Design a karoserie: nestárnoucí křivky
Mercedes S 500 e je už na pohled pořádný kus auta. Jeho délka je prvním, co vás zaujme. Aby také ne, když „eSko“ měří na délku 5 246 milimetrů. Zde stojí za to zmínit, že hybridní verze se prodává rovnou a pouze s prodlouženým rozvorem. Oproti standardní verzi je tak o více než 10 centimetrů delší. Šířka a výška pak činí 1 899 mm, respektive 1 496 milimetrů. Tady už mohou představovat nejedny podzemní garáže se zakroucenou příjezdovou cestou poněkud problém. Pro srovnání: konkurenční BMW 740e má na délku 5 098 milimetrů a Škoda Superb milimetrů jen 4 856.
Mercedes Benz S 500 e – test
Stříbrný lak vozu sice podle nás moc nesluší, ale jde o individuální věc a někomu se naopak barva může líbit. Osobně bychom však sáhli po jiné. To však nic nemění na eleganci a nadčasovosti designu, který ani za tři roky, po které se auto prodává, nezastaral. Ostatně v jeho designových šlépějích jde celá řada dalších modelů od Mercedesu, zejména menší „Céčko“ a čerstvé „Éčko“. Královské limuzíně však tento design sluší snad nejvíce a i přes mohutné rozměry vůz nepůsobí těžkopádně. A jedno je jisté – facelift se bude Mercedesu dělat hodně těžko a zvenčí v podstatě ani není nutný.
Technické parametry Mercedes-Benz S 500 Plug-in Hybrid (2014)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 5 246 × 1 899 × 1 496 mm, 2 215 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: zadní |
Výkon | (245)442 (333 + 109) koní, točivý moment: 480 Nm |
Baterie | 8,7 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 30 km |
Cena od | 2 947 560 Kč |
Každého zaujmou kapkovité přední reflektory, které krásně navazují na výrazné prolisy a křivky linoucí se po celém boku. Nepřehlédnutelná je také výrazná maska na dlouhé přídi, kterou můžete mít za příplatek vybavenou i aktivními otočnými lamelami pro lepší aerodynamiku. A samozřejmě nechybí vertikálně umístěný znak, který vám i za volantem připomíná, v čem to vlastně sedíte, stejně tak jako bohaté zdobení chromovými lištami kolem rámů dveří, na zádi i přídi.
Poměrně ostře řezanou záď vozu zdobí dvojice výfukových koncovek, elegantní světla s typickým křivkami a LED pásky s nenapodobitelným tvarem, který od „eSka“ postupně přejaly menší limuzíny téhož výrobce. Díky tmavě rubínové barvě, kterou zadní světla Mercedesů vyzařují – tolik odlišné od červené barvy všech ostatních aut – limuzínu s třícípou hvězdou poznáte i na dálnici už z dálky. Mnohem častěji se k vám ale díky výkonným motorům bude blížit zezadu a budete obdivovat přední LED světlomety s aktivním natáčením.
Jelikož jde o sedan a především hybridní variantu, tak od kufru nečekejte velký objem. To, že jde o hybridní variantu, poznáte pouze podle krytky nabíjecího konektoru v zadním nárazníku, kde se stejně jako u Mercedesu C 350 e nabíjí i tento větší sourozenec.
Technika a výbava: charismatický šestiválec
Plug-in hybridní Mercedes třídy S pod kapotou ukrývá benzinový šestiválec o obsahu tří litrů, který produkuje 333 koní. Ovšem na hmotnost 2 215 kilogramů není sám. Sekunduje mu elektromotor s výkonem 109 elektrických koní. Celkový možný výkon činí 442 koní. To stačí, abyste prodlouženou verzi klasického „eSka“ rozpohybovali z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. To je dynamika srovnatelná s modelem S 500 long, který však má pod kapotou osmiválec o objemu 4,6 litru.
Bavit se o výbavě toho nejlepšího modelu, který si od Mercedesu můžete koupit, je poněkud zbytečné. Pokud budete chtít, můžete ve svém voze mít vše, na co si vzpomenete: od klimatizovaných nebo masážních sedadel až po multimediální televize pro zadní cestující. Výbava je ultimátní i přesto, že je model na trhu už tři roky a konkurence se na „eSko“ postupně dotáhla. Jen obyčejný plastový klíček od auta působí v porovnání s obřím klíčkem s barevným displejem od BMW 7 trochu nepatřičně, to je však pouze drobnost.
Bavit se o výbavě toho nejlepšího modelu, který si od Mercedesu můžete koupit, je poněkud zbytečné.
Základní cena S 500 e startuje na 2 947 560 korunách. Za tyto peníze dostanete například multifunkční volant, panoramatické střešní okno, systém COMAND Online, aktualizace mapových podkladů na tři roky zdarma a aktivního parkovacího asistenta.
Stačí však sáhnout po paketu AMG a hned jdete s cenou o 173 435 korun výše. Zmíněný multimediální systém pro cestující vzadu? 84 331 korun. Chcete pokračovat? Pak za panoramatické okno Magic Sky vysolíte dalších 157 524 korun. A pokud patříte mezi audiofily a nutně musíte mít ve voze prostorový zvukový systém Burmester 3D, pak si připravte 203 667 korun. Tady se pohybujeme ve vyšších vrstvách. Sami tak jistě tušíte, že postavit si plug-in hybridní Mercedes třídy S s cenou přesahující čtyři miliony korun je poměrně lehká práce.
Interiér: je libo luxusní hotel?
Interiér, který je rozhodně jedním z těch úplně nejpovedenějších v historii, na vás dýchne naprostým německým luxusem a precizností. A opět zde platí to, co o exteriéru. Postupně se zde inspirovaly další modely Mercedesu. Vždyť menší „Céčko“ a zejména „Éčko“ nyní od „eSka“ přebrali celou řadu prvků z interiéru, od malých analogových hodin přes specifické kruhové výdechy klimatizace až po celkové vzezření palubní desky a její napojení na dveře.
Po delším zkoumání sice zjistíte, že toho zde oproti nejnovějším modelům výrobce trochu chybí, ale jde primárně o různé technologie, které jdou velmi rychle dopředu. Faceliftem se navíc velmi pravděpodobně vše srovná. Na řidiče čeká krásný kožený volant, za kterým se nachází displej, kde se vám promítá rychloměr, otáčkoměr či využívání výkonu elektromotoru, pokud jedete čistě na elektrický mód. Za displej si nemusíte připlácet tak jako u „Éčka“ – je v základu, a tak klasické budíky ani mít nemůžete.
Ihned vedle leží druhý displej. Pod ním se nachází čtveřice klimatizačních výdechů a stylové hodiny, které najdete i v jiných modelech. Samozřejmostí je používání těch nejlepších materiálů jako kůže či dřevo. Kochat se můžete i naprosto dokonalým prošíváním, výbornou reprosoustavou či se jen tak posadit do kožených sedadel a dopřát si jednu ze šesti druhů masáží. Ano, v Mercedesu S 500 e můžete mít i masážní sedadla. Příplatek? 44 710 Kč. To, že sedadla můžete mít jak vyhřívaná, tak odvětrávaná na všech čtyřech místech, snad ani nemusíte zmiňovat. Vyhřívané jsou dokonce i střední a dveřní loketní opěrky, o volantu nemluvě. To aby vaše kůže náhodou nespočinula na něčem nevyhřátém. Abyste vždy nastupovali do příjemně provoněného auta, můžete si připlatit přes 11 tisíc korun za parfémování interiéru.
Prostor před nohama zde najde i basketbalista a sedačku si podle své libosti nastaví i ten největší perfekcionista.
Posádka na předních sedadlech se může skutečně rozmazlovat. Ovšem abyste Mercedes S 500 e pochopili, pak si musíte na nějaké delší cestě sednout i dozadu. A právě na tomto místě ťukám pár svých úvodních pocitů. Prostor před nohama zde najde i basketbalista a sedačku si podle své libosti nastaví i ten největší perfekcionista. Pokud chcete, za 50 tisíc korun si dozadu můžete pořídit speciální ortopedická sedadla, na stejnou částku vás vyjde i dvojice výsuvných stolečků třeba pro položení notebooku. Ty pak dávají smysl opravdu pro ty, kteří cestují vzadu a tráví většinu času na cestách. A pokud by se báli, že jim nastavení někdo pozmění, pak si mohou svoje osobní preference uložit do jednoho ze tří profilů. Samozřejmě totéž umožňují i další tři sedadla. Pokud by se vám náhodou nechtělo mačkat tlačítko pro otevření roletky pro střešní okénko, pak můžete poprosit řidiče.
Problém nebudete mít ani se svým smartphonem, který má více jak 5 palců. Uprostřed je totiž odkládací box, který toho pojme dost. A pokud by vám to bylo málo, pak na místě, kde se standardně opírá prostřední cestující, je box další. A to takový, že sem dáte i například láhev kvalitního sektu. Že jsem vám zapomněl říci, že zde je čtyřzónová klimatizace? To snad není ani potřeba. Velká pochvala za to, že ve středovém tunelu je pro zadní cestující k dispozici i 230V zásuvka.
Je velmi těžké hledat nějaké chyby, ale pár se jich přece jen našlo. I když nejde ani tak o chyby jako o důsledky rychlého technologického vývoje. Ze zadního sedadla nemůžete ovládat skoro nic, například si neposunete přední spolujezdcovo sedadlo. Pokud totiž sedíte vpravo vzadu, tak jste jistě vážená osoba a rozhodně na posunutí sedačky máte právo. Však to vědí i v automobilce Hyundai, která zmíněné vychytávky používá v modelu Genesis. A konkurenční BMW řady 7? To má vzadu rovnou tablet, kterým ovládáte vše na co si vzpomenete. Jenže „eSko“ už má svoje roky. Systém COMAND tak můžete zezadu ovládat pouze dálkovým ovladačem. Ale počkejte na příští rok, kdy má dorazit faceliftovaná verze, která velkou část chytré technologie nejspíše převezme od modelu E, případně od prodloužené verze „Éčka“, která se prodává v Číně. Tam totiž podobný tablet na univerzální ovládání všeho ze zadních sedaček také najdete. A v modelech řady S se určitě objeví dříve či později také.
Chytré systémy a funkce: čas letí
Centrálním mozkem celého infotainmentu je 12,3palcový displej umístěný na středovém panelu, přes který ovládáte veškeré funkce infotainmentu, od masážních sedaček přes nastavení vozidla až po ambientní osvětlení. Před řidičem se též nachází 12,3palcový displej, na kterém se zobrazuje rychloměr, otáčkoměr a informace palubního počítače. Přizpůsobení prakticky není možné, což zamrzí. Věřím však, že je to jen otázkou času, kdy si Mercedes s možnostmi displeje vyhraje. Však už nová generace modelu E ukázala, že po technologické stránce má Mercedes rozhodně co nabídnout. Ovládání přepracovaného systému je více intuitivní a jde nejspíše o technologicky nejnadupanější auto na dnešním trhu. Na libovolné cestě vám ráda pomůže i navigace. Pro zadávání cílové stanice můžete využít buď dotykový touchpad nebo otočný ovladač, s jehož pomocí písmena vybíráte.
S čím si Mercedes opravdu vyhrál, je grafika při ovládání klimatizačních podmínek ve voze. Nastavit toho jde nepřeberné množství. Máte raději, aby vás vyhřívaná sedačka hřála více na zádech či u hýždí? Naopak vám při chlazení nedělá dobře, když vám fouká na ledviny? Vše si zde jednoduše nastavíte. A to jsem nezmínil ani nastavení sedačky hned v několika směrech včetně „bočního držení“ a vyfoukávaní sedadla v místě ledvin či výše u zad. Svojí pozici si zde najde prostě každý. A něco máme i pro dámy. Pokud se patřičně dohodnete s řidičem, změna ambientního osvětlení z modré na červenou nebo růžovou a dostatek prostoru v zadním boxu i pro láhev šampaňského může obyčejnou cestu s partnerem z bodu A do bodu B proměnit v nezapomenutelné romantické souznění.
Co nám radost neudělalo? Musíme zkrátka brát v potaz, že hybridní Mercedes S není nejnovější auto. To se projevuje například absencí vzdáleného parkování. Pokud patříte mezi majitele telefonu s plnohodnotným NFC, pak oceníte i rychlé párování. K dispozici jsou i služby jako Mercedes Me a Remote Online pro vzdálené zjišťování informací o vašem vozidle, a to jak skrz chytrý telefon, tak třeba přes Apple Watch.
Velký displej jsme otestovali i jako přehrávač celovečerních filmů. A musíme říci, že obstál. Ano, nesmíte čekat bůhví jakou kvalitu, ale v případě pauzy na dlouhé cestě či zácpy to může být jedna z variant, jak si zkrátit čekání.
Zapomenout nesmíme ani na přítomnost asistentů, které jsou v tomto segmentu již samozřejmostí, tedy adaptivní tempomat, aktivní hlídání jízdního pruhu nebo parkovacího asistent. Co však ne úplně všude můžete do svého automobilu dostat, je noční vidění. To tady nechybí.
Jízdní vlastnosti: to nejlepší na trhu
Už základní verze Mercedesu S budí respekt. Prodloužená verze je ještě o 130 milimetrů delší, čehož si jako řidič ihned všimnete. Parkování a především pak zajíždění do úzkých „uliček“ v obchodních centrech je opravdu peklo. Jenže tam nejspíše majitel vozidla zase tak často jezdit nebude. Auto má pohon zadních kol, která občas mají s přenosem veškerého výkonu na silnici problém. Jako čtyřkolku si hybridní verzi bohužel pořídit nemůžete. S hmotností přes dvě tuny není ani moc dobrým nápadem zkoušet jízdu bokem a podobné vylomeniny. Což o to, Mercedes tyto radovánky vysloveně neznemožňuje, ale mít v rukou takovou hmotnost už není legrace. Holt fyzika funguje spolehlivě, ať máte sebeluxusnější vůz.
Třída S standardně nabízí vzduchový podvozek AIRMATIC, který na rozdíl od modelu C 350 e funguje fantasticky. Jen těžko na trhu najdete lepší podvozek. Je plavný a pohodlný, ale nikoliv příliš rozkolébaný, jak tomu u vzduchových podvozků někdy bývá. V případě sportovnější jízdy pak navolíte režim AIRMATIC Sport, po jehož aktivování se auto tolik nenaklání. Podvozek si výborně poradí i s nerovnostmi a jinými nedokonalostmi na silnici, které ukázkově žehlí a do interiéru nepustí takřka nic rušivého. Opravdu pohádka.
Dynamika autu také nechybí. Stádo větší než 400 koní s autem hýbe velmi slušně a ve většině případů vám bude bohatě stačit nechat třílitrový šestiválec povalovat se v rozmezí jednoho až třech tisíc otáček. Pokud však plynový pedál zašlápnete až na zem, pak budete odměněni krásným zvukovým doprovodem. A ten je opravdu návykový. Pocítíte i pomoc elektromotoru, který nastupuje okamžitě a rozpohybuje auto ještě dříve, než se roztočí turbo u spalovacího motoru. Turbo ten správný kopanec dodá až následně.
Pokud však jezdíte mírně, zvuk motoru do interiéru vůbec neproniká. A díky špičkovému odhlučnění vlastně neproniká do interiéru vůbec nic. Pomalá městská jízda čistě na elektřinu znamená luxus v podobě totální izolace od okolí. Dvě stě kilometrů za hodinu pak znamená jen lehký šum, nic víc. Vůz je ideálním nástrojem pro polykání stovek dálničních kilometrů, po kterých vás díky výborným sedačkám ani nebudou bolet záda. Těžko se popisuje, jak moc pohodlná každá cesta je. To se prostě musí zažít. Ač se němečtí konkurenti snaží sebevíc, v otázce chování podvozku a cestovního komfortu hraje královská třída S vždy prim.
Dojezd a spotřeba: na vedlejší koleji
Do nádrže načerpáte 70 litrů paliva, které vám budou stačit zhruba na 550 až 650 kilometrů. Po našem testu se dlouhodobá spotřeba ustálila na skvělých 8,9 litrech. Ano, pokud budete svůj plug-in hybridní obyvák často nabíjet, pak opravdu budete jezdit okolo 8 litrů. V případě kratších cest například v menším městě pak i zadarmo. Čistě na elektřinu totiž tento mastodont urazí v reálných městských podmínkách okolo 22 kilometrů. Pravda, nejde o nijak zázračnou hodnota a elektrický pohon je skutečně spíše doplňkem, který se hodí třeba v ucpaných centrech měst, kam se spalovací motor ekologicky ani ekonomicky nehodí. Rádi bychom dojezd viděli kolem 40 kilometrů, což je rozumné i pro základní denní nájezd ve větším městě.
Užitečný je režim pro prioritní využívání spalovacího motoru, který vám uchová energii v bateriích třeba při jízdě po silnici první třídy. Jakmile přijedete do města, přepnete si na plně elektrický režim a domů dojedete tiše a čistě, bez lokálních emisí a s nulovou spotřebou benzinu.
Zamrzí, že stejně jako u dalších hybridních Mercedesů není informování o provozu na elektřinu dokonalé a spíše jde o jakýsi přílepek ke standardním informacím. Nikde se tak nedozvíte o průměrné spotřebě elektřiny na 100 kilometrů nebo aktuální spotřebě elektřiny. K dispozici je však stále ukazatel úrovně nabití baterie, grafický tok energie nebo dojezd.
Samozřejmě že většina majitelů spotřebu svého „eSka“ řešit nebude. Opakem 8litrové spotřeby je zmizení 12 až 15 litrů každých sto kilometrů, a to v případě, pokud pojedete nějakou tou okresní cestou a budete využívat výkon motoru. Při využívání veškerého potenciálu půjdete se spotřebou ještě výše. Nějaký ten litr paliva by jistě ušetřila i více než sedmistupňová převodovka 7G-Tronic, která řadí jinak naprosto špičkově a pohodlně.
Jak je u Mercedesu zvykem, hybridní verze chce využívat přítomnost elektromotoru skutečně naplno. V hybridním režimu vypíná motor už při mírném zpomalování, stejně tak při jízdě z kopce. I při téměř úplně vybité baterii pak auto zaúkoluje ujetím prvních metrů při rozjezdu z křižovatky elektromotor, který je v těchto případech mnohem efektivnější. I díky tomu se dá držet spotřeba i ve městě ve velmi příjemných rovinách.
Nabíjení: jde o životní styl
Mercedes můžete nabíjet jak z domácí 240V zásuvky, tak pomocí standardu Mennekes. Vestavěnou baterii, která má kapacitu 8,7 kWh, z domácí zásuvky nabijete za 2 hodiny. V menu auta lze omezit nabíjecí proud nebo naplánovat dobu odjezdu, díky čemuž se vám auto může třeba vyhřát dopředu, když ještě hltá energii ze zásuvky.
Dobíjet ale můžete i bez použití kabelu, a to spalovacím šestiválcem. Stačí v autě jen nastavit mód Charge. Počítejte pak s vyšší spotřebou, a to zhruba o tři litry na sto kilometrů. Dobíjení samozřejmě probíhá i při zpomalování v hybridním režimu, když je baterie úplně vybitá, ale auto samo od sebe agresivně nabíjet nezačne – na to musíte zvolit příslušný režim nebo připojit nabíječku.
Galerie:
Závěrečné hodnocení: král hybridních limuzín
V segmentu limuzín panuje opravdu tvrdá konkurence a nejenom německé automobilky chtějí kousek toho trhu pro sebe. O své slovo se hlásí také automobilky japonské. Jenže pokud chcete vyloženě hybridní pohon, pak se váš seznam potenciálních čtyřstopých mazlíčků, které mohou stát ve vaší garáži, dosti krátí.
Mercedes-Benz S 500 e je však osvědčená kvalita. Výborně vypadá, skvěle jezdí a nabízí úžasné pohodlí. Obzvláště v otázce cestovního komfortu bez debat nemá konkurenci. Elektrický motor je dostatečně výkonný i pro běžné ježdění, dojezd 22 kilometrů pak spadá do průměru. Potěší široká základní i volitelná výbava, ve které prakticky nic nechybí. Pokud však chcete naprostou špičku zejména co se infotainmentu, vzdáleného ovládání, parkování nebo autonomní jízdy týče a na nákup nespěcháte, počkejte si na příští rok, kdy se očekává facelift. S ním se do něj dostanou všechny vychytávky z nejnovější verze modelu E a určitě i něco navíc. Vyplatí se hybrid oproti osmiválcové verzi? Ačkoli v hybridní verzi je pod kapotou pouze šestiválec ve zrychlení z klidu na sto zaostává za osmiválcovým sourozencem pouze o 0,4 sekundy.
Otázka je, zda v této cenové hladině představuje spotřeba 9 či 12 litrů reálný problém. Za obě verze si Mercedes řekne totožnou cenu – 2 947 560 Kč. Finální rozhodnutí je tak těžší než se na první pohled zdálo. Upřímně si však myslím, že pokud u nás nebudou dostupné dotace, tak většina lidí sáhne po osmiválcové variantě. Konkurenční BMW bude nejvíce těžit z toho, že jejich vlajkový model byl představen poměrně nedávno, zatímco na nejnovější hybridní „eSko“ si musíme ještě počkat. V tomto segmentu je kolikrát rozhodování ani ne tak racionální, ale spíše pocitové. Někomu je holt sympatické BMW a Mercedes nemůže vystát a někdo to má zase naopak. S Mercedesem S 500 e rozhodně chybu neuděláte.
Konkurence: pozor na Japonce
Mnoho přímých konkurentů na trhu nenajdeme. Patří mezi ně mnichovská vlajková loď, tedy hybridní BMW 740. To nabídne lepší infotainment, a to především na zadním pravém sedadle, o čemž se můžete přesvědčit v našem seriálu Auta a mobily. Zvolit můžete jak standardní verzi, tak verzi prodlouženou, kterou můžete mít jak s pohonem zadních, tak všech kol. Německou konkurenci chce pokořit i Volvo S90 T8 s výkonem 407 koní, to však dorazí až v příštím roce. O své místo na poli hybridních limuzín bojuje i Lexus. Model LS 600h má pod kapotou pětilitrový osmiválec, který společně s elektromotorem produkuje 445 koní. Cena startuje na 2 900 000 Kč. A pokud vyžadujete opravdu velký prostor pro nohy, pak berte variantu LS 600h L, která má na délku 5 290 milimetrů, tedy ještě o 120 mm více než jeho kratší sourozenec.
Mercedes S 500e |
BMW 740e |
Lexus LS 600h |
|
---|---|---|---|
Výkon spalovacího motoru | 333 koní | 258 koní | 394 koní |
Zdvihový objem | 2 996 cm3 | 1 998 cm3 | 4 969 cm3 |
Počet válců | 6 | 4 | 8 |
Výkon elektromotoru | 109 koní | 111 koní | 224 koní |
Dojezd na baterii | 32 km | 48 km | neuvádí se |
Kapacita baterie | 8,7 kWh | 9,2 kWh | neuvádí se |
Cena | 2 947 560 Kč | 2 575 300 Kč | 2 900 000 Kč |