Volvo EX30
test

Volvo EX30

Severská rychlo-trefa do černého
10

Velký test jednoho z nejdůležitějších a také „nejvyhypovanějších“ (to je ale slovo, že?) elektrických aut letošního roku je tady. EX30 je dosud vůbec nejmenší Volvo, samozřejmě čistě elektrické, s elegantním designem, za kterým se v nejvyšší verzi skrývá až brutální výkon. Překvapí moderními technologiemi, a to vše za překvapivě příznivou cenu. Není tak divu, že v Evropě i v Česku se objednávky jen sypou, o auto je nebývalý zájem a dokonce získalo titul Světové městské auto roku. Je ale skutečně tak dobré? Není za tím vším jen promyšlený marketing? To zjistíte v dnešním testu.

Volvo prochází velkým přerodem. Pod taktovkou svého čínského majitele Geely se rychle mění na čistě elektrickou automobilku, která je stále hrdě švédská. Volvo už definitivně skončilo s naftovými motory, současné generace spalovacích aut dožijí a nově se Volvo zaměřuje jen na hybridy a elektromobily. Po modelech EX40 a EC40 se na trh chystá také vlajková luxusní loď EX90 a na úplně opačném konci je právě malá EX30.

Je Volvo EX30 skutečně tak skvělé, nebo je to jen HYPE? (TEST)

Volvo s EX30 slaví úspěch po celé Evropě, ale také v konzervativním Česku, kde eviduje vysoké stovky objednávek a v posledních měsících je dokonce druhé v prodejích hned za Teslou. Letos cílí jen v Česku na bezmála 1 000 prodaných kusů. A není se co divit. Základní cena činí 870 tisíc korun a pokud si započítáme dotaci, tak ho lze mít pod 700 tisíc Kč včetně DPH, což je za pěkné elektrické Volvo už velmi lákavá cena.

Design: severský design v malém

Volvo je malý elegán. A slovo malý je hodně důležité zmínit, protože z oficiálních fotek a videí vypadá díky typickému designu Volva minimálně o třídu větší. Ale je to 4,2 metru dlouhé auto, které je tak stejně velké jako třeba Škoda Karoq nebo Fabia, případně z elektrického světa pak například Volkswagen ID.3.

EX30 je první Volvo, které má zcela nový designový jazyk, který po EX30 přebírá i vlajková loď EX90. Původně to mělo být tedy obráceně, ale kvůli více než ročnímu zpoždění vlajkové lodi to benjamínek stihnul na trh dříve, právě u něj tak v praxi můžeme nový designový směr zakusit jako první.

Mluvím o zcela prázdné přední masce, kde máme pouze logo Volvo. Nehledejte žádnou zaslepenou masku, žádný chladič, žádné průduchy, žádné zbytečnosti. Tohle je super minimalistický, elegantní, severský design, který podtrhují nově stylizovaná světla ve tvaru Thorova kladiva. Tento tvar známe z Volva už dříve, ale EX30 prvek přenáší do nové, jakési digitální éry díky mnoha obdélníkovým elementům.

EX30 nabízí plno detailů, které si zamilujete.

Pod krátkou přední kapotou máme malinký přední kufr. Má pouze 19 litrů, takže tam dáte maximálně tak nabíjecí kabely, ale je tam, což se počítá a prakticky veškerá konkurence by se mohla učit, protože u elektromobilů pod milion korun je „frunk “spíše vzácným úkazem. Obě naše testovací auta, jak světle modrá Single Motor Extended Range, tak ostrá verze Twin Motor ve žluté, obouvají elegantní 20" kola. To jsou největší kola, která si můžete na EX30 dát a za mě jsou docela zbytečná. Auto je pak zbytečně tvrdé, má kratší dojezd a autu sluší i menší 18" nebo 19".

EX30 pak nabízí plno detailů, které si zamilujete. Máme tu kontrastně barvenou černou střechu, která skrývá panoramatické střešní okno. Za pozornost stojí i bezrámová zpětná zrcátka i malý nápis EX30 na C-sloupku, který dává na odiv, jaké auto máte.

Stejně minimalistická jako příď je i záď, která představuje nový design dvojitých světel, jež v takřka stejné podobě najdeme i na vlajkové lodi EX90. Ačkoliv to tak může působit, není zde svítící LED lišta, která by spojovala světla. Volvo i zde ctí jednoduchost a čistý design nerozbíjí žádnými zbytečnými difuzory, spoilery a dalšími kudrlinkami.

Tři verze malé rakety

Novinku si v Česku můžete koupit ve třech verzích, všechny pak vynikají vysokým výkonem, který je o několik řádů jinde než drtivá většina konkurence. Levnější dvě mají pohon pouze zadních kol a výkon 272 k s tím, že verze Single Motor obsahuje LiFePo baterii s využitelnou kapacitou 49 kWh a WLTP dojezdem 320 kilometrů, přičemž vyjde na 869 000 Kč včetně DPH (před dotací), a to už se slušnou základní výbavou. V porovnání s konkurencí je to skutečně velmi dobrá cena. Za pozornost nicméně stojí, že verze s menší baterií postrádá tepelné čerpadlo, mimo léto tak bude spotřeba vyšší.

Verze Single Motor Extended Range má, jak už název napovídá, větší baterii s využitelnou kapacitou 64 kWh, chemií NMC a dojezdem 470 kilometrů dle WLTP. I tato verze se cenově vejde pod milion korun.

Volvo EX30 Single Motor Extended Range

Rozměry4 233 × 1 836 × 1 555 mm, 1 850 kg
Výkon200 kW
Baterie69 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd476 km (WLTP)

Vrcholem nabídky, který paradoxně volí nejvíce českých zákazníků, je verze Twin Motor s dvěma elektromotory. Ta má stejnou baterii jako Single Motor Extended Range, díky dvěma elektromotorům nabízí ale monstrózní výkon 315 kW (428 koní), který tohoto 4,2 metru dlouhého prcka katapultuje z nuly na stovku za 3,6 vteřiny. Můžete si být naprosto jistí, že na semaforech deklasujete ve sprintu drtivou většinu aut, včetně nadupaných sporťáků jako třeba Porsche 911 Carrera S. Za vrcholnou verzi přitom dáte 1 156 000 Kč.

Zkráceně řečeno, pokud chcete EX30 jako druhé auto do rodiny nebo s ním nebudete často podnikat delší cesty, bohatě vám stačí základní verze s menší baterií. Nejdelší dojezd nabídne střední verze a verzi Twin Motor volte, jen pokud vysloveně musíte mít čtyřkolku. Výkon je totiž až nesmyslně vysoký, za což platíte vysokou spotřebou.

Verze Single Motor Single Motor Extended Range Twin Motor
Výkon (kW) 200 200 315
Pohon zadní zadní 4×4
Zrychlení 0–100 km/h 5,7 s 5,3 s 3,6 s
Dojezd WLTP 337 km 476 km 450 km
Využitelná kapacita baterie 49 kWh 64 kWh 64 kWh
Hmotnost přívěsu 1 000 kg 1 600 kg 1 600 kg
Cena včetně DPH 895 000 Kč 1 034 000 Kč 1 184 000 Kč Kč

Co se týče specifikací a výbavy, Volvo si pro EX30 připravilo 18" a 19" kola, celkem 9 odstínů karoserie a 3 barevné motivy pro kabinu. Důležité je zmínit, že mezi základní výbavu se dostaly kompletní LED světlomety, parkovací kamera a senzory vzadu, adaptivní tempomat či možnost nabíjení na AC nabíječkách výkonem až 11 kW. Střední výbava Plus dále seznam rozšiřuje o audiosystém Harman Kardon, elektricky ovládané víko kufru, systém Pilot Asisst či bezdrátovou nabíječku mobilních telefonů. Za toto provedení si švédský výrobce naúčtuje nejméně 939 tisíc Kč. Vrcholem je výbava Ultra, kdy nechybí elektricky ovládané sedadlo řidiče, parkovací kamera s panoramatickým záběrem vozu či palubní nabíječka s možností přenést výkon až 22 kW.

Volvo EX30

Důležité je, že dvě vyšší výbavy lze pořídit výhradně pro jednomotorové provedení Single Extended Range (pohon zadních kol, větší 64kWh baterie a dojezd 480 km) a pro čtyřkolku Dual Motor. 

Volvo EX30 je postaveno na platformě SEA2 čínského koncernu Geely. Na stejné platformě (a takřka se shodnými parametry) je postaven také například Smart #3. Model EX30 sjíždí zatím z linky v čínském Čang-ťia-kchou, která má kapacitu 250 tisíc aut ročně. Vzhledem k enormnímu zájmu o EX30 se bude výrobní kapacita v Číně navyšovat, navíc se od příštího roku začne vyrábět také v evropské továrně v belgickém Gentu.

Interiér: jednoduché severské „Hygge“

Už můj první dojem z interiéru byl velmi pozitivní a zachoval jsem si jej i po několika týdnech. Je to minimalistický interiér, který je dost jiný než u většiny aut, ale i jiný než třeba u Tesly, která směr minimalistických interiérů určila. Zatímco u Tesly je ale minimalismus opravdu strohý a neútulný, zde jde o severský minimalismus, který je vytříbený, příjemný, útulný a nabízí spoustu hezkých, zajímavých řešení. V průběhu testování se mi stále vkrádalo na mysl to okřídlené „Hygge“. Ačkoliv by z toho asi Švédové nebyli nadšení, ostatně jedná se o norské či dánské slovo, je to trefné.

Volvo EX30

Volvo zde také nádherně ukazuje, jak lze udělat i relativně levný interiér velmi hezky. Zatímco u většiny elektromobilů v této cenové kategorii jsme zvyklí na plejádu levných plastů, které působí už na první pohled levně, tady nic takového není. A i přestože EX30 nenabídne žádné luxusní prvky, prošívání či kůži, působí dobře. Sedadla ozvláštňuje drobná visačka se švédskou vlajkou, po vyjmutí úložného boxíku vzadu na vás na jeho boku vykoukne obrázek soba, a to jsou maličkosti, které prostě potěší.

Interiéru vévodí například vkusně zpracované výduchy klimatizace se skleněným designem ovladače, krásně vypadají i skutečně kovové kliky na dveřích nebo bezrámové zpětné zrcátko. Dva nejvyšší interiéry Mist a Pine pak na přístrojové desce obsahují vrstvu z recyklovaného lnu, který nejenže dobře vypadá, ale působí příjemně na dotek. Celkový dobrý dojem z interiéru doplňují i sedadla, která mají 30% příměs vlny a 70% recyklovaný polyester. V zimě hřejí, v létě chladí a vypadají pěkně. Nemohou se chlubit velkým bočním vedením, ale to bych v této kategorii ani nečekal – EX30 je městské auto, má se do něj snadno nastupovat a není to náčiní na Nürburgring.

A kdo neholduje světlým interiérům, doporučit mohu tmavý Cloud kombinující černou s tmavě modrými denimovými doplňky, které jsou použity ve výplních dveří a na sedačkách.

Volvo EX30 přináší řadu chytrých řešení, která oceníte. Například držáky na telefony s pevnými plastovými zarážkami, které zajišťují stabilitu telefonu, a bezdrátovou nabíječku umístěnou vlevo. Úložný systém s dvěma USB-C a vanou je praktický, díky čistě elektrické platformě je zde rovná podlaha bez středového tunelu, což poskytuje dostatek místa. Trochu zvláštní je umístění ovládání oken uprostřed, pravděpodobně kvůli úspoře nákladů.

Dotyková tlačítka pro zamykání/odemykání dveří jsou také uprostřed a pokud byste hledali někde tlačítko pro otevření schránky před spolujezdcem, tak byste ho nenašli. Nachází se totiž pouze na displeji a po stisku se otevře schránka na dokumenty uprostřed vozu pod displejem. Výsuvný panel, na stisk vyjíždějící z loketní opěrky, pak zpřístupňuje držáky na nápoje, které lze nastavit pro jeden/dva nápoje.

V nejvyšší výbavě naleznou zákazníci krásně velkou skleněnou panoramatickou střechu, která prosvětluje interiér. Bohužel není zatmavovací ani zatahovací. Interiér doplňuje vkusné ambientní osvětlení. A abyste z Volva neměli kolotoče s různými barvičkami, předpřipravil výrobce pětici scén, které doprovází zároveň příslušná barva osvětlení.

Úplně nový přístup ke zvuku

Zajímavou kapitolou je také ozvučení interiéru. Volvo se z důvodu úspory nákladů a zároveň pro maximalizaci úložných prostor ve dveřích rozhodlo zcela eliminovat klasické rozmístění několika reproduktorů na různých místech v autě včetně dveří, přináší pouze velký „soundbar“ táhnoucí se prakticky po celé šířce interiéru pod čelním sklem, kde vystavuje na odiv svůj branding Harman Kardon. Na výsledek jsem byl hodně zvědavý a popravdě je lepší, než jsem čekal. Díky ještě dvěma subwooferům (jeden pod přístrojovou deskou, jeden v zadní části vozu) je zvuk hutný, má solidní výšky a celkově zní dobře.

Volvo EX30

Protože ale zvuk vychází z jednoho místa, působí poměrně ploše a mě osobně chyběl obklopující zvukový zážitek tak, jak jej známe z jiných vozů. Cestující na zadních sedadlech pak mají k dispozici dvojici reproduktorů.

Prostor vzadu a v kufru

A jak je na tom EX30 po stránce prostor vzadu? Je to malé auto, takže když si sednu sám za sebe, mám se svými 185 centimetry místa tak akorát, abych se dozadu vešel. Kolena se mi téměř dotýkají sedačky přede mnou a nad hlavou je také už jen malá rezerva. Zadní sedadla jsou tedy spíše pro děti, které ocení skleněnou střechu a stejné kvalitní materiály jako vpředu. Chybí zde středová loketní opěrka, ale jsou zde kapsy na sedadlech a úložné prostory. Ovládání oken je opět umístěno na středovém panelu, což je netypické, ale vtipné. Zároveň musím pochválit rovnou podlahu i USB-C. Třízónovou klimatizaci naopak nečekejte.

Elektricky otvíratelný kufr má objem 310 litrů, včetně 60 litrů pod podlážkou. Kufr rozhodně není nějak velký, je to opět srovnatelné třeba s Fabií, takže rozhodně nečekejte, že by to byl nějaký stěhovák. Ale když přeci jen potřebujete převést něco objemnějšího, třeba jedete pro skříň do Ikei (kam jinam s Volvem, že?), Volvo na dveře kufru z vnitřní strany přichystalo vtipný a zároveň praktický nákres toho, co se tam vejde. Máme tady všechny rozměry kufru při sklopených sedačkách, při jejich standardní pozici nebo i při posunutém sedadle spolujezdce zcela dopředu. Díky tomu se můžete podívat, jestli to tam má vůbec smysl rvát, nebo to máte rovnou vzdát a najmout si stěhováky. To je další milý malý prvek, kterých je toto malé Volvo plné. A pokud vás zajímá objem, pak vězte, že při sklopených sedadlech se bavíme o více než 900 litrech.

Jediný displej a systém od Googlu

Většina lidí bude hned po nastoupení řešit jednu očividnou věc – chybějící displej před řidičem. K dispozici dokonce není ani head-up displej a všechny informace, včetně rychlosti a dalších základních informací, musíte sledovat na velkém centrálním displeji. Ano, displej před řidičem je vždy bezpečnější a ergonomičtější, nicméně i na toto uspořádání si lze zvyknout a díky zobrazování rychlosti v levém horním rohu je i tento zásadní údaj vcelku dobře přístupný. Pokud se tedy bojíte EX30 kvůli tomu, že byste si na toto nezvykli, není pro to důvod. Nějaký čas zvykání určitě bude trvat, ale není to problém.

Volvo EX30

Malé Volvo EX30 přináší ale i další velké změny. Vůbec poprvé se můžeme u Volva setkat se zbrusu novým systémm, postaveným kompletně na Google Android Automotive, a to včetně Google služeb. Nejen systém, ale i další řídicí jednotky v autě jsou kompletně aktualizovatelné vzduchem a uživatelé se zhruba každý měsíc dočkávají nových funkcí i vylepšení. My jsme vůz testovali se softwarem 1.3, mezitím ale dorazila už také verze 1.4.

Jaký je Google na palubě Volva EX30?

Systém Google Android Automotive proniká stále více do infotainmentů. Jsou zde však základní rozdíly a rozlišujeme dvě hlavní kategorie implementace tohoto systému. Tou první, kterou používá Volvo, ale například také Renault nebo Polestar, je Android Automotive, včetně Google služeb. V takovém případě musí automobilka splňovat určité předpoklady a například standardizovanou logiku ovládání, zároveň zde najdeme například oblíbené Google Mapy, hlasového Google Asistenta nebo obchod Play s možností stahovat další aplikace nejen od Googlu. Druhou kategorií jsou pak systémy sice běžící na Google Android Automotive, ale bez Google služeb, kdy automobilky využívají pouze Android jádro a framework, ale design systému je kompletně vlastní, používají vlastní navigaci, obchod s aplikacemi nebo hlasový asistent. Příkladem takové implementace je nové Audi MMI, které najdeme například v Q6 e-tron.

Systém ve Volvu musím rovnou velmi pochválit. Zejména v dané cenové kategorii je to v současnosti snad to nejlepší, co v autě můžete mít. Má přehledné, designově uhlazené a hezké rozhraní, je velmi rychlý a nabízí špičkové funkce. EX30 nemá displej před řidičem a rovnou mohu říci, že to nevadí. Ano, je to kompromis a zejména head-up displej bych zde rád viděl, ale dá se na to velmi rychle zvyknout a po pár dnech absenci displeje před řidičem ani nevnímáte. Kvůli jeho absenci je pak jediný 12,3" displej rozdělen na dvě části. Ta horní je čistě indikační, nelze ji ovládat dotykem a nahrazuje vlastně displej před řidičem. Naleznete zde samozřejmě ukazatel rychlosti, limitů a upozorňující kontrolky.

Dolní část pak zase slouží pro lištu ovládání, kam se dokonce přestěhovala z fyzického světa i tlačítka pro otevření schránky pro dokumenty nebo aktivaci výstražných světel. Ale nebojte, druhé jmenované má i svoji fyzickou obdobu na stropním panelu a i kdyby se displej rozbil, stále budete mít možnost výstražná světla zapnout. Zatímco mě taková simplifikace vůbec nevadí, věřím, že mnoha lidem bude nejdříve kompletně dotykové ovládání cizí. Nicméně na vše si lze zvyknout, i díky zjednodušení vypadá interiér čistě a podařilo se udržet nízkou cenu.

Špičkové provázání s Googlem, ale i bugy

EX30 je vpravdě moderní auto a zapne se samo hned po nasednutí. Infotainment naskočí bleskově a ihned je velmi rychlý a nesetkáváme se zde s načítáním nebo zasekaným prostředím na startu, což je obecný problém u aut v rámci této cenové třídy. Stejně tak on-line funkce jsou přístupné okamžitě. Skvělé je provázání s Google službami. Pokud si před nasednutím do auta hledáte cíl na telefonu v Google Mapách, není potřeba si ho do auta nijak posílat. Google Mapy v autě, do kterých jste přihlášeni stejným Google účtem, vám cíl automaticky nabídnou. Stejně tak Google Asistent vás už dobře zná z telefonu a dalších zařízení, může tak být užitečnější než nepropojené „hloupé“ asistenty v jiných infotainmentech.

Vše ale není ideální, i tento systém by chtěl doladit. V nejnovější verzi 1.3 se setkávám například se zhruba 5vteřinovým načítáním menu připojení v nastavení, v průběhu testu se mi během dvou týdnů stalo třikrát, že i přestože auto hlásilo aktivní datové připojení, nenačítalo žádná data z internetu a bylo potřeba infotainment restartovat. Tyto neduhy ale jistě vyřeší novější softwarové updaty, přičemž EX30 je dostává zhruba každý měsíc. Ostatně nyní už je v autech verze 1.4, kterou otestujeme v průběhu července.

V noci se infotainment může přepnout do tmavého zobrazení

Zároveň se k některým základním údajům dostanete až po několika tapnutích. Například auto nikde neukazuje aktuální či průměrnou spotřebu. Abyste se k ní dostali, musíte třikrát ťuknout v různých menu. Zde by bylo mnohem lepší, kdyby Volvo umožnilo například některé údaje formou widgetů zobrazit na horní části obrazovky.

Volvo EX30 Single Motor

Rozměry4 233 × 1 836 × 1 555 mm, 1 840 kg
Výkon200 kW
Baterie51 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd337 km (WLTP)

Také si nelze nevšimnout, že některé části infotainmentu jsou místo v češtině stále v angličtině, což doufám, že se zlepší s budoucími aktualizacemi.

Google Mapy na jedničku, ale Asistent neumí česky

Velkou devizou systému od Googlu jsou vestavěné Google Mapy v podobě, jakou známe třeba z tabletů. Vyhledávání je bleskurychlé, počítání trasy rovněž. Nechybí spolehlivé plánování elektrických tras včetně vložení nabíjecích zastávek a indikace, s kolika procenty dorazíte. Navigace počítá i s převýšením, díky hlasovému ovládání a obrovské databázi POI Googlu je pak vyhledávání na trase prvotřídní. Navíc si není potřeba posílat cíle z telefonu do auta – stačí si v Google Mapách na telefonu cíl vyhledat a auto vám jej po nasednutí automaticky nabídne. Tomu říkám propojení!

Volvo EX30

Nechybí ani pokročilý Google Asistent, který ale bohužel neumí česky, takže hlasové zadávání českých adres nebo jmen v telefonním seznamu je prakticky nemožné.

Obchod Play s desítkami aplikací i her

V obchodě Play si můžete spustit a stáhnout spoustu dalších aplikací, i když jich zde není tolik jako v telefonu. Celkově je zde k dispozici asi 30 až 40 aplikací. Pro nabíjení a parkování jsou zde čtyři další, které si můžete stáhnout. Pro streamování je k dispozici zhruba 20 aplikací, možná i méně. Výběr aplikací je velmi pečlivý a Google striktně hlídá, co do auta pustí. Aplikace musí splňovat přísné parametry a být určeny přímo pro auta.

Obchod Google Play

Najdete zde samozřejmě i aplikace Googlu, jako je YouTube. Když si například spustíte YouTube, aplikace si pamatuje, kde jste skončili, což je velmi praktické. Během jízdy však na YouTube koukat nemůžete, obraz i zvuk se vypnou. Spotify je zde integrované, takže můžete poslouchat hudbu stejně jako na telefonu. Plugshare pro nabíječky je také k dispozici, i když aplikace není úplně dobře odladěná a občas nereaguje.

Dalšími aplikacemi jsou FM rádio, Home Assistant pro ovládání chytré domácnosti, Prime Video a Vivaldi browser, který je jediným prohlížečem, který si můžete stáhnout. Je rychlý a plynulý, pokud ho používáte i na telefonu, můžete synchronizovat historii a záložky.

Nechybí Spotify, krb nebo hry

Mezi další aplikace patří Audible, Gamesnet a Car Fireplace, který přináší krb ve stylu Tesly, a tím také určitou romantiku do auta. Pro zábavu je zde několik her, například BB Racing, kterou můžete hrát třeba při čekání na světlech. Digitální uživatelská příručka je také k dispozici a je velmi dobře zpracovaná.

Zmíním ještě 360stupňovou kameru, která funguje velmi dobře. Máte zde orlí oko, parkovacího asistenta a možnost volby kamer na stranu, dozadu i dopředu. 3D pohled je také k dispozici, i když není tak detailní jako u některých dražších aut.

Parkovací asistent

Celkově je dobře, že Volvo zvolilo tento směr a integrovalo Google do svého systému. I když jsou zde některé nedostatky, věřím, že se to bude postupně zlepšovat díky over-the-air aktualizacím které ostatně Volvo poctivě přináší. Výsledkem je jeden z nejlepších infotainmentů vůbec a pokud si uvědomíme, že je nasazen v autě s cenou pod 900 tisíc korun včetně DPH, nebál bych se ho v této třídě označit za ten úplně nejlepší.

Jízda: malá střela, co si namaže na chleba i Porsche

Na Volvo EX30 si řidič zvykne velmi snadno a rychle. Volant padne dobře do ruky, posez je vysoký, je z něj dobrý výhled a celkově je to skvělé městské auto, které budou milovat nejen ženy. Je to prostě ten typ auta, do kterého sednete a zcela samozřejmě jedete.

Podvozek je co do pohodlí neutrální. Auto není tvrdé ani uskákané a Volvo dobře maskuje, že jde o malý vůz. Naopak ale nemějte přehnaná očekávání co do komfortu, tohle prostě není velké luxusní SUV na vzduchu ani omylem. Od toho tu bude EX90. EX30 je někde na středu a s většinou českých rozbitých silnici si poradí v dostatečném komfortu, i kostky žehlí relativně slušně. Řízení poskytuje na SUV slušnou zpětnou vazbu, i když je spíše lehčí, není přehnaně gumové. 

Volvo EX30

Co se týče rekuperace, zde mám výhrady. Auto má v menu jednopedálové ovládání, které lze snadno zapnout/vypnout, ale rekuperace je spíše středně silná. Při uvolnění pedálu auto zpomaluje velmi pozvolna a kolem rychlosti 8 km/h už jen mírně. EX30 tedy sice zastaví bez použití brzdy, ale rekuperace je mnohdy slabší, než by bylo v městském provozu žádoucí a já jsem často musel sahat po brzdě. Oproti jiným elektromobilům s jednopedálovým ovládáním a silným zpomalováním je to dvojnásob škoda, protože EX30 je určeno primárně do města, kde má jednopedálové ovládání největší smysl. Rekuperace nejde nijak jinak nastavovat, volit její intenzitu či chování, pádla pod volantem také chybí. Snad se pomocí updatů dočkáme více možností a nastavení.

Zejména ve městě a při parkování pak budete milovat skvělý průměr otáčení pouze 10,6 metru. Díky malým rozměrům je EX30 velmi obratné auto a vejdete se s ním prakticky všude. U vyšších verzí je vybaveno 360° kamerami a parkovacím asistentem, který funguje velmi dobře. Samočinně auto zaparkuje i vyparkuje v různých situacích. V případě kamery se jen pozastavím nad sekaným obrazem se zpožděním, který zbytečně zážitek kazí. Věřím, že díky OTA updatům se zrovna toto zlepší.

Volvo EX30

Celkově musím pochválit odhlučnění. Na svou velikost a cenovou kategorii vůz působí velmi vyspěle a při jízdě mám celkově pocit jako z o třídu většího a dražšího prémiového auta. Také na dálnici je vozidlo překvapivě dobře odhlučněné a pohodlné. Asistenční řízení funguje velmi dobře, auto umí i automaticky přejíždět z pruhu do pruhu, které ostatně drží velmi dobře. Poněkud otravné je ale velmi přísné sledování vaší pozornosti, kdy stačí delší pohled do zpětného zrcátka a rozezní se upozornění.

Výkonu na rozdávání

Verze Single Motor Extended Range má 272 koní, což je na malé auto s hmotností 1,8 tuny úžasný výkon. Auto zrychluje plynule, ale mocně, uživatele přesto nepřekvapuje zběsilým nástupem výkonu a i Volvo i na mokré vozovce pečlivě hlídá trakci, kterou dávkuje citlivě. Díky zrychlení na stovku za 5,6 vteřiny budete nejen v městském provozu jedni z nejrychlejších.

To pak platí zejména o verzi Twin Motor, která nabízí brutální výkon přes 400 koní a malou městskou krabičku katapultuje na stovku za 3,6 sekundy. Nechybí silné elektrické „kopance“, kdy auto při plném sešlápnutí pedálu vyrazí zběsile vpřed. V městském provozu to může být někdy až nebezpečné, protože se pomalu rychlostí světla přemístíte někam, kde vás ještě před vteřinou jiní řidiči vůbec nečekali. Volvo samo označuje takto vysoký výkon za bezpečnostní funkci, která se hodí zejména při bryskním předjíždění, připojování se mezi rychle jedoucí auta nebo pro rychlý průjezd křižovatkami.

Ve výchozím stavu je přední motor zcela odpojený pro úsporu energie a připojí se pouze při prošlápnutí pedálu až na podlahu. Pak odhadem zhruba půl vteřiny trvá připojení, načež auto raketově vyrazí vpřed, takže zde máme takový malý „kickdown“ efekt. Pokud ale chcete jezdit dynamicky pořád, stačí v menu zapnout mód Performance, ve kterém přední motor zůstává připojení neustále. Výsledkem jsou ještě „drsnější“ zrychlení, avšak vykoupená vyšší spotřebou. I přední motor, stejně jako ten zadní, je totiž synchronní, takže pokud není odpojený, spotřebovává energii.

Zároveň je nutno mít na paměti, že EX30 prostě není sportovní auto. Podvozek vůbec neodpovídá nějakým sportovním ambicím a pokud byste si snad chtěli verzi Twin Motor koupit kvůli zábavě, nedělejte to, byli byste z toho za chvíli nešťastní. EX30 je skvělé v přímce, ale na řádění na okreskách to není to pravé náčiní. Twin Motor tedy volte, jen pokud vysloveně musíte mít čtyřkolku. Za mě je trochu škoda, že Volvo nemá v nabídce i nějakou slabší verzi s pohonem čtyř kol, která by měla příznivější spotřebu a neměla by tak zbytečně brutální výkon. Nicméně toto vychází ze sdílené čínské platformy, ostatně stejný výkon mají i sesterské Smart #3 Brabusnebo Zeekr X.

Spotřeba a dojezd: jediné větší negativum

Z Volva EX30 jsme zatím poměrně nadšení a opravdu se jedná o povedené auto. Jedinou věcí, která mě osobně jízdně zklamala, byla spotřeba a s ní související menší dojezd. Co to znamená konkrétně?

Ve městě jsem s Volvem EX30 jezdil v průměru za 20 kWh na 100 kilometrů za nižších teplot, za 18 kWh na 100 km za letních teplot a když jsem se hodně snažil jet úsporně, tak za 16 kWh na 100 kilometrů, ale to je stále hodně. Od auta této velikosti bych ale čekal hodnoty minimálně o 3 kWh nižší. Vždyť toto jsou hodnoty, se kterými se po Praze dá jezdit s SUV o délce 4,7 metru.

Prakticky stejnou spotřebu má pak Volvo při ježdění na okreskách. Pokud nejezdíte dynamicky, je spotřeba u zadokolky a verze TwinMotor překvapivě prakticky stejná, protože u vrcholné varianty je přední elektromotor většinu doby zcela vypnutý.

Volvo EX30

S tím tedy souvisí i dojezd, který ve městě a na okreskách činí reálně zhruba 350 kilometrů, pokud se budete velmi snažit jezdit mírně, tak se lze dostat i na 400 kilometrů.

Na dálnici jsem pak náš standardizovaný dálniční test zajel se spotřebou 23 kWh na 100 kilometrů z Prahy na Rozvadov a zpátky. To znamená, že reálný dálniční dojezd je 290 kilometrů. Začátek testu byl v 5 stupních Celsina nad nulou, takže je pravděpodobné, že letní dojezd bude mírně přes 300 kilometrů, ale i tak bych čekal hodnoty o 2 až 3 kWh nižší.

Ujede Volvo EX30 alespoň 300 km na dálnici? Testujeme dojezd

Volvo EX30 budeme ještě jednou testovat uprostřed léta za ryze letních teplot a se softwarem 1.4 nebo novějším a pro porovnání provedeme stejné testy.

Nabíjení: 150 kW jako z praku

Vzhledem k povaze auta, které si bude řada lidí pořizovat jako „druhé do rodiny“, bude zřejmě většina nabíjení probíhat v pohodlí domova nebo práce. Nicméně ani na delších cestách se neztratí a nejmenší Volvo budeme potkávat i a ultrarychlých stanicích. My jsme tak zjišťovali, jak si EX30 vede právě na ultrarychlé stanici a jak dlouho se reálně nabíjí.

Jak rychle se nabíjí městské Volvo EX30?

Nabíjecí výkon jsme otestovali u nabíjecí stanice PRE v pražské Chuchli s výkonem 150 kW, který tedy autu přesně postačí. Za sebou jsme měli bezmála 300 kilometrů po dálnici, přičemž stanici jsme měli vloženou v navigaci, auto si tak baterii stihlo patřičně teplotně připravit a očekávali jsme dosažení maximálního výkonu. K stanici jsme dorazili s 6 % baterie. Pro porovnání s dalšími auty v našem standardizovaném testu pak níže v tabulce uvádíme časy nabíjení počítané od hranice 10 %.

Volvo EX30

Po zapojení se EX30 poměrně ostýchá a začíná se nabíjet výkonem pouze kolem 20 kW. Není to anomálie a stejné chování jsme pozorovali u dvou různých kusů a u všech nabíjení. Zaujme také relativně vysoké napětí i u takto vybité baterie, a to téměř 380 V, což je velmi dobrá zpráva pro nabíjení na běžných rychlonabíjecích stanicích s omezeným výkonem jen 120 A, na nichž se tak i zcela vybité Volvo bude moci nabíjet 50 kW.

Volvo EX30
Během nabíjení jsme dosáhli maximální výkon téměř 145 kW

Po malé chvilce vyskakuje výkon na 60 kW, kde se drží překvapivě dlouho, zhruba další 2 minuty, a při nabití na 10 % rázem výkon vyskakuje na 110 kW. Následně výkon postupně stoupá na zhruba 145 kW při 15 %, kde se pak ustálí. Při této úrovně nabití má pak baterie už přes 400 V, atakuje dokonce 410 V. Auto tento výkon drží dále, na 30 % se pak z 10 % nabije za 5,5 minuty. Když se blížíme 40 %, začíná auto výkon snižovat.

50 % dosahujeme z 10 % za velmi hezkých 11,5 minut, což je na auto této kategorie a ceny výborná hodnota. Při této úrovni nabití je výkon stále relativně slušných 100 kW. Při dosažení 53 % se pak výkon skokově snižuje na 85 kW, 58 % pak znamená další „schod“ na 73 kW. Další snížení pak nastává při 67 % na 67 kW. To už není nijak mnoho a bylo by skvělé, kdyby v některém z dalších updatů Volvo zapracovalo na nabíjecí křivce, která by nemusela tak strmě padat dolů.

Magické hranice 80 % dosahujeme z 10 % za rovných 30 minut, což je opět na auto této kategorie a ceny velmi slušná hodnota a i přes menší velikost se Volvo nenechává nijak zahanbit. Je na tom například lépe než korejská konkurence v podobě Kony nebo e-Nira s podobně velkými bateriemi. Za 30 minut zvládlo Volvo EX30 doplnit necelých 47,5 kWh energie.

Volvo EX30

Dosažením 80 % pak dochází k výraznému snížení nabíjecího výkonu na 38 kW. Pokud tedy vyloženě nepotřebujete, nemá časově smysl EX30 dále nabíjet. Pokud jedete delší trasu a budete potřebovat ještě jednou nabít, je lepší auto nabít do zhruba 70 až 80 % a k další nabíječce přijet zase zhruba s 10 %, a využít tak úsek, kdy se auto nabíjí nejrychleji. Nabíjení z 80 % do 99 % totiž trvá stejně dlouho jako z 10 do 80 %, tedy půl hodiny.

Z 10 % do Délka nabíjení Nabíjecí výkon Nabito Dálniční dojezd Kombinovaný dojezd
15 % 1 minuta 144 kW 3 kWh 42 km 53 km
20 % 3,5 minuty 145 kW 6 kWh 56 km 71 km
30 % 5 minut 145 kW 14 kWh 83 km 107 km
40 % 9,5 minut 128 kW 20 kWh 111 km 142 km
50 % 11,5 minut 100 kW 26 kWh 139 km 178 km
60 % 16,5 minut 72 kW 33 kWh 167 km 213 km
70 % 21,5 minut 67 kW 40 kWh 195 km 249 km
80 % 29,5 minut 61 kW 46,5 kWh 223 km 284 km
90 % 43 minut 25 kW 55 kWh 250 km 320 km
99 % 61,5 minut 15 kW 61,4 kWh 278 km 355 km

Poznámka: Dálniční dojezd kalkulován dle změřené spotřeby 23 kWh/100 km. Kombinovaný dojezd kalkulován dle změřené spotřeby 18 kWh/100 km.

Celkově Volvo EX30 rychlostí nabíjení potěší a v rámci dané cenové třídy patří k tomu vůbec nejlepšímu.

Celkově Volvo EX30 rychlostí nabíjení potěší a v rámci dané cenové třídy patří k tomu vůbec nejlepšímu. I přestože se nejedná o auto primárně určené pro dlouhé trasy a lze očekávat, že velká většina jeho nabíjení bude probíhat přes noc doma nebo přes den v práci, neztratí se ani na ultrarychlých nabíječkách. Ba naopak. Maximální nabíjecí výkon je vysoký, chválím také vyšší napětí, díky kterému se auto rychle nabíjí i na běžných rychlonabíjecích stanicích i při nízkém stavu baterie. Ano, prostor pro vylepšení tu je, zejména na začátku, kdy auto výkon zvyšuje zbytečně zdlouhavě a zároveň nad 80 % je nabíjení již velmi pomalé. Nicméně celkově hodnotíme nabíjení jako silnou disciplínu vozu, který i zde potvrzuje svoje kvality. Pokud se s ním vydáte na delší trasu, bez problémů stihnete doplnit za 20 až 30 minut energii pro další jízdu.

Pro pohodlné nabíjení nechybí i nabíjecí služba od Volva zahrnující stovky tisíc nabíjecích stanic po celé Evropě a samozřejmostí je také Plug and Charge. Naopak funkcionality Vehicle to Load a Vehicle to Grid, které poskytují energii z vozidla jiným připojeným přístrojům nebo do domácnosti, zatím přítomné nejsou. Palubní nabíječka pak má ve standardu standardních 11 kW a v domácích podmínkách si tak i zcela vybité malé Volvo nabijete do plna za 6 hodin. V nejvyšší výbavě Ultra ale dostanete rovnou 22kW nabíječku, která i na pomalých AC stanicích zkrátí čas nabíjení na 3 hodiny.

Závěr a zhodnocení: tohle se fakt povedlo

Volvo EX30 se opravdu povedlo a já smekám, protože to není jen marketingová vábnička, ale skutečně kvalitní auto. Švédskému výrobci se podařilo namíchat atraktivní koktejl a zřejmě i najít díru na trhu. Je evidentní, že elegantní, dobře vybavený malý crossover prémiové značky, navíc za dobrou cenu, tu chyběl, a proto se nedivím tak výborným prodejům v Česku i Evropě.

Volvo EX30

Ano, zdaleka vše není ideální. Infotainment trápí některé bugy, k nastavení rekuperace mám také výhrady a spotřeba je na auto této kategorie vysoká, nicméně ani jedna z věcí nebrání velmi pozitivnímu celkovému dojmu z auta. Navíc vše uvedené lze řešit softwarovými updaty, které Volvo ostatně pravidelně přináší.

Pozitivní stránky navíc drtivě převažují. Nejvíce mě bavil interiér, který je po všech stránkách povedený, oceňuji infotainment s Googlem na palubě a pozitivně hodnotím i odhlučnění a celkové jízdní vlastnosti, slušné je také nabíjení.

Sečteno, podtrženo – Volvo EX30 je zásah do černého a uvažujete-li o něm, můžeme tuto malou severskou novinku jen doporučit.

Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz

volvo-ex30
Klady
  • dobrý poměr ceny a výkonu
  • elegantní interiér
  • výborná dynamika
  • špičkový infotainment od Googlu
  • příjemný podvozek a dobré odhlučnění
  • rychlé nabíjení výkonem až 150 kW
  • přední kufr
  • dobré asistenční i bezpečnostní systémy
  • 22kW nabíječka (u nejvyšší výbavy)
Zápory
  • vysoká spotřeba
  • u menší baterie chybí tepelné čerpadlo
  • občasné softwarové bugy
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Díky za obsáhlou recenzi. Před uvedením na trh se všichni recenzenti předháněli v superlativech, Ondra Bačina se nebál to přehnaně nazvat rodinné auto. Dnes se to uklidnilo a mluvíme o malém čínském autě za 1.2 mil. s malým kufrem a zbytečně vysokým výkonem. Nabíjení versus spotřeba (tedy km/10 minut) 10-80% není taky žádný zázrak, v podstatě o malinko pomalejší než u Mercedes EQA. Software od Číňanů trpí bugy pravidelně, stejně jako Tesla.
Lukas Paril
Lukas Paril
Auto mám, tak nějak to je, nicméně Plug and Charge nemá a mít nebude.
Jiri Vesely
Jiri Vesely
Hodinové čekání na plné nabití baterie je od koupě odstrašující.
Víťa
Víťa
Naposledy upraveno: 21. 7. 08:22
Mám ho od pondělí, zadokolku ER Core. Software 1.4. Zatím při každé jízdě něco nefunguje, většinou nejde zapnout tempomat, jednou nešla couvací kamera. Vždy pomůže reset systému. To se dá opravit, věřím, že na tom pilně pracují 😁 Co se opravit nedá a přišel jsem na to žel až po delší jízdě, jsou přední sedačky. Ty jsou opravdu tragické. Propadlé opěradlo, žádná bederní opěra a nenastavitelná hlavová opěrka, co mě tlačí do zad
Mám 194 cm. Ale teď si na ty sedačky stěžuje i moje žena 170 cm. Snad to vyřeší nějaké ergonomické potahy😉 Elektromobilně, velikostně pro mě a hlavně plnohodnotným tažným je to auto super, ale ty sedačky to zbytečně kazí.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze