Malý městský elektromobil Smart EQ forfour jsme již testovali ve verzi po faceliftu, který proběhl v roce 2020. Tehdy se ale nedalo říci, že by šlo o levný elektromobil. Jeho výhodami jsou malé vnější rozměry a úžasný rejd, díky čemuž je ve městě jako ryba ve vodě. Ale cena téměř 600 tisíc korun nebyla nijak nízká, když v té době bylo možné koupit Škodu Citigo-e iV s delším dojezdem a rychlonabíjením o poznání levněji. V bazarech je ale situace jiná, protože Citigo si díky zmíněným výhodám lépe drží cenu. Smart EQ forfour se navíc vyrábí jako elektromobil déle a je možné sehnat i levnější starší kousky.
Technické parametry smart forfour (2016) electric drive
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 495 × 1 665 × 1 554 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 60 kW, 81 koní, točivý moment: 160 Nm |
Baterie | 17,6 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 13,1 kWh / 100 km, dojezd: 155 km |
Cena od | 600 000 Kč |
Nás zaujal Smart EQ forfour z roku 2019, který je v nabídce AAA Auto za 220 tisíc korun. To je sice akční cena, která platí jen při využití financování úvěrem, kde je samozřejmě potřeba počítat s nějakým přeplatkem, ale i standardní cena 269 999 Kč je na 4 roky starý ojetý elektromobil s nájezdem necelých 35 tisíc kilometrů solidní. Je ale potřeba počítat s tím, že to je auto jen pro někoho, kdo se pohybuje pouze na krátkých trasách, ideálně po městě nebo mimo dálnice. Pokud ale hledáte levný elektromobil jako druhé auto do rodiny, se kterým máte v plánu dojíždět třeba do práce, pak čtěte dál.
Ojetý elektromobil jen s uvedením zdraví baterie
Skupina AURES Holdings, do které AAA Auto patří, si u elektromobilů zakládá na tom, že vyhodnocuje stav baterie a vozy se špatnou baterií nevykupuje. Následně u všech prodávaných elektromobilů uvádí informaci o zdraví baterie, tedy SoH (state of health). Tento Smart EQ forfour má 93 % původní kapacity. Z původního dojezdu 160 km podle NEDC by tedy mělo zbývat ještě cca 149 km. To je ale teorie, víme, že hodnota podle NEDC byla velmi optimistická. AAA Auto u elektromobilů uvádí i reálné hodnoty dojezdu v různých režimech (město, mimo město a dálnice) a zároveň dvě hodnoty: jednu pro léto, druhou pro zimu. Ty se mi ale naopak zdají příliš pesimistické, tak si to raději otestuji sám.
Zatím jsem s vozem najel cca 70 kilometrů, z toho 49 km od vynulování spotřeby. Jezdil jsem zatím pouze mimo dálnice, tedy v provozu, který Smartu vyhovuje. Prvních cca 20 km navíc s hodně lehkou nohou a vypnutou klimatizací, protože venku byla optimální teplota. Po ochlazení na teploty většinou mezi 0 až 12 °C a zapnutí topení na 22 °C spotřeba vystoupala na 14,3 kWh/100 km. Auto po plném nabití ukazovalo dojezd 146 km, ale výpočtem mi to při této spotřebě a kapacitě 17,6 kWh vychází na pouhých 123 km. Navíc po započtení degradace baterie by to bylo jen 114 km. Po plném nabití jsem tedy palubní počítač vynuloval a otestuji reálný dojezd v podzimních teplotách se zapnutým topením.
Ptejte se na to, co vás o ojetém Smartu EQ forfour zajímá
Pokud také uvažujete o koupi levného ojetého elektromobilu do města a okolí, můžete se v komentářích pod článkem ptát na to, co vás zajímá. Co bude v mých možnostech, to zjistím nebo otestuji a v testu se dočtete odpověď. Moje dojmy jsou zatím veskrze pozitivní a auto splňuje moje požadavky na vůz do města. Interiér působí i po 4 letech solidně a je vidět, že je kvalitně zpracovaný, auto působí hravě včetně usměvavého výrazu, do kufru se vejde nákup i s basou piv, nabíjení je sice jen AC, ale až 22 kW (byť s vyšším SoC výkon klesá), a vypadá to, že v městském provozu by mohlo zvládnout dojezd přes 100 km i v zimě.
Ojetinu zatím jendině Teslu a i to může vyjít dost draho.