Tesla Model X
test

Tesla Model X

Love It or Hate It
4

Tesla. To je pojem sám o sobě, fenomén dnešní doby, který nastartoval novodobý trend elektromobility. Tesla je jiná, je svá a její zákazníci své vozy vesměs bezmezně milují. I když někteří se to musí naučit. Jaké je první SUV od Tesly s netradičními sokolími dveřmi a řadou technických vychytávek? To jsme zjišťovali v našem podrobném testu.

Elon Musk umí zaujmout. A když v únoru 2012 (ano, před 6 lety!) představoval Model X, opět všechny ohromil. Velké SUV se třemi řadami sedadel a neobvyklými sokolími dveřmi, které zrychluje lépe než většina supersportů, působilo jako zjevení. Jak už to ale u Tesly bývá, od slibů k realitě je poměrně dlouhá a často trnitá cesta. Uvedení na trh bylo několikrát odloženo kvůli výrobním problémům, zejména právě se sokolími dveřmi nebo i chlazením elektromotorů. První kusy dorazily k zákazníkům až na podzim roku 2015 a Tesla i u nich musela řešit řadu problémů, které se postupně dařilo odstraňovat softwarovými updaty a servisními zásahy.

Tesla Model X 90D (test)

Technické parametry Tesla Model X (2016) 90D

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 5 029 × 1 999 × 1 684 mm, 2 390 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon762 koní
Baterie90 kWh, konektory: Supercharger, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 21 kWh / 100 km, dojezd: 489 km
Infotainment17" dotykový displej
Cena2 500 000 Kč

Od roku 2017 a zejména na jeho konci se však zdá, že se všechny porodní bolesti podařilo Tesle vychytat, a máme tu velké a zajímavé SUV až pro sedm lidí. A také pořádně drahé – u plně vybavené nejvyšší verze P100D se připravte na cenu 3,7 milionu korun.

Za zapůjčení elektromobilu Tesla Model X děkujeme společnosti TrendPark, kde si ji můžete také zapůjčit.

My jsme ho mohli několikrát podrobně vyzkoušet, naposledy i na delší dobu. Vyplatí se připlatit si za Teslu Model X a dát jí přednost před zavedenými SUV od Mercedesu, BMW, Audi nebo třeba Porsche? A má vůbec smysl Teslu milovat? Nemá až příliš chyb?

Design: elegán maskující velké rozměry

Ať už máte na elektromobily názor jakýkoliv, Teslám se nedá upřít styl a elegance. Ať už se vám jejich design líbí, nebo ne, u Modelu X opět zřetelně rozeznáte typické rysy Tesly odvozené od sedanu Model S, se kterým mimochodem sdílí Model X zhruba třetinu dílů. Vajíčkovitý tvar a typické oválné chromové orámování oken, světla s charakteristickým tvarem a širokým LED proužkem nebo třeba absence masky chladiče a typická zadní světla.

Z boku připomíná trochu bachratý Model X nafouklý sedan Model S. Svou velikost ale výborně maskuje. Vždyť auto je s více než pěti metry delší než třeba ohromné Volvo XC90, BMW X5 nebo Mercedes-Benz GLE. Až nyní si tak můžete dát do kontextu, jak velké SUV vlastně Model X je. Oproti zmiňovaným konkurentům je však nižší a také užší. V podstatě jde o zvýšenou a prodlouženou Teslu Model S, stále s relativně nízkým podvozkem. Auto svou charakteristikou určitě nepatří do terénu, i když se dá díky vzduchovému odpružení podvozek zvednout na 211 milimetrů. Krásně také vypadají velká 20palcová kola, za příplatek 120 tisíc můžete mít dokonce 22palcová.

Technika a výbava: nejrychlejší SUV

Tesla při návrhu hodně dbala na aerodynamiku a tvrdí, že Model X je v tomto směru nejlepší SUV na trhu. Součinitel odporu je pouze 0,24, což se hodí hlavně na dálnici. Model X i přes hmotnost 2,5 tuny dokáže uhánět rychlostí 250 km/h.

Tesla momentálně prodává tři verze modelu X: základní verze 75D vás vyjde na 2,5 milionu a dostanete za ní pětimístné SUV s maximální rychlostí 210 km/h a zrychlením z  0 na 100 km/h za 5,1 vteřiny. Už to je díky dvěma elektromotorům s výkonem 328 koní pořádný kalup. U této verze však může být trochu limitující dojezd 400 km podle cyklu NEDC, reálně tedy jde o zhruba 320 kilometrů.

Vyšší verze 100D má naopak nejvyšší dojezd ze všech, a to 565 kilometrů podle cyklu NEDC, což znamená zhruba 450 kilometrů reálně. A to už je hodnota, která postačí většině lidí, aniž by se museli nějak omezovat. Tahle verze jede až 250 km/h a na stovku zrychlí pod pět vteřin. My jsme konkrétně testovali verzi 90D s 90kWh baterií, výkonem 386 kW (518 koní) a zrychlením za pět vteřin. Tuto verzi si ale nyní už koupit nemůžete.

V  nabídce je ale opravdový trhač asfaltu v hávu klidného rodinného SUV. Řeč je o vrcholné verzi P100D za více než 3 miliony korun se zrychlením  0–100 km/h za ohromujících 3,1 vteřiny. S Teslou Model X dokážou těžko držet krok nejrychlejší supersporty planety, přitom v ní komfortně odvezete sedm lidí a můžete za ní tahat těžké návěsy. Výkon této verze činí brutálních 773 koní a pokud si aktivujete Ludicrous mód, stojí zrychlení skutečně za to.

Všechny verze mají sériové vzduchové odpružení, které je zároveň chytré. Samozřejmě si můžete zvolit skrze dotykový displej v autě výšku, ale auto se dokáže zvyšovat a snižovat automaticky na základě lokality. Pokud například projíždíte nekvalitní silnicí s výmoly a nerovnostmi, Tesla se automaticky zvýší. Případně se umí naučit, kde auto zvedáte pravidelně vy, a následně to udělá za vás. V praxi to funguje velmi dobře. Všechny verze mají standardní pohon všech kol, elektromotory jsou pak umístěné na nápravách.

Dveře: to tu ještě nebylo

Nestává se často, že bychom jednu kapitolu testu auta věnovali jen dveřím. Tedy popravdě řečeno, nestalo se to nikdy. Ale Tesla Model X si to zaslouží. Její sokolí zadní dveře jsou skutečně kapitolou samou pro sebe, ona ale ještě přidává elektricky ovládané přední dveře s mnoha chytrými funkcemi. Začneme tedy těmi. Pokud si připlatíte asi 125 tisíc korun za prémiový balíček, dostanete i zajímavé a velmi užitečné vychytávky u předních dveří.

Když se jako řidič přiblížíte k autu, přední dveře se vám automaticky pootevřou a když nastoupíte a šlápnete na brzdu, samy se zavřou. Zní to jako hloupost, ale zejména to automatické zavírání dveří je ohromně návykové. Tesla dokonce ví, ze které strany se k autu blížíte, a otevře dveře víc nebo míň, aby vám třeba zbytečně nezablokovala cestu. Škoda že automatické otevření dveří při přiblížení nefunguje stoprocentně a někdy se vám prostě neotevřou. Napravit to můžete stiskem kliky dveří, které už nevyjíždějí jako u Modelu S. Musíte se ale naučit, ve kterém místě kliky zmáčknout a pořádně zatlačit. Na jemný stisk nebo na druhé straně nereagují, což není příliš pohodlné. Všechny dveře (nebo i jednotlivě) můžete otevřít a zavřít z velkého centrálního displeje, i přední dveře pak mají senzory, aby se neotevřely do případné překážky, třeba okolostojícího auta. A i v těsné garáži to fungovalo vždy dobře.

Tesla Model X (2016)

A právě do těsné garáže se podle Tesly ideálně hodí i zadní sokolí dveře, které jinak známe jen z pár aut historie. Sokolí dveře u Tesly mají ale oproti nim jednu zvláštnost – na své hraně v horní části mají pant, díky kterému se umí „zlomit“ do různých úhlů. Když je kolem auta dostatek místa, dveře se otevřou opravdu vysoko a nastupování a vystupování je tak komfortní jako u žádného auta. Díky senzorům vidí dveře kolem sebe a nemusíte se tak bát, že by do něčeho narazily, když je kolem málo místa, třeba v garáži. Právě sokolí dveře působily Tesle největší vrásky na čele a hlavně kvůli nim se zpozdily dodávky.

Sokolí dveře jsou výbornou frajeřinkou, obzvláště když jimi dokáže auto „mávat“ v rámci easter eggu.

Pokud je garáž nízká, otevřou se dveře spíše do strany a do výšky jen minimálně. Pokud vedle vás naopak stojí auto, vytáhnou se nejdříve hodně do výšky a poté mírně do strany. V obou scénářích se z auta dostanete, je ale potřeba si dávat pozor na hlavu a dobře se podívat , kam a jak se vlastně dveře otevřely. Ušetříte si tak mnohé boule na hlavě. Že by ale v takových případech bylo vystupování komfortnější než u klasických nebo dokonce pro tyto účely nepřekonatelných posuvných dveřích? To bych určitě netvrdil. Problém navíc nastává typicky v podzemních garážích českých obchodních center, kde jsou nízké stropy a zároveň úzká parkovací místa s auty velmi blízko tomu vašemu. V takových podmínkách se sice snaží dveře situaci nějak vyřešit, mnohdy se ale otevřou jen do jakéhosi prazvláštního úhlu a nastupování je pak dost krkolomné. Na displeji vždy můžete na vlastní nebezpečí převzít kontrolu nad dveřmi a otevřít je víc, než na co si troufnou senzory.

To je občas nutné udělat, protože ne vždy fungují dveře spolehlivě. Někdy se bezdůvodně neotevřou naplno, i když je kolem spousta místa. Jejich rychlost je dostatečná, do plného otevření jim to trvá zhruba 5 vteřin.

Sokolí dveře jsou tedy výbornou frajeřinkou, obzvláště když jimi dokáže auto „mávat“ v rámci easter eggu. Vypadají dobře a pokud je kolem hodně místa, poskytují úžasný komfort nastupování. Většinou ale nemají tolik prostoru a nastupování pak už tak pohodlné není, někdy se nechtějí bezdůvodně otevřít a zavřít, občas se neotevřou úplně, v úzkých místech v podzemních garážích je s nimi problém a praktické nejsou ani když prší. Odhalí velký kus interiéru, do kterého pak nepěkně padají přívaly vody. Sokolí dveře sice činí Model X odlišným od zbytku automobilové produkce, s přihlédnutím k tomu všemu by bylo lepší, kdyby Tesla použila standardní dveře, třeba elektricky ovládané jako ty přední.

S autem dostanete malý klíček ve tvaru auta, u kterého můžete stiskem na příslušné dveře skutečné dveře zavírat a otevírat. Díky tomu, že má auto všechny dveře elektrické, lze je dvojitým kliknutím na ovládání zavřít nebo otevřít všechny. A to byste nevěřili, jak často se něco takového hodí.

Diskuze ke článku
Majkl
Test je fajn, jen mi tu nesedí dvě věci:
1) Jak v textu, tak i v galerii lze vidět, že jste testovali verzi 90D, proč tu tedy máte ukázané tech.parametry verze 75D?
2) Opět v tech parametrech: "INFOTAINMENT 17" dotykový displej, ne", co si pod tím představit, že displej není dotykový?
Yosh
Tesla už minimálně rok dodává do svých modelů nový středový tunel kde je nové odkladací místo, vylepšené dobíjení telefonů a nově i držáký napojů pro přední i zadní cestujíci. Trochu si myslým že redakce měla na testování minimálně rok starý model ale spíš víc.
Hobit
Přijde mi ten test docela dobře napsaný. Tak nějak hodně nezaujatě. Protože test na tyhle auta většinou bývají napsané tah že buď Teslu nezakrytě odsuzují aniž by náhodou že má také určité výhody, které ostatní nemají, nebo ji zase nebetyčně vychvalují, aniž by zdůraznily její nevýhody.

K těm záporům co uvádíte. Jaké auto na hradil displaye? Ano Tesle chybí určitě doplňky, ale podle mne zrovna headup display to není!
Hobit
Pitome automatické opravy. Měla tam být otázka: jaké auto má head-up display?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze