Tesla Model S 70D
test

Tesla Model S 70D

Ten nejlepší elektromobil
2

Pokud patříte mezi milovníky luxusních automobilů typu BMW řady 7, Audi A8 nebo Mercedesu třídy S, pak velmi těžko říci, který z daných vozů je ten nejluxusnější. Pokud však budete vybírat automobil pouze na elektrický pohon, pak je situace zcela jiná. Tesla Model S jednoznačně představuje nejluxusnější elektromobil a výše zmíněným autům chce tvrdě zatápět. Přitom se pasuje do role auta, které je trochu jiné. Zelené, novátorské nebo, chcete-li, geekovské. Opravdu je Tesla Model S tak dobrá? Případně rovnou ta nejlepší? Může se měřit se špičkovou německou konkurencí?

Automobilka Tesla Motors byla založena v roce 2003 skupinou inženýrů v Silicon Valley, kteří chtěli vyrábět elektrická auta, která budou lepší než ta se spalovacími motory. Prvním výsledkem jejich konání byla Tesla Roadster, jež si odbyla premiéru v roce 2008. Její zrychlení z klidu na 60 mil, tedy 96 km/h, bylo otázkou 3,7 sekundy a dojezd činil až 400 kilometrů na jedno nabití. Nejpopulárnějším automobilem Tesly je Model S, který spatřil světlo světa v roce 2012. Ten letos prošel faceliftem, po kterém vůz dostal novou přední masku. Pořídit si nově můžete i klimatizovaná sedadla a změnou prošel také středový tunel.

Za zapůjčení vozu Tesla Model S děkujeme půjčovně Electric Park, kde si jej můžete také půjčit.

Za nejslabší, tedy 60kWh variantu Tesly Model S zaplatíte 53 400 liber, tedy 1,7 milionu korun. Naopak za vrcholnou verzi P90D bez příplatků dáte 92 400 liber (2,9 milionu korun).

Tesla Model S 70D – test

Pojďme si na úvod povědět, co vlastně znamenají ona jednotlivá čísla a písmena. Pokud si koupíte Model S P90D, pak má toto přízvisko následující význam: „P“ jako Performance, „90“ coby kapacita baterií, tedy 90 kWh, a „D“ místo slova dual, tedy motor u přední a zadní nápravy, díky čemuž máte z Tesly čtyřkolku.

Technické parametry Tesla Model S (2012) P90D

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 970 × 2 187 × 1 435 mm, 2 107 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon762 koní, toč. moment: 966 Nm
Baterie90 kWh, konektory: Supercharger, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 22 kWh / 100 km, dojezd: 508 km
Infotainment17" dotykový displej, ne
Cena2 880 000 Kč

Naším testem prošla Tesla Model S 70D. Zakoupit si však můžete také Teslu Model X (od 2 milionů korun) nebo si předobjednat Model 3.

Design a karoserie: atraktivní křivky

Ani ten největší odpůrce elektromobility a alternativních paliv nemůže Tesle upřít její atraktivní design. Ačkoliv se nám do rukou dostal model před faceliftem, i tak se jedná o designově velmi povedený kousek. Ladné křivky kapkovité karoserie podtrhují podobně ztvárněné přední světlomety a charakteristické zasouvací kliky, které se vysunou po přiblížení klíčku k autu nebo lehkém zatlačení. Tesla je zkrátka jiná, ale elegantně jiná. Mnoho kolemjdoucích na ulici se za ní neomylně otočí. To se vám třeba s elektrickým Golfem nebo Béčkem opravdu nestane. Přitom se Tesla nesnaží vzbudit pozornost za každou cenu svou „divností“, jako třeba Test BMW i3 – Elektrická městská zábava. A že zůstává design i po letech aktuální, dokazuje i jeho pouze mírná evoluce u novějšího Modelu X a nadcházejícího Modelu 3.

Chromové lišty, prosklená panoramatická střecha a designové doplňky pak dávají tušit, že jde o auto z vyššího segmentu, za které si připlatíte. Ostatně i na laku si Tesla dává záležet a tvrdí, že je, na rozdíl od konkurence, dokonale hladký. Škoda jen některých ne úplně skvěle zpracovaných kusů. Stává se totiž, že lišta u bočních okének zcela nelícuje u hrany mezi dveřmi. Naštěstí nejde o pravidlo a námi testovaný kus byl na tom v tomto ohledu v pořádku.

Postupně svažující se záď prostě dělá své. Zadní světlomety opticky rozšiřují již tak velké auto. Ano, Tesla Model S 70D je téměř pět metrů dlouhá, 1 963 mm široká a 1 435 mm vysoká. Ani hmotnost, která přesahuje dvě tuny, není nejnižší. Až když si rozměry srovnáme s výše uvedenou německou konkurencí, zjistíme, jak velké auto Tesla skutečně je. Například plug-in hybridní Mercedes třídy S s prodlouženým rozvorem má délku 5 116 milimetrů.

Říká se, že kola dělají auto, což se potvrzuje i v našem případě. Pro větší atraktivitu můžete svou Teslu Model S obout až do 21palcových kol. Příplatek? Nemalých 4 500 dolarů, tedy více jak sto tisíc korun.

Technika a výbava: technika v moderním hávu

Tesla Model S 70D má ve svých útrobách Li-Ion akumulátory o kapacitě 70 kWh, které ji stačí na papírový dojezd 380 kilometrů.

Ač tedy dojezd stále nedosahuje výkonů dieselových maratonců s dojezdem přes 1 000 kilometrů, už není tak vzdálen běžnému dojezdu vysokoobjemových benzinů, se kterými je nutné vysoce výkonnou Teslu poměřovat. Na bezstarostné ježdění na dlouhé trasy to stále není a obchodní zástupci, kteří jezdí po celém Česku, se stále musí poohlédnout jinde (pokud tedy zrovna nemívají po cestě první Supercharger u nás). Jízda po Česku a do blízkého příhraničí už ale není problém. Drtivou většinu času pak tak dlouhý dojezd vůbec nebudete potřebovat a při běžném dojíždění do práce vás dojezd limitovat nebude.

Výkon se přenáší na všechna čtyři kola, ale pokud chcete, Teslu si můžete pořídit i jako zadokolku, příkladově si vezmeme variantu 75 (model 70 se neprodává) – při absenci pohonu všech kol ušetříte nemalých 120 tisíc korun.

U naší verze je na každé nápravě motor o výkonu 259 koní, které Teslu vystřelí z klidu na 96 km/h za 5,2 sekundy. Vrchol nabídky, Tesla Model S P90D Ludicrous, tuto disciplínu zvládne za neuvěřitelný čas 2,8 sekundy.

Interiér: v duchu minimalismu

Prakticky by se dalo říci, že zde najdete jen sedadla s moderním, až futuristickým designem a malými opěrkami hlavy, volant a dva displeje. Kompletně zde chybí středový tunel. Na jeho místě je velký prostor pro odkládání vašich věcí. Faceliftovaná Tesla Model S už zde nabízí i individuální konfiguraci schránek a nejen „jakýsi“ odkládací prostor. Nechybí zde však loketní opěrka a po odsunutí vrchního dílu najdete dva držáky na nápoje. Nejsou však vůbec praktické. Pokud si koupíte kávu a loket budete chtít mít opřený, tak si kávu nejspíše vylijete. Popřípadě si ruku opírat nemusíte, ale pak se pro nápoj poměrně dost špatně sahá.

Tesla Model S je doslova prošpikovaná elektronikou. Sedmnáctipalcový dotykový displej, přes který se ovládá veškeré dění, je opravdu obrovský. Nastavíte na něm vše od jízdního módu přes navigaci až po rádio a Spotify. Otevírá se zde i střešní okno a ovládá mnoho dalších funkcí. Dotykový displej je středobodem celého interiéru.

Na středovém panelu sídlí již zmíněný dotykový displej, který zároveň nahrazuje kompletně všechna tlačítka. Na středovém panelu najdete jen dvě – pro zapnutí výstražných světel a pro otevření schránky před spolujezdcem. Tím výčet tlačítek končí. Vše ostatní ovládáte pouze skrze displej, který se mírně stáčí k řidiči a jeho pracoviště tak trochu připomíná vozy BMW, které jsou rovněž známé svou orientací na řidiče – jen bez toho ohromného displeje.

Druhý displej se nachází před řidičem. Na něm se promítá to nejdůležitější, tedy informace o rychlosti, stavu baterie, dojezdu a tak dále. Pokud by vám byla povědomá páčka pro volbu převodu, pak vás smysly nešálí – pochází z Mercedesu. Ostatně Mercedes dodává i volant, ovládání stahování oken na dveřích nebo ovládání tempomatu a stěračů.

Nekonvenční vzhled interiéru navazuje na kapkovitý exteriér. Jistě vás zaujmou designově povedené výplně dveří s elegantními křivkami madla i páčky pro otevírání dveří. Estetika však přemohla praktičnost a úložných prostorů ve dveřích moc není – nedáte si sem ani láhev s vodou.

Světle provedený interiér není nejpraktičtější, ale sáhnout můžete i po tmavších odstínech. S čím se však musíte smířit, je málo místa nad hlavou na zadních sedadlech. Pokud vzadu budete často vozit lidi vyšší než 180 cm, tak vznikne problém. Jde o daň za – dnes velmi populární – design svažujících se střech. Ovšem například v takovém Fordu Mondeo máte místa nad hlavou ještě méně.

Bohužel celkové zpracování interiéru se s německou konkurencí nemůže měřit. Základní snaha tu sice je, přístrojovka je pokryta kůží a obšita nití, výplně dveří jsou relativně měkké, ale to nestačí. Tu koukají nitě, tu interiér dokonale nelícuje, kaplička nad displejem je velmi měkká a není problém lehkým zatlačením pohnout polovinou palubní desky. Otevírání schránek a posouvání středové opěrky doprovází ryze plastový zvuk. Pokud do Tesly přesednete z Mercedesu nebo BMW, rozdíl je skutečně propastný. Tesla nepůsobí luxusně, ale futuristicky. To je v pořádku. Zpracování ale kvalit německé konkurence zdaleka nedosahuje a toto je jediná výrazná slabina Tesly, na které musí americký výrobce zapracovat.

Naopak vás Tesla rozhodně překvapí velikostí zavazadelníků. A to Tesla nabízí zavazadelníky hned dva. Ten zadní má však skoro nulového osvětlení. Slabá dioda se nachází ve vzhůru vyklopených dveřích a samotný nákladový prostor je ponořen do tmy. Celkově pak Tesla pro vaše zavazadla nabízí 894 litrů.

Přední zavazadelník, který je také polstrovaný, se svou velikostí liší podle toho, zda máte Teslu s jen zadním pohonem, nebo pohonem na všechna čtyři kola, kdy je o něco menší. Hodí se pro uschování nabíjecích kabelů, adaptéru nebo náplně do ostřikovačů. Zadní kufr tak budete mít čistý a připravený pro nákupy a cestovní věci.

V základní výbavě Tesla nabídne například bezklíčkový vstup, datovou SIM kartu s permanentním připojením na internet, mapové podklady, parkovací senzory, LED světlomety, nouzové brzdění či 19palcová kola. Naopak za Autopilota si musíme připlatit (82 600 Kč), což platí i pro hudební soustavu (70 000 Kč). Je libo třetí řada sedadel? Pak cena vzroste o dalších 82 600 Kč. Sáhnout můžete i po 19palcových pneumatikách s jiným diskem, a to za 70 tisíc korun. Pokud by vás však zaujala šedá jednadvacetipalcová kola, pak si připravte 124 tisíc. A samozřejmě i za pohon všech kol se připlácí, konkrétně 140 tisíc. Pokud si pořídíte Teslu Model S 60 v základu a v maximální výbavě, pak cenový rozdíl může být až téměř 700 tisíc korun.

Chytré systémy a funkce: méně někdy znamená více

Pokud v jiných testech píšeme o dobrém rozložení ovládacích tlačítek, tak u Tesly se toho nedočkáte. V televizní reklamě se říkalo, že na vše ostatní máte MasterCard, tady však máte sedmnáctipalcový displej.

Celý systém se dělí do několika nabídek, které najdete na horní straně displeje. Jde o hudbu, navigaci, kalendář, jízdní statistiky, internetový prohlížeč, kameru a telefon. Zobrazit si můžete nad sebou hned dvě aplikace. Byla by to poněkud ostuda, pokud by to tento, na automobilové poměry gigantický displej, neumožnoval. Díky tomu, že vaše Tesla je neustále připojena k internetu (ano, zdarma), si můžete streamovat hudbu například ze Spotify či TuneIn Radio, zobrazit si satelitní podklady pro Google Mapy a využívat internetový prohlížeč. Bohužel budete samozřejmě odkázáni na kvalitu pokrytí mobilního operátora.

Stojíte v koloně? Tak se jednoduše podíváte, co je kde nového. Využití internetu je omezeno na surfování, což má i své bezpečnostní důvody – sledování videí by bylo o zdraví. Chybí také jakékoliv další rozšiřující aplikace, které známe z jiných automobilek. Zapomeňte tak na předpověď počasí, sociální sítě a podobně. Teslu také teprve čeká implementace platforem Apple CarPlay a Android Auto (srovnání si přečtěte na mobilenetu ). Telefon tak připojíte pouze skrze Bluetooth, načež z něj můžete telefonovat a přehrávat hudbu.

Velkou pochvalu zaslouží i pomocník, který vám pří zadání cílové stanice do navigace v hezkém grafu znázorní, kolik kilometrů bude činit váš dojezd v cílové stanici. A abychom nezapomněli, tak ovládání je stejné jako znáte ze svých tabletů. Nechybí ani zoomování pomocí dvou prstů.

Výborná je také navigace, která staví na Google Mapách a samozřejmě využívá Google vyhledávání. Nalezení zájmových bodů nebo adresy je tak vždy snadné, stejně tak plánování trasy na ohromném displeji. Velmi praktické je i mít po ruce a před očima aktuální dopravní informace.

Celý systém pracuje s profily – jeden si vytvoříte vy, druhý vaše drahá polovička a další ostatní řidiči. Při jakékoli změně sedadla či volantu se vás systém zeptá, zda chcete změnu uložit do vašeho profilu. Dále přes systém nastavujete, zda se mají při zamknutí sklopit zrcátka a zda se dojezd bude ukazovat v mílích či v kilometrech a teplota ve stupních Celsia nebo ve stupních Fahrenheita.

Ovládání je intuitivní a rychlé, grafika přehledná. Ostatně hodně připomíná dřívější verze iOS v iPhonech a iPadech. Jedinou výhradu máme k pomalému scrollování v internetovém prohlížeči nebo v mapě se satelitními podklady. Tady lze vidět, že systému schází výkon. Ve faceliftovaných verzích auta by to však mělo být lepší.

Druhý displej se nachází přímo před řidičem a najdete na něm informace o spotřebě, dojezdu či nabíjení. A pokud právě nabíjíte, pak vám Tesla zobrazí, kolik kilometrů za hodinu nabijete, jakou rychlostí se právě nabíjí a samozřejmě kdy přesně bude zcela nabito. Jednoduché a přehledné, tak se nám to líbí. Na malém displeji se pak zobrazuje graf historie spotřeby, navigační pokyny, podrobnosti o přehrávané skladbě a také graficky velmi hezky zpracované informace o asistenčních systémech. V případě zapnutého adaptivního tempomatu nebo Autopilota se zobrazují detekovaná vozidla, zda systém detekuje pruhy a další informace. Displej před řidičem si ale nemůžete nijak upravit, jak to známe například z Audi. Aktivní je vlastně jen malá pravá část, kde si můžete zobrazit základní ovládání, jako například volbu hudby.

Celý infotainment je výborný, ovládání se do paměti zaryje po dvou dnech a to, že na podobné ovládání přešla i automobilka Volvo, možná ukazuje nový směr. Bohužel v námi testovaném kousku se systém zasekával, a to pravidelně každý den, za což má od nás velké mínus. Restartování systému ale vždy pomohlo, případná aktualizace navíc může stabilitu systému zlepšit. No, budeme v to doufat.

Diskuze ke článku
Pavel
Nezlobte se na mě, ale koho napadlo točit video vesměs na šikmo..?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze