Ráno vstanete, dáte si skvělou snídani a vyrazíte pro klíčky od auta, jež máte testovat. Po cestě se zastavíte na výborné espresso a v dealerství prohodíte pár slov o tom, co je v dané automobilce nového a podobně. Poté sednete do nablýskaného auta a zajedete si třeba na oběd. Zní to jako idylka?
Jenže tak to úplně nefunguje. Snídani si dáte a espresso si objednáte s tím, že jako na každém druhém rohu ho dostane s hlasovým doprovodem „Zde je vaše piccolo, pane“. A pak vyrážíte zacpanou Prahou pro auto na test. Na oběd se stavíte ne protože chcete, ale protože musíte. Nissan Leaf holt někde nabít musíte a IKEA na Černém Mostě byla dobrá volba. K obědu si s kolegou dáte masové kuličky a pak rychle do auta, tedy pracovat.
Nečeká tam na vás jen jeden Nissan Leaf, ale rovnou dva. Ano, obě varianty jsme si vzali, abychom je důkladně porovnali. První Nissan Leaf (světlá varianta) nabízí kapacitu baterií 24 kWh a jeho papírový dojezd činí 199 kilometrů. Naopak tmavá varianta má v útrobách baterii o 6 kWh větší a slibuje papírový dojezd až 249 kilometrů. A jaké je realita? Pojďme pěkně popořádku.
Na oběd se stavíte ne protože chcete, ale protože musíte.
Obě auta ukazují 100procentní kapacitu baterie, tak je čas vyrazit. Ačkoli nepatříme do starého železa, tak určitý cestovní standard si odepřít nenecháme. O to více, když venku prší a teploměr ukazuje teplotu bez dvou stupňů deset. Zapínáme tedy vyhřívání sedadla a volantu a automatickou klimatizaci nastavujeme na 21 stupňů Celsia. Slabší varianta Nissanu Leaf ukazovala dojezd 152 kilometrů, zatímco silnější varianta při plné baterii ukázala kilometrů 210. Před námi je trasa dlouhá 107 kilometrů, takže by neměl být problém do cílové stanice dorazit. A nechceme se ani loudat, takže mimo obce jedeme nejvyšší dovolenou rychlostí a ani na dálnici nebudeme zpomalovat pod maximální povolenou rychlost.
Nissan Leaf: kam dojede verze s větší a menší baterií?
Naší první zastávkou je Kolín. Cestou jsme urazili 51 kilometrů. Jak na tom byla naše porovnávaná dvojice? Martin, který cestoval silnější variantou, měl průměrnou spotřebu 13,3 kWh / 100 km a dojezd mu ukazoval přesně 51 kilometrů méně než na startu. Tedy naprosto přesný výsledek a palubní počítač si za takový odhad odnáší zlatou medaili. Naopak slabší Nissan Leaf na tom byl se spotřebou o 0,3 kWh lépe. Na výsledku se zřejmě podepsala mírně nižší hmotnost baterie s nižší kapacitou a tím pádem i celého vozu. Jeho dojezd byl stále slušných 100 kilometrů, tedy opět přesný odhad. Po cestě z Kolína nás však čekal úsek dálnice, která ukáže, jak na tom dvojice Nissanů Leaf opravdu je.
Hodnoty Kolín | Spotřeba | Ujeto | Dojezd |
---|---|---|---|
Nissan Leaf 24 kWh | 13,0 kWh / 100 km | 52 km | 100 km |
Nissan Leaf 30 kWh | 13,3 kWh / 100 km | 51,3 km | 158 km |
Dálničních 130 km/h znamená spotřebu 22 kWh / 100km. Dojezd padá přímo raketovou rychlostí, přesto ze svého standardu v podobě klimatizace či vyhřívání neslevujeme. A málem se nám to celé vymstí. Tři ulice před příjezdem do cílové stanice, kterou bylo Riegrovo náměstí v Hradci Králové, nám slabší varianta Nissanu Leaf ukazovala už pouze tři pomlčky, nikoli počet dojezdových kilometrů. Ještě že nabíjecí stanice byla za rohem.
Technické parametry Nissan Leaf (2014)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 445 × 1 770 × 1 550 mm, 1 475 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 80 kW, 109 koní, točivý moment: 254 Nm |
Baterie | 24 kWh |
Nabíjení | konektory: CHAdeMO, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 199 km |
Cena od | 730 000 Kč |
Technické parametry Nissan Leaf (2016)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 445 × 1 770 × 1 550 mm, 1 516 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 80 kW, 109 koní, točivý moment: 54 Nm |
Baterie | 30 kWh |
Nabíjení | konektory: CHAdeMO, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 249 km |
Cena od | 859 600 Kč |
V cílové stanici se spotřeba lišila o pouhých 0,3 kWh v neprospěch slabší varianty. Nepatrný rozdíl byl i v najetých kilometrech, a to konkrétně o 1,3 kilometru. Jak na tom byla slabší varianta Leafu už víte, ale co varianta silnější? Nárůst kapacity baterií je zde opravdu znát. Po příjezdu, kde bílý Nissan Leaf už ztratil dech, ukazoval silnější sourozenec dojezd dalších 60 kilometrů.
Hodnoty Hradec Králové | Spotřeba | Ujeto | Dojezd |
---|---|---|---|
Nissan Leaf 24 kWh | 13,6 kWh / 100 km | 120,4 km | 0 km |
Nissan Leaf 30 kWh | 13,3 kWh / 100 km | 119,1 km | 60 km |
Potvrdilo se nám tedy to, co jsme si mysleli již před testem. Reálný dojezd Nissanu Leaf s 24kWh baterií je okolo 150 kilometrů, ovšem za předpokladu, že se vyhnete dálnicím a nebudete si z interiéru dělat saunu. Silnější verze vám poskytne 50 až 60 kilometrů k dobru, což je rozdíl, který je skutečně znát, a používání elektromobilu je rázem mnohem příjemnější. Reálný dojezd je tak u obou verzí zhruba o 50 kilometrů nižší, než jaký slibuje výrobce. Pokud byste ale jezdili velmi úsporně a nevyužívali topení ani vyhřívání sedaček, pak byste pár desítek kilometrů k dobru jistě získali. Většina lidí se však nerada omezuje a reálný dojezd je tak mnohem relevantnější.
Parametrově se obě varianty prakticky neliší. Mladší verze dostala nový infotainment, interiér, který vypadá hodnotněji, a silnější baterie. Pokud vás zajímá, jak je na tom Nissan Leaf jízdně, pak si přečtěte náš test nebo se podívejte na video.