Degradace baterií je jedním z největších strašáků každého majitele elektromobilu. Stačí se podívat na výdrž vlastního smartphonu po roce používání. Automobilky se snaží obavy zahnat prodlouženými zárukami, v konečném důsledku by ale mohly dělat „drahoty“. I když pořádnou, lety prověřenou zkušenost mnoho lidí nemá, vypadá to, že by ztráta kapacity neměla být takovým problémem.
Skupina majitelů Tesly z Nizozemska a Belgie shromažďuje data od 286 majitelů Modelu S po celém světě, aby zjistila, jak na tom s životností baterií tento elektrický sedan je. Data jasně ukazují, že k největšímu poklesu kapacity dochází po prvních 80 tisících kilometrech, kdy dojde ke snížení kapacity zhruba o 5 procent. Dalších 5 % ale ubývá o poznání pomaleji. Dokonce to vypadá, že na 90% kapacity se v průměru dostanete až za 200 tisíc kilometrů. Dat je ale pořád málo, na plnohodnotný výzkum bychom potřebovali několik tisíc, ne pouze stovek vozidel.
Jestli vás zajímá osud těch nešťastníků, kteří se nacházejí hluboko pod průměrem, na vině by mohl být způsob nabíjení. Takový Supercharger má totiž právě na kapacitu baterie stěžejní dopad. Vypadá to dokonce, jakoby při nedostatečném používání Superchargeru baterie tak nějak zlenivěla. Výsledky jsou o to zajímavější, že automobilka Tesla přílišné nabíjení na Superchargerech nedoporučovala. A teď babo raď, minimálně podle výsledků analýzy by se všichni majitelé Tesly k Humpolci na Supercharger měli tu a tam podívat.
Ředitel společnosti Elon Musk prohlásil, že baterie počítají s nájezdem přes 800 000 tisíc najetých kilometrů. I po takové porci kilometrů by si měla baterie udržet 80 % kapacity. Dalším krokem je prý docílit tak malého úbytku kapacity po nájezdu milionu mil, tedy milionu a půl zvládnutých kilometrů.
Zdroj: electrek.co