Automobilka Tesla Motors byla založena v roce 2003 skupinou inženýrů v Silicon Valley, kteří chtěli vyrábět elektrická auta, která budou lepší než ta se spalovacími motory. Prvním výsledkem jejich konání byla Tesla Roadster, jež si odbyla premiéru v roce 2008. Její zrychlení z klidu na 60 mil, tedy 96 km/h, bylo otázkou 3,7 sekundy a dojezd činil až 400 kilometrů na jedno nabití. Nejpopulárnějším automobilem Tesly je Model S, který spatřil světlo světa v roce 2012. Ten letos prošel faceliftem, po kterém vůz dostal novou přední masku. Pořídit si nově můžete i klimatizovaná sedadla a změnou prošel také středový tunel.
Za zapůjčení vozu Tesla Model S děkujeme půjčovně Electric Park, kde si jej můžete také půjčit.
Za nejslabší, tedy 60kWh variantu Tesly Model S zaplatíte 53 400 liber, tedy 1,7 milionu korun. Naopak za vrcholnou verzi P90D bez příplatků dáte 92 400 liber (2,9 milionu korun).
Tesla Model S 70D – test
Pojďme si na úvod povědět, co vlastně znamenají ona jednotlivá čísla a písmena. Pokud si koupíte Model S P90D, pak má toto přízvisko následující význam: „P“ jako Performance, „90“ coby kapacita baterií, tedy 90 kWh, a „D“ místo slova dual, tedy motor u přední a zadní nápravy, díky čemuž máte z Tesly čtyřkolku.
Technické parametry Tesla Model S (2012) P90D
Konstrukce | sedan, 4 970 × 2 187 × ? mm, 2 107 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 568 kW, 762 koní, točivý moment: 966 Nm |
Baterie | 90 kWh |
Nabíjení | konektory: NACS, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 508 km |
Cena od | 2 880 000 Kč |
Naším testem prošla Tesla Model S 70D. Zakoupit si však můžete také Teslu Model X (od 2 milionů korun) nebo si předobjednat Model 3.
Design a karoserie: atraktivní křivky
Ani ten největší odpůrce elektromobility a alternativních paliv nemůže Tesle upřít její atraktivní design. Ačkoliv se nám do rukou dostal model před faceliftem, i tak se jedná o designově velmi povedený kousek. Ladné křivky kapkovité karoserie podtrhují podobně ztvárněné přední světlomety a charakteristické zasouvací kliky, které se vysunou po přiblížení klíčku k autu nebo lehkém zatlačení. Tesla je zkrátka jiná, ale elegantně jiná. Mnoho kolemjdoucích na ulici se za ní neomylně otočí. To se vám třeba s elektrickým Golfem nebo Béčkem opravdu nestane. Přitom se Tesla nesnaží vzbudit pozornost za každou cenu svou „divností“, jako třeba Test BMW i3 – Elektrická městská zábava. A že zůstává design i po letech aktuální, dokazuje i jeho pouze mírná evoluce u novějšího Modelu X a nadcházejícího Modelu 3.
Chromové lišty, prosklená panoramatická střecha a designové doplňky pak dávají tušit, že jde o auto z vyššího segmentu, za které si připlatíte. Ostatně i na laku si Tesla dává záležet a tvrdí, že je, na rozdíl od konkurence, dokonale hladký. Škoda jen některých ne úplně skvěle zpracovaných kusů. Stává se totiž, že lišta u bočních okének zcela nelícuje u hrany mezi dveřmi. Naštěstí nejde o pravidlo a námi testovaný kus byl na tom v tomto ohledu v pořádku.
Postupně svažující se záď prostě dělá své. Zadní světlomety opticky rozšiřují již tak velké auto. Ano, Tesla Model S 70D je téměř pět metrů dlouhá, 1 963 mm široká a 1 435 mm vysoká. Ani hmotnost, která přesahuje dvě tuny, není nejnižší. Až když si rozměry srovnáme s výše uvedenou německou konkurencí, zjistíme, jak velké auto Tesla skutečně je. Například plug-in hybridní Mercedes třídy S s prodlouženým rozvorem má délku 5 116 milimetrů.
Říká se, že kola dělají auto, což se potvrzuje i v našem případě. Pro větší atraktivitu můžete svou Teslu Model S obout až do 21palcových kol. Příplatek? Nemalých 4 500 dolarů, tedy více jak sto tisíc korun.
Technika a výbava: technika v moderním hávu
Tesla Model S 70D má ve svých útrobách Li-Ion akumulátory o kapacitě 70 kWh, které ji stačí na papírový dojezd 380 kilometrů.
Ač tedy dojezd stále nedosahuje výkonů dieselových maratonců s dojezdem přes 1 000 kilometrů, už není tak vzdálen běžnému dojezdu vysokoobjemových benzinů, se kterými je nutné vysoce výkonnou Teslu poměřovat. Na bezstarostné ježdění na dlouhé trasy to stále není a obchodní zástupci, kteří jezdí po celém Česku, se stále musí poohlédnout jinde (pokud tedy zrovna nemívají po cestě první Supercharger u nás). Jízda po Česku a do blízkého příhraničí už ale není problém. Drtivou většinu času pak tak dlouhý dojezd vůbec nebudete potřebovat a při běžném dojíždění do práce vás dojezd limitovat nebude.
Výkon se přenáší na všechna čtyři kola, ale pokud chcete, Teslu si můžete pořídit i jako zadokolku, příkladově si vezmeme variantu 75 (model 70 se neprodává) – při absenci pohonu všech kol ušetříte nemalých 120 tisíc korun.
U naší verze je na každé nápravě motor o výkonu 259 koní, které Teslu vystřelí z klidu na 96 km/h za 5,2 sekundy. Vrchol nabídky, Tesla Model S P90D Ludicrous, tuto disciplínu zvládne za neuvěřitelný čas 2,8 sekundy.
Interiér: v duchu minimalismu
Prakticky by se dalo říci, že zde najdete jen sedadla s moderním, až futuristickým designem a malými opěrkami hlavy, volant a dva displeje. Kompletně zde chybí středový tunel. Na jeho místě je velký prostor pro odkládání vašich věcí. Faceliftovaná Tesla Model S už zde nabízí i individuální konfiguraci schránek a nejen „jakýsi“ odkládací prostor. Nechybí zde však loketní opěrka a po odsunutí vrchního dílu najdete dva držáky na nápoje. Nejsou však vůbec praktické. Pokud si koupíte kávu a loket budete chtít mít opřený, tak si kávu nejspíše vylijete. Popřípadě si ruku opírat nemusíte, ale pak se pro nápoj poměrně dost špatně sahá.
Tesla Model S je doslova prošpikovaná elektronikou. Sedmnáctipalcový dotykový displej, přes který se ovládá veškeré dění, je opravdu obrovský. Nastavíte na něm vše od jízdního módu přes navigaci až po rádio a Spotify. Otevírá se zde i střešní okno a ovládá mnoho dalších funkcí. Dotykový displej je středobodem celého interiéru.
Na středovém panelu sídlí již zmíněný dotykový displej, který zároveň nahrazuje kompletně všechna tlačítka. Na středovém panelu najdete jen dvě – pro zapnutí výstražných světel a pro otevření schránky před spolujezdcem. Tím výčet tlačítek končí. Vše ostatní ovládáte pouze skrze displej, který se mírně stáčí k řidiči a jeho pracoviště tak trochu připomíná vozy BMW, které jsou rovněž známé svou orientací na řidiče – jen bez toho ohromného displeje.
Druhý displej se nachází před řidičem. Na něm se promítá to nejdůležitější, tedy informace o rychlosti, stavu baterie, dojezdu a tak dále. Pokud by vám byla povědomá páčka pro volbu převodu, pak vás smysly nešálí – pochází z Mercedesu. Ostatně Mercedes dodává i volant, ovládání stahování oken na dveřích nebo ovládání tempomatu a stěračů.
Nekonvenční vzhled interiéru navazuje na kapkovitý exteriér. Jistě vás zaujmou designově povedené výplně dveří s elegantními křivkami madla i páčky pro otevírání dveří. Estetika však přemohla praktičnost a úložných prostorů ve dveřích moc není – nedáte si sem ani láhev s vodou.
Světle provedený interiér není nejpraktičtější, ale sáhnout můžete i po tmavších odstínech. S čím se však musíte smířit, je málo místa nad hlavou na zadních sedadlech. Pokud vzadu budete často vozit lidi vyšší než 180 cm, tak vznikne problém. Jde o daň za – dnes velmi populární – design svažujících se střech. Ovšem například v takovém Fordu Mondeo máte místa nad hlavou ještě méně.
Bohužel celkové zpracování interiéru se s německou konkurencí nemůže měřit. Základní snaha tu sice je, přístrojovka je pokryta kůží a obšita nití, výplně dveří jsou relativně měkké, ale to nestačí. Tu koukají nitě, tu interiér dokonale nelícuje, kaplička nad displejem je velmi měkká a není problém lehkým zatlačením pohnout polovinou palubní desky. Otevírání schránek a posouvání středové opěrky doprovází ryze plastový zvuk. Pokud do Tesly přesednete z Mercedesu nebo BMW, rozdíl je skutečně propastný. Tesla nepůsobí luxusně, ale futuristicky. To je v pořádku. Zpracování ale kvalit německé konkurence zdaleka nedosahuje a toto je jediná výrazná slabina Tesly, na které musí americký výrobce zapracovat.
Naopak vás Tesla rozhodně překvapí velikostí zavazadelníků. A to Tesla nabízí zavazadelníky hned dva. Ten zadní má však skoro nulového osvětlení. Slabá dioda se nachází ve vzhůru vyklopených dveřích a samotný nákladový prostor je ponořen do tmy. Celkově pak Tesla pro vaše zavazadla nabízí 894 litrů.
Přední zavazadelník, který je také polstrovaný, se svou velikostí liší podle toho, zda máte Teslu s jen zadním pohonem, nebo pohonem na všechna čtyři kola, kdy je o něco menší. Hodí se pro uschování nabíjecích kabelů, adaptéru nebo náplně do ostřikovačů. Zadní kufr tak budete mít čistý a připravený pro nákupy a cestovní věci.
V základní výbavě Tesla nabídne například bezklíčkový vstup, datovou SIM kartu s permanentním připojením na internet, mapové podklady, parkovací senzory, LED světlomety, nouzové brzdění či 19palcová kola. Naopak za Autopilota si musíme připlatit (82 600 Kč), což platí i pro hudební soustavu (70 000 Kč). Je libo třetí řada sedadel? Pak cena vzroste o dalších 82 600 Kč. Sáhnout můžete i po 19palcových pneumatikách s jiným diskem, a to za 70 tisíc korun. Pokud by vás však zaujala šedá jednadvacetipalcová kola, pak si připravte 124 tisíc. A samozřejmě i za pohon všech kol se připlácí, konkrétně 140 tisíc. Pokud si pořídíte Teslu Model S 60 v základu a v maximální výbavě, pak cenový rozdíl může být až téměř 700 tisíc korun.
Chytré systémy a funkce: méně někdy znamená více
Pokud v jiných testech píšeme o dobrém rozložení ovládacích tlačítek, tak u Tesly se toho nedočkáte. V televizní reklamě se říkalo, že na vše ostatní máte MasterCard, tady však máte sedmnáctipalcový displej.
Celý systém se dělí do několika nabídek, které najdete na horní straně displeje. Jde o hudbu, navigaci, kalendář, jízdní statistiky, internetový prohlížeč, kameru a telefon. Zobrazit si můžete nad sebou hned dvě aplikace. Byla by to poněkud ostuda, pokud by to tento, na automobilové poměry gigantický displej, neumožnoval. Díky tomu, že vaše Tesla je neustále připojena k internetu (ano, zdarma), si můžete streamovat hudbu například ze Spotify či TuneIn Radio, zobrazit si satelitní podklady pro Google Mapy a využívat internetový prohlížeč. Bohužel budete samozřejmě odkázáni na kvalitu pokrytí mobilního operátora.
Stojíte v koloně? Tak se jednoduše podíváte, co je kde nového. Využití internetu je omezeno na surfování, což má i své bezpečnostní důvody – sledování videí by bylo o zdraví. Chybí také jakékoliv další rozšiřující aplikace, které známe z jiných automobilek. Zapomeňte tak na předpověď počasí, sociální sítě a podobně. Teslu také teprve čeká implementace platforem Apple CarPlay a Android Auto (srovnání si přečtěte na mobilenetu ). Telefon tak připojíte pouze skrze Bluetooth, načež z něj můžete telefonovat a přehrávat hudbu.
Velkou pochvalu zaslouží i pomocník, který vám pří zadání cílové stanice do navigace v hezkém grafu znázorní, kolik kilometrů bude činit váš dojezd v cílové stanici. A abychom nezapomněli, tak ovládání je stejné jako znáte ze svých tabletů. Nechybí ani zoomování pomocí dvou prstů.
Výborná je také navigace, která staví na Google Mapách a samozřejmě využívá Google vyhledávání. Nalezení zájmových bodů nebo adresy je tak vždy snadné, stejně tak plánování trasy na ohromném displeji. Velmi praktické je i mít po ruce a před očima aktuální dopravní informace.
Celý systém pracuje s profily – jeden si vytvoříte vy, druhý vaše drahá polovička a další ostatní řidiči. Při jakékoli změně sedadla či volantu se vás systém zeptá, zda chcete změnu uložit do vašeho profilu. Dále přes systém nastavujete, zda se mají při zamknutí sklopit zrcátka a zda se dojezd bude ukazovat v mílích či v kilometrech a teplota ve stupních Celsia nebo ve stupních Fahrenheita.
Ovládání je intuitivní a rychlé, grafika přehledná. Ostatně hodně připomíná dřívější verze iOS v iPhonech a iPadech. Jedinou výhradu máme k pomalému scrollování v internetovém prohlížeči nebo v mapě se satelitními podklady. Tady lze vidět, že systému schází výkon. Ve faceliftovaných verzích auta by to však mělo být lepší.
Druhý displej se nachází přímo před řidičem a najdete na něm informace o spotřebě, dojezdu či nabíjení. A pokud právě nabíjíte, pak vám Tesla zobrazí, kolik kilometrů za hodinu nabijete, jakou rychlostí se právě nabíjí a samozřejmě kdy přesně bude zcela nabito. Jednoduché a přehledné, tak se nám to líbí. Na malém displeji se pak zobrazuje graf historie spotřeby, navigační pokyny, podrobnosti o přehrávané skladbě a také graficky velmi hezky zpracované informace o asistenčních systémech. V případě zapnutého adaptivního tempomatu nebo Autopilota se zobrazují detekovaná vozidla, zda systém detekuje pruhy a další informace. Displej před řidičem si ale nemůžete nijak upravit, jak to známe například z Audi. Aktivní je vlastně jen malá pravá část, kde si můžete zobrazit základní ovládání, jako například volbu hudby.
Celý infotainment je výborný, ovládání se do paměti zaryje po dvou dnech a to, že na podobné ovládání přešla i automobilka Volvo, možná ukazuje nový směr. Bohužel v námi testovaném kousku se systém zasekával, a to pravidelně každý den, za což má od nás velké mínus. Restartování systému ale vždy pomohlo, případná aktualizace navíc může stabilitu systému zlepšit. No, budeme v to doufat.
Jízdní vlastnosti: to jste ještě nezažili
Dojezd Tesel Model S už je poměrně zajímavý, ovšem co je pro mnoho lidí ještě zajímavější, je výkon. Doslova brutální výkon. V tomto ohledu mi Tesla připomíná Apple. Spousta majitelů Tesel, se kterými se dáte do řeči, neví, kolik koní jejich Tesla má. Zaručeně vám však povědí kapacitu baterií a reálný dojezd. A pak až to, že to jede opravdu dobře. A to já mohu podepsat.
S brutální režimem Ludicrous na stovku zrychlíte za 2,8 vteřiny. Ano, rychleji než Lamborghini Aventador. Otázkou je, co na to váš žaludek.
Zrychlení z klidu na 96 km/h za 5,2 sekundy a veškerý točivý moment dostupný hned dělá z Tesly neuvěřitelně živé auto. A to mluvíme o nejslabší variantě. Silnější 85D zrychlí na stovku v režimu Insane už za 3 vteřiny, nejsilnější modely s „Péčkem“ před číselným označením jsou ještě rychlejší. Brutální režim Ludicrous vám nejen zablokuje při zrychlení krční páteř, ale také vykouzlí takový úsměv na rtech, že se ho budete ještě dlouho zbavovat. Na stovku pak totiž zrychlíte za 2,8 vteřiny. Ano, rychleji než Lamborghini Aventador. Otázkou je, co na to váš žaludek.
Takto ohromující výkony jsou možné jen díky charakteristice elektrického motoru. Maximální točivý moment máte totiž u elektromobilů dostupný hned, v jakýchkoliv otáčkách. Nemusíte čekat na roztočení turba, podřazení, ideální otáčky. Ne. Prostě sešlápnete pedál na podlahu a Tesla vystřelí tak, jak to neznáte z žádného jiného auta. Ani ze supersportu. A reakce všech lidí, které jsme vezli, byly při zrychlení naprosto totožné. Zatajení dechu a úžas následovaný slovem „ještě“.
A reakce všech lidí, které jsme vezli, byly při zrychlení naprosto totožné. Zatajení dechu a úžas následovaný slovem „ještě“.
Úžasné zrychlení začínající mohutným cuknutím oceníte nejen tehdy, pokud si rádi pumpujete svoje ego na křižovatkách, ale i v praktických situacích. O bezproblémovém předjíždění nemusí být ani řeč, stihnutí oranžové ve městě jakbysmet.
O čem však řeč být musí, je bezproblémové odebírání řidičských průkazů. Tesla totiž svou rychlost dokonale maskuje. Zatímco supersporty se při sešlápnutí pedálu rozeřvou na celou ulici a vy dobře víte, že zrychlujete pekelně rychle, u Tesly zátah doprovází jen futuristický a poměrně tlumený zvuk elektromotoru. A bez pohledu na displej vážně neuvěříte, že jste během okamžiku na maximální dálniční rychlosti. Když se ale vyřádíte a jezdíte s Teslou civilizovaně, o motorech prakticky nevíte. Do interiéru proniká jen hluk od pneumatik a při vyšších rychlostech nad 110 kilometrů bohužel i trochu více aerodynamický hluk. Mohou za to bezrámová okna.
U Tesly je znát velká hmotnost, která překračuje dvě tuny. Jelikož jsou ale baterie umístěny uprostřed vozu v podlaze, má Tesla velmi nízké těžiště. Pokud se dostanete na limit, respektive za limit, tak je nejspíše vymalováno. Tesla drží, dokud to jde, ale pak je hranice mezi adrenalinovým zážitkem a problémem tenčí než hrudník korejské ženy.
Na Tesle je výborná ještě jedna věc. Jde o první elektromobil, do kterého sednete a absolutně neřešíte, zda vám běží klimatizace, rádio či zda v kufru náhodou nemáte zbytečné věci, které přidávají na hmotnosti. Ne! Do Tesly sednete a jedete, protože spotřeba klimatizace nebo nabíjení vašeho smartphonu je tak zanedbatelná, že si stačí odpustit sešlápnutí plynového pedálu třikrát na zem a ušetříte tím energie daleko více.
Velmi návyková je i absence startování. Když Teslu stylovým klíčkem ve tvaru auta odemknete, je prostě připravená vyrazit. Stačí zařadit a jedete. A když zastavíte? Prostě vystoupíte, zamknete a auto se vypne. Zní to tak samozřejmě, a přesto jde prakticky o jediné auto, které tuto návykovou filozofii přináší.
Dojezd a nabíjení: běžná zásuvka peklem
Spotřeba během testu byla průměrně 24 kWh/100 km, v klidu se dá jezdit i se spotřebou nižší, při lehké noze kolem 20 kWh/100 km.
S Teslou Model S 70D bez problému urazíte okolo 300 kilometrů, s modelem 85D i necelých 400 kilometrů, což je skvělé číslo. A pokud by vám to bylo málo, pak je tu pro vás Model S P90D s dojezdem až 500 km dle testu NEDC. Nabíjet v ČR můžete, mimo první Supercharger, přes nabíjecí stanice s konektorem CHAdeMO a Mennekes. Pro nabíjecí standard CHAdeMO stačí přidat adaptér, který se poté napojí do vaší Tesly. Nabíjení zde není tak rychlé jako v případě Superchargeru, ale za 45 minut zde máte baterii na kapacitu blížící se 80 procentům. Přes Mennekes vše probíhá výrazně pomaleji – Tesla ukazovala nabití 50 kilometrů za hodinu, což v případě jednoho pracovního oběda není tak špatná hodnota. Z klasické domovské 240V zásuvky za hodinu získáte dojezd 10 kilometrů. Použít můžete však třífázovou zásuvku, která při 13 A, které jsem nastavil v Tesle, aby nám nevypadávaly pojistky, nabila 32 km/h. Při plné, 16A zátěži to bylo kilometrů 40. Osobně jsem si tak potvrdil, že s Teslou můžete normálně fungovat, pokud doma, popřípadě v práci či na místě, kde trávíte čas, máte k dispozici alespoň třífázovou zásuvku. Konektor sídlí v levém zadním světlometu. Při nabíjení zde blikají diody, ale nejsnáze zjistíte stav nabití otevřením dveří řidiče a pohledem na podrobné informace o nabíjení.
A abych nezapomněl, v Tesle si můžete nastavit i nižší proud při nabíjení. Pokud vám, tak jako nám, při nabíjení budou vypadávat pojistky, pak stačí na středovém displeji stáhnout proud ze 16 A na například 13.
Galerie
Hodnocení: ten nejlepší elektromobil
Tesle Model S nemůžeme v žádném případě upřít nádherný design, který táhne. Oceňujeme snahu automobilky se prosadit v segmentu, který, pokud vůbec, má své nejlepší časy teprve před sebou. Jízdně nemáme Tesle skoro co vytknout. Pár nepříjemných zvuků při jízdě má na svědomí fakt, že zde „nebrumlá“ žádný spalovací motor. Co se nám však nelíbí, je celkové zpracování: tu a tam některé linie nelícují, koukají zde nitě a podobně. Interiér rozhodně neodpovídá ceně vozidla. A nejde zdaleka jen o problém interiéru. Občas některé modely nelícují i v exteriéru, což nemá žádny vliv na funkčnost, ale při ceně auta vás to nemálo zamrzí. Ať už Tesle fandíte nebo ji nesnášíte, podle nás má rozhodně dobře nakročeno. A je jen otázka, zda nastolený trend vydrží…
CENA | DOJEZD | POHOTOVOSTNÍ HMOTNOST | KAPACITA BATERIÍ | |
---|---|---|---|---|
BMW i3 60 Ah | 936 000 Kč | 190 km | 1 280 kg | 18,8 kWh |
Test Nissan Leaf – Tichý měšťan 30 kWh | 859 600 Kč | 250 km | 1 562 kg | 30 kWh |
Volkswagen e-Golf | 930 900 Kč | 190 km | 1 585 kg | 24,2 kWh |
Opel Ampera-e | cca 919 000 Kč | 400 km | - | 60 kWh |
Konkurence: rozhodně má co dohánět
Pokud se podíváme na konkurenční vozidla, pak budeme pátrat marně. Čistý elektromobil, který by nabízel tolik prostoru, skvělé jízdní vlastnosti a především obdobný dojezd na trhu není. Největším konkurentem je tak Tesla sama sobě. Zmínit můžeme elektromobily typu Nissan Leaf, BMW i3 či VW e-Golf, kteří buď už mají nebo teprve dostanou vyšší kapacitu baterií, ale i tak 30kWh baterie v Nissanu Leaf, který reálně ujede okolo 170 kilometrů, je nic proti 70 či až 90kWh bateriím v Tesle. Avšak také cena se pohybuje poněkud jinde.
Za zapůjčení vozu Tesla Model S děkujeme půjčovně Electric Park, kde si jej můžete také půjčit.