Design a karoserie: klasické „Béčko“
Nezačínám zrovna tou nejsilnější stránkou elektrického mercedesu, ale alespoň to budeme mít rychle za sebou. Všechno má svoje. Jestli chcete mít v autě dost místa nad hlavou, chce se vám dobře nasedat a dozadu pravidelně dávat dvě dětské sedačky, vaše auto nemůže být sexy kupé. Nejde vyloženě o ošklivku B(250)etty, jen má tak trochu maminkovský vzhled a baculaté tvary, které jsou typické pro MPV. Mercedes se s tím ale popasoval celkem slušně a oproti konkurenci vypadá „Béčko“ ještě velmi dobře. Podívejte se třeba na BMW řady 2 Active Tourer. „Béčku“ hodně pomohly 18palcové disky kol o rozměru 225/45 a někomu se mohou líbit i modré doplňky. Já osobně vystupovat z davu nepotřebuji. Důkaz, že vám jde o životní prostředí, okolí pozná jak z boků karoserie, kde se nachází modrý nápis „Electric Drive,“ tak z označení na zádi, kde najdete totéž. O modré masce chladiče (ano, skutečně tam chladič je) a zrcátkách už řeč padla. Mercedes neklame tělem.
Když si tento otesánek stoupne na váhu, ukáže se mu hodnota 1 721 kilogramů, což je zhruba o 300 kg víc než u varianty se spalovacím motorem. A důvod je jasný – akumulátory. Na MPV však auto nevypadá vůbec špatně. Mě se nejvíc vůz líbil za šera, kdy nejen vynikla bílá barva, ale také pěkné LED linky v bi-xenonových světlech, která mimochodem svítí úchvatně. Celková délka vozu činí 4 358 mm, šířka 1 812 mm a do výšky naměříte 1 599 mm. „Electric Drive“ je tedy o nemalých 42 milimetrů vyšší než klasická varianta.
Mercedes B Electric Drive (test)
Technika a výbava: cokoli si přejete
Když nahlédnete pod přední kapotu, hned můžete kamarádům v hospodě vyprávět, že máte doma Teslu převlečenou za Mercedes. Je to tak trochu pravda, německé MPV totiž ukrývá pohon dodávaný Tesla Motors. Asynchronní motor dodává 132 kW, čemuž odpovídá 179 koní a 340 Nm točivého momentu. Výkonem jste na tom tak dost podobně jako majitelé dieselové Octavie RS. Baterie o kapacitě 28 kWh není bohužel uložena v podvozku, jak bývá u elektromobilů zvykem, ale najdete ji pod zadními sedadly.
Výkonem jste na tom tak dost podobně jako majitelé dieselové Octavie RS.Mercedes totiž konstrukci auta oproti variantě se spalovacím motorem nijak výrazně neupravoval a jinam se baterie vejít ani nemohly. Už tak dost vysoké MPV se tak trochu pere s vyšší hmotností a ne zrovna ideálním těžištěm. Elektromotor je uložen pod přední kapotou a při prvním pohledu by vám možná ani nedošlo, že tady ke spalování nějaké těkavé kapaliny skutečně nedochází.
Ke konektoru typu Mennekes se dostanete odklopením klasického víčka „nádrže“, při nabíjení ale chybí indikace, kolik procent je nabito nebo jak dlouho ještě budete muset nabíjet.
Z celého auta tu a tam pocítíte, že se s ním původně nepočítalo jako s elektromobilem. Mercedes řadu věcí tak trochu přiohnul, aby si mohl odškrtnout kolonku „máme čistý elektromobil“. Usazení elektromotoru do auta tak má nějaké mouchy. Hlavně ze začátku se musíte s autem trošku sžít. Baterie se například přestanou nabíjet, když vůz odemknete. Není nad to mít na klíčku speciální tlačítko pro odpojení konektoru, jako to má například Nissan LEAF, se kterým se samozřejmě od začátku počítalo jako s elektromobilem.
Jinak je ale auto zvládnuto perfektně a „elektro nedostatky“ v další generaci Mercedes určitě doladí. Cena začíná na 1 020 000 Kč a jak je dnes zvykem, ve výbavě můžete nechat finance na další auto. B Electric Drive je ale i v základu slušně vybavené, náš model byl dodatečně vybaven systémem hlídání mrtvého úhlu, aktivním parkovacím asistentem, navigací nebo bi-xenony. Tyto serepetičky vyšroubovaly cenu na 1 229 297 Kč. Ani nevím, jestli je to hodně nebo málo za dobře vybavený Mercedes, který neprodukuje žádné lokální emise. Za předpokladu stejné výbavy by takový mercedes s dvoulitrovým dieselovým motorem o podobném výkonu 130 kW stál 1 094 245 Kč. Rozdíl 135 tisíc korun už nezní tak strašně, co myslíte?
Interiér: obývák modrou nití prošívaný
No konečně! Už jsem se k tomu trochu dostal v předchozích kapitolách. Vše, co byste vytkli mercedesu zvenku, uvnitř oceníte o to víc, že v interiéru trávíte naprostou většinu času. Nasedá se příjemně vysoko, nad hlavou máte nadmíru prostoru a výhled z vozu je parádní. Všude je dostatek místa, překvapivě i na zadních sedačkách. Ty jsou však kvůli bateriím pod nimi posazeny o nějaký ten „centimetřík“ výš. Vzadu je však podlaha rovná a je tam tedy reálně místo i pro tři pasažéry. Zavazadlový prostor se pyšní hodnotou 501 litrů (1 456 litrů při sklopených sedačkách), což je dokonce o 13 litrů více než u klasické verze. Přijdete však zase o možnost dojet při defektu pneumatiky na rezervě a jste odkázáni pouze na lepící sadu s kompresorem. Vedle kompresoru se pod podlahou zavazadelníku našlo místo na nabíjecí kabel. Jedno malinké omezení elektrická verze v kufru přeci jenom má, a to malý plastový práh. Sečteno a podtrženo, tady problém s místem vážně nebude.
Po usednutí do kožených sedaček mějte hlavu hezky vzpřímenou. Interiér je totiž kombinací moderní horní části a spodní části, která již trochu stárne. Facelift přinesl palubní desku inspirující se moderním trendem, který nastavila nová třída S, a vypadá fantasticky, ať už mluvíme o klasických kruhových výdeších klimatizace nebo špičkovém volantu obšitém kůží, který se perfektně drží. Vše je tak, jak se sluší a patří na německou hvězdu. Vše doplňuje prošívání modrou kontrastní nití jak na palubní desce, tak na sedadlech, která společně s karbon imitujícím dekorem ještě umocňuje dojem. Jedinou pihou na kráse by mohl být z palubní desky „trčící“ displej infotainmentu. Za dobu testu do auta nasedlo pár lidí, kteří se mi ten „skoroiPad“ pokoušeli sundat. Ušetřím vám čas, tablet sundat nelze. Vzhledově ale obrazovka navigace a rádia vůbec nevadí, ostatně je to dnešní trend.
Tím se dostáváme ke spodní části v interiéru. Ta má ještě starší vzhled připomínající předchozí modelové řady. Tlačítka již nemají úplně mladistvý vzhled. Praštilo mě to do očí, protože jsem do auta v podstatě přesedal z nové třídy C, kde je všechno vyvedeno do nejmenšího detailu. Co se ale týče kvality zpracování, vše je perfektně slícováno a po nějakém povrzávání ani stopy.
Technické parametry Mercedes-Benz B Electric Drive (2014) 250e
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 4 358 × 1 812 × 1 599 mm, 1 725 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 132 kW, 180 koní, točivý moment: 340 Nm |
Baterie | 28 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,6 kWh / 100 km, dojezd: 200 km |
Cena od | 1 020 000 Kč |
Uvnitř najdete mnoho odkládacích prostor, dostatek místa a kvalitu hodnou účtované ceně. Klasické budíky a palubní počítač doplnily funkce související s elektrickým pohonem. Přes tlačítka na krásném volantu máte přístup k zajímavým ukazatelům kapacity baterie, toku energie nebo průměrné spotřeby kWh/100 km. Otáčkoměr nahradil „procentoměr“ s údajem, kolik procent výkonu elektromotoru využíváte. Palivoměr nahradil ukazatel zbylé kapacity baterie a ukazatel teploty si vyměnil místo s ukazatelem napětí v akumulátorech. Displej mezi budíky má na dnešní poměry lehce nadprůměrnou grafiku, vše je hezky přehledné a rychle si zvyknete.
Chytré systémy a funkce: za zajímavou výbavu si připlatíte
Teď k zmíněnému osmipalcovému tabletu na středové konzoli. Ten je díky faceliftu tenčí, větší a dostal menu z většího a novějšího „Céčka“. Toho, kdo někdy jel v novějším Mercedesu, tu nic nepřekvapí. Hezky zpracované prostředí s pěknými animacemi, které se ovládá pomocí otočného ovladače před loketní opěrkou. Zde ale naleznete rozdíl oproti řadě C a jiným vyšším řadám. Chybí zde touchpad a další pokročilé volby. Ovládání tak jasně odkazuje na levnější řadu A, se kterou je „Béčko“ příbuzné. Když zabrousíte do údajů o vozidle, můžete najít nejen průběh spotřeby, ale i další zajímavé informace o tom, co se právě s vaším elektromobilem děje. Na barevném displeji se dozvíte i doplňkové údaje o fungování klimatizace a teplotě. Jak se sluší a patří, vozu nechybí navigace, konektivita přes USB nebo Bluetooth, asistent bdělosti řidiče, asistent prevence kolize a mnoho dalšího. Systému lze vytknout absence dotykového ovládání. I když ho po většinu času nepotřebujete, pro zadávání textu, typicky při hledání adresy v navigaci, se klávesnice na obrazovce hodí mnohem více než zdlouhavé otáčení ovladačem nebo vyťukávání na malé klávesnici na středním panelu. Zamrzí také, že některé funkce auta je nutno nastavovat skrze malé menu v přístrojové kapličce a zbytek pak skrze větší displej. Hodilo by se sjednocení na jedno místo.
Jízdní vlastnosti: ticho po pěšině
V podstatě se jedná o nejtišší elektromobil. Jediný hluk, který by vás tedy mohl rušit, přichází od podvozku.
Jasně že je elektromobil tiché auto, to víme všichni. I mezi elektromobily jsou ale tišší a hlasitější vozy. Například u Nissanu Leaf nějaký ten zvuk světelného meče slyšet je, tady však ne. Vůbec nic. Mercedes je uvnitř skvěle odhlučněn a motor je jeden z nejtišších, se kterými jsem se zatím setkal. V podstatě se jedná o nejtišší elektromobil. Jediný hluk, který by vás tedy mohl rušit, přichází od podvozku.
Na seznamu příplatkové výbavy vidím položku „Komfortní podvozek“, avšak i tenhle „méďa“ se musí řídit fyzikálními zákony, a tak se nenechte zmást. Baterie nejsou přímo v podlaze, a tak má už tak vysoký vůz celkem vysoké těžiště. Pro omezení náklonu v zatáčkách se musel podvozek dost přitvrdit, což komfortu do karet zrovna nehraje. Přejezd přes retardér pak není událost, kterou byste si s radostí zopakovali, a to nejen co se týče komfortu, ale i rány, kterou při rychlejším přejezdu uslyšíte. Ani by mě nenapadlo s autem projíždět nějaké zatáčky na limitu, a tak bych si dokázal představit podvozek směrem k posádce přeci jen o něco pohostinnější.
Co se týče dynamiky, tam je vše více než v pořádku. Na sportovní režim S auto dokáže hrabat předními koly a pozlobit nejeden hot-hatch. Důkazem jest hodnota zrychlení z nuly na sto km/h za 7,9 vteřiny. Taková Octavia RS to zvládne o 0,4 vteřiny pomaleji. Při plném sešlápnutí plynu je dobré pevně držet volant, vůz má snahu lehce “tancovat“. Ručička tachometru se zastaví na hodnotě 160 km/h – maximální rychlost je elektricky omezena. Když vás zrovna nebude trápit spotřeba, nejste odkázáni pouze na pravý pruh na dálnici. I když nejde vyloženě o dálniční křižník, nemusíte se bát zabrousit do rychlého pruhu vlevo – síly má elektromobil dost a předjíždění na dálničních kopcích není problémem.
Vedle zmíněného režimu Sport máte k dispozici režim Eco a Eco plus. Jak nejspíš správně tušíte, režim upravuje chod automobilu tak, aby využil co nejvíce jeho potenciál s ohledem na sílu nebo spotřebu. Devadesát procent testu jsem jezdil na režim Eco. Pokud známým nepotřebujete ukázat „jak to jede“, je režim Sport zbytečný. Režim Eco plus vám zase nedovolí zapnout klimatizaci a reakce na plyn jsou tak vágní, že vás po deseti minutách bude bolet pravá noha.
Dojezd a spotřeba: normovanou nečekejte
Výrobce uvádí dojezd cca 200 kilometrů. Jak ale víme, výrobce míní a reálný provoz mění. Pokud máte rádi svůj komfort a chcete jezdit s vyhřátou sedačkou, puštěným topením nebo klimatizací na 22 stupňů, můžete počítat s dojezdem kolem 120, maximálně 150 kilometrů, a to i přes to, že má akumulátor relativně slušnou kapacitu. „Béčko“ je totiž jeden z nejvíce rozežraných elektromobilů a spotřebu má skutečně vysokou. Po rozhovoru s majitelem Tesly, který jezdí 190 km/h po dálnici a auto vůbec nešetří, mi došlo, jak moc mercedes „papá“ elektřinu. Zatímco Tesla se pohybovala okolo 17–22 kWh/100 km, můj průměr byl 22,9 kWh/100 km. Nevím jestli za to může velký odpor nebo vysoká hmotnost, ale k papírové spotřebě 16,6 kWh/100 km se budete přibližovat velmi těžko.
I s reálnými 120 až 150 kilometry se dá s mercedesem v městském a příměstském provozu dobře žít, jen musíte mít na paměti absenci rychlodobíjení. Pokud byste přeci jen potřebovali dojet na jeden zátah trochu dál, hodí se příplatkový systém RANGE PLUS, který umí provozní dojezd prodloužit až o 15 procent nebo 30 kilometrů. Systém se ovládá tlačítkem na palubní desce před zahájením nabíjení a díky němu se akumulátor nabije až po okraj, tedy na plnou kapacitu, a nikoliv na zhruba 80 procent, jak je kvůli maximalizaci životnosti baterií zvykem. Není tak dobré ho používat moc často, snižujete si totiž životnost akumulátorů.
Pochválit musím systém rekuperace. Ten se ovládá „pádly“ pod volantem, což je velice praktické a člověk si na to ihned zvykne. Dá se tak ekonomicky využívat například při dlouhých klesáních. Když pádlo podržíte déle, vůz přepne rekuperaci do automatického režimu a rekuperuje tak, aby za pomocí radaru držel bezpečnou vzdálenost od auta před vámi. Vůz umí rekuperovat tak silně, že by se měla rozsvěcet brzdová světla. To se ale, na rozdíl třeba od BMW i3, bohužel neděje.
Spotřeba ve městě se dlouhodobě pohybovala mezi 18–20 kWh a jízda po dálnici znamenala odběr 24 kWh. Při rychlosti 140 km/h a využívání všech technologických výmyslů ukázal palubní počítač průměr 30 kWh/100 km. Tímto stylem byste ujeli něco málo pod 100 kilometrů.
Při kapacitě baterie 28 kWh vás při ceně tarifu 3,70 Kč za 1 kWh bude stát jedno nabití zhruba 103,60 Kč. Při nájezdu 150 kilometrů na jedno nabití by vás tak jeden kilometr vyšel zhruba na 0,69 Kč. Pokud budete využívat veřejných nabíjecích stanic, kde auto nabijete rychleji a jen s malým paušálním poplatkem, dostanete se s náklady ještě níže. Jeden ujetý kilometr v dieselové variantě při spotřebě 5,5 litru na 100 kilometrů (normovaná 4,3 l/100km) a ceně nafty 28 korun stojí majitele 1,54 Kč. Při takovýchto hrubých počtech by se vám investice vrátila za 158 tisíc ujetých kilometrů. Pokud byste nabíjeli například pouze na stanicích ČEZ s poplatkem 150 Kč měsíčně a najeli ročně 20 tisíc kilometrů, vyjde vás jeden kilometr na pouhých 0,09 Kč. V tomto případě by se vám investice vrátila již po 93 tisících kilometrech.
Nabíjení: Pomaleji by to nešlo?
Kromě spotřeby jediná věc, kterou můžeme elektrickému „Béčku“ opravdu vytknout, je chybějící rychlonabíjení. Tam, kde dřív bylo víčko nádrže, nyní najdete konektor Mennekes. Chybí Combo, které najdeme například u konkurenčního BMW nebo Volkswagenech, a samozřejmě i CHAdeMO používané japonskými elektromobily. Jako nejlepší scénář se jeví strávení tří hodin u 400V nabíječky. Druhá možnost je nabíjet z klasické zásuvky, tam si ale na plnou baterii počkáte až 17 hodin. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že 17 hodin se doma zdržím jen opravdu výjimečně. Ve většině případů ale nenabíjíte úplně prázdné baterie, a tak dobíjení trvá kratší dobu. Při nabíjení mi chyběla jakákoli kontrola stavu nabití, i pár malých LED diod by ušetřilo spoustu času. Škoda také, že Mercedes nenabízí jakoukoli domácí dobíjecí stanici, která by celý proces urychlila. Další nevýhodou je, že chybí indikace nabíjení. Když máte elektromobil v nabíječce, vůz vám neukáže, kolik času potřebuje do plného nabití nebo na kolik procent je již akumulátor dobit. Řešením je sledovat nabití skrze mobilní telefon díky vzdálenému přístupu ConnectMe.
Galerie
Hodnocení: prémiový začátek
Mercedes-Benz třídy B není pro elektromobilové fajnšmekry, které baví zápasit o nejlepší spotřebu nebo nejdelší dojezd. Jde o prostorné, tiché, velmi pohodlné a bezpečné auto, jako stvořené pro každodenní využívání. Doba, kdy si maminky netroufly na nic většího než na Toyotu Yaris, jsou dávno pryč a všechny slečny a paní v Mercedesech GL a BMW X6 mi určitě dají zapravdu. Proto bych viděl nejlepší uplatnění elektrického MPV u moderní rodiče, který najede denně do 100 kilometrů, potřebuje dát na zadní lavici dvě dětské sedačky a potrpí si i na trochu toho stylu. Z vlastní zkušenosti vím, že tuto funkci plní mercedes perfektně a těžko budete hledat elektromobil, který by podobné „rodinné využití“ zvládl lépe. Na obzoru se sice pomalu objevuje Tesla Model X, u nás ji však zatím nekoupíte a navíc patří do výrazně jiné cenové kategorie. U Mercedesu navíc ani příplatek 130 tisíc oproti stejně vybavené a výkonné dieselové verzi není tak vysoký, jak jsme u elektromobilů zvyklí.
I když stoprocentně nemůže jít o první auto do rodiny a ani se to po něm nechce, hodila by se možnost rychlodobíjení. A kdyby měl tento stuttgartský ekolog jen o trošku měkčí podvozek a nižší spotřebu, měl by například u nás v rodině ještě větší šanci. Na voze je vidět, že vznikl prvně jako klasické auto a elektrický pohon byl implementován později. I tak jde ale o velmi příjemný elektromobil, který je na trhu do značné míry unikátní. A jsme si jisti, že až Mercedes postaví elektromobil skutečně od základu, půjde o výjimečné auto. První krok už ale učinil.
Konkurence
Mezi největšího nepřítele Béčka aktuálně patří především Kia Soul EV, ta na jedno nabití ujede o pár kilometrů dále (dojezd 212 km), velikostně je na tom velmi podobně a při tom stojí o víc než 150 tisíc méně. Němci s hvězdou však hraje do karet lepší image a kvalitnější interiér.
Jak jsem se již zmínil, za oceánem si na evropský trh brousí zuby kalifornská Tesla Model X. Cena sice začíná na 1,7 milionu, jde ale o plnohodnotné rodinné auto s dojezdem 355 kilometrů. Nejlepší specifikace Modelu X stojící v přepočtu zhruba 4,1 milionu ujede na jedno nabití až 542 kilometrů a výkon přesahuje 700 koní. S tím se náš Mercedes opravdu rovnat nemůže.
Tesla Model X |
BYD E6 |
VW e-Golf |
Kia Soul EV |
|
---|---|---|---|---|
Cena | od 1 800 000,- | cca 1 300 000,- | 930 900,- | 849 980,- |
Dojezd | 355–542 km | 300 km | 190 km | 212 km |
Pohotov. hmotnost |
2 468 kg | 2 380 kg | 1 585 kg | 1 490 kg |
Kapacita baterií |
60–100 kWh | 61 kWh | 24,2 kWh | 27 kWh |
Pro opatrnější jedince, kteří se bojí jezdit s vozem pouze na elektřinu jistě přichází v úvahu BMW řady 2 Active Tourer eDrive. Plug-in hybrid využívá soustavu 1,5litrového tříválce, generátoru a elektromotoru. V BMW konfigurátorech vůz zatím nenajdete, cena by měla být taktéž okolo milionu dočkat by jsme se ho měli co nevidět. Poslední hrozbou pro Mercedes by mohl být BYD e6. Jestli jste o této značce nikdy neslyšeli, určitě uslyšíte. Obrovská čínská automobilka vyrábí několik elektrických modelů a mezi nimi i zmíněný e6 s karoserie MPV a dojezdem až 300 kilometrů. Zatím se však cena většího vozu drží mezi 1,3 až 1,5 miliony korun. V Bruselu cena takovým problémem nebyla a aktuálně jezdí 50 vozů BYD e6 jako taxi služba.
Pamatuji dobu kdy policie trestala za špatný výhled z vozidla , pokud jsem si navi takto přilepil.