Velký test Tesla Autopilota s plným autonomním řízením v českém provozu
test

Velký test Tesla Autopilota s plným autonomním řízením v českém provozu

2

Tesla jde na asistenci řízení úplně jinak než konkurence. Využívá mnoho kamer, radar, ultrasonické senzory, strojové učení, připojení do cloudu a průběžně se vylepšuje. Stále jde ale „jen“ o asistenta řízení s omezenými schopnostmi, které ale v mnoha případech hodně příjemně překvapí. Jak se s ním jezdí ve skutečnosti a k čemu je vlastně dobrý? To jsme zjistili v našem testu.

Tesla Autopilot je pojem sám o sobě. Chytrý asistent řízení, který podle Tesly umí mnohem více, než zvládnou konkurenční systémy, si můžete za příplatek 200 tisíc korun vylepšit o takzvanou „schopnost plně autonomního řízení“, která zahrnuje zejména funkci Navigate on Autopilot pro pokročilou automatizovanou jízdu na dálnicích a dalších rychlostních komunikacích. A právě tuto verzi jsme vyzkoušeli. Testovacím vozidlem byla Tesla Model X zapůjčená od Teslička.cz v poslední verzi Raven s nejnovějším evropským softwarem z 9. října verze 2020.36, který zobrazuje také stav semaforů, automaticky zastavuje na červenou a čte rychlostní dopravní značky. Jak celý test dopadl a jak se s Autopilotem jezdí v praxi vám odhalí podrobné video. Níže pak shrnujeme základní poznatky z testování jednotlivých funkcí.

Velký test Tesla Autopilota v Česku. Jak jezdí doopravdy?

Základní Autopilot

Základní verze Autopilota, kterou dostane každý majitel v ceně každého vozu Tesla, je standardním asistentem řízení tak, jak ho známe i od jiných automobilek. Je určen zejména pro dobře značené silnice, zejména dálnice, rychlostní komunikace a ve velké většině také pro silnice první třídy. I když jde o asistent řízení a Tesla stále vyžaduje, abyste měli ruce na volantu, filozofie je oproti konkurenci jiná. Zatímco jiné automobilky dovolují manuální zásahy do řízení, po kterém pokračuje asistent ve své práci, v případě Tesly řízení výrazně ztěžkne a volant klade mnohem větší odpor. Po zásahu do řízení se navíc Autopilot zcela odpojí a je nutno chvíli počkat, než je možné ho manuálně aktivovat. Tesla také nemá kapacitní volant, je tak nutné na něj stále vyvíjet tlak či s ním hýbat, aby auto detekovalo, že se volantu stále dotýkáte.

Tesla Model X
Tesla Model X

V praxi dokáže Autopilot řídit skutečně velmi dobře a jistě, s minimem potřebných zásahů do řízení. Na přehledných a dobře značených cestách se na Autopilota lze skutečně dobře spolehnout. Pozitivní také je, že díky strojovému učení a odlišnému přístupu Tesly si dokáže poradit často i se situacemi, ve kterých by se asistent jiných automobilek jednoduše vypnul a předal řízení řidiči. Jde o situace se špatně zřetelným vodorovným dopravním značením či rovnou bez něj, kdy se Tesla snaží udržet na silnici pomocí jiných vodítek. Na druhou stranu toto jsou situace, kdy řízení pomocí Autopilota již nedoporučuji. Je sice napínavé a zábavné testovat, co dokáže, ale i v průběhu našeho testu vyhodnotil několik takových situací zcela špatně a bez okolků by auto poslal do svodidel, betonové zátarasy či protisměru. Pozitivní je, že oproti konkurenci pak Tesla dovolí výrazně větší úhel otočení volantu, samočinně si tak poradí s mnohem ostřejšími zatáčkami, a to i ve městě. Stále ale platí, že pokud chcete vysokou míru spolehlivosti, jde pouze o asistent řízení určený zejména na dálnice a přehledné rychlostní komunikace. I tak je ale působivé i skrze povedené animace a vizualizace na přístrojové desce sledovat, jak si Tesla s mnoha situacemi dokáže poradit a jaké různé druhy aut rozeznává. Pozná také chodce, popelnice nebo třeba dopravní kužely či patníky a vše zobrazí ve vizualizacích.

Rozpoznávání semaforů

S nejnovější aktualizací nejenže Tesla zobrazuje semafory, ale dokonce na ně umí i reagovat. To už ale musíte mít zaplacen příplatkový balíček pro „schopnost plně autonomního řízení“, což je však pouze marketingový a v současné době silně zavádějící pojem. A jak to funguje v praxi? Semafory a jejich stav skrze kamery čte opravdu na hodně velkou vzdálenost, odhadem 250 metrů, což je zároveň maximální vzdálenost, na kterou vidí hlavní kamera Tesel. Zároveň zobrazuje také vodorovné značení v podobě příčné čáry, před kterou vždy auto samo zastaví. A to nejen, když je červená, ale i když je zelená. Pokud zastavit nechcete a chcete semaforem projet, musíte to vždy autu potvrdit stiskem plynu nebo voličem tempomatu, kterým se ovládá Autopilot. To není moc praktické ani pohodlné a pokud projíždíte takzvanou zelenou vlnu v podobě více křižovatek na zelenou, musíte neustále potvrzovat v předstihu, jinak auto začne zpomalovat. Praktičnost této funkce to tedy značně degraduje a bez této ní je jízda městem pohodlnější. Na druhou stranu je pochopitelné, že k tomu Tesla přikročila. Rozpoznávání stavu semaforů není stoprocentní a tímto se eliminují situace, kdy by auto projelo nechtěně semafor na červenou. Praktické je, že vůz mírným zvukovým signálem ohlásí, že se na semaforu zobrazila zelená, a to i v případě, že není Autopilot aktivní. V některých případech po zastavení na semaforech auto přestane zobrazovat jejich stav, zejména pokud jsou semafory příliš nad vozidlem. Jednou se nám také stalo, že stav semaforu problikával z červené na zelenou. Je tak vidět, že má Tesla ještě co zdokonalovat, než se z této funkce stane spolehlivá součást Autopilota. Už teď jde ale o velmi působivý začátek, který může Tesle veškerá konkurence závidět.

Tesla Autopilot

Rozpoznávání značek

Kromě značky STOP se nově Tesly naučily rozpoznávat a reagovat také na rychlostní značky, podle kterých regulují svou rychlost. To dlouhou dobu Tesly neuměly a byla to jedna z hlavních nevýhod oproti konkurenci, u které toto funguje už dlouho i u aut z nižších cenových kategorií. Pokud se tedy u silnice objeví například provizorní dopravní značka kvůli stavebním pracím, nově ji i Tesla umí přečíst a automaticky upraví rychlost Autopilota. V praxi to funguje dle očekávání, narazili jsme však i během krátkého testu na dvě situace, kdy vše nezafungovalo dobře. Nejdříve auto chybně přečetlo značku na souběžné komunikaci a místo 50 km/h automaticky zvolilo vyšší limit 80 km/h. V druhém případě se Autopilot spletl a přečetl jako rychlostní značku u silnice také piktogram na zadních dveřích kamionu informující o omezené rychlosti. Na křižovatce ve městě, kde je tak limit 50 km/h si tak rázem přebral rychlost a automaticky nastavil na 90 km/h. Také nedochází k automatickému ukončování omezené rychlosti za křižovatkou, auto ji drží stále dále a je nutno ručně zvolit původní rychlost. Celkově tedy tato funkce nefunguje příliš spolehlivě a i když ve většině případů dělá to, co má, dezinterpretace nebo přímo chyby se i za relativně krátký časový úsek objevily vcelku často.

Tesla Autopilot

Navigate on Autopilot a automatická změna pruhu

Vlajkovou lodí mezi funkcemi Autopilota je dozajisté Navigate on Autopilot. Představuje závan toho, jak bychom jednou mohli jezdit v autonomních vozech bez nutnosti našich zásahů. A v praxi funguje skutečně dobře. Na podporovaných silnicích, zejména dálnicích a rychlostních komunikacích, a při aktivní navigaci auto samo navrhuje změnu pruhu, sjede/najede na dálnici a na dálničních křižovatkách dokáže skutečně samo sjet z jedné dálnice a najet na druhou. My jsme funkci vyzkoušeli na několika úsecích pražského okruhu v okolí Černého Mostu a vše skutečně fungovalo velmi dobře. Auto na okruh samo najelo, z připojovacího pruhu se zařadilo do standardního, navrhlo několikrát změnu pruhu kvůli pomaleji jedoucím autům a na správném místě opět sjelo a předalo řízení řidiči. Nebýt nutnosti znovu a znovu ručně potvrzovat změnu pruhu, cítil by se člověk skutečně, alespoň na chvíli, jako v autonomním autě. Nepříjemný je také omezený časový limit pro změnu pruhu. Stačí, aby vás v moment, kdy chce auto přejet do levého pruhu, někdo předjížděl (což Tesla pozná a nezačne přejíždět) a časový limit často vyprší. Vy pak musíte znovu potvrdit nebo aktivovat přejetí z pruhu do pruhu. Pokud vás naopak v levém pruhu dojíždí výrazně rychleji jedoucí auto, Tesla mu tam vjede, jelikož zahájí manévr ještě v době, kdy je hodně daleko, vůz ale musí pak poměrně citelně brzdit.

Tesla Autopilot

Také se mi stalo, že funkce Navigate on Autopilot nebyla na části podporované silnice dostupná a po předchozím upozornění se vypnula, či se zapnula při nájezdu na dálnici, načež se s alarmem hned vypnula z důvodu, že projížděná zatáčka při nájezdu byla příliš prudká. Při najíždění a sjíždění z dálnice je tak nutné být opravdu ve střehu a čekat „co auto vymyslí“. V drtivé většině případů však reaguje správně, stoprocentně spolehnout se však na funkci stále nelze. I v tomto případě jde však o velmi působivou demonstraci toho, co Tesly už dnes dokáží.

Smart Summon

Funkce chytrého přivolání vozidla na parkovišti z mobilu se může hodit zejména u obchodních center. V Evropské unii je však výrazně omezena vzdáleností, kterou může auto bez řidiče ujet, a reálně je prakticky k ničemu. Vyzkoušeli jsme to již dříve. Podívejte se na video, jak to dopadlo.

Vyzkoušeli jsme režim Tesla Smart Summon v Česku. Jak funguje?

Autopilot se průběžně vylepšuje a mění, dokonce ne vždy k lepšímu. Chování popsané v tomto článku a zaznamenané na videu nemusí být s další verzí updatu vůbec platné a objeví se opět jiné vzorce chování. Za zapůjčení Tesly děkujeme společnosti Teslička.cz

Diskuze ke článku
Dominik Debef
Dominik Debef
Jo hezká ukázka co to opravdu umí. Já to hodnotím tak, že je to především hezká videohra, která vyniká rozpoznáváním objektů z kamery. Co mě ale překvapilo jsou rány od podvozku, které provází celé video - je na to kamera citlivá nebo to tak prostě v TMX je...?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze