První generace Nissanu Leaf se začala prodávat již v roce 2010. Druhá generace dorazila za tři roky. Její papírový dojezd činil 199 kilometrů a dočkala se více jak 100 různých změn. Tou nejzdařilejší bylo přesunutí nabíjení pod přední kapotu, díky čemuž nemusíte natahovat dlouhé kabely a stačí jednoduše přijet „čumákem“ k nabíječce. A tuto variantu jsme otestovali. V lednu 2016 se v Evropě dostala do prodeje generace třetí, která chce navázat na předchozí prodejní úspěchy. Nissan Leaf se totiž čtyřikrát po sobě stal nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Obhájit své prvenství chce mimo jiné prodlouženým dojezdem o 50 kilometrů či přepracovaným systémem Nissan Connect EV. A cena? Nissan si za Leaf řekne 730 tisíc Kč.
Nissan Leaf (test)
Design a karoserie: aerodynamika na prvním místě
Pokud se na Nissan Leaf půjdete podívat poprvé, nejspíše budete lehce ohrnovat nos. Minimálně oproti jiným modelům od automobilky Nissan nemá Leaf tak povedený design a leccos si půjčuje z kontroverzního modelu Juke. Přední světlomety tedy vystupují z karosérie. Naopak světlomety zadní se táhnou prakticky po celé výšce zavazadlového prostoru. Je vidět snaha Nissanu odlišit Leaf od zbytku své i cizí produkce a určitě se mu to daří. Je to elektromobil a musí tak vypadat jinak, řekli si zřejmě v Japonsku. Kromě mírně výstředního designu ale jiné poznávací znaky elektromobilu nehledejte. Na víku zavazadlového prostoru najdete nápis „Leaf“ a především „zero emission“. Druhým nápisem se Leaf chlubí také na obou předních dveřích. Celkově baculaté tvary ale mají svůj důvod. Základem dlouhého dojezdu na baterie je totiž také dobrá aerodynamika, jež se zastavila na hodnotě 0,28.
Nissan se rozhodl postavit praktický elektrický automobil, který vám má dělat radost jízdou a ekonomikou provozu, zatímco design zůstává spíše v ústraní. V tomto ohledu u japonské automobilky jistě najdete jiné favority. Pohotovostní hmotnost Nissanu Leaf činí 1 475 kilogramů. Například Mercedes B 180 s automatickou převodovkou je o 50 kilogramů lehčí. Celková délka činí 4 445 mm, šířka je 1 770 mm a výška se zastavila na hodnotě 1 550 centimetrů. Obutá můžete mít například 16palcová kola, které vás vyjdou v paketu Style na 19 300 Kč. V ceně je kromě kol také tempomat, omezovač rychlosti a tónovaná okna. Námi testovaný kus stál na pneumatikách o rozměrech 215/50 R17.
Technika a výbava: za málo peněz hodně muziky
Nissan Leaf si můžete pořídit pouze jako elektromobil. Baterie, které jsou umístěny nad podvozkem, mají celkovou kapacitu 24 kWh a skládají se ze 192 článků. Díky umístění lithium-iontových baterií má automobil nízké těžiště, což vede k dobrým jízdním vlastnostem především v zatáčkách. Leaf se nenaklání, avšak pocítíte, že váží o něco víc. Agilita v zatáčkách je tak spíše průměrná. Celkový výkon pohonného ústrojí je 80 kW a 280 Nm točivého momentu, který je samozřejmě dostupný při jakýchkoliv otáčkách. To je kouzlo elektromobilu. Elektromotor je pak umístěn v přední části mezi nabíjecími konektory a palubní deskou.
Nissan Leaf si můžete pořídit hned ve třech výbavových stupních. Nejlevnější Visia startuje na 730 000 korunách, za výbavu Acenta dáte necelých 860 tisíc korun a vrcholná nabídka Tekna vám z účtu vysaje 925 tisíc korun. V nejvyšší výbavě za své peníze dostanete například přední LED světlomety, kožené čalounění, audiosystém BOSE či panoramatický parkovací systém.
Nissan již nabízí i novější generaci modelu Leaf, kterou si můžete pořídit i s 30kWh baterií, která dojezd prodlouží o 50 kilometrů. Pořídíte ji však pouze od výbavy Acenta.
Interiér: větší než vypadá
Po prvním usednutí za volant mě velmi mile překvapila pohodlnost látkových sedaček. Ty jsou velmi měkké a poskytují i dobré boční vedení. Pozici za volantem si díky nastavitelnosti sedadla najdete velmi rychle. A druhé překvapení? Prostornost interiéru!
Nissan Leaf klame tělem a na fotografiích vypadá jako malé městské autíčko, v praxi jde ale o překvapivě prostorný vůz, který se může prostorností v interiéru měřit třeba s Golfem. Místa v interiéru je dostatek. Dokonce i cestující na zadních sedadlech mají prostor pro svá kolena a i nad hlavou je místo dostačující. Každopádně osoby vyšší než 185 centimetrů se budou lépe cítit na sedadlech předních. Zavazadlový prostor se svými 370 litry rozhodně nepatří k nejmenším – je hluboký a jeho objem není bateriemi nijak ovlivněn.
Středový tunel zde nabízí pouze několik odkládacích schránek, držák pro dva nápoje a jakýsi joystick, který nahrazuje volič jízdního režimu. Na středovém panelu najdete ovládání topení a o kousek výše systém infotainmentu. Pochvalu zaslouží odkládací plocha pro mobilní telefon, kam se pohodlně vejde i 5,5palcový macek. Na levé straně od volantu se nachází několik dalších funkčních tlačítek. Zmínit můžeme například vyhřívaný volant, otevíraní víka pro nabíjení či zamknutí nabíjecího konektoru, aby vám ho někdo v průběhu nabíjení nevytáhl. Pokud však plánujete u nabíječky stát delší dobu, je rozumné zvolit možnost Auto. Dokud váš Leaf nebude nabitý, nikdo vám kabel z auta nevytáhne. Ve chvíli, kdy dosáhne baterie plné kapacity, pak kabel půjde vytáhnout a nabíjet budou moci i ostatní. Škoda, že tato tlačítka jsou trošku neprakticky umístěna, stejně tak jako nožní parkovací brzda, která dnes překvapí nejednoho zkušeného řidiče. Stejně tak jsou neprakticky umístěná i tlačítka pro ovládání palubního počítače. Místo na volantu je hledejte na přístrojové desce vlevo od něj a je potřeba se k nim zbytečně při řízení natahovat. Pokud tedy často přepínáte ukazatel stavu baterie, okamžité spotřeby a dalších údajů, budete toto umístění proklínat.
Zpracování interiéru není špatné, ale pouze za předpokladu, že jste ochotní přijmout fakt, že je sestavený z výhradně tvrdých a poměrně nepříjemných plastů. Při ceně, která začíná na více jak tři čtvrtě milionech korun, to jistě zamrzí a Nissan mohl použít hodnotnější materiály. Alespoň třeba měkčený plast, který nenajdete ani na tak exponovaných místech, jako je přední část přístrojové desky. Holt použitá technologie něco stojí a i přes vyšší cenovku je potřeba náklady někde ušetřit. Lehce vylekat vás můžou displeje, které před volantem máte hned dva. Ten větší vám ukazuje teplotu baterií, dojezd, využívání výkonu a rekuperování.
Technické parametry Nissan Leaf (2014)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 445 × 1 770 × 1 550 mm, 1 475 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 80 kW, 109 koní, točivý moment: 254 Nm |
Baterie | 24 kWh |
Nabíjení | konektory: CHAdeMO, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 199 km |
Cena od | 730 000 Kč |
Na menším displeji si můžete zobrazit procentuální stav baterií, počet najetých kilometrů a podobně. Nečekejte ale velký barevný displej – Nissan ve skutečnosti velmi dobře maskuje malé černobílé ukazatele mezi různě barevnými grafickými ukazateli a celek vypadá na první pohled vcelku dobře, i když trochu výstředně.
Na druhém displeji, který je umístěn na v palubní desce pod čelním oknem přímo v zorném poli řidiče, vidíte aktuální rychlost, hodiny, teplotu a ekonomický graf v podobě rostoucích stromečků při ekonomické jízdě. Samozřejmostí je i automatická jednozónová klimatizace, která zde funguje stejně jako v každém jiném automobilu. Jen v případě její aktivace počítejte s nižším dojezdem, a to zhruba o 25 kilometrů. V palubním počítači si můžete navolit temperování interiéru v určitý čas, pokud je připojena nabíječka, a tím ušetřit energii po jejím vypojení. Můžete si nastavit jiný čas pro každý den v týdnu zvlášť.
Chytré systémy a funkce: potřebný základ
Infotainment Nissanu Leaf nabízí to nejdůležitější, tedy dobře pracující navigaci, parkovací kameru či bezdrátové propojení s mobilním telefonem. Displej má úhlopříčku sedm palců a jeho rozlišení nepatří mezi nejlepší. Pokud máte rádi moderní technologie, pak jistě sáhnete po třetí generaci, kde můžete využívat NissanConnect. Ten nabízí mnoho zajímavých funkcí, jako je sledování záznamu jízdy, vaší spotřebu či ovládání klimatizace pomocí chytrého telefonu či počítače. Samozřejmostí je zapnutí či ukončení nabíjení a informace o dojezdu nebo zbývajícího času do plného nabití.
Volant je zde vyhřívaný, stejně jako sedačky, a to jak ty vpředu, tak vzadu. Nechybí zde ani USB port. Před volantem najdete druhý, malý displej, který zobrazuje stav baterií. Okolo něj pak najdete ukazatele dojezdu, teploty akumulátorů a využívání elektrické energie, respektive „graf“, který vám ukáže, jak moc vysokou spotřebu máte v daném okamžiku či zda zrovna rekuperujete.
Pokud si myslíte, že elektromobil není tak úplně plnohodnotné auto, pak vás vyvedeme z omylu. Bezklíčkový vstup, repro soustava se sedmi reproduktory od Bose, parkovací kamera, tempomat, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu a dokonce i vyhřívaný volant. To vše si do svého Leafu můžete nakonfigurovat. Stále máte pocit, že nejde o plnohodnotné auto?
Jízdní vlastnosti: pro městskou pohodu
Jak je u elektromobilů zvykem, jejich řízení si užijete zejména ve městě. Tam plně oceníte, že plný točivý moment máte k dispozici ihned. Díky tomu plynový pedál v nižších rychlostech reaguje okamžitě a předjíždění ve městě jsou radostí. Díky bateriím, které jsou uloženy v podlaze, má Nissan Leaf nízko těžiště a jeho chování při rychlejší jízdě je dobře čitelné a podvozek pohodlný. Na velké závodění to není a ucítíte, že je auto hodně těžké a jeho setrvačnost je do všech směrů větší, než byste od kompaktního městského auta čekali. Zrychlení z klidu na sto zvládne Leaf za 11,5 sekundy, což není nikterak skvělá hodnota. Ovšem do 70 km/h jede Leaf jako vystřelený. Až po překročení této rychlosti dynamika uvadá.
Leaf není nejlehčím automobilem, ale brzdové ústrojí s hmotností nemá žádný problém a funguje dobře.
Jednou z mnoha výhod elektromobilů je klid a ticho. I sebeluxusnější a výborně odhlučněná limuzína je hlučnější a o vibracích nemluvě. Známky „nastartování“ nenajdete, po stisku tlačítka se kromě obligátní znělky nic nestane. Leaf je tichý i při provozu, měniče a elektromotory jsou slyšet pouze při velmi nízké rychlosti nebo razantním zrychlení, a to stále velmi mírně. Oproti jiným elektromobilům lze ale Leaf označit jako o něco hlučnější – zvuk elektromotorů třeba u Mercedesu B není slyšet vůbec, BMW i3 nebo Tesla Model S jsou v tomto ohledu také tišší. Stále je však Leaf v městském provozu výrazně tišší než v podstatě jakýkoliv spalovací automobil. Ani hluk od pneumatik zde není nijak rušivý. Pokud tedy od automobilu očekáváte klid a ticho, je Leaf ideálním kandidátem. Jezdit můžete v normálním režimu nebo režimu Eco, kdy Leaf nezrychluje tak ochotně, více rekuperuje a zcela vypíná klimatizaci.
Dojezd a spotřeba: 150 kilometrů se urazit dá
Podle papírových údajů činí dojezd až 199 kilometrů, v praxi je tato hodnota samozřejmě hodně závislá na způsobu jízdy a režimu. Nissan slibuje spotřebu 0,15 kWh na jeden kilometr. A jak je u elektromobilů zvykem, bude diametrálně odlišná při jízdě na dálnici a ve městě. Zatímco ve městě jsme se v praxi se spotřebou pohybovali kolem 13 kWh na 100 kilometrů, při dálničním provozu s rychlostí kolem 110 kilometrů to bylo 18–20 kWh.
Námi testovaný model měl najeto více jak 20 000 kilometrů a při nabití do 100 procent automobil ukazoval dojezd na Eco mód okolo 150 kilometrů. V praxi se při dodržování rychlostních limitů budete okolo této hranice pohybovat. Dálniční provoz pak znamená dojezd do 100 kilometrů. Maximální dojezd znamená spoustu odříkání, předvídání a také pomalejší jízdu. Ovšem ani zde bychom se na 200 kilometrů nedostali – stropem zůstávalo 165 kilometrů. Pokud by pro vás byl tento dojezd málo, pak můžete sáhnout po nové generaci, která slibuje dojezd na jedno nabití až 250 kilometrů. U něj se tedy v praxi na 200 kilometrů lze dostat
Oproti spalovacím motorům má elektromobil výhodu v jízdě po městě. Zatímco u ostatních pohonů vám jde spotřeba nahoru, u elektromobilu díky rekuperaci dokážete ušetřit spoustu kilometrů a tím svůj dojezd na jedno nabití prodloužit. Pokud budete cestovat po hlavních tazích, magistrále a podobně, o mnoho dojezd nenatáhnete. S elektromobilem je vše otázka vašeho jízdního stylu. Pokud budete jezdit stylem brzda-plyn, pak vás ani rekuperace nezachrání a dojezd půjde rapidně dolů.
Testovaný kus nebyl ani nikterak špatně vybaven. Vyhřívaný volant, vyhřívané sedačky, a to i ty vzadu. Nechyběl ani USB vstup. Další energii si vezme vyhřívání sedaček a je nutné si uvědomit, že všechny zmíněné funkce si berou energii z baterií, a tak není problém dojezd plně nabitého automobilu zkrátit až o polovinu. Pokud budeme za 1 kWh brát průměrnou cenu 3,71 Kč, pak vás jedno nabití 24kWh baterie bude stát 89,04 Kč. Když zvládnete urazit 150 kilometrů, pak vás jeden kilometr vyjde na 0,59 Kč. A to nemluvíme o nabíjecích a rychlonabíjecích stanicích, kde svého Leafa můžete nabít často zadarmo nebo za mírný paušální poplatek. Ekonomika provozu je tedy výrazně lepší než u spalovacích nebo i CNG aut.
Nabíjení: alfa a omega
Nissan Leaf využívá rychlonabíjecího standardu typu CHAdeMO, který najdete například u rychlonabíjecích stanic skupiny ČEZ nebo u většiny dealerů automobilky Nissan. Je otázkou 30 minut, kdy akumulátor dosáhne minimálně 80 procent kapacity. Nechybí zde ani nabíjení přes Mennekes, které můžete využít jak u nabíjecích stanic, tak doma, kde Nissan Leaf můžete zapojit do klasické 240 V zásuvky. Ovšem zde je dobré Leaf nabíjet přes noc, neboť nabíjení trvá okolo deseti hodin. Když se Leaf nabíjí, indikuje to přehledně pomocí trojice diod za čelním sklem. Snadno tak poznáte, jak moc je Leaf nabitý. Diod by ale mohlo být i více, minimálně pět, aby byl údaj o něco přesnější. V případě nocování u kamarádů či známých doporučujeme do standardní výbavy kufru přihodit jeden prodlužovací kabel. Jistě se vám bude hodit. V případě využívání rychlonabíjecích stanic žádný kabel nepotřebujete. Ovšem kabel Mennekes – Mennekes a 240 V – Mennekes se vám hodit bude určitě, ať už u nabíjecích stanic, tak při nabíjení u vás doma. Pokud chcete doma nabíjet rychleji, pak vám Nissan nabízí domácí dobíjecí stanici, kde Leaf nabijete okolo 8 hodin, či si můžete připlatit za stanici o výkonu 6,6 kWh, která je součástí volitelné výbavy. Ve třetí generaci si za ní připlatíte 24 800 Kč. Poté vám budou stačit pouhé čtyři hodiny a Leaf bude nabitý.
Galerie
Hodnocení: své zákazníky si najde
Nissan Leaf je držitelem titulu nejprodávanějšího elektromobilu na starém kontinentě, a to hned čtyřikrát v řadě. A oprávněně. Jde o jeden z cenově nejdostupnějších elektromobilů pro každodenní městský a příměstský provoz, u kterého výrobce myslel zejména na praktičnost a pohodlný provoz. Právě ten musím jednoznačně pochválit. Podvozek je komfortní a totéž se dá říct i o sedačkách. Najít pozici za volantem vám nezabere mnoho času a rádi se necháte rozmazlovat tichem, které v interiéru panuje, a to i při rychlostech okolo 100 km/h. Potěší také slušná agilita, zejména ve městě.
Naopak interiér by zasloužil více pozornosti hlavně co se materiálů a zpracovaní týče, a to především s ohledem na cenovku. Nissan si za model Leaf řekne minimálně 730 tisíc Kč, což rozhodně není málo. Za takovou sumu můžete pořídit velmi slušně vybavené auto se spalovacím motorem a Nissan by se měl snažit na všech frontách, aby Leaf za ten příplatek stál.
Je ale vidět, že automobilka má s elektrickým pohonem velké zkušenosti a rozhodně se máme v budoucnu na co těšit. Například i na novou generaci modelů Leaf, který nabídne dojezd až 250 kilometrů.
Konkurence
Pokud se vám z nějakého důvodu Nissan Leaf nelíbí, pak se můžete porozhlédnout například u BMW, Mercedesu nebo Volkswagenu. Prvně jmenovaná automobilka nabízí BMW i3, které si můžete pořídit buď jako čistý elektromobil, anebo sáhnout po variantě REx, která vám prodlouží dojezd díky spalovacímu motoru s 9litrovou nádrží na benzin, který funguje jako generátor. Dojezd na elektrickou energii BMW i3 se pohybuje okolo 120 kilometrů. BMW si za čistě elektrický model účtuje 936 tisíc Kč. Pokud však uvažujete nad variantou REx, pak si připravte 1 058 200 Kč. Druhým konkurentem je Mercedes třídy B – electric Drive, který můžete pořídit za 1 020 000 Kč.
Zapomenout nesmíme ani na Volkswagen e-Golf, který startuje na ceně 930 900 Kč a slibuje maximální dojezd 190 kilometrů na jedno nabití.
A nevynecháme ani korejskou konkurenci v podobě modelu Kia Soul EV, který se o svůj podíl na trhu pere s cenovkou od 849 980 Kč a dojezdem 212 kilometrů.
cena | dojezd | pohotovostní hmotnost | kapacita baterií | |
---|---|---|---|---|
BMW i3 60 Ah | 936 000 Kč | 190 km | 1280 kg | 18,8 kWh |
Test Mercedes B Electric Drive – Když chcete Teslu jako MPV | 1 020 000 Kč | 200 km | 1725 kg | 28 kWh |
Volkswagen e-Golf | 930 900 Kč | 190 km | 1585 kg | 24,2 kWh |
Kia Soul EV | 849 980 Kč | 212 km | 1490 kg | 27 kWh |