Mercedes B Electric Drive
test

Mercedes B Electric Drive

Když chcete Teslu jako MPV
2

Málokdo ví, že v konfigurátoru Mercedesu třídy B se někde úplně dole na konci krčí i varianta na elektřinu. Jak se s ní jezdí v praxi? Jak se liší od spalovacích sourozenců? Co nám na něm vadí a čím nás naopak překvapil? To se dočtete v našem testu.

Design a karoserie: klasické „Béčko“

Nezačínám zrovna tou nejsilnější stránkou elektrického mercedesu, ale alespoň to budeme mít rychle za sebou. Všechno má svoje. Jestli chcete mít v autě dost místa nad hlavou, chce se vám dobře nasedat a dozadu pravidelně dávat dvě dětské sedačky, vaše auto nemůže být sexy kupé. Nejde vyloženě o ošklivku B(250)etty, jen má tak trochu maminkovský vzhled a baculaté tvary, které jsou typické pro MPV. Mercedes se s tím ale popasoval celkem slušně a oproti konkurenci vypadá „Béčko“ ještě velmi dobře. Podívejte se třeba na BMW řady 2 Active Tourer. „Béčku“ hodně pomohly 18palcové disky kol o rozměru 225/45 a někomu se mohou líbit i modré doplňky. Já osobně vystupovat z davu nepotřebuji. Důkaz, že vám jde o životní prostředí, okolí pozná jak z boků karoserie, kde se nachází modrý nápis „Electric Drive,“ tak z označení na zádi, kde najdete totéž. O modré masce chladiče (ano, skutečně tam chladič je) a zrcátkách už řeč padla. Mercedes neklame tělem.

Když si tento otesánek stoupne na váhu, ukáže se mu hodnota 1 721 kilogramů, což je zhruba o 300 kg víc než u varianty se spalovacím motorem. A důvod je jasný – akumulátory. Na MPV však auto nevypadá vůbec špatně. Mě se nejvíc vůz líbil za šera, kdy nejen vynikla bílá barva, ale také pěkné LED linky v bi-xenonových světlech, která mimochodem svítí úchvatně. Celková délka vozu činí 4 358 mm, šířka 1 812 mm a do výšky naměříte 1 599 mm. „Electric Drive“ je tedy o nemalých 42 milimetrů vyšší než klasická varianta.

Mercedes B Electric Drive (test)

Technika a výbava: cokoli si přejete

Když nahlédnete pod přední kapotu, hned můžete kamarádům v hospodě vyprávět, že máte doma Teslu převlečenou za Mercedes. Je to tak trochu pravda, německé MPV totiž ukrývá pohon dodávaný Tesla Motors. Asynchronní motor dodává 132 kW, čemuž odpovídá 179 koní a 340 Nm točivého momentu. Výkonem jste na tom tak dost podobně jako majitelé dieselové Octavie RS. Baterie o kapacitě 28 kWh není bohužel uložena v podvozku, jak bývá u elektromobilů zvykem, ale najdete ji pod zadními sedadly.

Výkonem jste na tom tak dost podobně jako majitelé dieselové Octavie RS.
Mercedes totiž konstrukci auta oproti variantě se spalovacím motorem nijak výrazně neupravoval a jinam se baterie vejít ani nemohly. Už tak dost vysoké MPV se tak trochu pere s vyšší hmotností a ne zrovna ideálním těžištěm. Elektromotor je uložen pod přední kapotou a při prvním pohledu by vám možná ani nedošlo, že tady ke spalování nějaké těkavé kapaliny skutečně nedochází.

Ke konektoru typu Mennekes se dostanete odklopením klasického víčka „nádrže“, při nabíjení ale chybí indikace, kolik procent je nabito nebo jak dlouho ještě budete muset nabíjet.

Z celého auta tu a tam pocítíte, že se s ním původně nepočítalo jako s elektromobilem. Mercedes řadu věcí tak trochu přiohnul, aby si mohl odškrtnout kolonku „máme čistý elektromobil“. Usazení elektromotoru do auta tak má nějaké mouchy. Hlavně ze začátku se musíte s autem trošku sžít. Baterie se například přestanou nabíjet, když vůz odemknete. Není nad to mít na klíčku speciální tlačítko pro odpojení konektoru, jako to má například Nissan LEAF, se kterým se samozřejmě od začátku počítalo jako s elektromobilem.

Jinak je ale auto zvládnuto perfektně a „elektro nedostatky“ v další generaci Mercedes určitě doladí. Cena začíná na 1 020 000 Kč a jak je dnes zvykem, ve výbavě můžete nechat finance na další auto. B Electric Drive je ale i v základu slušně vybavené, náš model byl dodatečně vybaven systémem hlídání mrtvého úhlu, aktivním parkovacím asistentem, navigací nebo bi-xenony. Tyto serepetičky vyšroubovaly cenu na 1 229 297 Kč. Ani nevím, jestli je to hodně nebo málo za dobře vybavený Mercedes, který neprodukuje žádné lokální emise. Za předpokladu stejné výbavy by takový mercedes s dvoulitrovým dieselovým motorem o podobném výkonu 130 kW stál 1 094 245 Kč. Rozdíl 135 tisíc korun už nezní tak strašně, co myslíte?

Interiér: obývák modrou nití prošívaný

No konečně! Už jsem se k tomu trochu dostal v předchozích kapitolách. Vše, co byste vytkli mercedesu zvenku, uvnitř oceníte o to víc, že v interiéru trávíte naprostou většinu času. Nasedá se příjemně vysoko, nad hlavou máte nadmíru prostoru a výhled z vozu je parádní. Všude je dostatek místa, překvapivě i na zadních sedačkách. Ty jsou však kvůli bateriím pod nimi posazeny o nějaký ten „centimetřík“ výš. Vzadu je však podlaha rovná a je tam tedy reálně místo i pro tři pasažéry. Zavazadlový prostor se pyšní hodnotou 501 litrů (1 456 litrů při sklopených sedačkách), což je dokonce o 13 litrů více než u klasické verze. Přijdete však zase o možnost dojet při defektu pneumatiky na rezervě a jste odkázáni pouze na lepící sadu s kompresorem. Vedle kompresoru se pod podlahou zavazadelníku našlo místo na nabíjecí kabel. Jedno malinké omezení elektrická verze v kufru přeci jenom má, a to malý plastový práh. Sečteno a podtrženo, tady problém s místem vážně nebude.

Po usednutí do kožených sedaček mějte hlavu hezky vzpřímenou. Interiér je totiž kombinací moderní horní části a spodní části, která již trochu stárne. Facelift přinesl palubní desku inspirující se moderním trendem, který nastavila nová třída S, a vypadá fantasticky, ať už mluvíme o klasických kruhových výdeších klimatizace nebo špičkovém volantu obšitém kůží, který se perfektně drží. Vše je tak, jak se sluší a patří na německou hvězdu. Vše doplňuje prošívání modrou kontrastní nití jak na palubní desce, tak na sedadlech, která společně s karbon imitujícím dekorem ještě umocňuje dojem. Jedinou pihou na kráse by mohl být z palubní desky „trčící“ displej infotainmentu. Za dobu testu do auta nasedlo pár lidí, kteří se mi ten „skoroiPad“ pokoušeli sundat. Ušetřím vám čas, tablet sundat nelze. Vzhledově ale obrazovka navigace a rádia vůbec nevadí, ostatně je to dnešní trend.

Tím se dostáváme ke spodní části v interiéru. Ta má ještě starší vzhled připomínající předchozí modelové řady. Tlačítka již nemají úplně mladistvý vzhled. Praštilo mě to do očí, protože jsem do auta v podstatě přesedal z nové třídy C, kde je všechno vyvedeno do nejmenšího detailu. Co se ale týče kvality zpracování, vše je perfektně slícováno a po nějakém povrzávání ani stopy.

Technické parametry Mercedes-Benz B Electric Drive (2014) 250e

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 4 358 × 1 812 × 1 599 mm, 1 725 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon180 koní, toč. moment: 340 Nm
Baterie28 kWh, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,6 kWh / 100 km, dojezd: 200 km
Infotainment8" nedotykový displej
Cena1 020 000 Kč

Uvnitř najdete mnoho odkládacích prostor, dostatek místa a kvalitu hodnou účtované ceně. Klasické budíky a palubní počítač doplnily funkce související s elektrickým pohonem. Přes tlačítka na krásném volantu máte přístup k zajímavým ukazatelům kapacity baterie, toku energie nebo průměrné spotřeby kWh/100 km. Otáčkoměr nahradil „procentoměr“ s údajem, kolik procent výkonu elektromotoru využíváte. Palivoměr nahradil ukazatel zbylé kapacity baterie a ukazatel teploty si vyměnil místo s ukazatelem napětí v akumulátorech. Displej mezi budíky má na dnešní poměry lehce nadprůměrnou grafiku, vše je hezky přehledné a rychle si zvyknete.

Chytré systémy a funkce: za zajímavou výbavu si připlatíte

Teď k zmíněnému osmipalcovému tabletu na středové konzoli. Ten je díky faceliftu tenčí, větší a dostal menu z většího a novějšího „Céčka“. Toho, kdo někdy jel v novějším Mercedesu, tu nic nepřekvapí. Hezky zpracované prostředí s pěknými animacemi, které se ovládá pomocí otočného ovladače před loketní opěrkou. Zde ale naleznete rozdíl oproti řadě C a jiným vyšším řadám. Chybí zde touchpad a další pokročilé volby. Ovládání tak jasně odkazuje na levnější řadu A, se kterou je „Béčko“ příbuzné. Když zabrousíte do údajů o vozidle, můžete najít nejen průběh spotřeby, ale i další zajímavé informace o tom, co se právě s vaším elektromobilem děje. Na barevném displeji se dozvíte i doplňkové údaje o fungování klimatizace a teplotě. Jak se sluší a patří, vozu nechybí navigace, konektivita přes USB nebo Bluetooth, asistent bdělosti řidiče, asistent prevence kolize a mnoho dalšího. Systému lze vytknout absence dotykového ovládání. I když ho po většinu času nepotřebujete, pro zadávání textu, typicky při hledání adresy v navigaci, se klávesnice na obrazovce hodí mnohem více než zdlouhavé otáčení ovladačem nebo vyťukávání na malé klávesnici na středním panelu. Zamrzí také, že některé funkce auta je nutno nastavovat skrze malé menu v přístrojové kapličce a zbytek pak skrze větší displej. Hodilo by se sjednocení na jedno místo.

Diskuze ke článku
Franta Klika
Jak navigace nevadí ? Mě teda vadí a hodně ! Čumí doprostřed okna jako přilepený nedodělek.
Pamatuji dobu kdy policie trestala za špatný výhled z vozidla , pokud jsem si navi takto přilepil.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze