Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Cario.cz, která vám nejen tento vůz může ze zahraničí dovézt
Značka Smart se zapsala do podvědomí jako tvůrce pitoreskních dvoumístných autíček, jejichž první generace dokonce mohla, díky celkové délce 2,5 m, parkovat u chodníku napříč i v místech, kde ostatní auta stála podélně. Známe je dobře i z našich silnic, ovšem na jih a západ od nás šlo o opravdovou mánii. Jenže značka, založená švýcarským podnikatelem Nicolasem Hayekem a poté vlastněná Mercedesem, celou svou historii bojovala s extrémně vysokými výrobními náklady ve francouzské továrně Smartville Hambach, kvůli nimž nebyla prakticky nikdy zisková. Proto prošla nedávno velkým restartem. A po něm se změnilo všechno, včetně samotných aut.
Smart #3 naživo. Čínská střela má přes 400 koní!
Ta totiž nyní vznikají v Číně, konkrétně ve společném podniku automobilek Mercedes-Benz a Geely, v němž mají obě strany poloviční podíly. Už nejsou tak extravagantní, hodně narostla, jsou čistě elektrická a stala se z někdejších miniaturních artefaktů plnohodnotnými rodinnými vozy, navazujícím spíše na tradice pětidveřového Smartu ForFour. Přesně takový byl první z řady jménem Smart #1 a platí to i pro nejnovější Smart #3, k němuž jsme se dostali exkluzivně jako vůbec první redakce v Česku. Vůz si tu totiž můžete koupit, a to u společnosti Cario, která nám jej také ochotně předvedla.
Nový Smart #3 se více od svých předchůdců snad ani lišit nemůže. Už délka 4,4 m znamená hodnotu, k níž se starší modely ani neblíží, a zároveň vstupenku do nižší střední třídy. A tam jde přímo proti takovým veličinám, jako je Volkswagen ID.3 nebo MG4. Dalším bodem je design, který rovněž našel zcela nové výrazové prostředky. S nimi působí Smart elegantně a hodnotně, rozhodně se nejedná o žádného nesmělého novice. A zároveň umí prodat, že je členem slavné rodiny, která svého času změnila automobilový svět, protože naučila bohaté jezdit malými auty.
Začíná to už na přídi, jejíž vzájemně propojené světlomety sice docela připomínají čínskou školu, ovšem evropská estetická měřítka rovněž plní. Navíc díky jediné plynule zakřivené linii bez zlomů, která je obkresluje i se spojovacím páskem, působí dostatečně originálně. Úlitbou klasickým automobilovým tvarům je krátká příď dvouprostorové karoserie, která je zajímavá mj. tím, že skrývá 15litrový frunk. S trochou zlomyslnosti musíme dodat, že na rozdíl od elektrických Mercedesů, které pod svými obřími kapotami místo pro dodatečné ukrytí zavazadel či nabíjecích kabelů nenabízejí.
Mercedes by rád napodobil úspěchy konkurenčního MINI a spolu s Geely chce kolem restartované značky Smart vytvořit podobnou korónu obdivu, až kultu. Základ mají dobrý, značka Smart si v minulosti renomé už vybudovala. Proto také její loga patřičné velikosti nacházíme na prominentních místech karoserie, v našem případě spolu se značkou Brabus. To je tradiční německý úpravce Mercedesů, který v minulosti ladil už malé dvoumístné Smarty na 100 koní. Ten se podílel na finálním ladění i zde, o čemž si povíme dále. Třešinkou byl krásný dvoubarevný finiš, který lze zaměnit za jednobarevné provedení. Na výběr jsou ovšem krásné a výrazné barvy, včetně pastelových. A konečně trademark v podobě výsuvných klik, podobných, jaké používá Mercedes.
Na tuto mateřskou značku si vzpomenete i při pohledu zezadu (odkud budete Smart #3 Brabus vídat zřejmě často), tvar spojených světlometů totiž už dobře znáte prakticky ze všech elektrických Mercedesů EQ. Ani zde nechybí název Brabus, podtržený decentní červenou linkou. Designéři dostali prostor realizovat se i v detailech, o čemž svědčí otevírání kufru zmáčknutím tlačítka uprostřed písmene „a“ v logu Smart. Víko pochopitelně vyjede elektricky, což u konkurence zase tak moc často v této třídě nevídáme. Po otevření se odhalí prostor pro 370 litrů zavazadel, což je hodnota, na jakou jsme zvyklí i z jiných modelů nižší střední třídy a která vychází vstříc i rodinnému životu. Cenou za to je omezené místo ve druhé řadě sedadel, ale dětem to nejspíš vadit nebude.
Vůz je k mání ve čtyřech verzích pohonu, z toho ta vrcholná Brabus má pohon všech kol, výkon 428 k a zrychlení z klidu na stovku za 3,7 s, ostatní jsou zadokolky, vždy s výkonem 272 k a zrychlením 0–100 km/h za 5,8 s. Postaven je na 400V platformě Geely SEA2, určené pro středně velké modely. Kromě čínských modelů kalibru Zeekr X ji používají i oba dosavadní Smarty a nepřekvapivě také Volvo EX30, patřící do koncernu Geely. Vzniká zde prostor pro poněkud překvapivé srovnání, když dva tradiční evropští prémioví soupeří používají stejnou čínskou techniku. Jen tak mimochodem, kdyby nám tohle někdo řekl před deseti lety, nejspíš bychom si mysleli, že se zbláznil...
Jednotlivé linie se od sebe liší chemií i velikostí baterie. Základní verze Pro nabízí LFP sestavu s využitelnou kapacitou 45 kWh a nabíjením DC 130 kW/AC 7,4 kW, všechny ostatní, počínaje Pro+, pak používají NMC baterii s 62 využitelnými kilowatthodinami a nabíjecím příkonem 150/22 kW. Tedy plnotučné třífázové AC nabíjení, což je další velké plus. Nabíjecí křivku v tuto chvíli k dispozici nemáme a pokud někdy dostaneme příležitost ji zjistit, jsme velice zvědaví hlavně na nejlevnější verzi s LiFePo akumulátorem, který za základní cenu něco přes 800 tisíc korun nabízí opravdu zajímavé parametry.
Interiér si z původních Smartů zachoval jen málo. I když lze styl některých detailů stále identifikovat a povědomé logo, umístěné takřka všude, vás nenechá na pochybách, změnilo se především zpracování a jakost, na nichž už není znát zoufalá snaha ušetřit při výrobě každý cent. Celkové vyznění se naopak posunulo k prémiovým Mercedesům, a to jak architekturou, tak použitými materiály. Povědomý je jak stříbřitý plast, tak ambientní osvětlení ve výdechách ventilace. Nechybí prošívání, bezpečnostní pásy v kontrastní barvě (schválně se někdy podívejte, kolik si za ně doplatíte u čistě evropských prémiových značek) a puncovní detaily typu cvočků s vyraženým logem. Slibné je i audio módní značky Beats.
Interiér využil výhod čistě elektrické platformy a nabídl i velkou konzolu mezi řidičem a spolujezdcem s množstvím praktických odkládacích prostor i bezdrátovou nabíječkou mobilů. K verzi Brabus pak dává pohodlné skořepinové sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou. Pro umocnění stylu hodně dělají i displeje s velice specifickou grafikou. Nechybí ani HUD, jehož parametry ale za prémiovými standardy poněkud pokulhávají. To rozhodně neplatí o sadě bezpečnostních a jízdních asistentů, která odpovídá té v Mercedesech a nechybí jí ani samočinná dálniční jízda. Celkový dojem sice není úplně prémiový, ovšem ve srovnání s tím, co zhruba za milion v této třídě koupíte u konkurence, je Smart o třídu lepší. Zejména porovnání s interiérem Volkswagenu ID.3 je v tomto směru poučné.
Multimédia se zabydlela ve velkém plovoucím displeji na palubní desce, který je skutečně velmi blízko osy řidičova pohledu. To, co se na něm objevuje, však těžko přirovnat k čemukoliv, co známe. Aspoň tedy na úvodní obrazovce. Virtuální tlačítko hlasového ovládání má například podobu animovaného geparda, při volbě jízdních režimů se zase otáčí stylizovaná pitoreskní zeměkoule za doprovodu bizarních zvuků. Toto pojetí se nepochybně zalíbí především čínskému publiku, avšak jako oživení má něco do sebe i na starém kontinentu. Celé to běží na proprietárním operačním systému Smart OS, který podporuje i obvyklá rozhraní typu AA/ACP a nabízí i vlastní navigaci se zobrazováním nabíjecích zastávek. Aktualizace OTA fungují, o čemž jsme se mohli přesvědčit osobně, protože jedna taková přišla právě během zkoumání interiéru.
Sedět vzadu je příjemnější zážitek, než by se při pohledu zvenčí na rychle klesající horní linii oken mohlo zdát. Nedostatek světla totiž zcela eliminuje velké panoramatické střešní okno, kterému ale bohužel chybí roletka či jakékoliv jiné zakrytí. Pěkně se kouká i na záda dobře zpracovaných sedadel s integrovaným ambientním osvětlením. Ani materiály vzadu nejsou o tolik ošizené, jak jsme si zvykli u některých evropských výrobců. Jen sedák by mohl být výš a kolena by také ocenila možná nějaký ten centimetr navíc. Dramatické to ale není, jen na trhu najdete auta, kde je vzadu trochu více místa.
Smart #3 zvládne po městě ujet reálně cca 400 km, po dálnici za nižších teplot pak 300 km při spotřebě, oscilující kolem 20 kWh/100 km. Na denní křižování Evropy to tedy vyloženě není, ovšem běžným potřebám včetně občasné cesty na dovolenou už takový akční rádius vyhoví v pohodě. Proto si myslíme, že novinka vítaným způsobem oživila trh s kompaktními elektromobily, navíc nabízí prémiový dotek za cenu konfekční konkurence.
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Cario.cz, která vám nejen tento vůz může ze zahraničí dovézt