BMW i3
test

BMW i3

Elektrická městská zábava

BMW jako jedna z mála automobilek postavila svůj elektromobil úplně od základu. Neomezila se pouze na instalaci elektrického pohonu do stávajícího auta. A díky tomu se v Mnichově podařilo stvořit neobvykle vypadající, zábavné elektrické městské auto s parametry ještě zajímavějšími než design. Je skutečně tím ideálním městským elektromobilem, za který jej BMW vydává? To odhalí náš test.

Design a karoserie: smrt konzervativnosti

BMW i3 je jiné. Úplně jiné než většina aut na silnici a odlišné od všeho, co zatím BMW vyrobilo. Z každého úhlu. I proto budí tolik emocí a můžete si být jisti, že i po několika letech, co je na silnicích zejména v našem hlavním městě i3 běžně vidět, se za ní každý otočí.

Nabízí zajímavé designové výstřelky, kterých si všimnete na první pohled. Především jde o protisměrné otevíraní dveří, což nese i jisté výhody, ale o tom až později. Ihned po otevření zjistíte, že i3 nemá žádný B, chcete-li středový sloupek. Ne každému musí být sympatická dvojice barev, do kterých je i3 obléknutá. Na druhou stranu je to další z prvků, který vypadá neobvykle, a třeba v oranžové variantě je i3 na silnici doslova nepřehlédnutelná.

BMW i3 – test

Na přídi najdete dobře známé „ledvinky“, jejichž vnitřek je ale zakryt plastem. LED světlomety si zachovaly ikonické „angel eyes“ všech vozů BMW. i3 žádný chladič nemá a nepotřebuje tak ani nasávací otvory. Pod kapotou najdete malý ukládací prostor pro nářadí, nabíjecí kabely, kompresor a lepící sadu pro případ defektu. V případě varianty s motorem rozšiřujícím dojezd (REx) se v tomto prostoru nachází malý spalovacím motor. Úložný prostor ale nijak nezmenšuje, je zakrytý plastem a vůbec není vidět.

Zajímavý je pohled na bok. Tam se nachází pouze jedna klika, díky které otevřete přední dveře; až poté můžete otevřít dveře zadní. BMW chválíme, že se snažilo vytvořit „něco jiného“, což v dnešní době není tak jednoduché, o to tím spíš, že se koncernový konzervatismus těší velké oblibě. Na zádi je poměrně malé okénko, takže pohled při couvání není nejlepší. Samozřejmostí je logo ve stylizaci bavorské vlajky či symboly i3 a eDrive. Víko zavazadlového prostoru je v jiném barevném laku než zadní nárazník, na kterém je místo pro SPZku.

Technické parametry BMW i3 (2014) 60 Ah

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 999 × 1 775 × 1 578 mm, 1 280 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon170 koní, toč. moment: 250 Nm
Baterie19 kWh, konektory: Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 12,9 kWh / 100 km, dojezd: 190 km
Infotainment8,8" nedotykový displej, ne
Cena936 000 Kč

Rozměrově je na tom BMW i3 následovně: 1 775 centimetrů na šířku, 3 999 na délku a 1 578 na výšku. I přes své rozměry nabízí i3 hned 260 litrů zavazadelníku. Volkswagen Golf má zavazadelník větší o 120 litrů, Audi A1 nabízí zavazadelník o velikosti 270 litrů.

Pohotovostní hmotnost činí 1 415 kilogramů, čistě elektrické variantě naměříte pak jen 1 280 kilogramů. To je v porovnání třeba s Nissanem Leaf (1 475 kilogramů) rozhodně dobrá hodnota. Pro srovnání: čtyřválcový Volkswagen Golf má pohotovostní hmotnost 1 205 kilogramů. Jak toho BMW při vysoké hmotnosti akumulátorů dosáhlo? Celá karoserie je totiž vyrobena z karbonu, který je velmi dobře vidět po otevření dveří. BMW ale myslelo i na přírodu. Na práci s karbonem je potřeba velké množství elektrické energie. Proto továrna v Lipsku, která karbonové karoserie vyrábí, je napájena výhradně z obnovitelných zdrojů, konkrétně z větrných elektráren. Výroba i3 je tak zelenější, než v případě ostatních elektromobilů, i když stále zůstává nepříliš ekologická výroba akumulátorů.

Celá karoserie je vyrobena z karbonu, který je velmi dobře vidět po otevření dveří.

Atypické je celé auto, atypické musí být i pneumatiky o rozměrech 155/70 R19 vpředu a 175/65 R19 vzadu. Sáhnout však můžete i po rozměrech 155/60 R20 vpředu a 175/55 R20 vzadu. Pokud vám tato čísla nic neříkají, tak vězte, že jde o kola s velkým průměrem, zároveň ale s velmi úzkými a tenkými pneumatikami. Ty působí nezvykle zejména při natočení kol.

Technika a výbava: s RExem klid v duši

BMW i3 si můžete pořídit jak v čistě elektrické variantě, tak ve variantě REx. První zmíněný model vás vyjde na 936 tisíc Kč s DPH. Druhá varianta je o 122 200 Kč dražší.

Kapacita baterií činí 18,8 kWh a automobilka udává průměrnou spotřebu 13,5 kWh / 100 kilometrů a dojezd 190 kilometrů. To není mnoho a i3 to ve variantě bez prodlužovače dojezdu odesílá jasně do kategorie městských, maximálně příměstských aut. V průběhu roku 2016 pak dorazí verze s větším akumulátorem o kapacitě 33 kWh s reálným dojezdem kolem 200 kilometrů. Nechcete se limitovaným dojezdem na čistě elektrickou energii omezovat? Nebo si říkáte: „Co kdybych potřeboval jet najednou někam dál a neměl nabito?“ Přesně pro tento účel je tu varianta REx. Zkratka znamená Range Extender, tedy prodlužovač dojezdu. Klid v duši, za který si připlatíte 122 tisíc korun, má podobu devítilitrové benzinové nádrže a dvouválcového motoru, který vám při jízdě dobíjí akumulátor. Vy tak můžete v klidu dorazit k nabíječce nebo k další čerpací stanici. A právě tuto variantu jsme dostali k testování i my.

Výkon elektromotoru je velmi solidních 170 koní a poskytne okamžitých 250 Nm točivého momentu. Veškerá síla se pak přenáší na zadní nápravu. Díky tomu i3 slibuje i slušnou porci zábavy a jde o velmi agilní elektromobil. Elektromotor se nachází v zadní části mezi koly a zavazadlový prostor tak příliš netrpí. Akumulátory jsou pak naskládané v podlaze, kvůli čemuž má i3 trochu vyšší stavbu karoserie.

Nabíjecí konektory se nacházejí na pravé zadní straně. BMW i3 využívá nabíjení přes Mennekes a rychlonabíjení typu Combo, které vám automobil nabije na 80procentní kapacitu do 30 minut.

Interiér: nezůstal kámen na kameni

BMW i3 využívá architekturu LifeDrive, a to jak v exteriéru, tak interiéru. Interiér se nese ve znamení futurismu a minimalismu. Pusťte si jakýkoliv sci-fi film, ve kterém stále ještě existují auta. Mají tenké světlé sedačky, minimalistický interiér s displeji a se dřevem a velmi zajímavými tvary. Přesně tak vypadá i3 už dnes. Obzvlášť večer, kdy je interiér podkreslen modrým ambientním osvětlením, působí skoro jako malá kosmická loď z budoucnosti. Za odvahu si skutečně designéři BMW zaslouží uznání.

Zajímavostí je také chybějící středový tunel, což vůbec není na škodu. Díky tomu mají přední pasažéři dostatek místa a celkově interiér působí velmi vzdušně a prostorně. Jediný „tunel“ je pod loketní opěrkou a najdete na něm ovládání infotainment systému. Palubní deska má tvar jakési vlny a je složená ze dřeva a recyklovatelných plastů. Velkou část výplní dveří i přístrojové desky pak zabírá recyklovaný plast. Ten se však nemusí líbit každému.

Překvapující může být posed za volantem, který je díky vyvýšeným sedákům výše, než se na první pohled může zdát. I3 je vysoké auto a zde je to znát. Díky tomu máte z auta ale výborný rozhled, a to i díky velkým proskleným plochám. Zaujme také vzdálenost od volantu směrem k čelnímu sklu. Interiér se nesl v duchu světlých barev, které kombinovala kůže a vlna. V interiéru se nachází také černé eukalyptové dřevo, které pochází z certifikovaného lesního hospodářství.

Zevnitř BMW i3 vůbec není takový prcek, jak by se mohlo zdát. Celý interiér působí vzdušně a prostorně, na obou sedadlech nabídne hodně prostoru pro nohy. Na zadní sedadla bych osobu vyšší 185 centimetrů posadil jen za trest, ale menší postavy zde můžou cestovat pohodlně. Nutno říci, že i3 nabízí rozložení 2 + 2. Na prostřední pozici na zadní lavici jsou totiž zabudované plastové držáky na nápoje. Netradičně pojaté otevíraní dveří má své výhody i nevýhody. Pokud i3 někde stojí a celá posádka nastupuje, pak zde nemáme žádnou výhradu. Pokud naopak zadní cestující potřebuje vystoupit na autobusové zastávce, pak si musíte odepnout pás, otevřít vaše dveře a teprve poté může spolujezdec ze zadního sedadla vystoupit. Na druhou stranu, někdo to může považovat za výhodu, a to pokud vozí děti. Ty vám tak opravdu neutečou. Nejvíce otevíraní ocení matky s dětmi. Umístění dětské sedačky je díky absenci sloupku velmi pohodlné.

Zajímavostí je přítomnost dvou displejů. První je umístěn uprostřed nad palubní deskou. Provádí se zde veškeré úkony infotainmentu BMW, který je připojen na internet skrz systém ConnectedDrive. Druhý displej je umístěn před řidičem a na něm vidíte informace o ujetých kilometrech či dojezdu. Škoda že jeho rozlišení není lepší. Daleko více by se nám zde líbil displej, který používá například sportovní i8.

Celkové zpracování interiéru je na nejvyšší úrovni. Všechno skvěle lícuje a nikde nic nevrže.

Chytré systémy a funkce: pod záštitou BMW ConnectedDrive

BMW i3 ve svých útrobách ukrývá BMW ConnectedDrive. Tento systém zahrnuje díky vestavěné SIM kartě s připojením na internet zdarma v celé Evropě mimo jiné ovládání automobilu přes chytrý telefon. Konkrétně si můžete zkontrolovat, zda je auto zamčené, můžete si zatroubit či nechat zapnout světla, abyste auto lépe našli. V autě můžete využívat aplikace připojené na internet a číst si například poslední zprávy, případně kontrolovat počasí nebo dopravní situaci on-line. Surfovat na webu můžete i na displeji infotainmentu, ale pouze v Česku. Bezklíčkové otevíraní je dnes běžně dostupné i u levnějších modelů. V BMW i3 uvítáte i aktualizovanou mapu nabíjecích stanic, která obsahuje všechny stanice ČEZu a PRE.

Spárování telefonu přes Bluetooth či synchronizace kontaktů jsou zde samozřejmě dostupné také. Celkově se nám infotainment v BMW i3 líbí. Chválíme především za možnost si středový displej rozdělit na dvě nezávislá okna, kde můžete sledovat například navigaci a palubní počítač. Právě počítač se vám v případě cestování BMW i3 bude hodit, sledovat totiž budete svoje jízdní výkony více než u spalovacích aut.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze