Mercedes-Benz GLE 500 e
test

Mercedes-Benz GLE 500 e

Zelený tank

Jsou auta, která mají hybridní pohon pro čistý a úsporný provoz. A taková si kupují lidé se skutečně zeleným smýšlením. Mercedes-Benz GLE 500 e mezi taková ale rozhodně nepatří, chtělo by se říct. S kombinovaným výkonem 450 koní a třílitrovým šestiválcem má k ekologii skutečně daleko. Mercedes však tvrdí, že má spotřebu 3,5 litru na 100 kilometrů a čistě na elektřinu ujede až 30 kilometrů. K tomu nabídne velký vnitřní prostor a slušné terénní vlastnosti. Jde tedy o takový zelený tank v elegantním hávu. A realita? Tu odhalí následující řádky.

Málokdo ví, že Mercedes-Benz je automobilkou, která má na českém trhu největší počet modelů s elektrickým pohonem. Možná jste tipovali Toyotu nebo třeba Lexus. Chyba. U většiny modelů vyšších tříd nabízí i hybridní variantu a mezi takové patří i GLE 500 e. Označení ale rozhodně neznamená, že pod kapotou najdete pětilitr, jako u příbuzného GLE 500, které nabídne 4,6litrový osmiválec. Stejně jako u hybridního „eSka“ ale platí, že hybridní „Pětistovka“, ačkoliv má jen třílitrový šestiválec, nabídne totožný výkon nebo zrychlení jako právě nehybridní pětistovková varianta. Označení tedy vlastně sedí.

Ač se to na první pohled nemusí zdát, GLE už má za sebou pěknou řádku let. Představeno totiž bylo už v roce 2011, tehdy ještě jako třída ML. V loňském roce pak dostalo facelift a společně s ním bylo přejmenováno na GLE v rámci nového systému, který dává konečně smysl. „GL“ značí terénní variantu a „E“ střední velikost v portfoliu Mercedesu. GLEčko tedy stojí mezi menším modelem GLC a větším GLS. Dává to smysl? Nám určitě.

Design a karoserie: staré v duchu nového

GLEčku se daří skrývat, že je v letech. Mercedes příď přepracoval v duchu aktuálních modelů Mercedesů a nechybí kapkovitá přední světla, masivní otvory v předním spoileru nebo výrazná maska. Záď pak dostala nová LEDková světla s typickou mercedesí grafikou. Starší datum představení pak prozradí snad jen rovnoběžné prolisy na bocích a celkově ostřejší rysy, než je u dnešních zaoblených modelů zvykem. Ostatně stačí se podívat na variantu GLE Coupé, která je zcela novým automobilem.

Díky mnoha prvkům se Mercedesu daří rozbíjet masivní příď. Když se k vám GLEčko blíží na přechodu, má váš respekt. Díky délce 4,8 metru, výšce 1,8 metru a šířce téměř dva metry jde o skutečně pořádný kus auta, ve kterém se cítíte bezpečně. Na rozdíl od vašeho okolí. Pohotovostní hmotnost bezmála 2,5 tuny také budí respekt. Pro zajímavost, sesterská nehybridní verze GLE 500 s osmiválcem váží o 200 kg méně a má tím pádem i o poznání vyšší užitnou hmotnost (715 kg u GLE 500 místo 585 kg u GLE 500 e). Inu, baterie něco váží.

Mercedes-Benz GLE 500 e – test

Elektromotor pod kapotou prozradí kromě označení modelu hlavně krytka nabíjecího konektoru, umístěná, jak je u Mercedesu zvykem, v zadním nárazníku. Velmi zajímavě vypadají i masivní 20palcové pětipaprskové disky, za které si však oproti standardu musíte 30 tisíc připlatit.

Technické parametry Mercedes-Benz GLE 500 e

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 819 × 1 935 × 1 796 mm, 2 465 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4x4
Výkon245 kW, 449 (333 + 116) koní, točivý moment: 820 Nm
Baterie8,8 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 30 km
Cena od1 954 150 Kč

Technika a výbava: charismatický šestiválec

Motorizaci hybridního GLEčka jsme už někde viděli. Ano, u nedávno testovaného hybridního modelu S 500 e. Pod kapotou tak najdeme turby dvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec, který skrze sedmistupňovou automatickou převodovku 7G-TRONIC PLUS posílá na všechna čtyři kola 333 koní. K němu se pak ale může připojit elektromotor, který dokáže nabídnout až 116 koní. Celkem tedy máte k dispozici 449 koní. A to už je síla, která vám dokáže hnout žaludkem, obzvláště zmíníme-li kombinovaný točivý moment 820 Nm (z toho 340 nabídne elektromotor). To je o 120 Nm více, než čím může ohromit nehybridní GLE 500.

Úctyhodné hodnoty znamenají rozpohybování 2,5tunového monstra z 0 na 100 km/h za 5,3 vteřiny a nejvyšší rychlost 245 kilometrů za hodinu. To vše za základní cenu 1 950 000, což je mimochodem takřka o 100 tisíc korun méně než u GLE 500 s osmiválcem.

K základní výbavě patří třeba halogenové světlomety s integrovaným LED denním svícením, elektricky nastavitelná sedadla, 2zónová klimatizace, audiosystém s měničem na 20 CD, brzdový asistent, asistent pro boční vítr nebo podvozek se selektivními tlumiči. Tedy slušně vybavené auto, říkáte si. Jak je ale u Mercedesu zvykem, při pohledu na příplatkovou výbavu si teprve uvědomíte, co vše v autě chybí a co „nutně musíte mít“. A rázem jste o milion výše.

Kožený interiér barvy dle vašeho vkusu vás vyjde na 70 tisíc, panoramatické střešní otevírací okno na 56 tisíc, ambientní osvětlení na 10 tisíc a pro milovníky značky tu jsou i chuťovky v podobě podsvícené hvězdy na chladiči nebo její promítání na silnici ze zpětných zrcátek při nastupování a vystupování. A to nejsme ještě u nejdražších položek. Nejvyšší multimediální systém COMAND Online včetně on-line funkcí vás přijde na 80 tisíc. A pokud máte problém se zlobivými dětmi na zadních sedadlech, obrazovky i pro zadní sedadla za 60 tisíc to jistě vyřeší. A ideálně i s příjmem televizního vysílání za dalších 30 tisíc. Trochu pak zarazí nutnost připlatit si i za zadní kameru pro couvání – u takto rozměrného auta už by měla být v základu. Automatické parkování vás pak vyjde na částku přesahující 20 tisíc korun. Pokud byste chtěli aktivní LED světla, připravte si 50 tisíc, za bezklíčkový přístup „vysolíte“ 30 tisíc a investicí do vzduchového podvozku AIRMATIC, který určitě doporučujeme, pak zchudnete o 54 tisíc. GLEčko tedy umí být celkem technologicky zajímavé, avšak pořádně si za to připlatíte.

Interiér: o generaci zpět

Po nastoupení na vás okamžitě dýchne luxus a pohodlí. K tomu je ostatně GLE určeno – odvézt vás pohodlně a bezpečně i na horších cestách tam, kam potřebujete. Je ale znát, že už má interiér svoje léta, neb Mercedes v posledních letech používá jiný a mnohem elegantnější styl. Zde tak střednímu panelu ještě vévodí spousta plastových tlačítek, ovládání oken ve dveřích řidiče je také ještě o generaci starší (stejné využívá třeba Tesla v Modelu S i X). V rámci faceliftu se sem ale dostal velký, volně stojící displej s úhlopříčkou až 21 centimetrů či inovované ovládání infotainmentu s touchpadem.

I přes špičkové materiály v podobě kůže či dřeva a veskrze kvalitní zpracování nás zklamalo skřípání u některých plastových dílů. Stačí zavadit o displej neb kruhové obruby budíků před řidičem a ozvou se nepěkné zvuky. Pochválit naopak musím pohodlné sedačky s příjemným bočním vedením a velkorysý prostor jak vepředu, tak vzadu, kde mají pasažéři i dostatek místa nad hlavou. Potěší příjemné ambientní osvětlení interiéru a nadprůměrný počet odkládacích prostor. Zajímavostí je možnost připlatit si za temperované držáky na nápoje. Vskutku teréňák, jak má být.

V kufru nás čeká omezení kvůli bateriím, které jsou umístěny právě zde. Podlážka kufru je tak o zhruba 30 centimetrů výše a místo 690 litrů dostanete jen 480. Naštěstí ale není vše tak černé. Kufr i tak disponuje dostatečným objemem a díky výšce interiéru a sklopným zadním sedačkám i leccos převezete. Zvýšená podlážka je navíc v přední části výklopná, jelikož baterie jsou umístěny až v zadní části kufru. Schováte si sem třeba nabíjecí kabely a další příslušenství, které se pak nemusí povalovat v kufru, což je praktické. Už se však těším na další generaci, která bude mít jistě již baterie zakomponované do podlahy pod sedadly. Třeba konkurenční Audi Q7 nemá „hrb“ v kufru ani teď.

Chytré systémy a funkce: internet, Apple Watch i CarPlay

Pokud si připlatíte za multimediální systém COMAND Online 80 tisíc korun tak, jako tomu bylo v našem vozidle, dostanete slušnou porci funkcí včetně těch on-line. Grafika systému zůstává jako například u Mercedesu třídy C stejná a potěší jemné rozlišení a dobře zpracovaný vzhled. Ovládání pomocí otočného ovladače a touchpadu pro snazší psaní textů je osvědčená a dobře fungující klasika, za dotykový displej pro ještě pohodlnější ovládání bychom se ale vůbec nezlobili.

Nechybí spojení s vaším telefonem přes Bluetooth. Pokud máte iPhone, potěší vás také integrace Apple CarPlay. K tomu použijete jedno ze dvou USB umístěných v loketní opěrce. Jedno z USB dodává vyšší proud a spolehlivě dokáže nabít i smartphone nebo tablet. Na Android Auto se ale bohužel zapomnělo. Díky COMAND Online můžete po připojení se k internetu (přes Bluetooth nebo Wi-Fi) skrze váš smartphone v systému využívat třeba on-line počasí nebo nouzově i internetový prohlížeč. Co mi však hodně chybělo oproti konkurenci, je absence on-line dopravních informací.

Díky funkcím Remote Online si pak skrze web nebo mobilní aplikace můžete zkontrolovat stav auta a dokonce si do navigace třeba odeslat nejbližší cíl, zamknout ho, najít jeho pozici na mapě nebo zapnout temperování. K dispozici je i aplikace pro Apple Watch – i na nich můžete některé úkony provádět, včetně zobrazení auta v mapě, kontroly dojezdu nebo jeho odemčení.

Zapomenout nesmíme ani na přítomnost asistentů, kteří jsou v tomto segmentu již samozřejmostí, tedy adaptivní tempomat, aktivní hlídání jízdního pruhu nebo parkovacího asistenta. Vše ale za příplatek.

Jízdní vlastnosti: pohodlný tank i raketa

Vzhledem k velikosti a zároveň vysokému výkonu je GLE 500 e takovým raketovým tankem, ve kterém když sedíte, tak se nemůžete zbavit dojmu, že si můžete dovolit všechno. Máte výkon, masivní kapotu před sebou a díky vysoké světlé výšce i přehled o okolním dění. Nic se vám nemůže přeci stát, a tak je snadné šlapat víc a víc na plyn. Tak nějak se člověk při řízení GLE 500 e cítí. Ne nadarmo toto SUV velmi často vídáme v rukách žen, které se v něm cítí bezpečně.

Komfort podvozku je velmi dobrý, a to jak u základní pružinové verze, tak zejména u vzduchového podvozku AIRMATIC. Tuhost si lze volit pomocí voliče na středním panelu, ve všech režimech si auto velmi dobře poradí s jakýmikoliv nerovnostmi a jízda terénem i na D1, což někdy splývá, je velmi komfortní. Počítat musíte s větším nakláněním karoserie a kolébáním hlavně v příčném směru – na rychlé městské myšky nebo dovádění na okreskách GLE určitě není.

Co ale vůz umí spolehlivě, je zarazit vám oči do hlavy při brutální akceleraci, kterou byste rozhodně nečekali. Díky relativně silnému elektromotoru, jehož maximální točivý moment je dostupný ihned, reaguje GLE na plynový pedál velmi dobře. Když se vzápětí přidá benzinový šestiválec, je dokonáno. Tohle je hodně výkonný tank, ve kterém navíc rychlost ani necítíte. Musíte se tak hodně přemáhat, abyste se nedostali do stavu „můžu cokoliv“.

Výkonnější jsou už jen BMW divize M nebo mercedesy s přídomkem AMG.

Odhlučnění je ukázkové, při využívání jen elektromotoru se můžete i s takovým mastodontem pohybovat po městě téměř neslyšně, bez vibrací, ekologicky a velmi pohodlně. Díky solidnímu výkonu elektromotoru vám při běžném ježdění po městě i mimo něj výkon nijak scházet nebude a spalovací motor můžete klidně nechat vypnutý. Na elektřinu můžete uhánět rychlostí až 120 km/h, to ale jen chvíli. Při takové rychlosti bude totiž baterie hned pryč. Při plném sešlápnutí plynového pedálu se vám pak šestiválec odvděčí kultivovaným chodem a příjemným zvukovým doprovodem, který do interiéru proniká jen mírně. Za pět vteřin jste však na stovce a auto uhání ochotně dál. Ta dynamika je prostě skvělá a od takto mohutného auta ji rozhodně nečekáte. Výkonnější jsou už jen BMW divize M nebo mercedesy s přídomkem AMG. A rozdíl je stejně už vcelku malý. Nejsilnější „raketa“ GLE 63 S AMG zrychlí o vteřinu rychleji a je sportovně naladěná, ovšem za nesmyslnou cenu i spotřebu.

Mírnou nevýhodu představuje starší, pouze sedmistupňová převodovka. Ta sice řadí velmi kultivovaně a pohodlně, při dálniční jízdě ale točí motor více otáček, než by bylo potřeba u devítistupňové varianty, kterou používá třeba verze GLE 500.

GLE 500 e se neztratí ani v kopcích, kde si stačí zvýšit podvozek a projedete i pokročilejším terénem. K dispozici je i asistent pro sjíždění kopce.

Protože jde o hybrid, nechybí v otáčkoměru velmi šikovný ukazatel výkonu elektromotoru a dobíjení. Díky němu máte velmi rychle přehled o tom, kdy už se sepne spalovací motor a kdy ještě auto dovolí jet na elektromotor. Opět je tu možnost volby několika režimů, bohužel trochu neprakticky jedním z mnoha tlačítek na středovém panelu. K dispozici máte automatický hybridní mód nebo čistě elektrický režim. Nechybí ani mód uschování nabití na pozdější dobu s prioritou spalovacího motoru (například do příjezdu do města), který i tak občas elektromotor použije, například pro mírné rozjezdy. A nakonec je přítomen i režim nabíjení, který za zhruba půl hodiny jízdy na dálnici za cenu vyšší spotřeby (o cca 2–3 litry) nabije baterii do 80 %.

Mercedes ze všech konkurentů nejvíce používá elektrický pohon a spalovací motor vypíná kdykoliv může: při dojezdu na semafor, jízdě z kopce na okresce nebo i při větším klesání na dálnici. Snaží se tak maximálně využít elektromotor, a to dokonce i při takřka úplném vybití baterie. I při 10 % se tak Mercedes rozjíždí tiše na elektřinu, stejně tak je elektřinu vhodné využívat třeba i na parkování nebo popojíždění v kolonách, kdy uspoří hodně paliva. Auto si celkově volí režimy celkem inteligentně a lze si i pohrát s nastavením.

Dojezd a spotřeba: nebe a dudy

Dostáváme se asi k nejzajímavější kategorii, obzvláště u hybridů. Přichází totiž porovnání papíru s realitou. Mercedes tvrdí, že GLE 500 e ujede čistě na elektřinu 30 kilometrů a kombinovaná spotřeba činí 3,5 litru na 100 kilometrů. Emise CO2 pak činí krásných 80 g / km. Jak už to tak bývá, hodnoty jsou zcela mimo realitu a ukazují, jak moc potřebuje evropská měřící metodika změnit.

Mercedes-Benz GLE 500 e

Čistě na elektřinu urazíte ve městě zhruba 18 kilometrů, a to s velmi lehkou nohou a při četném zastavování a zpomalování, kdy může auto hodně rekuperovat. Dálniční provoz čistě na benzin znamená spotřebu kolem 12 litrů na 100 kilometrů. Pokud vám pomáhá elektromotor třeba při klesáních, dá se jezdit zhruba za 9 litrů. Na okreskách si pak od obou těchto hodnot odečtěte zhruba 3 litry. Pokud máte nabito, můžete jezdit ve městě opravdu za 0 litrů na 100 kilometrů (a kolem 20 kWh / 100 km). Trochu ostřejší jízda za občasného využití spalovacího motoru ve městě pak znamená zhruba 5 litrů na 100 km. Pokud ale nejezdíte opravdu krátké vzdálenosti od nabíječky k nabíječce a energie vám dojde, počítejte při velmi lehké noze se spotřebou 13–15 litrů ve městě. To je totiž spotřeba čistě na spalovací motor. Může se to zdát hodně, na třílitrový šestiválec a takto velké auto je to ale standardní hodnota. Osmiválcové GLE 500 bude ještě výrazně žíznivější.

Celková spotřeba tak hodně závisí na tom, jak často můžete a jste ochotni nabíjet. Pokud váš denní režim znamená dojet z garáže vybavené nabíječkou z kraje Prahy do jejího centra do podzemní garáže opět vybavené nabíječkou, neváhejte. Budete jezdit tiše, ekologicky a skoro zadarmo. Pokud však absolvujete spíše dlouhé trasy, vybije se baterie vcelku rychle a posléze už moc paliva neušetří.

Nabíjení: denní chleba

Vzhledem k podprůměrnému dojezdu čistě na elektřinu bude nabíjení vaším denním chlebem. Pokud tedy chcete na elektřinu vůbec jezdit. Baterii s kapacitou 8,8 kWh nabijete z domácí zásuvky za zhruba 2 hodiny. K dispozici je však i standard Mennekes, což pak znamená zhruba hodinu a půl strávenou u nabíječky. O velký rozdíl se tedy nejedná. Rychlonabíjení k dispozici není, ale na to jsme si už u hybridů zvykli.

Nastavením auta lze omezit nabíjecí proud nebo naplánovat dobu odjezdu, díky čemuž se vám auto může třeba vyhřát dopředu, když ještě hltá energii ze zásuvky. Dobíjet ale můžete i bez použití kabelu, a to spalovacím šestiválcem. Stačí v autě jen nastavit mód Charge. Počítejte pak s vyšší spotřebou, a to zhruba o tři litry na sto kilometrů. Dobíjení samozřejmě probíhá i při zpomalování v hybridním režimu. Když baterii dojde šťáva, auto ji samo od sebe nabíjet nezačne – na to musíte zvolit příslušný režim nebo připojit nabíječku.

Galerie

Závěrečné hodnocení: dává smysl

Mercedes-Benz GLE 500 e je velmi pohodlné, rozměrné a časem ověřené SUV. Prodává se již skutečně dlouho a pochlubit se může vychytaným a velmi pohodlným podvozkem, hodnotným interiérem s pohodlnými sedadly a mnoha odkládacími prostory a díky faceliftu i moderním infotainmentem a on-line funkcemi.

GLE je známo také svými kvalitními terénními schopnostmi a bohatou výbavou, ve které po náležitých příplatcích můžete mít prakticky vše, snad až na Android Auto a nejnovější vychytávky v podobě vzdáleného parkování, které najdeme třeba v nové třídě E. Hlavně ale potěší obrovský výkon, který plyne jak z kultivovaného šestiválce, tak z užitečného elektromotoru, se kterým se neslyšně budete pohybovat po městě. A pokud budete nabíjet, dokáže vám výrazně snížit i celkovou spotřebu. Hlavně zde pak má elektromotor smysl – při rozjezdech ušetří cenné litry a sníží emise. Na to nezapomínejme, neboť to je hlavní důvod, proč vůbec výkonné hybridy existují.

Mnoho lidí si při koupi silného benzinového GLE bude klást otázku, zda zvolit osmiválcové GLE 500 nebo šestiválcové hybridní GLE 500 e. My říkáme, že zde šestiválcový hybrid dává určitě smysl a je lepší volbou. Výkonově si vede úplně stejně jako osmiválec, ale je navíc o 100 tisíc korun levnější a úspornější a v kolonách, při parkování nebo i běžném provozu určitě elektromotor oceníte. Menší zavazadlový prostor sice zamrzí, avšak výhody převažují. Pokud tedy nutně nepotřebujete mít pod kapotou dunící osmiválec, zvolte hybrid. Ten je logickou volbou i oproti nejvýkonnější naftové variantě GLE 350 d, ale jen když chcete vyšší výkon, který naftová verze nedokáže nabídnout. Oproti ní si totiž za hybrid připlatíte nemalých 300 tisíc korun. Vzhledem k podobné spotřebě se vám vyšší pořizovací cena určitě nevrátí, ani kdybyste jezdili výhradně na elektřinu každý den.

Konkurence: těsno k prasknutí

Kategorie hybridních SUV je u výrobců velmi oblíbená a každá z prémiových značek zde má svého zástupce. GLE 500 e proti nim ztrácí svým věkem a nižším dojezdem, na druhou stranu jde o osvědčenou kvalitu prémiové značky a oproti svým konkurentům je hlavně nejvýkonnější. Zaujme také příznivou cenou.

Mercedes
GLE 500 e
BMW
X540e
Audi
Q7 e-tron
Volvo
XC90
 T8
Objem motoru 2 996 cm3 1 997 cm3 2 967 cm3 1 969 cm3
Počet válců 6 4 6 4
Celkový výkon 449 koní 313 koní 373 koní 407 koní
Dojezd na bat. 30 km 30 km 56 km 43 km
Kapacita bat. 8,8 kWh 9,2 kWh 17,3 kWh 9,2 kWh
Cena s DPH 1 954 150,- 1 862 900,- 2 274 900,- 2 131 800,-

Proti ní se staví zejména BMW X5 40e se sportovnějším srdcem i vlastnostmi a mírně delším dojezdem, ale o poznání nižším výkonem benzinového čtyřválce. Vyjde však jen o 100 tisíc levněji než Mercedes.

Dráže naopak vyjde Volvo XC90 T8, které je výkonově také výrazně pod Mercedesem – pohání ho jen dvoulitrový čtyřválec a méně výkonu nabízí také elektromotor. Má však o něco delší dojezd čistě na elektřinu, mnohem novější infotainment s pohodlným dotykovým ovládáním a ještě o něco větší vnitřní prostor.

Nejdražší je pak Audi Q7 e-tron. I to má celkově nižší výkon, nabídne ale více než dvojnásobný dojezd na čistě elektrický pohon a nejnovější on-line funkce. Připlatíte si však přes 300 tisíc korun.

mercedes-benz-gle-500-e
Klady
  • spotřeba
  • podvozek
  • dynamika
  • výkon
Zápory
  • starší model
  • zpracování interiéru
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze