Testujeme levný elektromobil z bazaru, Smart EQ forfour

Ptejte se na to, co vás zajímá
7
Testujeme levný elektromobil z bazaru, Smart EQ forfour
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Smart EQ forfour je jako ojetina levným elektromobilem do města a okolí
  • Námi testovaný kousek má po 4 letech a 35 tisících km 94 % původní kapacity baterie
  • Testujeme, jak se s ním jezdí a jaký má reálný dojezd
  • Ptejte se na to, co dalšího vás zajímá

Malý městský elektromobil Smart EQ forfour jsme již testovali ve verzi po faceliftu, který proběhl v roce 2020. Tehdy se ale nedalo říci, že by šlo o levný elektromobil. Jeho výhodami jsou malé vnější rozměry a úžasný rejd, díky čemuž je ve městě jako ryba ve vodě. Ale cena téměř 600 tisíc korun nebyla nijak nízká, když v té době bylo možné koupit Škodu Citigo-e iV s delším dojezdem a rychlonabíjením o poznání levněji. V bazarech je ale situace jiná, protože Citigo si díky zmíněným výhodám lépe drží cenu. Smart EQ forfour se navíc vyrábí jako elektromobil déle a je možné sehnat i levnější starší kousky.

Technické parametry smart forfour (2016) electric drive

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 495 × 1 665 × 1 554 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon60 kW, 81 koní, točivý moment: 160 Nm
Baterie17,6 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 13,1 kWh / 100 km, dojezd: 155 km
Cena od600 000 Kč

Nás zaujal Smart EQ forfour z roku 2019, který je v nabídce AAA Auto za 220 tisíc korun. To je sice akční cena, která platí jen při využití financování úvěrem, kde je samozřejmě potřeba počítat s nějakým přeplatkem, ale i standardní cena 269 999 Kč je na 4 roky starý ojetý elektromobil s nájezdem necelých 35 tisíc kilometrů solidní. Je ale potřeba počítat s tím, že to je auto jen pro někoho, kdo se pohybuje pouze na krátkých trasách, ideálně po městě nebo mimo dálnice. Pokud ale hledáte levný elektromobil jako druhé auto do rodiny, se kterým máte v plánu dojíždět třeba do práce, pak čtěte dál.

Ojetý elektromobil jen s uvedením zdraví baterie

Skupina AURES Holdings, do které AAA Auto patří, si u elektromobilů zakládá na tom, že vyhodnocuje stav baterie a vozy se špatnou baterií nevykupuje. Následně u všech prodávaných elektromobilů uvádí informaci o zdraví baterie, tedy SoH (state of health). Tento Smart EQ forfour má 93 % původní kapacity. Z původního dojezdu 160 km podle NEDC by tedy mělo zbývat ještě cca 149 km. To je ale teorie, víme, že hodnota podle NEDC byla velmi optimistická. AAA Auto u elektromobilů uvádí i reálné hodnoty dojezdu v různých režimech (město, mimo město a dálnice) a zároveň dvě hodnoty: jednu pro léto, druhou pro zimu. Ty se mi ale naopak zdají příliš pesimistické, tak si to raději otestuji sám.

Zatím jsem s vozem najel cca 70 kilometrů, z toho 49 km od vynulování spotřeby. Jezdil jsem zatím pouze mimo dálnice, tedy v provozu, který Smartu vyhovuje. Prvních cca 20 km navíc s hodně lehkou nohou a vypnutou klimatizací, protože venku byla optimální teplota. Po ochlazení na teploty většinou mezi 0 až 12 °C a zapnutí topení na 22 °C spotřeba vystoupala na 14,3 kWh/100 km. Auto po plném nabití ukazovalo dojezd 146 km, ale výpočtem mi to při této spotřebě a kapacitě 17,6 kWh vychází na pouhých 123 km. Navíc po započtení degradace baterie by to bylo jen 114 km. Po plném nabití jsem tedy palubní počítač vynuloval a otestuji reálný dojezd v podzimních teplotách se zapnutým topením.

Ptejte se na to, co vás o ojetém Smartu EQ forfour zajímá

Pokud také uvažujete o koupi levného ojetého elektromobilu do města a okolí, můžete se v komentářích pod článkem ptát na to, co vás zajímá. Co bude v mých možnostech, to zjistím nebo otestuji a v testu se dočtete odpověď. Moje dojmy jsou zatím veskrze pozitivní a auto splňuje moje požadavky na vůz do města. Interiér působí i po 4 letech solidně a je vidět, že je kvalitně zpracovaný, auto působí hravě včetně usměvavého výrazu, do kufru se vejde nákup i s basou piv, nabíjení je sice jen AC, ale až 22 kW (byť s vyšším SoC výkon klesá), a vypadá to, že v městském provozu by mohlo zvládnout dojezd přes 100 km i v zimě.

smart EQ forfour - chytré auto do města

Diskuze ke článku
Tomáš Veselý
Tomáš Veselý
Jak dlouho reálně trvá dobíjení při použití 22kW nabíječky? Např. z 0 na 100% a potom třeba z 20 na 80%?
Jan Novák
Jan Novák
A tohle je můj další důvod, proč po dvou letech odkládám EV. Tady se testují čtyřletá EV s nájezdem 35tis km jako ojetiny. Co bude se vší tou výkonovou elektronikou, až to bude mít 10let a 200tis km? Skoro se té baterky bojím nejmíň. Ale představa, že jedu dnes do VW s problémem s nabíjením je šílená. Oni o tom nic neví, jsou neochotní, přehazují si to...

Ojetinu zatím jendině Teslu a i to může vyjít dost draho.
Roman P
Roman P
Malá nákupní taška s mini baterkou. Takové Zoe 22kWh má podobnou spotřebu, je za podobné peníze, jde ale o dost větší a praktičtější auto navíc s tepelným čerpadlem a též dobíjením 22kW. Za mě mnohem rozumnější volba. Za cenu od 300tis se pak dá sehnat i verze se 41kWh baterií.
Two Gamers cz
Two Gamers cz
Zkušenost s palubní nabijeckou AC 22kw z modelu Zoe 41 a 52 je že při teplotách pod cca 5st a nižších je nabíjení už jen kolem 12-14kw hod u Smartu to bude pravděpodobně stejně

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze