Design: ošklivost je nejhorší forma znečištění
Už nadpis ukazuje, o co tomuhle malému autíčku jde. Sám Fiat na svých stránkách uvádí, že ošklivost je nejhorší forma znečištění – vzhled je pro Italy prostě stěžejní. Nyní ale museli vývojáři skloubit lepší odpor vzduchu a zanechat kouzlo malého vozítka, což se jim bezesporu podařilo. Přední maska je zaslepená a pod nárazníkem se nachází ještě malý pružný difuzor. Kolem dokola najdete znáčky 500e a na zadním víku nemalé křídlo, kterému nejde o přítlak, ale opět o zlepšení aerodynamiky.
Konečným výsledkem je součinitel odporu vzduchu 0,311, přičemž klasická „Pětistovka“ vzduchu odporuje koeficientem 0,359. Na fotkách to možná tolik nevynikne, ale až když si auto obejdete, dojde vám, jak je vlastně malinké. Díky délce 3 617 mm a šířce 1 627 mm jej obejdete skutečně za chvilku, navíc díky výšce 1 527 mm působí jako roztomilá kulička. Náš kousek ještě vypadal opticky trošku větší díky krásně perleťové bílé barvě. Pokud zvolíte nějakou jinou z veselých barviček, „Fiátek“ bude vypadat ještě menší.
Za zapůjčení vozu Fiat 500e děkujeme společnosti TrendPark, kde si jej můžete také zapůjčit.
Technika a výbava: úspěšná transplantace
No proč dělat z komára velblouda, u Fiatu vyndali klasickou „jedna-dvojku“ a pod přední kapotku nasoukali 111koňový elektromotor s točivým momentem 200 Nm. Z nuly na stovku se dostanete během 9,5 vteřiny, ale na dálnici vás radši zastaví omezovač na 140 kilometrech za hodinu. Elektromotor zásobuje energií 24kWh Li-Ion akumulátor, což je pro srovnání totožná kapacita slabší verze Nissanu Leaf. Zásoba energie by měla vystačit na zhruba 140 kilometrů dojezdu.
Fiat 500e (test)
Technické parametry Fiat 500e (2012) Fiat 500e
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 617 × 1 627 × 1 527 mm, 1 355 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 84 kW, 111 koní, točivý moment: 200 Nm |
Baterie | 24 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,5 kWh / 100 km, dojezd: 150 km |
Cena od | 715 000 Kč |
V této kapitole jsem měl mluvit také o výbavě a věřte mi, že bych rád. Malý hatchback ale vznikl před více než čtyřmi roky a soustředí se na městské uličky. Nenajdete tu tedy žádné bezpečnostní asistenty ani vychytávky, i když jich model po faceliftu pár dostal. Bohužel zde nenajdete ani LED světla a ta obyčejná navíc svítí opravdu mizerně. Nic vás alespoň při jízdě nerozptyluje a jediné, za co bych byl vděčný, by byl systém nouzového brzdění.
V Kalifornii jde také o nejlevnější elektromobil, co můžete koupit. Začíná sice na částce 32 995 dolarů (zhruba 730 tisíc korun), můžete ale využít federální dotaci 7 500 a dotaci od státu Kalifornie v hodnotě 2 500 dolarů. Konečná cena tak může být bez problému pod půl milionu korun, a to už pro Kaliforňany za stylové elektrické auto není žádný problém. Navíc si jej můžete pronajmout na 3 roky za 149 dolarů měsíčně, tedy asi 3 500 korun. Nájezd je sice omezen na 12 tisíc mil ročně, stejně se ale nedivíme zprávě, že Fiat na jednom autě prý prodělává 250 tisíc Kč.
Interiér: zpátky do minulosti
Startovat v elektromobilu otočením vystřelovacího klíčku pro mě bylo malým „zpátky do minulosti“, stejně tak používání klasické ruční brzdy. Dokonce se mi i jednou stalo, že jsem začal klíček hledat, protože jsem zapomněl, že se dává do zapalování. Až s odstupem času vám dojde, že takovou drobnost jako startování otočným klíčkem budete ukazovat svým dětem stylem „Podívej, jak se auto startovalo dřív.“ Nicméně si sednete za volant a budete tam chvilku hledat pohodlnou polohu. Ten se dá totiž nastavit pouze v jednom směru a ani sedadlo nelze optimálně nastavit.
Není to ale nic strašného a více se soustředíte na různé otočné ovladače a postarší displeje, což dělá dohromady docela příjemnou retro atmosféru. Celkově je Fiat retro každým coulem, dokonce i tam, kde by asi nechtěl být. Pokud si zkusíte sednout dozadu, zjistíte, jak moc pohodlně se vám sedělo vpředu. Od počátku bylo v „Pětistovce„ vzadu málo místa, nyní ale máte kolena ještě výš, protože se o nemalý kus musela zvednout podlaha kvůli baterii.
Pokud se půjdete podívat do kufru, opravdu se nasmějete. Je tam totiž místa tak akorát na dva nabíjecí kabely. Objem 198 litrů ale reálně stačí na rodinný nákup a nic víc nepotřebujete. Navíc se dají obě zadní sedadla složit, a to už budete moci nakoupit možná i babičce.
Nastartování ukáže obrázek vašeho vozu a pozdrav „Ciao“, což je roztomile italsky zbytečné.
Infotainment: aspoň vás nic neruší
Opět tu máme kapitolu, kde jsem trošku zmatený – infotainment totiž „Fiátek“ nemá. Rádio nepodporuje Bluetooth a má dvouřádkový jednobarevný displej. Naštěstí ale umí číst USB a nechybí AUX, o teenagerovské projížďky po kalifornských plážích tedy nebude nouze. Alespoň před řidičem najdete sedmipalcový displej, který vám po nastartování ukáže obrázek vašeho vozu a pozdrav „Ciao“, což je roztomile italsky zbytečné.
Obrazovka ale samozřejmě umí ukázat mnohem důležitější věci jako dojezd, tlak v pneumatikách a údaje z palubního počítače. Moc se mi líbilo zobrazení výkonu elektromotoru, které pracovalo také v záporných hodnotách při rekuperaci. Na levé straně od kulatého displeje najdete zobrazení stavu nabití baterie jak v procentech, tak graficky. Na pravé straně najdete taktéž graficky zobrazené využití výkonu nebo rekuperace, přičemž výkon jde od zelené až po červenou a modrá znamená rekuperaci.
Zajímavým řešením je „díra“ v palubní desce, kam jste si mohli svého času zastrčit vyjímatelnou navigaci. Krytka je bohužel podsvícená a světlo se v noci trochu nepříjemně odráží na předním skle.
Jízdní vlastnosti: konečně ve svém revíru
Za celou dobu našeho testování bylo na silnici mokro, což byla velká škoda. V malém autíčku elektromotor s velkým točivým momentem nebyl schopný přenést vše na silnici. Při sešlápnutí pedálu plynu se přední kola protáčela i v padesátikilometrové rychlosti. ESP mělo co na práci prakticky neustále. Proč jsme 500e v podtitulku nazvali „Elektrobarth“ je asi jasné. Okamžitá odezva a neustálé zrychlování až do maximální rychlosti 140 km/h vám bude ve městě pořádně namáhat krční páteř.
Pro někoho, kdo není zas tak náročný, ale rád se projede svižněji, jde o úplně ideální vůz. Vše je nesmírně jednoduché bez jakéhokoli nastavování jízdních režimů, které většina lidí stejně nevyužívá. Pokud jste ale náročnější řidič a nespokojíte se jen tak s něčím, řízení v zatáčkách vám bude připadat lehce prkenné. Pro 99 procent populace ale půjde o extra zábavné autíčko, které vás bude bavit na každém semaforu. Svou živostí si nezadá s BMW i3, které je sice výkonnější, ale je vyšší a více náchylné na boční vítr. Fiat tak aspiruje na titul nejzábavnější elektromobil na světě.
Dojezd a nabíjení: svého času skvělé
Jde o elektromobil, který je přestavěný z klasického vozu. Je už v podstatě podmínkou, že takové elektromobily mají o něco větší spotřebu. Na palubním počítači svítilo 4 až 4,5 ujetého kilometru na jednu kilowatthodinu. Jde o zvláštní přepočet z americké míle na galon, pro nás bude rozhodně příjemnější hodnota 22 až 25 kWh / 100 kilometrů. Zatímco Leafu vydrží 24kWh baterie v klidu na 130 až 150 kilometrů, u Fiatu je to spíš 100 až 120. V konečném důsledku tak radši budete nabíjet kdekoli to půjde. Je znát, že italský ekolog již není úplně aktuální model. Dnes je už zdravý průměr 200 reálných kilometrů.
Pokud nemůžete nabíjet doma nebo v práci s naprostou jistotou, radši Fiat rovnou odepište. Za ten stres by vám to určitě nestálo, protože 500e bohužel nepodporuje jakékoli rychlonabíjení. Nejrychlejší možností je proto Mennekes, na který si musíte vymezit 4 hodiny. Z klasické zásuvky se čas protáhne až na 8 hodin. Nabíjecí prostor navíc není podsvícený, takže pokud se vám večer nerozsvítí světlo v garáži, musíte si posvítit mobilem, což byl bohužel občas i můj problém. Pokud ale doma máte zásuvku a zvyknete si nabíjet každý večer auto stejně jako smartphone, cesta do práce může být vlastně docela příjemným rituálem. Pro jistotu by to však nemělo být déle než 30 kilometrů, abyste vám po cestě tam a zpátky zbyla ještě 40kilometrová rezerva. V konečném důsledku mě osobně „Fiátek“ nijak neomezoval, do práce to mám 25 kilometrů a po práci jsem jej občas jel ještě ukázat nějakému známému.
Galerie
Zhodnocení: volba musí jít přes srdíčko
Svého času šlo jistě o skvělé autíčko. Vlastně jím je i dnes, i když je zub času trošku ohlodal, což poznáte nejen na technologiích uvnitř, ale i na dojezdu. Pořád ale jde o stylové auto, které na elektromobilitu pohlíží více s nadhledem než například Nissan. Stojím si za názorem, že pokud by automobilky tvořily elektromobily ve stejném duchu jako Fiat, mohlo by na ně být dnes pohlíženo úplně jinak. Fiat 500e bych si klidně přál k Vánocům, jako druhé auto do rodiny by bylo naprosto ideální. Manželka by jej milovala a já bych jí ho často kradl. Plnohodnotnému používání ale ubírá absence rychlonabíjení a pořád malý dojezd. Pokud by se Fiat rozhodl doladit nedokonalosti a přidat 50 kilometrů reálného dojezdu, doporučil bych jej téměř každému, kdo hledá druhé auto. Absence moderních technologií mi v podstatě nechyběla, ve městě se stejně musíte soustředit na dopravu. Ocenil bych jen nouzové brzdění.
Konkurence: nikdo a všichni jsou lepší než on
Svým zaměřením je Fiatu nejblíže BMW i3, které se zároveň stává největším konkurentem. Obě auta jsou nesmírně živá, zábavná a ve městě jde o ultimátní pomocníky. BMW umí ale nabídnou větší dojezd až 200 reálných kilometrů a navíc má vymakanější technologie i bezpečnostní systémy. Ital je ale stylovější a cena je o něco nižší. V Americe, kde se vůz prodává, vyjde Fiat o plných 250 tisíc korun levněji. U nás jej můžete za překvapivě dobré ceny koupit alespoň jako ojetý. Ceny se podle stavu vozu pohybují od 300 do 500 tisíc korun.
Proč si koupit Fiat a nekoupit si Nissan Leaf? No upřímně, Leaf dojede dál a má lepší výbavu, uvnitř je o hodně víc místa a je i levnější. Pokud budete vybírat mozkem, tak jiný důvod než kompaktní rozměry pro Fiat hrát nebude. Pokud se ale rozhodovací řízení přesune z mozku do srdíčka nebo na manželku, můžete mít hned jasno a nudný a nepříliš krásný Leaf nahradí stylové autíčko do města s několika vtipnými řešeními.
Za zapůjčení vozu Fiat 500e děkujeme společnosti TrendPark, kde si jej můžete také zapůjčit.