BMW i3
test

BMW i3

Elektrická městská zábava

BMW jako jedna z mála automobilek postavila svůj elektromobil úplně od základu. Neomezila se pouze na instalaci elektrického pohonu do stávajícího auta. A díky tomu se v Mnichově podařilo stvořit neobvykle vypadající, zábavné elektrické městské auto s parametry ještě zajímavějšími než design. Je skutečně tím ideálním městským elektromobilem, za který jej BMW vydává? To odhalí náš test.

Design a karoserie: smrt konzervativnosti

BMW i3 je jiné. Úplně jiné než většina aut na silnici a odlišné od všeho, co zatím BMW vyrobilo. Z každého úhlu. I proto budí tolik emocí a můžete si být jisti, že i po několika letech, co je na silnicích zejména v našem hlavním městě i3 běžně vidět, se za ní každý otočí.

Nabízí zajímavé designové výstřelky, kterých si všimnete na první pohled. Především jde o protisměrné otevíraní dveří, což nese i jisté výhody, ale o tom až později. Ihned po otevření zjistíte, že i3 nemá žádný B, chcete-li středový sloupek. Ne každému musí být sympatická dvojice barev, do kterých je i3 obléknutá. Na druhou stranu je to další z prvků, který vypadá neobvykle, a třeba v oranžové variantě je i3 na silnici doslova nepřehlédnutelná.

BMW i3 – test

Na přídi najdete dobře známé „ledvinky“, jejichž vnitřek je ale zakryt plastem. LED světlomety si zachovaly ikonické „angel eyes“ všech vozů BMW. i3 žádný chladič nemá a nepotřebuje tak ani nasávací otvory. Pod kapotou najdete malý ukládací prostor pro nářadí, nabíjecí kabely, kompresor a lepící sadu pro případ defektu. V případě varianty s motorem rozšiřujícím dojezd (REx) se v tomto prostoru nachází malý spalovacím motor. Úložný prostor ale nijak nezmenšuje, je zakrytý plastem a vůbec není vidět.

Zajímavý je pohled na bok. Tam se nachází pouze jedna klika, díky které otevřete přední dveře; až poté můžete otevřít dveře zadní. BMW chválíme, že se snažilo vytvořit „něco jiného“, což v dnešní době není tak jednoduché, o to tím spíš, že se koncernový konzervatismus těší velké oblibě. Na zádi je poměrně malé okénko, takže pohled při couvání není nejlepší. Samozřejmostí je logo ve stylizaci bavorské vlajky či symboly i3 a eDrive. Víko zavazadlového prostoru je v jiném barevném laku než zadní nárazník, na kterém je místo pro SPZku.

Technické parametry BMW i3 (2014) 60 Ah

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 999 × 1 775 × 1 578 mm, 1 280 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon125 kW, 170 koní, točivý moment: 250 Nm
Baterie19 kWh
Nabíjeníkonektory: Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 12,9 kWh / 100 km, dojezd: 190 km
Cena od936 000 Kč

Rozměrově je na tom BMW i3 následovně: 1 775 centimetrů na šířku, 3 999 na délku a 1 578 na výšku. I přes své rozměry nabízí i3 hned 260 litrů zavazadelníku. Volkswagen Golf má zavazadelník větší o 120 litrů, Audi A1 nabízí zavazadelník o velikosti 270 litrů.

Pohotovostní hmotnost činí 1 415 kilogramů, čistě elektrické variantě naměříte pak jen 1 280 kilogramů. To je v porovnání třeba s Nissanem Leaf (1 475 kilogramů) rozhodně dobrá hodnota. Pro srovnání: čtyřválcový Volkswagen Golf má pohotovostní hmotnost 1 205 kilogramů. Jak toho BMW při vysoké hmotnosti akumulátorů dosáhlo? Celá karoserie je totiž vyrobena z karbonu, který je velmi dobře vidět po otevření dveří. BMW ale myslelo i na přírodu. Na práci s karbonem je potřeba velké množství elektrické energie. Proto továrna v Lipsku, která karbonové karoserie vyrábí, je napájena výhradně z obnovitelných zdrojů, konkrétně z větrných elektráren. Výroba i3 je tak zelenější, než v případě ostatních elektromobilů, i když stále zůstává nepříliš ekologická výroba akumulátorů.

Celá karoserie je vyrobena z karbonu, který je velmi dobře vidět po otevření dveří.

Atypické je celé auto, atypické musí být i pneumatiky o rozměrech 155/70 R19 vpředu a 175/65 R19 vzadu. Sáhnout však můžete i po rozměrech 155/60 R20 vpředu a 175/55 R20 vzadu. Pokud vám tato čísla nic neříkají, tak vězte, že jde o kola s velkým průměrem, zároveň ale s velmi úzkými a tenkými pneumatikami. Ty působí nezvykle zejména při natočení kol.

Technika a výbava: s RExem klid v duši

BMW i3 si můžete pořídit jak v čistě elektrické variantě, tak ve variantě REx. První zmíněný model vás vyjde na 936 tisíc Kč s DPH. Druhá varianta je o 122 200 Kč dražší.

Kapacita baterií činí 18,8 kWh a automobilka udává průměrnou spotřebu 13,5 kWh / 100 kilometrů a dojezd 190 kilometrů. To není mnoho a i3 to ve variantě bez prodlužovače dojezdu odesílá jasně do kategorie městských, maximálně příměstských aut. V průběhu roku 2016 pak dorazí verze s větším akumulátorem o kapacitě 33 kWh s reálným dojezdem kolem 200 kilometrů. Nechcete se limitovaným dojezdem na čistě elektrickou energii omezovat? Nebo si říkáte: „Co kdybych potřeboval jet najednou někam dál a neměl nabito?“ Přesně pro tento účel je tu varianta REx. Zkratka znamená Range Extender, tedy prodlužovač dojezdu. Klid v duši, za který si připlatíte 122 tisíc korun, má podobu devítilitrové benzinové nádrže a dvouválcového motoru, který vám při jízdě dobíjí akumulátor. Vy tak můžete v klidu dorazit k nabíječce nebo k další čerpací stanici. A právě tuto variantu jsme dostali k testování i my.

Výkon elektromotoru je velmi solidních 170 koní a poskytne okamžitých 250 Nm točivého momentu. Veškerá síla se pak přenáší na zadní nápravu. Díky tomu i3 slibuje i slušnou porci zábavy a jde o velmi agilní elektromobil. Elektromotor se nachází v zadní části mezi koly a zavazadlový prostor tak příliš netrpí. Akumulátory jsou pak naskládané v podlaze, kvůli čemuž má i3 trochu vyšší stavbu karoserie.

Nabíjecí konektory se nacházejí na pravé zadní straně. BMW i3 využívá nabíjení přes Mennekes a rychlonabíjení typu Combo, které vám automobil nabije na 80procentní kapacitu do 30 minut.

Interiér: nezůstal kámen na kameni

BMW i3 využívá architekturu LifeDrive, a to jak v exteriéru, tak interiéru. Interiér se nese ve znamení futurismu a minimalismu. Pusťte si jakýkoliv sci-fi film, ve kterém stále ještě existují auta. Mají tenké světlé sedačky, minimalistický interiér s displeji a se dřevem a velmi zajímavými tvary. Přesně tak vypadá i3 už dnes. Obzvlášť večer, kdy je interiér podkreslen modrým ambientním osvětlením, působí skoro jako malá kosmická loď z budoucnosti. Za odvahu si skutečně designéři BMW zaslouží uznání.

Zajímavostí je také chybějící středový tunel, což vůbec není na škodu. Díky tomu mají přední pasažéři dostatek místa a celkově interiér působí velmi vzdušně a prostorně. Jediný „tunel“ je pod loketní opěrkou a najdete na něm ovládání infotainment systému. Palubní deska má tvar jakési vlny a je složená ze dřeva a recyklovatelných plastů. Velkou část výplní dveří i přístrojové desky pak zabírá recyklovaný plast. Ten se však nemusí líbit každému.

Překvapující může být posed za volantem, který je díky vyvýšeným sedákům výše, než se na první pohled může zdát. I3 je vysoké auto a zde je to znát. Díky tomu máte z auta ale výborný rozhled, a to i díky velkým proskleným plochám. Zaujme také vzdálenost od volantu směrem k čelnímu sklu. Interiér se nesl v duchu světlých barev, které kombinovala kůže a vlna. V interiéru se nachází také černé eukalyptové dřevo, které pochází z certifikovaného lesního hospodářství.

Zevnitř BMW i3 vůbec není takový prcek, jak by se mohlo zdát. Celý interiér působí vzdušně a prostorně, na obou sedadlech nabídne hodně prostoru pro nohy. Na zadní sedadla bych osobu vyšší 185 centimetrů posadil jen za trest, ale menší postavy zde můžou cestovat pohodlně. Nutno říci, že i3 nabízí rozložení 2 + 2. Na prostřední pozici na zadní lavici jsou totiž zabudované plastové držáky na nápoje. Netradičně pojaté otevíraní dveří má své výhody i nevýhody. Pokud i3 někde stojí a celá posádka nastupuje, pak zde nemáme žádnou výhradu. Pokud naopak zadní cestující potřebuje vystoupit na autobusové zastávce, pak si musíte odepnout pás, otevřít vaše dveře a teprve poté může spolujezdec ze zadního sedadla vystoupit. Na druhou stranu, někdo to může považovat za výhodu, a to pokud vozí děti. Ty vám tak opravdu neutečou. Nejvíce otevíraní ocení matky s dětmi. Umístění dětské sedačky je díky absenci sloupku velmi pohodlné.

Zajímavostí je přítomnost dvou displejů. První je umístěn uprostřed nad palubní deskou. Provádí se zde veškeré úkony infotainmentu BMW, který je připojen na internet skrz systém ConnectedDrive. Druhý displej je umístěn před řidičem a na něm vidíte informace o ujetých kilometrech či dojezdu. Škoda že jeho rozlišení není lepší. Daleko více by se nám zde líbil displej, který používá například sportovní i8.

Celkové zpracování interiéru je na nejvyšší úrovni. Všechno skvěle lícuje a nikde nic nevrže.

Chytré systémy a funkce: pod záštitou BMW ConnectedDrive

BMW i3 ve svých útrobách ukrývá BMW ConnectedDrive. Tento systém zahrnuje díky vestavěné SIM kartě s připojením na internet zdarma v celé Evropě mimo jiné ovládání automobilu přes chytrý telefon. Konkrétně si můžete zkontrolovat, zda je auto zamčené, můžete si zatroubit či nechat zapnout světla, abyste auto lépe našli. V autě můžete využívat aplikace připojené na internet a číst si například poslední zprávy, případně kontrolovat počasí nebo dopravní situaci on-line. Surfovat na webu můžete i na displeji infotainmentu, ale pouze v Česku. Bezklíčkové otevíraní je dnes běžně dostupné i u levnějších modelů. V BMW i3 uvítáte i aktualizovanou mapu nabíjecích stanic, která obsahuje všechny stanice ČEZu a PRE.

Spárování telefonu přes Bluetooth či synchronizace kontaktů jsou zde samozřejmě dostupné také. Celkově se nám infotainment v BMW i3 líbí. Chválíme především za možnost si středový displej rozdělit na dvě nezávislá okna, kde můžete sledovat například navigaci a palubní počítač. Právě počítač se vám v případě cestování BMW i3 bude hodit, sledovat totiž budete svoje jízdní výkony více než u spalovacích aut.

Jízdní vlastnosti: 170 koní na zadních kolech

BMW i3 má pohon zadních kol, což není u podobně zaměřených elektromobilů příliš obvyklé. O to více nás však zadní pohon překvapil. Stačí trocha štěrku či vlhká vozovka, na které v zatáčce přidáte plyn, a záď auta krásně klouže. Ano, zadní pohon v elektromobilu je do jisté míry totéž, jako zadní pohon v jakémkoli jiném BMW. Ale úzké pneumatiky mají s adhezí při horších podmínkách problém. Po i3 ale asi nebudete chtít jízdu bokem nebo dechberoucí akceleraci. I když i tu dokáže díky 170 koním a okamžitě dostupnému točivému momentu nabídnout. Obzvlášť v nižších rychlostech. V těch vyšších, podobně jako u jiných elektromobilů, výkon citelně vadne. I tak BMW i3 patří k těm rychlejším. Zrychlení z klidu na sto je otázkou 7,9 sekund. Pro srovnání: Nissan Leaf stejnou disciplínu zvládá za 11,5 sekundy. Ve městě je i3 neskutečně agilní a předjíždění, „stíhání oranžových“ a rychlé akcelerace z křižovatek si užijete tak, jako v málokterém jiném autě. Kromě Tesly, samozřejmě. Vše doprovází futuristický elektrický zvuk motorů a měniče, obzvláště při silnější akceleraci. BMW elektromotor zřejmě záměrně neodhlučnilo tak, jak tomu bylo třeba u elektrického Béčka od Mercedesu, ale nám se to líbí. Víte, že řídíte budoucnost, a do interiéru se dostává alespoň nějaký zvuk, i když zcela odlišný od toho klasického ze spalovacího motoru.

BMW i3 stojí na velmi úzkých pneumatikách, což má při jízdě za následek menší hluk od kol a prakticky jediné co slyšíte je „obtékající“ vzduch kolem vozu.

BMW i3 stojí na velmi úzkých pneumatikách, což má při jízdě za následek menší hluk od kol a prakticky jediné co slyšíte je „obtékající“ vzduch kolem vozu.

Chválu máme i na podvozek, který pracuje tak, jak má. Ani brzdové ústrojí nemá s vozem žádný problém, ale ve většině případů ho používat nebudete. I3 totiž při sundání nohy z plynu citelně zpomaluje a rekuperuje. Rozsvítí přitom i zadní brzdová světla, protože je zpomalování natolik výrazné, že je potřeba, aby o tom byli řidiči za vámi srozuměni. Díky tomu nebudete v podstatě při běžném provozu potřebovat brzdu a řízení je tak neuvěřitelně komfortní a nenáročné. Točíte volantem a šlapete na plyn. To je vše.

Dojezd a spotřeba: s RExem se to dá

BMW i3 má podle automobilky urazit až 170 kilometrů na elektrickou energii. Pokud by vám to bylo málo, můžete buď sáhnout po nové i3 s prodlouženým dojezdem, nebo zvolit variantu REx (Range Extender), kterou jsme k testu měli my. Reálný dojezd na elektřinu bez velkého omezování je okolo 120 kilometrů. Vše závisí na jízdním stylu a do velké míry i na profilu cesty. Každý velký kopec nebo úsek dálnice bere více a více energie a tím zkracuje celkový dojezd. Nám dělal v automobilu společnost i dvouválcový motor, který při nízké kapacitě baterií převáděl benzin z devítilitrové nádrže na elektrickou energii a tím prodlužoval dojezd. Nejde tedy o motor, který by poháněl auto, ale jen dobíjí baterie. Pokud potřebujete urazit na „jedno nabití“ delší úsek, pak v kombinaci elektrického pohonu a devítilitrové nádrže urazíte okolo 250 kilometrů.

Pokud se dvouválcový motor umístěný u zadní nápravy uvede do provozu, tak to poznáte. Především v zadní části se autem linou vibrace, které jsou poněkud nepříjemné. i3 si vás při cestování na elektrický pohon tak rozmlsá tichem a nulovými vibracemi, že o pracujícím motoru prostě víte.

V BMW i3 máte k dispozici hned tři jízdní režimy: Comfort, Eco Pro a Eco Pro+. Posledně jmenovaný vypne všechny spotřebiče, tedy klimatizaci či vyhřívání sedadel, a vše optimalizuje pro co největší dojezd. Naopak režim Eco Pro vám všechny spotřebiče nechá zapnuté, jen sníží jejich výkon a mírně omezí také výkon elektromotoru. Po sešlápnutí pedálu na podlahu je však stále k dispozici plný výkon. Podle BMW by vám režim Eco Pro+ měl nabídnout delší dojezd až o 40 kilometrů, zatímco režim Eco Pro dojezd prodlouží o kilometrů dvacet. A my tyto hodnoty můžeme víceméně potvrdit. Pokud se tedy budete hodně snažit, můžete mít reálný dojezd kolem 150 až 160 kilometrů.

Průměrná spotřeba po testování, kde jsme vyzkoušeli všechny možné jízdní režimy, činila 15,6 kWh/100 km. Auto jsme vůbec nešetřili a dokonce jsme s ním navštívili hned několik měst v různých částech Republiky. Více si můžete přečíst v našem samostatném článku, kde se dozvíte i o finanční stránce cestování s BMW i3. Konkurenční Nissan Leaf nám po testování ukazoval spotřebu okolo 13 kWh, ale nutno říci, že jsme s ním neabsolvovali tolik. Naopak ne zrovna úsporný Mercedes B Electric Drive si ve městě vezme mezi 18–20 kWh.

Nabíjení: 80 procent za půl hodiny

BMW i3 využívá nabíjecího standardu Combo, což na našem území může být lehkou nevýhodou, a to kvůli „rozsáhlé“ síti dealerů Nissan a jejich nabíjecím konektorům CHAdeMO. Combo je rychlonabíjecí standard, který baterii nabije do 80procentní kapacity za 30 minut. Využít můžete i domácí zásuvku, která BMW i3 nabije za 8 hodin. V případě nabíjení přes konektor a standard Mennekes, který najdete u drtivé většiny českých nabíjecích stanic, je BMW i3 nabité za 2 až 3 hodiny. Na akumulátor se vztahuje záruka 8 let nebo 100 tisíc km.

Galerie

Zhodnocení

Když shrnu vlastnosti inkriminované elektrické škatulky, tak mě ihned napadají slova jako „překvapivě praktická“, „zábavná“, „hbitá“, „futuristická“ nebo „moderní“. Nemůžu popřít, že se mi prostě líbí. Obzvláště do města jde o skoro ideální auto a mezi elektromobily budete těžko hledat vhodnější. Pokud však občas vyrazíte dál, musíte mít v zásobě ještě jiné auto nebo si alespoň připlatit za prodlužovač dojezdu REx. Přeci jen síť rychlodobíjecích stanic ještě není tak hustá. Nelíbily se mi pouze detaily jako levný displej za volantem nebo občas lehce vrzající interiér. Tohoto nešvaru jsem si ale tu a tam všiml i u ostatních modelů značky. Přední světla praktikující technologii LED jistě svítí parádně, ale udivila mě absence jakéhokoli přisvětlování do zatáček.

BMW i3 (2014)

Na baterii s vyšší kapacitou můžete upgradovat za 10 tisíc eur, což znamená asi 270 tisíc korun. Staré baterie budou recyklovány nebo poslouží v zásobnících energie. Mimochodem recyklovat jde v podstatě celé auto, konkrétně 95 procent.

Ač se to nemusí zdát, BMW i3 vyjde i levně. Když se totiž v konfigurátoru podíváte na srovnatelně velké BMW řady 1 s výkonově srovnatelným 135kW benzinovým motorem a stejnou výbavou, ukáže se vám částka 1 021 566 Kč. Připočtěte si servisní náklady, palivo a snadno zapomenete na to, že musíte při každém příchodu domů zapojit auto do zásuvky.

Konkurence

Jediný další prémiový konkurent nese jméno Mercedes B Electric Drive, který se ale s cenou nepodívá pod milion korun. Reálně s ním najedete sotva 130 kilometrů, spotřeba je navíc citelně vyšší. Útěchou by mohl být jen větší vnitřní prostor a kufr. Nissan Leaf nabídne slušný teoretický dojezd 250 kilometrů, což reálně znamená kolem 160. Rozhodně však nejde o tak zajímavé a propracované auto. Nejlépe bude dnes testovanému BMW pravděpodobně konkurovat VW e-Golf, se kterým lépe zapadnete do davu, což se vám s i3 opravdu nepodaří. Kdo si ale kupuje BMW i3, s davem určitě splynout nechce. i3 je vyjádřením životního stylu a je úmyslně a v pozitivním slova smyslu jiná. Po všech směrech nás zkrátka přesvědčila.

bmw-i3-2014
Klady
  • netradiční design
  • systém REx
  • zábavnost
  • dynamika
Zápory
  • cena
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze