk & Co 02 je dostupný jen ve dvou výbavách (Core a More). Vůz v testu byl v provedení More a příplatky zde neexistují. Pohotovostní hmotnost činí 1 820 kg, což je ve světě takto velkých elektromobilů příznivá hodnota. Výrobce slibuje spotřebu 17,1 kWh na 100 km a na voze byly 20" disky kol.
Palubní počítač u Lynk & Co 02 ukázal spotřebu 18,7 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal po dojetí do cíle spotřebu 18,7 kWh/100 km. Venkovní teplota během celého okruhu činila 11 °C a navzdory solidnímu výkonu je naměřená spotřeba příjemným překvapením.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 17,9 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 19,2 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba povyrostla na stále únosných 21,1 kWh/100 km. Teplota při tomto druhu testu činila 13 °C.
Reálná spotřeba u Lynk & Co 02 vyšla na 20,58 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 105 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnic a okresek. Ve městě to bylo celkem 28 kilometrů a spotřeba činila 17,2 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 19,4 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 19,6 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 20,58 kWh/100 km.
| Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
|---|---|---|
| Město (ujeto 28 km) | 17,2 kWh/100 km | 383 km |
| Mimo město (90 km/h) | 17,9 kWh/100 km | 368 km |
| Rychlostní silnice (110 km/h) | 19,2 kWh/100 km | 343 km |
| Dálnice (130 km/h) | 21,1 kWh/100 km | 312 km |
| Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 18,7 kWh/100 km | 352 km |
| Celý test (105 km) podle nabíjení | 20,58 kWh/100 km |







Venkovní teplota během okruhu činila 11 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 11 až 13 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 66 kWh.
Komentář autora:
Jak ukazuje měření, největší nevýhodou testovaného vozu je jen průměrná kapacita baterie. Navíc nemá Lynk & Co 02 úplně hladké tvary karoserie, takže hlavně na dálnici je nárůst spotřeby znatelný. Na druhou stranu, výkon 272 koní je naprosto dostačující a reakce elektromotoru na polohu pedálu akcelerátoru jsou hodně ostré i v nastavení Comfort. Nejlépe si auto vedlo ve městě a při dodržování rychlostních limitů lze ujet v kombinovaném provozu 350 km. Na dálnici bude tato hodnota o poznání horší, a to hlavně v případě, že by řidič zkusil využít všech 272 koní po delší dobu.
Foto: fdrive.cz
"Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 19,6 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 20,58 kWh/100 km."
Tady někdo neumí počítat: 19,6 kWh na 105km je 18,7 kWh/100km.