Původně britská automobilka Jaguar Land Rover (JLR) z indické skupiny Tata Motors se nechce nechat zahanbit ostatními velkými automobilkami a usilovně pracuje na svém vlastním systému autonomního řízení. Podle všeho je pro výrobce automobilů důležité především to, aby reakce autonomního vozu co nejvíce připomínaly chování živého řidiče. Nápad je to více než dobrý. Neschopnost odhadnout, jak autonomní vůz zareaguje, totiž dělá vrásky nejednomu vývojáři i lidskému řidiči. Přirozené rozhodování musí být pro samočinné řízení jednou z podmínek zařazení do provozu.
Jak toho chce ale Jaguar Land Rover dosáhnout? Výrobce má celou flotilu vozů, jejichž lidské posádky křižují ulice Londýna. Právě zde JLR sbírá důležité informace. Co řidič, to lehce odlišné návyky. U každého jedince se tak hlídá nejen chování v hustém provozu a na rušných křižovatkách, ale i při stavební práci na silnici nebo za špatného počasí. Data z nespočtu senzorů dávají dohromady obraz o přirozeném lidském chování a rozhodování. Přesto bude pro techniky oříšek, aby naučili automobil chovat se přirozeně ve složitých situacích. Komplikované křižovatky, zúžení do jednoho pruhu, kruhové objezdy, uvolnění místa sanitce či policii – to všechno není pro autonomní vozidlo nic jednoduchého.
Velká část testů bude probíhat ve zkušební oblasti poblíž sídla automobilky. V této lokalitě bylo vládou určeno 41 mil silnic pro testování autonomních automobilů a s nimi spojených technologií.
Automobilka říká, že tento výzkum má dva pozitivní dopady: přirozené chování vozidel prý usnadní veřejnosti přijmout tuto novou technologii, druhý dopad je neméně důležitý – pomůže pojišťovacím společnostem při pojišťování autonomních automobilů. Odborníci z JLR tvrdí, že za pomoci sesbíraných dat dokáží eliminovat lidské chyby. Jak víme, ty jsou primární příčinou u většiny nehod na silnicích. Teoreticky by tedy auto vybavené touto technologií mohlo žádat o sníženou výši pojistného.
„V konečném výsledku chceme možnost řídit automobil dát řidiči nebo přenechat zodpovědnost na vozidle,“ řekl Wolfgang Epple, ředitel Jaguar Land Rover R&D, a dodal, že pokud pak získají v tento systém řidiči důvěru, budou moci jednoduše přepínat mezi těmito režimy.
Zdroj: motorauthority.com