V srpnu jsme se svezli pravděpodobně vůbec první Teslou Model X, která na delší dobu zavítala do Prahy. A vzbudili jsme opravdový rozruch všude, kam jsme s ní přijeli. Třeba na Hradčanském náměstí, kde otevřené racčí dveře a futuristický design způsobily poprask a fronta turistů na Hrad se náhle přesunula k autu. Tohle auto jednoduše poutá pozornost. Ale pojďme popořadě.
Elegantnější než na fotkách
První kusy se k prvním zájemcům v České republice teprve nyní dostávají. Zatímco v USA, zejména Kalifornii, je Model X na silnicích tu a tam k vidění, v Evropě jde zatím o velkou vzácnost. První SUV americké automobilky Tesla Motors navazuje designově na Model S po faceliftu. Opět tu máme trochu kosmický vzhled, který ozvláštňuje absence masky chladiče, specifická kapkovitá světla a charakteristický tvar karoserie.
Tesla Model X je jedno z aut, které vypadá daleko lépe v reálu než na renderech a fotografiích, kde působí trochu bachratě. Pokud auto srovnáváme s dalšími SUV, určitě jde o jeden z nejpovedenějších kousků. Zadní část auta pak plně vychází z Modelu S – zde se Tesla do žádných experimentů nepouštěla.
Tesla Model X (první dojmy)
Originální dveře si hlídají prostor kolem sebe
Pokusy si kalifornští inženýři šetřili na dveře. Všechny lze totiž klíčkem nebo aplikací elektricky otevřít najednou, a to jak ty přední klasické, tak zejména ty zadní „racčí“, které známe spíše ze supersportů, Tesla ale zariskovala a přinesla dost neobvyklý prvek do kategorie SUV. A povedlo se. Je to hodně sci-fi, hodně to poutá pozornost a je to i překvapivě praktické. Dveře na otevření nepotřebují tolik prostoru, jak by se mohlo zdát. V horní části jsou přepůlené a při otevírání se spíše vysunují do výšky a do stran tolik nezasahují. Zejména při blíže stojících autech nebo v garážích je vystupování velmi pohodlné.
Na druhou stranu, pokud zastavíte vedle čehokoliv příliš blízko, nevystoupíte vůbec. Auto má totiž velmi citlivé senzory a pokud zjistí, že by při otevírání došlo ke kontaktu, vůbec se neotevřou. Pokud máte garáž s nízkým stropem, otevřou se dveře jen částečně. Auto si hlídá i přední elektrické dveře, které však na rozdíl od zadních lze i zavřít ručně. U Modelu X chybí vyjížděcí kliky, jež lze nově pouze stisknout a dojde k automatickému otevření dveří.
„Pod kapotou“ najdeme dle verze 60 až 100kWh baterii uloženou v podlaze a vždy dva elektromotory pohánějící obě nápravy. Není tedy k dispozici verze s pohonem jen zadních kol, jako u klasického sedanu Model S. My jsme se konkrétně měli možnost svézt s Modelem X 90D, tedy s verzí s 90kWh baterií, dojezdem kolem 489 kilometrů, nejvyšší rychlostí 250 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za velmi hezkých 5 vteřin. Po Performance upgradu tuto akceleraci zvládnete dokonce jen za 3,9 vteřiny.
SUV až za 5 milionů
Základní model 60D vyjde zhruba na 2 350 000 Kč a v základu dostanete třeba kompletně LED osvětlení, navigaci, parkovací senzory, detekci překážek a samozřejmě dva velké displeje v interiéru. Jak je u Tesly zvykem, výbavu auta si můžete pomocí balíčků vylepšit. A pořádně si připlatíte. Sto tisíc korun třeba stojí osazení dalších dvou sedaček do třetí řady. Autopilot a automatické parkování vás vyjdou na 90 tisíc korun. Komfortní balíček, který vám otevře automaticky dveře, když se přiblížíte, přináší LED prosvětlení interiéru, odvětrávané sedačky nebo vylepšený HEPA filtr s módem ochrany proti biologickým zbraním a vyjde vás na pěkných 135 tisíc korun. Lepší zvukový systém stojí 75 tisíc korun a třeba vyhřívání sedaček a volantu 30 tisíc korun. A třeba za černá 22palcová kola (standardem jsou 20palcová) si připlatíte, a teď pozor, 160 tisíc korun. Lehce se tak u vrcholného modelu dostanete i na necelých pět milionů korun za kompletně vybavené auto v nejlepší konfigurací. Pěkná suma, že?
Zpracování interiéru tomu bohužel stále neodpovídá. Za takovou částku byste od auta očekávali absolutní luxus, u Tesly ale platíte za technologický pokrok. Je ale pravda, že oproti modelu S se kvalita interiéru a zejména slícování a zpracování zlepšila a Tesla dělá velké pokroky. Interiér ale působí spíše futuristicky než luxusně. Mohou za to zajímavé výplně dveří nebo obrovský displej v centrální části přístrojové desky. To vše známe z Modelu S, jejíž majitel se zde bude cítit jako doma.
Lehce se tak u vrcholného modelu dostanete i na necelých pět milionů korun za kompletně vybavené auto v nejlepší konfigurací.
Přibyly pak praktické odkládací prostory, včetně těch ve středovém tunelu nebo ve dveřích. Zůstaly například ovládací prvky a páčky u volantu i na dveřích, které Tesla odebírá od Mercedesu. Škoda že mají provedení, které Mercedes používal u svých nejnižších modelů.
Posez je vyšší, pohodlnější a zejména starším řidičům bude určitě nastupování i jízda s Xkem příjemnější. I když ne na 22palcových nízkoprofilových kolech a ne když bydlíte v centru Prahy. Skákat na pražských kočičích hlavách nedělá autu dobře a vašemu pozadí o to méně. Opět kosmicky působí sedačky, které jsou tenké, pohodlné, i když boční vedení by mohlo být lepší. Potěší, že i zadní sedadla se dají elektricky posouvat a dokonce i sklápět. Příplatková třetí řada sedaček se obsluhuje ručně.
TIP: Tesla představila Model 3. Má jít o lidový elektromobil
Bezpochyby největším rozdílem oproti Modelu S je nádherné panoramatické okno táhnoucí se až za vaši hlavu, pokud sedíte vepředu. Rozhled je výborný, prosvětlení interiéru také a máte doslova pocit vztažení do okolního světa.
Zatlačí vám oči do hlavy
A jízdně? Vyšší stavba karoserie je znát, ale rozdíl oproti Modelu S není nijak výrazný díky velmi nízkému těžišti. Díky akumulátorům. Do interiéru o něco víc proniká zvuk elektromotorů, ale stále je chod extrémně tichý. Podvozek patří spíše k tvrdším a plavnou jízdu neočekávejte, jde ale o rozumný standard s neutrálním naladěním, který běžné uživatele v segmentu bez problému uspokojí.
Oproti spalovacím SUV je samozřejmě příjemnou vlastností kromě téměř bezhlučného provozu i absence vibrací. No a zdaleka největším bonusem je samozřejmě akcelerace. Tak jako u všech elektromobilů. I bez Performance vylepšení a Ludicrous módu je Xko super svižné a nejen v segmentu SUV bude na silnicích těžko hledat konkurenci.
Nejlevnější Teslu Model X 60D s akumulátorem o kapacitě 60 kWh a dojezdem zhruba 350 kilometrů pořídíte za zhruba 87 tisíc eur (2 350 000 Kč). Testovaný Model X 90D s dojezdem téměř 500 kilometrů vás pak vyjde na částku od 110 tisíc eur (3 miliony Kč) a pokud chcete to nejdražší, co momentálně Tesla nabízí, připravte si 154 tisíc eur, tedy 4,1 milionu korun. Za ně dostanete vrcholný Model X P100D s dojezdem 550 kilometrů, Ludicrous módem pro zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,1 vteřiny a kompletní výbavou.
Za tuto cenu dostanete unikátní elektrické SUV se slušným dojezdem, futuristickým vzhledem i bohatými funkcemi. A hlavně to vědomí, že jste jedni z prvních. Pokud se poohlížíte po luxusním vozu z tohoto segmentu, chcete něco trochu jiného, elektřina vám není cizí a máte samozřejmě pár milionů nazbyt, zařaďte si Model X do svého hledáčku. V reálu totiž vypadá i jezdí výtečně.
Technické parametry Tesla Model X 90D
Konstrukce | MPV, 5 029 × 1 999 × 1 684 mm, 2 390 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 568 kW, 762 koní, točivý moment: 755 Nm |
Baterie | 90 kWh (93,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: NACS, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 21 kWh / 100 km, dojezd: 489 km |
Cena od | 2 500 000 Kč |