Volkswagen e-Golf
test

Volkswagen e-Golf

Prosím ticho!

Designově extravagantní vozy, které automaticky přitáhnou pozornost kolemjdoucích, na trhu elektromobilů představuje jen Tesla a pár dalších výjimek. Pak je tu ale druhý extrém v podobě pár exemplářů, za kterými se člověk z principu vůbec neohlédne, protože jich zdánlivě jezdí všude spousta. Mezi ty patří i Volkswagen e-Golf, který zvenku vypadá jako zcela standardní Golf, avšak uvnitř mu tepe elektrické srdce. Přináší tak možná trochu překvapivě svěží vítr, jednoduchost a konzervativnost, která dává smysl. Jak se s elektrickým Golfem jezdí? To odhalí náš test.

Produkční verze Volkswagenu e-Golf se představila na ženevském autosalonu v roce 2013. Do prodeje se dostala začátkem roku následujícího a společně s elektrickou variantou modelu up! bojuje o zákazníky i na českém trhu. Cena e-Golfu začíná na 930 900 Kč, což dělá ve srovnání s modelem Golf 1.2 TSI s výkonem 110 koní a výbavou Trendline o 577 200 Kč více. V případě výbavy Comfortline jde o cenový rozdíl 488 tisíc Kč.

Design a karoserie: zlatá střední cesta

Volkswagen Golf. „Takových jezdí hodně,“ řeknete si. Ano, jezdí jich hodně a v konkurenci všech automobilů nejspíše najdete atraktivnější modely. Jenže na trhu elektromobilů to po designové stránce není žádná velká sláva. Test Nissan Leaf – Tichý měšťan může být nudný nebo i zvláštní, Test BMW i3 – Elektrická městská zábava zase moc výstřední. Pokud hledáte něco mezi, něco konzervativnějšího, ale stále elegantního a léty ověřeného, pak vám e-Golf může dávat smysl.

Volkswagen e-Golf – test

Na přídi najdete LED diodové světlomety, pod kterými se táhne modrá linka, jež dává kolemjdoucím vědět, že sedíte v elektrické variantě Volkswagenu Golf. Samozřejmostí je dominantní logo automobilky, které se však nevyklápí jako u modelu GTE. Že se jedná o elektrickou variantu, můžete poznat podle nápisu e-Golf, kdy první písmeno je modře zbarveno. Jistou nápovědou vám můžou být i designová kola snižující odpor vzduchu. Jinak ale velké odlišnosti od verzí se spalovacím motorem nečekejte. Pokud někdo vyloženě o těchto malých odlišnostech neví, ani nepozná, že kolem něj právě projel elektromobil. To prozradí maximálně tak charakteristické „ticho“.

Technické parametry Volkswagen e-Golf (2015) e-Golf

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 270 × 1 799 × 1 450 mm, 1 585 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon85 kW, 115 koní, točivý moment: 270 Nm
Baterie24,2 kWh (20,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 12,7 kWh / 100 km, dojezd: 190 km
Cena od930 900 Kč

Celkově e-Golf působí vyváženým dojmem. Žádné designové výstřelky zde nehledejte. Ačkoli Volkswagen e-Golf nevznikal na rozdíl od mnohé konkurence od základů jako elektromobil, tak si sebou nenese žádnou velkou negativní vlastnost, která by ho měla znevýhodňovat. Rozměry e-Golfu jsou 4 270 milimetrů na výšku, 1 799 na šířku a 1 450 na výšku. Pohotovostní hmotnost činí 1 585 kilogramů. Verze 1.2 TSI s výkonem 110 koní váží 1 210 kilogramů. Vyšší hmotnost samozřejmě způsobuje akumulátor. Ten se v elektrickém Golfu skládá z 264 článků. Celková kapacita činí 24,2 kWh a papírově ujede až 190 kilometrů. Pro zavazadla je k dispozici 341 litrů, v případě sklopených sedadel litrů 1 231.

Technika a výbava: nutný základ

Elektrický Golf má ve svém nitru elektromotor o výkonu 115 koní a točivém momentu 270 Nm. Ten je uložen pod přední kapotou a pohání přední kola. Baterie se nacházejí v podvozku mezi nápravami. Jejich kapacita činí 24,2 kWh a kombinovaná spotřeba má být 12,7 kWh / 100 kilometrů. Volkswagen eGolf nabízí prakticky vše, co od automobilu v tomto segmentu budete potřebovat: nespočet bezpečnostních asistentů v čele s adaptivním tempomatem a komfortní spotřebiče jako vyhřívaná sedadla nebo vyhřívané čelní sklo. Dále můžete mít bezklíčkový vstup nebo parkovacího asistenta. Vše záleží na vás a na vašich finančních možnostech. Námi testovaný model se s cenovkou přehoupl jíž přes milion korun. Jde tedy o velmi podobnou cenu, za jakou můžete mít Mercedes Benz B Electric Drive.

Je důležité, abyste si dobře spočítali, zda se vám investice do elektromobilu vyplatí, a to tím spíš, když nedávno ČEZ zdražil nabíjení na svých nabíjecích stanicích a dotace pro běžné občany jsou v nedohlednu.

Interiér: německá nuda či preciznost?

Na interiér Volkswagenu se můžete dívat buď jako na „německou nudu” nebo jako na „německou preciznost”. Rozhodně Volkswagen na trhu elektromobilů nabízí jeden z nejlépe zpracovaných interiérů, a to i třeba v porovnání s Teslou. Nikde nic nevrže ani neskřípe. Jasně, není to žádný futurismus jako u BMW i3, ale oproti levně působícímu Leafu dáte určitě kvalitní klasice přednost. Tlačítka jsou intuitivně rozmístěná a rychle si na vše zvyknete bez ohledu na to, zda máte již s vozem od Volkswagenu zkušenost či nikoli.

Středový panel pod výdechy klimatizace nabídne 8palcový dotykový displej, který do vínku dostal i podporu Apple CarPlay a Android Auto. O tom ale až později. Škoda že není displej umístěn výše – takto musíte při jeho ovládání příliš klopit oči, což odvádí pozornost od řízení. To je ale ostatně neduh všech koncernových aut. Raději bychom displej viděli na vrchní části palubní desky, kde by byl mnohem lépe na očích.

Pod displejem si své místo našla ovládací tlačítka pro klimatizační podmínky ve vozidle či vyhřívání sedadel a úplně dole najdete schránku pro telefon a USB konektor. Ovšem pokud tam chcete nabíjet váš 5,5palcový iPhone 6 Plus a zároveň box zavřít, pak se celkem nadřete – je určen spíše pro menší telefony. Ve středovém tunelu je volič jízdních režimů a tlačítko parkovacího asistenta a zvukové signalizace parkovacích systémů. Blíže k zadním sedadlům jsou dvě odkládací místa pro nápoje, parkovací brzda a nechybí ani opěrka s úložným prostorem. Jednoduše a kvalitně zpracovaný interiér se smyslem pro detail a praktičnost, na kterém budete těžko hledat chyby. To Volkswagen prostě umí.

Před volantem najdete staré dobré budíky. Škoda že e-Golf nenabízí digitální přístrojovku jako Passat – k charakteru pohonu budoucnosti by se určitě hodila více. Pravý budík vám ukazuje rychlost a maličký ukazatel v něm slouží jako procentuální zůstatek energie v bateriích. Na levém si své místo našly ukazatele využívání výkonu a rekuperace, které můžete znát například z modelu GTE. Na displeji mezi budíky pak můžete sledovat informace o spotřebě, navigaci, přehrávané hudbě a podobně.

Pokud srovnáme zpracování interiéru ve voze Test Nissan Leaf – Tichý měšťan a Volkswagenu e-Golf, pak jde o zcela jiné světy. Volkswagen jasně dominuje a snad i zaměstnanec automobilky Nissan či majitel Leafu musí uznat, že interiér v japonském elektromobilu je prostě obyčejný. Jenže Nissan Leaf stojí o celých 200 tisíc korun méně, a to už může hrát velkou roli při finálním rozmýšlení.

Chytré systémy a funkce: vše co potřebujete

Volkswagen e-Golf nabízí více chytrých funkcí, než by se na první pohled mohlo zdát. Dobře pracující navigace je základ, stejně jako odladěné a intuitivní prostředí infotainment systému, které se u Volkswagenu tak nějak očekává. Displej, kde se údaje z infotainmentu zobrazují, má úhlopříčku 8 palců a je mírně natočen směrem k řidiči.

Navigaci Discover Plus, osm reproduktorů, dva sloty na SD kartu a 32GB SSD disk, na který můžete ukládat svá data, dostanete již v základu. Nechybí ani podpora Apple CarPlay či spárování systému s telefonem jiného výrobce včetně synchronizace kontaktů. K dispozici je také šikovný Car-Net e-Remote. Jde o aplikaci, kterou si můžete stáhnout na váš chytrý telefon a kontrolovat přes ni či ovládat vozidlo. Dozvíte se zde statistiku vaší jízdy, polohu vozidla, zda je automobil uzamčen a především i hodnotu dojezdu. Aplikace je k dispozici i pro Apple Watch.

Vyhřívané přední sklo dostanete již v základní výbavě, jen za vyhřívané sedačky si budete muset připlatit (Zimní paket – 13 500 Kč), stejně jako za bezklíčkový vstup, který vás vyjde na 9 300 korun.

Volkswagen e-Golf pořídíte pouze v jedné jediné výbavě. V základní ceně, která startuje na nemalých 930 900 korunách s DPH, dostanete například automatickou klimatizaci, LED světlomety, vyhřívané čelní sklo, tempomat či navigaci Discover Pro. Nutno tedy uznat, že základ je opravdu velmi slušný a Volkswagen se snažil elektromobil už rovnou vybavit tak, že nebudete muset moc doplácet za samozřejmosti. Ale pokud si chcete osladit život, můžete. Z příplatkové výbavy byl v testovaném voze například adaptivní tempomat s funkcí Front Assist a City Break (12 900 Kč), parkovací asistent (16 500 Kč) či Keyless Access (9 300 Kč).

Pokud však zvolíte kožený paket „Vienna“, parkovací senzory a kožený tříramenný multifunkční volant, hned budete muset z peněženky vytáhnout o téměř sto tisíc korun více.

Jízdní vlastnosti: ohlušující ticho?

Klid, ticho, dynamika a pohoda. Tak by se v rychlosti dala specifikovat jízda s Volkswagenem e-Golf. Ticho, které vás obklopí, je i na poli elektromobilů nevídané. Skoro by se dalo říci, že Volkswagen vytvořil reklamu na ticho. Díky elektromotoru, který se nachází před přední nápravou, a jeho 115 koním a 270 newtonmetrům dosáhnete z klidu rychlosti 60 km/h za 4,2 sekundy. A díky okamžitě přístupnému točivému momentu jsou rozjezdy i přes nijak oslnivé papírové parametry velmi svižné a v městském provozu velmi, velmi návykové. Ostatně jako u všech elektromobilů. Na 100 km/h už vůz zrychlí za 10,2 sekund. Ovšem pocitově e-Golf zrychluje daleko rychleji. Stejnou disciplínu zvládne konkurenční Nissan Leaf za 11,4 sekundy a BMW i3 94 Ah za 7,3 sekundy. i3 má však motor o výkonu 125 kW (zhruba 167 koní) a její pohotovostní hmotnost odpovídá 1 320 kilogramům.

Pokud elektrický Golf v něčem exceluje, pak je to ticho. Neslyšíte prakticky nic a až ve vyšších rychlostech se k vašim uším dostává zvukový doprovod rozrážení vzduchu a valících se pneumatik.

Stejně jako u konkurence se baterie nachází v podlaze, díky čemuž má e-Golf výborně umístěné těžiště. Nejde o žádného závodníka, především v rychlostech nad 80 km/h už ztrácí dech. Avšak asi málokdo si bude elektromobil pořizovat jako ukusovače dálničních kilometrů.

Skoro by se dalo říci, že Volkswagen vytvořil reklamu na ticho.

K dispozici máte hned tři jízdní režimy: Normal, Eco a Eco+. Prvně jmenovaný je implicitně nastavený po nastartování. Režim Eco snižuje výkon klimatizace, výkon motoru a také maximální rychlost, která nepřesáhne 115 km/h. Posledním režimem je Eco+. Při jeho zapnutí je plně vypnuta klimatizace a výkon motoru omezen. To vše s cílem dosáhnout co nejdelšího dojezdu. K dispozici jsou i dva módy, které ovlivňují rekuperaci. Standardně zařazený „převod“ D prakticky nevyužívá rekuperace a pokud již máte s elektromobilem zkušenost, pak budete překvapeni, že budete muset dost často využívat brzdový pedál. Naopak při změně voliče jízdních režimů do stavu B začne e-Golf rekuperovat tak, jak to známe z ostatních elektromobilů. Nemusíte tolik využívat brzdový pedál a natáhnete tím celkový dojezd. Chválu si zaslouží brzdy, které podávají až nadstandardní výkony. Opět ideální pro svižný městský provoz.

Dojezd a spotřeba: 150 kilometrů bez obav

Volkswagen e-Golf má papírový dojezd až 190 kilometrů. Automobilka tvrdí, že průměrná spotřeba má být 12,7 kWh / 100 kilometrů. A realita? Po testování nám palubní počítač ukazoval spotřebu 15,8 kWh / 100 km, ale to jsme auto vůbec nešetřili.

Při průměrné ceně 3,71 Kč / 1 kWh se dostáváme na částku 58,60 Kč na každých 100 ujetých kilometrů. Pokud však budete využívat veřejnou síť nabíjecích stanic či rychlonabíjecí stanice, pak se můžete dostat i níže. Dobře si však musíte rozmyslet, zda se vám vyplatí vlastnit čip společnosti ČEZ, který vás vyjde na 450 Kč bez DPH každý měsíc. Druhou variantou je využívání stanic PRE, které si účtují za odebrané kilowatthodiny.

Pokud se nechcete moc omezovat, pak s e-Golfem 150 kilometrů v pohodě ujedete. Jen musíte vynechat dálniční provoz. Tam jde spotřeba značně nahoru a dojezd padá raketovou rychlostí. To je však problém všech elektromobilů. Vysoká dálniční rychlost elektromotorům prostě nesedí.

Spotřeba na dálnici
90 km/h 14,0 kWh / 100 km
110 km/h 17,9 kWh / 100 km
130 km/h 22,4 kWh / 100 km

Část naší cesty vedla z Hradce Králové do Prahy. Větší část dálnice D11 jsme zdolali za dodávkou, a to rychlostí 95 km/h. Počítač na Černém mostě v Praze pak ukazoval spotřebu 14,2 kWh. S odříkáním a snahou o maximální dojezd se na 190 kilometrů nejspíše dostanete, ale málokdo chce ve třicetistupňových dnech či teplotou pod bodem mrazu vyrazit bez zapnuté klimatizace. Pokud byste jeli povolených 130 km/h, pak půjdete se spotřebou přes 22 kWh / 100 km.

Nabíjení: žádný velký průlom

Volkswagen e-Golf pro nabíjení využívá konektoru typu Mennekes a k rychlonabíjení slouží standard CCS Combo. Stejně jako u mnoha dalších konkurenčních elektromobilů, e-Golf nabijete skrze rychlonabíječku s výkonem 120 A do 80 procent kapacity baterie za půl hodiny. V případě nabíjení z domácí 240V zásuvky nabíjení trvá 13 hodin, což není dvakrát příjemné. Pak i nabíjení přes noc trvá příliš dlouho. „Wallbox“ od Volkswagenu nabíjení zkrátí na osm hodin.

O délce nabíjení vás informuje displej před řidičem, který je umístěn mezi budíky, nebo můžete využít aplikace Car-Net e-Remote pro váš chytrý telefon. Snadno si takto můžete i naplánovat nabíjení na dobu levnějšího tarifu.

Konektory pro nabíjení se nenacházejí jako u modelu GTE pod čelním logem automobilky, ale na pravé zadní straně vozu.

Galerie

Hodnocení: konzervativní elektromobil

Volkswagen se rozhodl jít se svým produktem na trh v době, kdy zde jasně vládl Nissan Leaf a celému odvětví technologicky vévodila Tesla Motors. Nepřipravil elektromobil od úplných začátků jako jeho konkurence, ale očividně to není na škodu. Volkswagen e-Golf má výborné jízdní vlastnosti a získá si vás neuvěřitelným tichem, které v něm panuje. K tomu se přidává atraktivní, ale zároveň konzervativní design v kombinaci se skvěle zpracovaným interiérem a bohatou základní výbavou. Rázem tu máme jeden z nejlepších elektromobilů na trhu.

Jednoduše už jste v cenovém teritoriu, kde můžete za 969 800 Kč brát prémiovější BMW i3.

Mezi negativní stránky patří menší reálný dojezd kolem 150 kilometrů. Nejvíce odrazujícím faktorem může být cena. Ta startuje na 930 900 korunách. Jde tedy o částku o 200 tisíc korun vyšší než v případě Nissanu Leaf. Jednoduše už jste v cenovém teritoriu, kde můžete za 969 800 Kč brát prémiovější BMW i3.

Konkurence: tvrdý boj

V segmentu menších elektromobilů začíná panovat poměrně tvrdá konkurence. Nissan Leaf 30 kWh boduje cenou, ale naopak jeho design moc netáhne. Papírový dojezd dosahuje 249 kilometrů, avšak v reálnem provozu zvládnete kilometrů 160. Sáhnout můžete po Test BMW i3 – Elektrická městská zábava. Jeho design buď milujete, nebo nenávidíte. Silnější varianta 94 Ah startuje na ceně 969 800 Kč. Reálný dojez zde má hodnotu 200 kilometrů. A elektromobil nabízí i Kia. Jde o model Soul EV a nevede si vůbec špatně. Slibuje dojezd 200 kilometrů, přičemž okolo 140 kilometrů se urazit na jedno nabití dá. Může být vaše za cenu 849 980 Kč. A pokud máte rádi trojcípou hvězdu, pak berte Mercedes B Electric Drive. Jen se smiřte s absencí rychlonabíjecího standardu a s cenovkou vyšší než jeden milion korun. Dojezd je pak maximálně 120 kilometrů.

CENA S DPH PAPÍROVÝ DOJEZD POHOTOV. HMOTNOST KAPACITA BATERIÍ
Volkswagen e-Golf 930 900 Kč 190 km 1 585 kg 24,2 kWh
Mercedes B Electric Drive 1 020 000 Kč 200 km 1 725 kg 28 kWh
Nissan Leaf 30 kWh 859 600 Kč 250 km 1 562 kg 30 kWh
Nissan Leaf 24 kWh 730 000 Kč 199 km 1 511 kg 24 kWh
Kia Soul EV 849 980 Kč 212 km 1 490 kg 27 kWh
volkswagen-e-golf-2015
Klady
  • tichý provoz
  • zpracování interiéru
  • design
Zápory
  • dojezd
  • cena
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze