Mitsubishi Outlander PHEV
test

Mitsubishi Outlander PHEV

Poslední trénink před elektromobilem
4

Mitsubishi Outlander se vyrábí od roku 2001 a dnes před námi stojí již třetí generace tohoto japonského SUV. Minulý rok vůz navíc prodělal facelift, který dost výrazně poupravil celkový vzhled. Samozřejmě jsme testovali variantu PHEV, což znamená „plug-in hybrid electric vehicle“. Výrobce deklaruje ujetí až 52 kilometrů pouze na elektrickou energii a průměrnou spotřebu 1,8 litru. V březnu 2016 se Outlander PHEV stal světově druhým nejlépe prodávaným plug-in hybridem hned za Chevroletem Volt. Nejlépe se samozřejmě prodává v Japonsku. V Evropě prodeje táhne hlavně Velká Británie s Nizozemskem. Pojďme se podívat, jak se Japonec osvědčí v našich krajích.

Design a karoserie: americká prémiovka z Japonska

Japonský design není pro každého. Netradiční tvary karoserie jasně ukazují, že tento model nebyl stvořen pro Evropu. Nedávno provedený facelift ale modelu velmi pomohl. Design vozu byl natolik pozměněn, až má člověk pocit, že se jedná o další generaci. U Mitsubishi lze vidět touhu designérů uspět za oceánem. Bohatě chromovaná maska chladiče v kombinaci s lesklou černou „piano black“ nápadně připomíná americká SUV a nutno říct, že ve zpětném zrcátku budí respekt. Celkově se příď vozu vydařila a jakmile chromovaný „čumák“ někde vykoukne, okamžitě vzbudí vlnu pozornosti, která mě až překvapila. Do Japonce jsem totiž přesedal z BMW X5, se kterým jsme se byli podívat v Hummer Centru. Při každé reakci okolí mi v hlavě znělo: „Vždyť je to jen Mitsubishi.“ Outlander ale často kolem sbíral kladné ohlasy mnohem víc než prémiovka z Německa za téměř dvojnásobek ceny.

Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)

Japonská automobilka se pak dále rozhodla odlišit hybridní Outlander od toho s klasickým pohonem. Zatímco model pouze se spalovacím motorem je orientovaný do terénu, varianta PHEV má evokovat pocit luxusu vozidel prémiových tříd, což se dle mého subjektivního názoru daří. Změny jsou poměrně rozsáhlé, týkají se mimo jiné odlišně tvarovaných nárazníků nebo již zmíněné masky chladiče vyvedené do lesklé černé barvy. Na verzi se spalovacím motorem nenajdete ani anténu tvaru žraločí ploutve nebo krásná LED světla, která za šera vypadají jako žhnoucí uhlíky. Koncová světla jsou ale na zádi jediným zajímavým prvkem. Celkově nám v redakci přišlo, že se zadní část vozu tolik nepovedla.

Mitsubishi Outlander PHEV – test

Celkově mi karoserie připadá více jako kombi na vyšším podvozku. Co se ale týče velikosti, jde o slušný kousek auta, a jak dokazují rozměry, SUV typu Hyundai ix35 si tady ani neškrtnou. Celková délka činí 4 695 mm a výška 1 710 mm, což je určitě na Japonce nadprůměrný vzrůst. Jediným malinkým kamínkem úrazu je šířka 1 800 mm, přičemž nejde ani tak o prostornost v interiéru, nýbrž o jízdní vlastnosti. O těch ale až později.

Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)

Vzhledu rozhodně pomohla krásná černá osmnáctipalcová kola z lehkých slitin o rozměru pneumatik 225/55 R18. Ne že bych byl zastáncem tuningu, klidně bych ale pneumatiky snesl ještě o palec větší. To by se ale pravděpodobně negativně projevilo na komfortu.

Technika a výbava: Je tam vůbec motor?

Mitsubishi Outlander má pro mě jedno z nejzajímavějších řešení pohonu vůbec. Mezi hlavní součásti hnacího ústrojí patří přední a zadní elektromotor, generátor energie, baterie a spalovací motor. Díky třem motorům máte k dispozici trvalý pohon 4×4 bez použití podélné spojovací hnací hřídele (kardanu), chybí navíc i převodovka. Absence hřídele i převodovky znamená nižší mechanické ztráty. Jak tedy celý systém funguje?

Vůz se v závislosti na okolních podmínkách pohybuje v podstatě třemi způsoby. Když máte nabité baterie, vůz primárně využívá elektrickou energii a do práce zapojí elektromotor vpředu a vzadu. Kola jsou poháněna elektromotorem přes redukční převody a diferenciál. V takovém případě máte k dispozici výkon 82 koní, každý z elektromotorů totiž přidá ruku k dílu svými 41 koni.

Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)

Když ale elektřina dojde, systém nastartuje benzinový agregát, který začne pomocí generátoru vyrábět energii. Generátor funguje také jako startér pro spalovací motor. Otáčky spalovacího motoru se pohybují většinu doby od 1 100 do 1 700 otáček za minutu podle požadovaného výkonu. Jde o podobný princip, na jakém funguje například systém REx v BMW. Takzvaný sériový hybridní mód umí z obou elektromotorů, které mají za zády generátor a nejsou omezeny baterií, dohromady vygenerovat výkon až 164 koní.

Mitsubishi má však v záloze ještě jednu „fintu“. Spalovací motor umí přední kola pohánět přímo přes spojku kola a elektromotory dodávají výkon na přední i zadní kola současně. V jedné chvíli vás tak můžou pohánět až tři motory najednou. Mitsubishi tento způsob nazývá paralelní hybridní mód a celkový výkon soustavy činí slušných 203 koní, přičemž 121 koní zvládne spalovací motor a dalších 82 přidá dvojice elektromotorů. Při jízdě si výběr pohonu samozřejmě vybírá sám počítač a vy nad výběrem pohonu nemáte kontrolu. V praxi to pak vytváří zajímavý pocit spalovacího motoru, který pracuje někde hluboko v útrobách automobilu a pomalu ztrácí svůj úděl.

Lithium-iontová baterie v japonském SUV disponuje celkovou kapacitou 12 kWh v osmdesáti článcích. Jednotka řízení Li–Ion článků CMU (Cell Monitoring Unit) měří napětí každého článku zvlášť a umí nabíjet jednotlivé články nezávisle. Při jízdě se přednostně používá energie z baterií, na palubní desce však najdete dvě tlačítka s nápisy „SAVE“ a „CHRG“, která dokáží energii v baterii uchovat nebo ji dokonce navýšit. Tyto režimy se hodí například v případě, když víte, že vás čeká popojíždění po městě. Tam dává elektrický pohon daleko větší smysl než na dálnici.

Outlander začíná na ceně 1 252 850 Kč, což se může zdát jako drzost. Je to totiž v podstatě dvojnásobek základní verze s benzinovým motorem. Když se ale do ceníků ponoříte hlouběji, zjistíte, že se dá cena velice dobře obhájit.

Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)

Základní verze a PHEV jsou od sebe na míle vzdálené, a to nemluvím jen o výbavě. Celá karoserie má větší tuhost, bylo upraveno pérování i tlumiče a snížilo se těžiště. Pro ještě pohodlnější jízdu je do plug-in hybridní varianty montováno přední sklo s protihlukovou úpravou a celkově se zapracovalo na eliminaci především aerodynamického hluku a hluku od kol. Odlišný vzhled má na svědomí již zmíněný aerodynamický paket a kola se speciálním designem. Základní výbavu snad ani nemůžu nazvat základní: nemusíte si připlácet za 11 bezpečnostních asistentů, 360stupňovou kameru „bird view“ a ani za bezklíčový přístup. Vůz je v podstatě od základu, jak by řekli autobazaroví prodejci, v „plné palbě“ a vyšší cena najednou dává opravdu smysl.

Interiér: trochu nám to skřípe

Při prvním usednutí za volant jsem měl „déja vu“ z cest po Spojených státech amerických. Z Mitsubishi jsem měl silný pocit, že míří na americké trhy. Nejde o to, že držáky nápojů jsou i v kufru, ale o celkový design interiéru. Americký styl má pozitivní i negativní stránky. Dobrou zprávou jsou rozměrné sedačky, které kombinují kůži a alcantaru. I když ne elektricky, rychle si je nastavíte do příjemné polohy. Poskytují dobré boční vedení a ani po delších cestách vás nebudou vaše záda proklínat.

Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)

Negativní stránkou jsou použité materiály a do jisté míry i zpracování. Při prvním použití stěračů a blinkrů jsem měl pocit, že mi snad páčka zůstane v ruce. Lehce měkčené plasty se střídají s nepříjemně tvrdými, vzhled ale oživí pěkné šedé linky.

Pro čtyřčlennou posádku je tu ale místa dostatek a výlet do Chorvatska tenhle pracant určitě bez problému zvládne a vy s ním. Na „bagáž“ vám Outlander nechá 451 litrů a když necháte děti doma, složíte zadní sedačky a bude to až 1 590 litrů. Dobrou zprávou je, že po sklopení sedaček se vám naskytne zcela rovná plocha – dobrodruzi by tu jistě i přečkali noc. Pod podlahou samozřejmě pak najdete nějaké to místečko pro nabíjecí kabel a povinnou výbavu.

Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)

Vzhledově na tom interiér není vůbec zle, s německou konkurencí, která má design vnitřního prostoru propracovaný do posledního detailu, se ale srovnávat nemůže. Určitě vás potěší dostatek odkládacích schránek, jak se ostatně na SUV sluší. Lesklou černou vkusně doplňují hliníkové doplňky jako pádla pod volantem, která vypadají opravdu jako kov. Volič jízdních režimů může na první pohled působit poněkud zmatečně, vcelku rychle si ale zvyknete. Co by se na vůz s cenou přes milion korun ale opravdu neslušelo, jsou ovladače vlevo od volantu pro ovládání palubního počítače, ESP a bezpečnostních systémů, které vypadají, že se do vozů montují již od roku 1990. Celý multimediální systém navíc stylově nesedí do palubní desky a vypadá to, že jde o aftermarketový produkt, který byl do vozu namontován až po koupi. To ostatně mají japonské vozy tak nějak ve zvyku, podobný přístup má k infotainmentu třeba i Honda.

Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)Mitsubishi Outlander PHEV (2013)

Sedmipalcový dotykový displej můžeme označit jako duální, což znamená, že umí souběžně zobrazit informace o navigaci a například audiosystému. Dotykový displej reaguje relativně slušně, bohužel ale nepatří k nejrychlejším. Jinak ale multimediální jednotka disponuje spoustou zajímavých informací o elektrickém pohonu. Skvělou vychytávkou je informace o tom, kolik vám ubylo z kasičky za dobíjení baterie, kdy částku umí vůz po zadání ceny za kWh sám dopočítat a vést si takovou malou účetní knihu. Samozřejmostí je plánování nabíjení a ušetření tak nějaké té korunky za levnější noční sazbu.

Grafika neurazí, 4K rozlišení ale nečekejte.

Klasické budíky zůstaly, otáčkoměr však vystřídal jakýsi „siloměr“ ukazující využití výkonu, který najdete například i ve Volkswagenu Golf GTE. Ručička se pohybuje od Charge (což překvapivě značí rekuperaci) přes Eco až po Power. Uprostřed zaujmul své místo 4,2palcový barevný displej ukazující veškeré informace palubního počítače, ale hlavně informaci o tom, jaký pohon využíváte. Víte přesně, jestli funguje pouze elektromotor nebo benzinový čtyřválec a jestli funguje jako pohon kol nebo pouze generátor. Grafika neurazí, 4K rozlišení ale nečekejte.

Chytré systémy a funkce: plně nabito

Jak již bylo zmíněno, Outlander je doslova našlapán výbavou. Nejvíc se mi líbila skvělá 360stupňová kamera, která svou práci plní důstojně i ve srovnání s takovými velikány jako Range Rover. Mitsubishi také hraje na bezpečnost. Jen pro ukázku, níže najdete malý výčet toho, co dostanete v základní výbavě:

  • ASC ... systém aktivní regulace stability
  • TCL ... systém elektronické regulace trakce
  • BOS ... bezpečnostní systém přednostního brzdění
  • EBA ... nouzový brzdový asistent
  • ESS ... systém signalizace nouzového brzdění
  • HSA ... asistent rozjezdu do kopce
  • AVAS ... systém akustické simulace jedoucího vozidla do 35 km/h
  • LDW ... systém monitorování a podpory udržování jízdního pruhu
  • FCM ... systém předcházení a zmírňování následků čelního nárazu
  • UMS ... ultrazvukový systém zabraňující nechtěnému zrychlení
  • ACC ... adaptivní tempomat a nastavitelný omezovač rychlosti

K tomu samozřejmě v zásobě asistentů nechybí ABS, EBD, senzor kontroly tlaku v pneumatikách a spoustu dalšího. Bohužel jsem ze všech systémů nebyl úplně na větvi, spíš jsem byl rád, že jsem neskončil ve stromě. Například systém podpory udržování v jízdním pruhu neprovádí korekce volantem a nepodporuje ani vibrace do volantu. Jste odkázáni pouze na zvukový varovný signál, který navíc přichází až zhruba vteřinu po opuštění jízdního pruhu. To v případě blízkých svodidel může být už pozdě. Adaptivní tempomat tu a tam hlavně na užších cestách začne bezdůvodně brzdit, což není ani příjemné ani bezpečné. S bezpečnostními asistenty se tak poprala konkurence o něco lépe.

Naopak příjemnou záležitostí je doprovodná mobilní aplikace. Tu lze stáhnout pro Android i iOS a nabízí vyčerpávající výčet funkcí. Můžete si v pohodlí domova zkontrolovat, jestli jste nezapomněli otevřené dveře a kapotu nebo třeba rozsvícená světla. Není problém si vůz před jízdou vychladit nebo naopak vyhřát. Samozřejmostí je asistence při nabíjení pomocí časovače nabíjení nebo zjištění aktuálního stavu nabití. Jak jsme vás ale dřív informovali, Mitsubishi bohužel mělo problém se zabezpečením aplikace.

Diskuze ke článku
Michal
Myslím si že pan Wagenknecht by měl dělat každé recenze a testy automobilů. Je dostatečně hlasitý, a nezakoktává se jako pan Svatoš - ten je hrůza. Martine jen tak dál!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze