Nissan Leaf
test

Nissan Leaf

Tichý měšťan

Nissan Leaf se čtyři roky po po sobě stal nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Za 730 tisíc korun je to zároveň jeden z nejlevnějších elektromobilů, které si můžete koupit. Jaký je v praxi? To odhalí náš test.

První generace Nissanu Leaf se začala prodávat již v roce 2010. Druhá generace dorazila za tři roky. Její papírový dojezd činil 199 kilometrů a dočkala se více jak 100 různých změn. Tou nejzdařilejší bylo přesunutí nabíjení pod přední kapotu, díky čemuž nemusíte natahovat dlouhé kabely a stačí jednoduše přijet „čumákem“ k nabíječce. A tuto variantu jsme otestovali. V lednu 2016 se v Evropě dostala do prodeje generace třetí, která chce navázat na předchozí prodejní úspěchy. Nissan Leaf se totiž čtyřikrát po sobě stal nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Obhájit své prvenství chce mimo jiné prodlouženým dojezdem o 50 kilometrů či přepracovaným systémem Nissan Connect EV. A cena? Nissan si za Leaf řekne 730 tisíc Kč.

Nissan Leaf (test)

Design a karoserie: aerodynamika na prvním místě

Pokud se na Nissan Leaf půjdete podívat poprvé, nejspíše budete lehce ohrnovat nos. Minimálně oproti jiným modelům od automobilky Nissan nemá Leaf tak povedený design a leccos si půjčuje z kontroverzního modelu Juke. Přední světlomety tedy vystupují z karosérie. Naopak světlomety zadní se táhnou prakticky po celé výšce zavazadlového prostoru. Je vidět snaha Nissanu odlišit Leaf od zbytku své i cizí produkce a určitě se mu to daří. Je to elektromobil a musí tak vypadat jinak, řekli si zřejmě v Japonsku. Kromě mírně výstředního designu ale jiné poznávací znaky elektromobilu nehledejte. Na víku zavazadlového prostoru najdete nápis „Leaf“ a především „zero emission“. Druhým nápisem se Leaf chlubí také na obou předních dveřích. Celkově baculaté tvary ale mají svůj důvod. Základem dlouhého dojezdu na baterie je totiž také dobrá aerodynamika, jež se zastavila na hodnotě 0,28.

Nissan se rozhodl postavit praktický elektrický automobil, který vám má dělat radost jízdou a ekonomikou provozu, zatímco design zůstává spíše v ústraní. V tomto ohledu u japonské automobilky jistě najdete jiné favority. Pohotovostní hmotnost Nissanu Leaf činí 1 475 kilogramů. Například Mercedes B 180 s automatickou převodovkou je o 50 kilogramů lehčí. Celková délka činí 4 445 mm, šířka je 1 770 mm a výška se zastavila na hodnotě 1 550 centimetrů. Obutá můžete mít například 16palcová kola, které vás vyjdou v paketu Style na 19 300 Kč. V ceně je kromě kol také tempomat, omezovač rychlosti a tónovaná okna. Námi testovaný kus stál na pneumatikách o rozměrech 215/50 R17.

Technika a výbava: za málo peněz hodně muziky

Nissan Leaf si můžete pořídit pouze jako elektromobil. Baterie, které jsou umístěny nad podvozkem, mají celkovou kapacitu 24 kWh a skládají se ze 192 článků. Díky umístění lithium-iontových baterií má automobil nízké těžiště, což vede k dobrým jízdním vlastnostem především v zatáčkách. Leaf se nenaklání, avšak pocítíte, že váží o něco víc. Agilita v zatáčkách je tak spíše průměrná. Celkový výkon pohonného ústrojí je 80 kW a 280 Nm točivého momentu, který je samozřejmě dostupný při jakýchkoliv otáčkách. To je kouzlo elektromobilu. Elektromotor je pak umístěn v přední části mezi nabíjecími konektory a palubní deskou.

Nissan Leaf si můžete pořídit hned ve třech výbavových stupních. Nejlevnější Visia startuje na 730 000 korunách, za výbavu Acenta dáte necelých 860 tisíc korun a vrcholná nabídka Tekna vám z účtu vysaje 925 tisíc korun. V nejvyšší výbavě za své peníze dostanete například přední LED světlomety, kožené čalounění, audiosystém BOSE či panoramatický parkovací systém.

Nissan již nabízí i novější generaci modelu Leaf, kterou si můžete pořídit i s 30kWh baterií, která dojezd prodlouží o 50 kilometrů. Pořídíte ji však pouze od výbavy Acenta.

Interiér: větší než vypadá

Po prvním usednutí za volant mě velmi mile překvapila pohodlnost látkových sedaček. Ty jsou velmi měkké a poskytují i dobré boční vedení. Pozici za volantem si díky nastavitelnosti sedadla najdete velmi rychle. A druhé překvapení? Prostornost interiéru!

Nissan Leaf klame tělem a na fotografiích vypadá jako malé městské autíčko, v praxi jde ale o překvapivě prostorný vůz, který se může prostorností v interiéru měřit třeba s Golfem. Místa v interiéru je dostatek. Dokonce i cestující na zadních sedadlech mají prostor pro svá kolena a i nad hlavou je místo dostačující. Každopádně osoby vyšší než 185 centimetrů se budou lépe cítit na sedadlech předních. Zavazadlový prostor se svými 370 litry rozhodně nepatří k nejmenším – je hluboký a jeho objem není bateriemi nijak ovlivněn.

Středový tunel zde nabízí pouze několik odkládacích schránek, držák pro dva nápoje a jakýsi joystick, který nahrazuje volič jízdního režimu. Na středovém panelu najdete ovládání topení a o kousek výše systém infotainmentu. Pochvalu zaslouží odkládací plocha pro mobilní telefon, kam se pohodlně vejde i 5,5palcový macek. Na levé straně od volantu se nachází několik dalších funkčních tlačítek. Zmínit můžeme například vyhřívaný volant, otevíraní víka pro nabíjení či zamknutí nabíjecího konektoru, aby vám ho někdo v průběhu nabíjení nevytáhl. Pokud však plánujete u nabíječky stát delší dobu, je rozumné zvolit možnost Auto. Dokud váš Leaf nebude nabitý, nikdo vám kabel z auta nevytáhne. Ve chvíli, kdy dosáhne baterie plné kapacity, pak kabel půjde vytáhnout a nabíjet budou moci i ostatní. Škoda, že tato tlačítka jsou trošku neprakticky umístěna, stejně tak jako nožní parkovací brzda, která dnes překvapí nejednoho zkušeného řidiče. Stejně tak jsou neprakticky umístěná i tlačítka pro ovládání palubního počítače. Místo na volantu je hledejte na přístrojové desce vlevo od něj a je potřeba se k nim zbytečně při řízení natahovat. Pokud tedy často přepínáte ukazatel stavu baterie, okamžité spotřeby a dalších údajů, budete toto umístění proklínat.

Zpracování interiéru není špatné, ale pouze za předpokladu, že jste ochotní přijmout fakt, že je sestavený z výhradně tvrdých a poměrně nepříjemných plastů. Při ceně, která začíná na více jak tři čtvrtě milionech korun, to jistě zamrzí a Nissan mohl použít hodnotnější materiály. Alespoň třeba měkčený plast, který nenajdete ani na tak exponovaných místech, jako je přední část přístrojové desky. Holt použitá technologie něco stojí a i přes vyšší cenovku je potřeba náklady někde ušetřit. Lehce vylekat vás můžou displeje, které před volantem máte hned dva. Ten větší vám ukazuje teplotu baterií, dojezd, využívání výkonu a rekuperování.

Technické parametry Nissan Leaf (2014)

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 445 × 1 770 × 1 550 mm, 1 475 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon109 koní, toč. moment: 254 Nm
Baterie24 kWh, konektory: CHAdeMO, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 199 km
Infotainment5,7" dotykový displej
Cena730 000 Kč

Na menším displeji si můžete zobrazit procentuální stav baterií, počet najetých kilometrů a podobně. Nečekejte ale velký barevný displej – Nissan ve skutečnosti velmi dobře maskuje malé černobílé ukazatele mezi různě barevnými grafickými ukazateli a celek vypadá na první pohled vcelku dobře, i když trochu výstředně.

Na druhém displeji, který je umístěn na v palubní desce pod čelním oknem přímo v zorném poli řidiče, vidíte aktuální rychlost, hodiny, teplotu a ekonomický graf v podobě rostoucích stromečků při ekonomické jízdě. Samozřejmostí je i automatická jednozónová klimatizace, která zde funguje stejně jako v každém jiném automobilu. Jen v případě její aktivace počítejte s nižším dojezdem, a to zhruba o 25 kilometrů. V palubním počítači si můžete navolit temperování interiéru v určitý čas, pokud je připojena nabíječka, a tím ušetřit energii po jejím vypojení. Můžete si nastavit jiný čas pro každý den v týdnu zvlášť.

Chytré systémy a funkce: potřebný základ

Infotainment Nissanu Leaf nabízí to nejdůležitější, tedy dobře pracující navigaci, parkovací kameru či bezdrátové propojení s mobilním telefonem. Displej má úhlopříčku sedm palců a jeho rozlišení nepatří mezi nejlepší. Pokud máte rádi moderní technologie, pak jistě sáhnete po třetí generaci, kde můžete využívat NissanConnect. Ten nabízí mnoho zajímavých funkcí, jako je sledování záznamu jízdy, vaší spotřebu či ovládání klimatizace pomocí chytrého telefonu či počítače. Samozřejmostí je zapnutí či ukončení nabíjení a informace o dojezdu nebo zbývajícího času do plného nabití.

Volant je zde vyhřívaný, stejně jako sedačky, a to jak ty vpředu, tak vzadu. Nechybí zde ani USB port. Před volantem najdete druhý, malý displej, který zobrazuje stav baterií. Okolo něj pak najdete ukazatele dojezdu, teploty akumulátorů a využívání elektrické energie, respektive „graf“, který vám ukáže, jak moc vysokou spotřebu máte v daném okamžiku či zda zrovna rekuperujete.

Pokud si myslíte, že elektromobil není tak úplně plnohodnotné auto, pak vás vyvedeme z omylu. Bezklíčkový vstup, repro soustava se sedmi reproduktory od Bose, parkovací kamera, tempomat, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu a dokonce i vyhřívaný volant. To vše si do svého Leafu můžete nakonfigurovat. Stále máte pocit, že nejde o plnohodnotné auto?

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze