Na události Audi Tech Days v Mnichově nám Audi ukázalo, jak vidí svou nejbližší budoucnost na poli inovativních digitálních systémů. Kromě stále dokonalejšího systému Audi Connect pro připojení aut k internetu a vzdáleného ovládání se například můžeme už v blízké budoucnosti těšit na zcela novou generaci systému s integrovanou digitální asistentkou. Té zatím Audi říká PIA (Personal Intelligent Assistant) a má za úkol předvídat chování řidiče a snížit tak nutnost jeho úkonů. Auto se postupně naučí, v které dny a do jakých destinací jezdíte, jakou teplotu a nastavení klimatizace za jakých podmínek řidič volí nebo komu a v jakých časech řidič nejčastěji volá. Cílem je, aby za typizovaných situací nemusel řidič vše opakovaně nastavovat nebo dlouze dohledávat. Auto mu vše nastaví automaticky díky systému strojového učení a řidič se může plně věnovat řízení.
To je zatím pouze budoucnost, Audi nám ale na Tech Days ukázalo i přítomnost, a to konkrétně na poli virtuální reality. V této oblasti je Audi jednou z nejprogresivnějších automobilek a VR využívá na mnoha frontách.
Řízení s VR brýlemi ukazuje bezpečnostní systémy
Audi virtuální realitu používá k tréninku svých prodejců, kteří si mohou vyzkoušet bezpečnostní funkce. Jak to vše funguje? My jsme unikátní systém, který Audi používá jako jediná automobilka na světě, vyzkoušeli na letišti v Mnichově. Proč na letišti? Sami jsme se ptali a záhy dostali odpověď. Uprostřed velké letištní plochy stála speciálně upravená dvojice Audi A4 s řadou doplňkových senzorů na střeše s dráty vedoucími do kufru. Ten je celý zaplněn výpočetní technikou, zejména výkonným počítačem. A důvod je prostý – po nastoupení mi spolujezdec nasadil brýle pro virtuální realitu Oculus Rift a rázem jsem se ocitl v jiném světě. Letištní plocha zmizela kdesi v dáli a vystřídalo ji virtuální město s chodci, jezdícími auty i semafory. Stále jsem ale viděl perfektně vymodelovaný interiér auta, na jehož prvky jsem si svýma rukama mohl sáhnout a dívat se všude kolem sebe. Jediné, co chybělo, bylo zobrazení mých rukou ve virtuálním prostoru.
Co nastalo poté, bylo velkým překvapením. Dostal jsem pokyn se rozjet. I přes absenci vykreslování rukou ve virtuální realitě jsem hned s jistotou položil svou ruku na řadící páku automatické převodovky, zařadil „D“, položil ruce na volant a opatrně vyjel z virtuálního parkoviště. Poté jsem se několik minut projížděl po městě rychlostí až 50 kilometrů v hodině. Brzdil jsem na křižovatkách, najížděl na kruhový objezd, dával přednost chodcům. Přitom ve skutečnosti jsem jezdil po letištní ploše s vyhrazenou plochou 300 × 600 metrů. Vše je dokonale plynulé a přesné a i když je grafika virtuálního světa spíše jednodušší, spojení s pocitem reálně jedoucího auta mozek snadno ošálí, a to tak moc, že když mě instruktor vybídl při druhé jízdě nabourat čelně do zaparkovaného auta, pud sebezáchovy mi to nedovolil.
A k čemu vlastně taková virtuální realita v reálně jezdícím autě je? To také záhy zjišťuji. Projíždím ulicí a vlevo ode mě se stane nehoda – cyklista spadne z kola a ostatní se k němu seběhnou. Dívám se doleva a sleduji, jestli se mu nic nestalo a jak ho sbírají ze silnice. Narovnávám hlavu a v moment, kdy zase hledím dopředu, vidím, jak mi přímo před kapotu vbíhá dítě, které běží k nehodě cyklisty. Proběhne zlomek vteřiny a než stihnu vůbec přesunout nohu na brzdový pedál a pořádně ho sešlápnout, zasáhne Audi pre sense a auto v momentě zabrzdí. Já jen pozoruji, jak těsně před dítětem zastavuje.
Proběhne zlomek vteřiny a než stihnu vůbec přesunout nohu na brzdový pedál a pořádně ho sešlápnout, zasáhne Audi pre sense a auto v momentě zabrzdí.
Audi tento sytém používá pro trénink prodejců, aby si mohli na vlastní kůži vyzkoušet bezpečnostní systémy auta v praxi, aniž by tím ohrožovali sebe nebo okolí. Audi už tímto způsobem vyškolilo přes 5 000 prodejců, nyní se chystá do virtuální reality přidat další situace a zakomponovat fungování dalších systémů.
Bez zajímavosti není ani celková výbava, která celý tento zážitek umožňuje. Senzor pohybu hlavy je například namontován na zadních sedačkách, řada GPS senzorů dokáže polohu auta určit s přesností 2 centimetrů a vše zpracovává výkonný počítač s grafickou kartou NVIDIA v kufru.
Virtuální realita pro zákazníky v showroomech již brzy
Zatímco první scénář je zatím určen pro prodejce, Audi se už brzy chystá používat virtuální realitu i přímo ve styku se zákazníky. A účel je jasný – ukázat jim co nejlépe, jak bude jejich auto vypadat s různými prvky výbavy. Už koncem tohoto roku se ve vlajkových showroomech Audi Stores v největších světových metropolích objeví speciální prostor o velikosti 4 × 4 metry s virtuální realitou HTC Vive. Díky ní si může každý prohlédnout jakýkoliv model Audi s mnoha různými prvky výbavy ze všech úhlů a v prostředí, v jakém si vybere: na pláži, ve městě, v noci nebo třeba na Měsíci.
A modely aut, které jsme si měli možnost prohlédnout, jsou skutečně dokonalé. Se sedmi miliony polygonů jsou 4× detailnější než u nejlepších závodních videoher. Nasadíte si brýle, od kterých vede kabel ke stropu, takže vás neomezuje v pohybu, a rázem se můžete podívat doslova na každý detail vašeho budoucího auta. Díky sledování vašeho pohybu můžete auto doslova obcházet a můžete si i kleknout a zkoumat každý detail třeba brzdových třmenů u kol. Úroveň detailů je skutečně působivá. Inženýři šli ale ještě dál a dovolují se rentgenovým pohledem podívat skrz auto, například na konstrukci motoru, nebo právě brzd. Samozřejmostí je i podrobná prohlídka interiéru, opět v mnoha variacích, s různou výbavou a v několika prostředích.
Oculus Rift snad i v Česku
Běžná dealerství Audi včetně těch v České republice by pak měly nabízet o úroveň nižší, ale stále velmi působivý virtuální zážitek prostřednictvím Oculusu Rift. Tato virtuální realita nenabídne sledování pohybu v prostoru, i v sedě je ale zážitek výborný a obrazová kvalita oproti HTC Vive dokonce ještě o trochu vyšší. Personál samozřejmě na přání přepne scénu do interiéru, abyste si mohli udělat dokonalý obrázek o autě, které si právě vybíráte.
Zatím není jasné, kdy bude virtuální realitou Oculus Rift vybaveno první dealerství v Česku, je ale jasné, že kvůli vyšším pořizovacím nákladům a nutnosti proškolit personál bude rozšiřování spíše postupné. Je však zajímavé vidět budoucnost výběru aut už dnes. A nic nebrání v budoucnu zpřístupnit tuto aplikaci pro výběr auta jakožto konfigurátor každému klientovi, který by si mohl detailně vybrat svůj budoucí vůz skrze virtuální realitu z pohodlí domova.