Druhá generace Audi Q7 spatřila světlo světa v lednu roku 2015, tedy deset let po generaci první. Ta si na našem trhu vydobyla své místo, a tak se čekalo opravdu hodně dlouho na generaci druhou. Ta jde na trh nejenom s benzinovým či naftovým pohonem, ale nově také jako hybrid.
Audi Q7 e-tron – test
Audi Q7 nabízí sportovní design, avšak jízdně je to spíše klidný pohodář, který vás rád dopraví do cílové stanice, kam dorazíte s namasírovanými zády, odpočatí a s výbornou spotřebou. O tom ale až později.
Design a karoserie: sportovní hrany ji sluší
Druhá generace Audi Q7 působí mnohem dospělejším dojmem. Designu dominují typické ostré hrany vlastní i dalším sourozencům se čtyřmi kruhy ve znaku, zaujme pak také masivní přední maska, ze které vycházejí LED světlomety. Nechybí ani strmě stoupající D-sloupky, které jsou typické pro řadu Q.
Jde o sportovní, ostře střižený design Audi. Avšak sportovností se zde nenechte zmást. Na délku má e-tron 5 052 milimetrů, na šířku 2 212 a výška končí na 1 741 milimetrech. Jde tedy o skutečně velké auto, ale při rodinných radovánkách, stejně jako podobně stavěná konkurence, neslouží tak dobře jako například Volkswagen Sharan, který nabídne ohromný a hlavně variabilní vnitřní prostor.
Technické parametry Audi Q7 e-tron (2015)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 5 052 × 2 212 × 1 741 mm, 2 520 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4x4 |
Výkon | 275 (190 + 94) kW, 373 koní, točivý moment: 700 Nm / 1 250 ot/min |
Baterie | 17,3 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18,1 kWh / 100 km, dojezd: 56 km |
Cena od | 2 274 900 Kč |
Designová stránka je vždy velmi individuální záležitost, nechť ji tedy každý zhodnotí sám. Já ale musím říci, že směr designu Audi se mi líbí.
Technika a výbava: osvědčené TDI
Audi Q7 e-tron vsází na vidlicový šestiválec 3.0 TDI s výkonem 258 koní a točivým momentem 600 Nm. K dispozici je i elektromotor s 94 kW a 350 Nm. Maximální systémový výkon pak činí 373 koní a točivý moment 700 Nm. Tento výkon se posílá na všechna čtyři kola pomocí osmistupňové automatické převodovky tiptronic. Celé auto stojí na 19palcových pneumatikách, ale sáhnout můžete i po kolech o dva palce větších.
Papírově jde o velmi dobré údaje, a to vám ještě povíme, že stovky Q7 e-tron dosáhne už za 6,2 sekundy. A jak je to s baterií? Ta má kapacitu 17,3 kWh a urazíte díky ní teoreticky až 56 kilometrů, ovšem v reálu se nám podařilo urazit maximálně 40 kilometrů. I tak jde o nadprůměrnou hodnotu, pokud uvážíme fakt, že sedíte v autě o hmotnosti 2 520 kilogramů. Konkurence od Mercedesu i BMW si vede hůře. Tohle se Audi povedlo.
Interiér: smrt klasickým budíkům
Nerad bych, aby to působilo zaujatě, ale pokud něco Audi umí dokonale, pak to jsou interiéry. Nemusí se líbit každému, ale i ten největší milovník jakýchkoli, jen ne německých vozů, musí uznat, že kvalita zpracování je zde na, troufnu si říci, nejlepší možné úrovni. Jasně, můžeme se tu bavit o tom, že Bentley, Aston Martin a další jsou na tom lépe, ale ty už jsou cenově jinde. Výborné zpracování a cit pro detaily Audi rozhodně má. Tu sáhnete do dveří pro papírové kapesníčky a ejhle, ono se vám rozsvítí světlo. Přiblížíte prst k tlačítku na středovém infotainmentu a „ikonka“ se zvětší. Světlo na stropě nemá žádné tlačítko, ale stačí se ho pouze dotknout a svítí. Pro jednoho zbytečnost, pro druhého jasný důkaz, že tady někdo sakra přemýšlel. Věřte, že spousta lidí, kteří si podobné automobily kupují, to ocení.
Audi Q7, podobně jako například model A3, má výsuvný displej infotainmentu, který se mě osobně velmi líbí. Vše vypadá velmi čistě, elegantně a rozhodně jde o výborné řešení. Nemáte tak pocit jakéhosi tabletu, který je někde na palubní desce přilepený, a devět z vašich deseti opilých kamarádů si ho budou chtít odnést domů.
Sáhnete po pár věcech a bum-cink, jste tam takříkajíc za tři míče.
Samozřejmostí je použití nejlepších materiálů. Sedadla z černé kůže můžete mít nejenom vyhřívaná, chlazená, ale také masážní. Audi Q7 e-tron oproti standardní Q7ce má již v základní výbavě virtual cockpit. Ano, žádné budíky, ale displej, který mi dává obrovský smysl a rozhodně vám ho doporučuji. Snad se kolegové z BMW od Audi něco naučí. Dále za své peníze dostanete systém MMI plus s MMI touch, třízónovou klimatizaci či službu connect e-tron. A co že to vlastně to MMI plus znamená? Jde o nejvyšší verzi systému infotainmentu, který zahrnuje i dotykovou plochu pro psaní. Najdete v něm navigaci, Google Street View a další příjemné „aplikace“. Konkrétněji se na test MMI plus můžete podívat zde.
Q7 e-tron v základu rozhodně není žádný nazdárek, co se výbavy týká. Cena startuje na 2 251 900 Kč, ale sáhnete po pár věcech a bum-cink, jste tam takříkajíc za tři míče. Námi testovaný kousek byl nadstandardně vybaven a stál 3 036 500 Kč.
Chytré systémy a funkce: Náskok díky technologiím?
Centrálním mozkem všech chytrých systémů je v Audi systém s názvem MMI Connect. Ten pracuje na již zmíněném vysouvacím displeji o velikosti sedmi palců. V případě vložení datové SIM karty do boxu před koleny spolujezdce se ihned ocitáte v jiném, technologickém světě. Holt Audi Connect bez datové SIM karty je asi jako iPhone na volání a psaní SMS zpráv – prostě k ničemu. To platí i o bezdrátovém nabíjení – pokud nemáte příslušně vybavený telefon, je vám prostě k ničemu. Nabijete si tedy jen podporované telefony s Androidem nebo Windows s bezdrátovým nabíjením standardu Qi.
Díky internetovému připojení máte online aktualizované mapy, které můžete používat na virtual cockpitu před volantem. Středový displej infotainmentu vlastně nemusíte ani používat, leda byste si chtěli přečíst nějaké anglické zprávy, zjistit, jaké má být počasí, nebo vyhledat nejbližší dostupnou čerpací stanici. Cestujete do neznáme destinace a nemůžete se zorientovat? Třeba vám pomůže Google Street View.
A pokud patříte mezi velké fanoušky technologie a máte před domem Audi se systémem Connect, tak rychle upalujte pro váš chytrý telefon a stahujte aplikaci s názvem MMI Connect. Audi Q7 e-tron je prvním automobilem od Audi, které na našem území lze pomocí aplikace i vzdáleně zamknout, zjistit na kolik kilometrů má ještě pohonné hmoty a podobně. Chcete vytopit auto na ranní odjezd do práce, především kvůli vaší drahé polovičce? Žádný problém.
Parkovací kamera snímá automobil hned z několik směrů a při vyparkovávání umí hlídat i kolmý směr a dokonce v případě jedoucího auta zastavit. Automatické řízení zde funguje dobře. Samozřejmě, že musíte držet volant. Hlídání v pruhu nejezdí od kraje ke kraji a neustále vypočítává ideální trasu, ale celý systém nám nepřijde tak kvalitně vyladěný jako v případě Tesly.
Jízdní vlastnosti: asfalt trhat nebude
Dieta, kterou Audi Q7 prošlo oproti minulé generaci, mu svědčí. Ano, model Q7 e-tron váží o celých 450 kilogramů více než naftový sourozenec. Za to ale mohou baterie a s tím se musí počítat. Papírový kombinovaný výkon 373 koní zní opravdu dobře. Však takový čtyřválec a elektromotor BMW X5 40e nabízí koní 313. Srovnáváme čtyřválec s šestiválcem, ale BMW jede pocitově daleko lépe. Ano, má pod kapotou benzinový motor a je o 215 kilogramů lehčí. Každopádně pro velkou část lidí, kteří momentálně nesedlají podobně silná auta, bude zátah dostačující. Však zrychlení z klidu na sto za 6,2 sekundy mluví za vše.
Vzduchový podvozek pracuje skvěle. Není tak dobře nastavený jako v královně vzduchových podvozků, Mercedesu Benz třídy S, ale velkou kritiku k němu rozhodně nemáme. Že nejde srovnávat limuzínu a SUV? Pak si vyzkoušejte Range Rover a uvidíte, že vzduchový podvozek může pracovat i lépe. V případě náročnějšího terénu můžete zvolit mód Offroad, kdy se vám podvozek přifoukne, displej infotainmentu vyjede (pokud byl ukryt) a zobrazují se vám i boční náklony a další potřebná „off-rouďácká“ data.
Stejně jako jiná SUV se Audi Q7 v zatáčkách poměrně naklání a rozhodně ze sportovní jízdy mít radost nebudete. Ne že by e-tron neuměl jezdit rychle, ale tak trošku se trápí. Motor je dobře odhlučněný a pokud ho vytočíte, pak slyšíte jen klasický doprovod naftového šestiválce, který je spíše příjemný než opačně. Jak se tak na cenu auta patří, tak i interiér je výborně odhlučněný. Vy si tak můžete užívat hudbu skrz výbornou reprosoustavu od Bose.
Ale zpátky k jízdě. Trošku nás překvapilo, že Q7 e-tron má poměrně slabou, respektive prakticky nulovou rekuperaci po sundání nohy z plynu. Možná je to tím, že si inženýři s Ingolstadtu řekli, že využívat hmotnost vozidla bude produktivnější než ho výrazně brzdit rekuperací. Tomu napovídá i fakt, že Audi Q7 e-tron vás po vzoru Audi A4 umí upozornit na to, že by bylo dobré sundat nohu z plynu, protože za chvilku budete muset brzdit. Q7 umí také velmi dobře „plachtit“ s vyřazenou rychlostí a věřte, že s hmotností 2,5 tuny proplachtíte nejednou krásnou vysokohorskou vesničkou.
Moc se nám líbila i spotřeba. Jedete si takhle po dálnici a baterie je vybitá? Pojedete za 8 až 9 litrů, což je na takto velké a výkonné auto slušná hodnota. Ale může to být ještě lepší: na jednom testovacím okruhu, který měl délku 78,2 kilometrů, nám palubní počítač ukazoval spotřebu 4,5 litrů a 16,7 kWh na každých sto kilometrů. Podobně dlouhé trasy budete jezdit skutečné se spotřebou tříválcové Fabie, a to ještě pokud byste jeli eko-jízdou.
Trošku nás zklamala spotřeba elektřiny. Vyrazíte z garáže a budou na vás vyskakovat cifry jako 90 až 100 kWh na sto. A to zdaleka nebudete vyjíždět z garážového stání na okruhu v Mostě. Po delší cestě se vše ustálí a pak budete jezdit okolo 17 kWh, což už je přijatelná hodnota. Však se tu také bavíme o autě, které váží jen o pár set kilogramů méně než trojice vozů Škoda Citigo.
Dojezd a nabíjení: bůh žehnej třífázové redukci
S reálným dojezdem až 40 kilometrů jde na poli hybridních SUV o nadprůměrnou hodnotu. S BMW X5 40e jsme urazili maximálně 25 kilometrů a plug-in hybridní Mercedes GLE 500e si vede ještě hůře – urazili jsme ve městě maximálně kilometrů 17.
Když jsem otevíral kufr, abych dal Q7ku nabít, oči se mi rozzářily, jako když jsem pod stromečkem našel Porsche 911. Jistě, jednalo se o model od Bburago, ale radost to byla stejná. A důvod? Audi jako první, s výjimkou Tesly, do testovaných vozů přibalilo i redukci na třífázovou zásuvku! Sláva! Moc rád bych se chtěl osobně potkat s tím, kdo tohle prosadil, a pogratulovat mu k neuvěřitelně šlechetnému gestu. Myslíte si, že přeháním? Ale kdepak. Z třífázové zásuvky totiž Q7čku nabijete za 2 hodiny a 30 minut. Tedy pokud vám nevyskočí pojistky jako mně. Pokud se to stane, pak půjdete k ovladači nabíječky, který je mimochodem dotykový. Na něm nastavíte 50% výkon a než stihnete kouknout na dva šlágry Premier League a probrat to celé s kamarádem, tak máte auto nabité. Trvá totiž okolo 5 hodin a 30 minut. Že stále nevíte, proč jsem vše tak oslavoval? Protože z 240V zásuvky auto nabíjíte více jak deset hodin. A to už raději Premier League či Primera Division vynecháte a půjdete raději spát.
Možná by Audi mělo popřemýšlet nad změnou sloganu. „Náskok díky technologiím“ – neznělo by to lépe?
Čas nabíjení můžete kontrolovat jak v autě, tak i přes aplikaci ve svém smartphonu.
Galerie
Hodnocení: SUV s nejdelším dojezdem na elektřinu
Pokud bych chtěl hybridní SUV, pak je Audi Q7 e-tron můj jasný favorit. Jízdně je na tom dobře, spotřebou vám vyčaruje úsměv na tváři a potěší i možností nabíjet skrz třífázovou zásuvku. Jde o výborného společníka na dlouhé, pohodlné cestovaní. I přes vysoký papírový výkon o žádného sprintera nejde. Minimálně si spěch za volantem neužijete. Interiér je zde dokonale zpracovaný, a tak není moc věcí, které bychom mohli kritizovat. Q7čka se opravdu povedla. Zamrzí snad jen mírně vyšší spotřeba při krátkých cestách na elektřinu. Pro jiného může být překážka i cena.
Konkurence: boduje cenou a výkonem, ale ne dojezdem
Asi největším konkurentem je BMW X5 40e. To na své zákazníky míří s benzinovým čtyřválcem pod kapotou, který má skvělý zvukový projev. Ovšem na elektřinu ujede maximálně 25 kilometrů. A cena? Ta startuje na 1 862 900 Kč. Porozhlédnout se můžete i u automobilky Lexus po modelu NX 300h. Se svými rozměry 4 630 mm na délku, 1 845 na šířku a 1 645 na výšku se řadí spíše k městským crossoverům. Tomu odpovídá i cena, která startuje lehce nad jedním milionem korun. Pokud byste i tak rádi Lexus, pak raději volte model RX 350h. Ten má pod kapotou 3,5litrový motor V6 s kombinovaným výkonem 313 koní. Další přímý konkurent je jasně GLE. S cenou od 1 954 150 Kč jde proti svým konkurentům především výkonem. Kombinovaných 449 koní, které produkuje elektromotor a benzinový šestiválec, mluví za vše. S dojezdem na baterií okolo 17 kilometrů, a to ještě po městě, je na tom však podstatně hůře. Zapomenout nesmíme ani na Volvo XC90 T8.
Audi Q7 e-tron | BMW X5 40e |
Mercedes Benz GLE 500e |
Volvo XC90 T8 |
|
---|---|---|---|---|
Výkon spalovacího motoru | 258 koní | 245 koní | 333 koní | 235 koní |
Zdvihový objem | 2 967 cm3 | 1 997 cm3 | 2 996 cm3 | 1 969 cm3 |
Počet válců | 6 | 4 | 6 | 4 |
Výkon elektromotoru | 128 koní | 111 koní | 116 koní | 80 koní |
Dojezd na baterii | 56 km | 30 km | 30 km | 43 km |
Kapacita baterie | 17,3 kWh | 9,2 kWh | 8,8 kWh | 9,2 kWh |
Cena | 2 251 900 Kč | 1 862 900 Kč | 1 954 150 Kč | 2 131 800 Kč |