BMW X5 40e
test

BMW X5 40e

I dvoulitrový čtyřválec stačí, drahoušku

Vozy SUV jsou jednoznačný hit, a tak je nabízí kdejaká automobilka, například i mnichovská BMW, v jejímž portfoliu patří mezi vlajkové lodě modely X6 a X5. A právě druhý jmenovaný jsme otestovali, samozřejmě v hybridní variantě. Jaký na nás BMW X5 xDrive 40e udělalo dojem? Proč si myslíme, že ho na našich silnicích nebudeme moc potkávat, a čím si nás získal? To vše se dozvíte v dnešním testu.

Nad oblíbeností modelů SUV může rozum stát. Podle předpokladů převažují nevýhody oproti výhodám, ale to je na delší povídání. Ať tak či onak, SUV modely prostě táhnou. Zdárně to dokazuje například Maserati, které představilo model Levante, a spekuluje se i o dalších značkách, které by brzy mohly své SUV představit, ačkoliv byly dříve zaměřené jiným směrem. Automobilky jako Porsche, Mercedes, Audi nebo BMW, ty své SUV modely nabízejí už delší dobu a musí se pořádně ohánět, aby v tvrdé konkurenci obstály právě jejich modely, a to do řad SUV nedávno zavítal model od Škody Auto či Jaguaru.

Design a karoserie: majestátnost na čtyřech kolech

Designová stránka třetí generace BMW X5 se drží osvědčené konzervativnosti. Na přídi najdete klasické „bavorácké ledvinky“, přes které proudí k motoru vzduch pro lepší chlazení. Světlomety a „ledvinky“ tvoří jeden celek a automobil opticky ještě více rozšiřují. Žádné velké módní výstřelky zde nenajdete a podle prodejních čísel to nese své ovoce. X5ka patří mezi konzervativnější BMW a největším výstřelkem jsou jen výrazná kruhová mlhová světla a zajímavé kontury nárazníku.

BMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40e

Svalnatá karoserie s prvky typickými pro vozy z Mnichova nenechává nikoho na pochybách, z jaké výrobní linky tento vcelku velký automobil sjel. Záď vozu zdobí dvojice koncovek výfuku a dveře zavazadlového prostoru se zde otevírají nadvakrát, tak jak to u BMW X5 jistě znáte. Chválíme možnost nastavení horní hranice při otevírání kufru, což oceníte, pokud máte nižší garáž či vám na stropě překáží nějaký trám. Zadní světla s typickými LED pásky vytvářejí v noci velmi hezký obrazec. Na bočních stranách najdete hned dva vstupy: jeden pro tankování, druhý pro nabíjení. Ten nabíjecí si pak své místo našel za levým předním kolem. Toto v globálu netradiční umístění používá BMW i u svých dalších hybridních modelů, třeba u „Trojky“.

BMW X5 40e – test

BMW X5 40e má pohotovostní hmotnost 2 305 kilogramů. Stejně výkonná verze X5 40d ji má o celých 120 kilogramů menší. Na délku měří plug-in hybridní X5ka 4 886, na šířku 1 938 a na výšku 1 762 milimetrů. Nejde tedy o žádné malé vozítko, ale o pořádný kus auta, které na úzkých silnicích vyleká nejednoho víkendového řidiče protijedoucího vozidla. I na parkovišti bude jasně vyčnívat.

Technika a výbava: překvapivý čtyřválcový orchestr

Pod kapotou BMW X5 xDrive 40e se nachází dvoulitrový benzinový agregát TwinPower Turbo s výkonem 245 koní, kterému pomáhá elektromotor o výkonu 111 koní. Celkový výkon pak činí 313 koní a točivý moment 450 Nm. Veškerý výkon se přenáší na všechna čtyři kola přes osmistupňovou převodovku.

BMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40e

Baterie má kapacitu 9 kWh a vůz na ní urazí okolo 25 kilometrů. Na cestování čistě na elektřinu to není, ale při akceleracích a rozjezdech vám to ušetří velkou porci paliva. I když o to se tady bát nemusíte, protože BMW X5 40e má 85litrovou nádrž, což už se dnes jen tak nevidí. Například konkurenční Volvo XC90 má nádrž pouze 50litrovou.

Technické parametry BMW X5 40e

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 886 × 1 938 × 1 762 mm, 2 305 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4x4
Výkon313 (245 + 113) koní, toč. moment: 450 Nm / 1 250 ot./min
Baterie9,2 kWh, konektory: Mennekes
Spotřeba? + 31
Infotainment8,8" nedotykový displej, ne
Cena1 862 900 Kč

Většina majitelů SUV nechce mít pod kapotou „pouze“ čtyřválec a podobně jsem zprvu k vozu přistupoval i já. Nemám a priori nic proti čtyřválcům, ale jejich chod není tak kultivovaný. Čtyřválec v hybridní X5 mě však velmi překvapil. Nejenže je dostatečně kultivovaný, ale navíc mu nechybí ani výkon. Nejvíce si mne však získal jeho zvukový doprovod.

Interiér: chcete-li se upracovat, berte světlý

Vždycky jsem razil heslo, že světlý interiér by se měl zakázat. Když ale on vypadá tak krásně! Ovšem jen do doby, než ho budete muset používat. V průběhu testu se nám vystřídala snad všechna možná počasí: bláto, déšť, sníh. To si to pak jeden dokáže představit, jak to v běžné praxi vypadá, nehledě na to, že řidičova kožená sedačka utrpěla šrámy od neustálého nastupování a vystupování v riflích už po pár tisících kilometrech. To nemění nic na tom, že zde byly jedny z nejpohodlnějších sedaček, ve kterých jsem kdy seděl. Ty si můžete nechat vyvést v různých kožených či látkových materiálech různých barev, od bílé přes hnědou až po černou. Dále interiér můžete nechat vybavit hliníkovým obložením. Na výběr jsou samozřejmě i dřeva, konkrétně dub a topol. Nechybí možnost obšití palubovky kůží a celkově máte dost možností si z tohoto korábu udělat uvnitř velmi luxusní obývací pokoj.

BMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40e

Pracoviště řidiče je příkladné a jak bývá u BMW zvykem, opět natočené mírně k řidiči. Pozici za volantem, který je samozřejmě multifunkční, si najdete rychle. Pak si můžete užívat vzdušného interiéru, výborné reprosoustavy Bowers & Wilkins a nejen vaší drahé polovičce dopřát trochu radosti díky ambientnímu osvětlení. To tvoří množství barevných LED diod, které jsou umístěny v přední části středové konzole, v úložných prostorech či ve dveřích. Na výběr máte ze tří barev osvětlení, které je decentní a ani na nejvyšší jas nepůsobí interiér cirkusově.

BMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40e

Před volantem najdete klasické budíky, zatímco uprostřed sídlí širokoúhlý nedotykový displej se systémem iDrive, který se ovládá klasicky otočným ovladačem a tlačítky na středovém tunelu. O tom ale až později.

Pohodlí si budou užívat i cestující na zadních sedadlech. I dvoumetrový pasažér se zde usadí pohodlně a nebude škrtat hlavou o strop, kde se v našem případě skvěla panoramatická skleněná střecha. Ta krásně prosvětluje interiér, o což se ale starají i nadprůměrně velká okna zadních dveří. Potěší velké kapsy v sedadlech a celkem velkorysé úložné prostory ve dveřích i na konci středového tunelu.

BMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40e

Zavazadlový prostor nabízí rovných 500 litrů. Jde o 150 litrů menší prostor než v případě porovnávané naftové varianty. Ovšem jen za předpokladu, že nemáte pod podlahou kufru rezervní kolo. Tehdy získáte další úložný prostor, ovšem v případě plug-in hybridní verze se vám zde roztahuje baterie a na rezervní kolo musíte zapomenout. V interiéru pak potěší velké prostory ve dveřích a množství odkládacích prostor. Telefon si můžete nabít díky USB portu v loketní opěrce a vejdou se vám tam i všechny další obvyklé věcí – o prostor se zde rozhodně obávat nemusíte. Obavy pak nejsou na místě ani ohledně zpracování interiéru. U BMW jsme zvyklí na velmi vysoký standard, který X5ka bez problému plní. Hodnotné materiály, měkčené plasty ve spodní části, špičkové zpracování a slícování, výborná sedadla a celkově pohodlný a prostorný interiér si zaslouží výbornou.

Chytré systémy a funkce: stále online

Co se týká ovládacích tlačítek a infotainmentu, nemám připomínek. Na rozmístění si rychle zvyknete. Infotainment chválím za možnost rozdělení displeje a následné zobrazení dvou nezávislých informací, které zrovna chcete. Na druhou stranu zamrzí, že BMW stále nabízí obyčejné, ač minimalistické a povedené budíky. Celý prostor pro ně určený je veliký a rozhodně si dokážu představit jeho lepší využití, pokud by zde byl displej po vzoru konkurenčního Audi.

BMW X5 40e

Výborné jsou adaptivní LED světlomety, které směr distribuce světla automaticky upravují podle rychlosti a natočení volantu. V každém světlometu najdete hned dvojici světelných paprsků, díky kterým BMW X5 nemůžete nepoznat. Zmínit můžeme i automaticky se zatmavující prostřední zrcátko, které je však v těchto cenových relacích standardem.

V příplatkové výbavě naleznete třeba Paket First Class, který ukrývá například vyhřívaný volant, automatické dovírání dveří Soft-Close, střešní okno, 4zónovou klimatizaci a reproduktory Bang & Olufsen s 16 reproduktory. Cena činí 165 230 Kč. Za adaptivní ventilaci předních sedadel dáte dalších 21 632 tisíc, za noční vidění si připravte 56 082 Kč. Nechybí ani možnost zakoupení head-up displeje za 37 102 korun. Vybírat můžete i z různých podvozků. Za ten „nejlepší“, který nabízí elektronické nastavení tuhosti tlumičů, vzduchové odpružení na zadní nápravě a zadní aktivní diferenciál dáte 136 188 Kč.

Díky BMW Connected Drive a integrované SIM kartě je X5ka stále připojena k internetu. Můžete tak vyhledávat místa on-line, používat Google, sledovat předpověď počasí, číst si zprávy nebo si načíst i standardní webovou stránku, i když pohyb po ní není kvůli absenci dotykového displeje nijak pohodlný a jde spíše o nouzovou záležitost. Největší devizou internetu je ale samozřejmě stahování aktuálních dopravních informací, díky čemuž se nejednou vyhnete nepříjemné zácpě.

BMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40e

Skvělým asistentem je BMW Remote – aplikace, kterou si můžete stáhnout na chytrý telefon se systémem iOS nebo Android. Přes aplikaci můžete auto uzamknout či odemknout a nechat automobil zatroubit nebo zablikat. Samozřejmostí je spuštění klimatizace, a to buď hned nebo v daný čas odjezdu, který si přes telefon nastavíte. Automobil můžete i lokalizovat pomocí map a zlepšit své jízdní kvality skrz záložku hospodárnost, jež vám poskytuje údaje o vašem jízdním stylu a efektivnosti při práci s elektrickým pohonem. V aplikaci najdete i stav nabití baterií a celkový dojezd v kombinaci s benzinem. Chuťovkou je pak možnost vybrané funkce ovládat i z hodinek Apple Watch.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze