Bazarový Fiat 500e
test

Bazarový Fiat 500e

Elektromobil do 250 tisíc korun, skvělá volba pro ekonomické dojíždění
2

Často slýcháme argument, že elektromobily jsou drahé a faktem je, že jsou zpravidla dražší než jejich spalovací protějšky. Pokud ale hledáte cenově dostupnější elektromobil na dojíždění například do práce, Fiat 500e může být zajímavou volbou. Je sice dražší než srovnatelné spalovací vozy, ale pokud máte nabíjení doma (ideálně z FVE), ekonomicky to smysl dává.

Většinou se zaměřujeme na nové elektromobily, ale jelikož většina koncových zákazníků kupuje auta z druhé ruky, rozhodli jsme se testovat i bazarové. Naším cílem je vybírat ty levnější, které mohou být zajímavou volbou pro ty, co například vlastní fotovoltaickou elektrárnu a hledají elektromobil pro využití přebytků energie. Malý a levný elektromobil, jako je Fiat 500e, může být právě tou správnou volbou pro denní dojíždění do práce za dostupnou cenu.

Levný bazarový elektromobil? Otestovali jsme Fiat 500e

Technické parametry Fiat 500e (2012) Fiat 500e

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 617 × 1 627 × 1 527 mm, 1 355 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon84 kW, 111 koní, točivý moment: 200 Nm
Baterie24 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,5 kWh / 100 km, dojezd: 150 km
Cena od715 000 Kč

Design a srovnání se Smartem EQ Forfour

Námi testovaný Fiat 500e pochází z roku 2015 a v době testu měl najeto okolo 90 tisíc kilometrů. Cena tohoto konkrétního kousku byla 239 tisíc korun, ale v nabídce už není. V Protechu, odkud jsme měli auto zapůjčené, se ceny Fiatu 500e pohybují od 200 do 300 tisíc korun podle nájezdu a stáří. Před tímto testem jsme již testovali bazarový Smart EQ Forfour, který stál 270 tisíc korun. Tyto dva modely jsou často srovnávány, protože spadají do podobné cenové kategorie, jsou podobně staré i velké.

Fiat 500e má hravý design vycházející z původní pětistovky, což může oslovit milovníky retra. Na první pohled zaujme sportovními prvky z Abarthu, jako je přední nárazník a prahy. Když jsme toto auto testovali jako nové, kolega jej nazval „elektrickým Abarthem“. Výkon 87 kW (111 koní) je na tak malé auto také slušný. Hravý a sportovní zároveň je i design interiéru, který má oranžovo-červené prošívání a retro prvky, jako je například lakovaná palubní deska. Ta také připomíná staré Fiaty 500.

Je bazarový Fiat 500e praktický?

Fiat 500e je třídveřové auto, což může být nevýhoda při parkování v úzkých prostorech. Aby se dalo nastoupit dozadu, musí být přední dveře delší, takže je potřeba více prostoru okolo jinak malého auta. Zadní sedadla pak jsou spíše nouzová, pro dospělé osoby takřka nepoužitelná (se svojí výškou 192 cm jsem neměl šanci), ani dětem nenabídnou velký komfort. Malé děti se tam ale vejdou, jen je potřeba počítat s tím, že umisťování dětské sedačky je náročnější. Zavazadlový prostor je omezený, což je daň za design vycházející z původní pětistovky. To z něj činí auto spíše pro jedince nebo pár, který nepotřebuje převážet větší množství věcí.

Jak daleko dojede a co obnáší nabíjení?

Fiat 500e nabízí pouze AC nabíjení s výkonem přibližně 7 kW. To znamená, že nabíjení trvá ve srovnání se Smartem EQ Forfour déle, protože ten má třifázové nabíjení s výkonem až 22 kW. Kapacita baterie je 24 kWh, což i u opotřebené baterie znamená reálný dojezd okolo 100 kilometrů. To je dostatečné pro denní dojíždění, ale pro delší cesty by pomalé nabíjení na veřejných stanicích bylo časově náročné.

I po letech jezdí skvěle

Fiat 500e má sportovněji naladěné jízdní vlastnosti než Smart EQ Forfour. S výkonem 87 kW (111 koní) nabízí solidní dynamiku, i když na mokrých silnicích auto rychle ztrácí trakci. Podvozek je pevný a v zatáčkách se auto nenaklání, což přispívá k dobrému pocitu z jízdy. Zmíněná ztráta trakce je daná i tím, že na voze nebyly příliš kvalitní pneumatiky, takže předpokládám, že po obutí do kvalitnějších by si vedl lépe. Ale z podvozku mám dobrý pocit, byť je na něm znát jisté opotřebení.

Pro koho se bazarový Fiat 500e hodí?

Fiat 500e je zajímavou volbou pro ty, kteří hledají stylové a zábavné auto s nízkými provozními náklady. I když není tak praktický jako Smart EQ Forfour, nabízí lepší jízdní vlastnosti a zajímavý design s nádechem retra. Pokud máte možnost nabíjet auto doma a vaše denní dojíždění nepřesahuje 100 kilometrů, Fiat 500e může být ideální volbou. Děkuji Protechu za zapůjčení auta a těším se na vaše komentáře a návrhy na další testy ojetých elektromobilů.

Fiat 500e (test)

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

fiat-500e-2012
Klady
  • příznivá cena
  • sportovněji laděný podvozek a solidní výkon
  • stylový vzhled
Zápory
  • prostor uvnitř jen pro dva dospělé
  • pomalé nabíjení
Diskuze ke článku
Radek Skrbek
Radek Skrbek
Osobně mi přijde takovéhle auto naprosto zbytečná záležitost. Automobilka vzala design populárního "levného" auta z minulého století a použila ho teď. Bohužel design je pro dnešek naprosto sprominutím "debilní". Dříve to nevadilo, protože lidi byli rádi, že nějaké auto mají bylo to levný. Dnes je to auto drahý a z hlediska užitečnosti naprosto nepoužitelné.
Podle mne pro koho je tohle auto je maximálně pro 1 člověka, který jezdí sám a občas někoho sveze. Ale stejně je pro tohoto člověka lepší Citigo, nebo něco jiného. Ty dveře jsou naprosto nepraktické na zadní sedačky se člověk nedostane, malý kufr. Možná vyhodit zadní sedačky a pak je kufr OK.

Osobně nechápu tuhle módu používat starý desgn, podle mne je to jen pokus o vysosání peněz z lidí, je tojen o image. JInak naprosto nepoužitelný ani jako druhé auto do rodiny pro jízdu po městě, kdy člověk potřebuje hlavně praktičnost a to tohle auto rozhodně není.

No a jako eletromobil díky malé baterce a malému dobíjecímu výkonu opět jak já tomu říkám "parodie" na elektromobily. Ve stejné době znikl např. Hua Ioniq 1 s podobnou baterií. Ale to je úplně jiná liga, samozřejmě úplně jiná kategorie auta, ale baterii to má podobnou, naproti tomu je to daleko větší auto přesto Ioniq má daleko lepší spotřebu a ujede daleko dál a má i rychléí dobíjení. Takže tohle daleko menší auto by mělo být na tom lépe, ale právě proto, že udělali tu blbost, že použili starý design, to dopadlo jak to dopadlo a jako elektromobil je to nepoužitelný.

Je to škoda, kdyby vytvořili takto malý elektro uplně od základů s pouhou inspirací starého fiátku, ale zaměřili se hlavně na vlastnosti pro elektromobil dnešní doby mohlo to dopadnout úplně jinak.

Jo a ještě drobnou poznámku k tomu testování při "plném" komfortu 21,5°. To je podle mne pěkná zima. Já si topím na 23-24° To je podle mne "plný" komfort pěkně v tričku a ne abych jel za volantem ve svetru a lidi na zadaních sedačkách seděli v bundách. Když člověk nic nedělá a sedí půl hodiny na jednom místě rozhodně 21° není "plný" komfort. To je dobrá teplota pro nějakou činnost, když se člověk hýbe.
Ale jasně, teplota je docela také indivbiduální. Jen si myslím, že 21° nikdo v autě nemá a co jsem viděl, tak minimálně 22° je základ. Většina má podle mne 23-24.

Takže minimálně bych to ve videích neprezentoval jako "plný" komfort.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze