Technologie v autech: hardware pro autonomní jízdu

Technologie v autech: hardware pro autonomní jízdu
  • Nejnovější hardware pro autonomní jízdu má 8 kamer
  • Systém postrádá lidar
  • Výsledkem má být plně autonomní režim

Všechna nově vyrobená vozidla značky Tesla mohou disponovat hardwarem, který umožňuje plně autonomní jízdu. Hardware vám sice bude nainstalován, avšak na jeho aktivaci si budete muset počkat. To, že okolí nyní hlídá 8 kamer v rozsahu 360 stupňů a vidí až na vzdálenost 250 metrů, již nejspíš víte, pojďme se ale podívat na detailnější informace.

Většina autonomních automobilů vyvíjených například firmou Google nosí na střeše obří klobouk, který je plný kamer a rotačních senzorů. Takovou parádu si samozřejmě Tesla chtěla odpustit, a tak musela všechny senzory a kamery chytře rozmístit, aby zbytečně nehyzdily vzhled tohoto elektrického sedanu.

Kamery a senzory

Pro správnou funkci autonomního systému je stěžejní naprosto dokonalá analýza prostoru před vozem. Směrem kupředu směřují rovnou tři kamery, každá ale plní jinou funkci. Hlavní kamera má na starost asi nejširší spektrum použití vůbec. Vidí do vzdálenosti 150 metrů, kontroluje vozy před vámi a stará se o čtení jízdních pruhů. Druhá kamera má sice užší výhled, umí ale analyzovat situaci vzdálenou až 250 metrů. Čtvrtkilometrový dosah je nejdelší ze všech kamer na voze a hodí se především při vysokých rychlostech na dálnici. Vůz tak může na změny v dopravě reagovat s dostatečným předstihem. Třetí kamera je pravým opakem té druhé. Jedná se o rybí oko s širokým úhlem 120 stupňů. Díky tomu zachytí semafory, značky a především objekty, které by pro vozidlo mohly být hrozbou. Tesla tuto kameru využívá především ve městě při manévrování v nízké rychlosti. Kdyby vám byla trojice kamer umístěná ve zpětném zrcátku málo, je tu ještě radar s dosahem 160 metrů. Tomu nevadí mlha, déšť ani auto jedoucí před vámi. Radar je překvapivě klasický a nejedná se o modernější lidar s laserovou technologií.

Tesla Senzor

Redundantní boční kamery jsou šikovně umístěny v B sloupcích. Výhled mají 90stupňový a kontrolují situaci vedle vozu, což se může hodit například při nečekaném přiblížení cizího vozu v pruhu vedle vás. Budou také pomocníkem při vjezdu do méně přehledné křižovatky.

Tesla kamera

Na bocích se nachází ještě jeden pár kamer, který však směřuje více směrem dozadu. Na první pohled byste si jich nevšimli, jsou totiž zakomponované do bočních blinkrů společně s emblémem automobilky. Jejich hlavním úkolem je kontrolovat nebezpečné mrtvé úhly. Jejich správná funkčnost je také stěžejní pro změnu jízdních pruhů nebo například pro takzvaný „zip“ ve zúženích.

Tesla senzor

Málokoho překvapí, že zadní kamera přijde ke slovu hlavně při parkování. Díky ní jsou modely Tesly Motors schopné i složitých parkovacích algoritmů. Navíc kamera sleduje celkové dění za vozem při jízdě, aby váš vůz nepřekvapil nějaký rychlý předjížděcí manévr řidiče cizího auta. Tesla myslela také na zimní období – pro stoprocentní funkčnost jsou všechny kamery vyhřívané.

Parkování a operacím ve velmi nízkých rychlostech pomáhají ještě parkovací senzory. Rozmístěno jich je na voze celkem dvanáct a mají dvojnásobný dosah oproti klasickým. Senzory používají kódované signály a jsou velmi přesné. Vůz je využívá pro určení vzdálenosti okolních vozidel a pomáhají také hledat volná parkovací místa. Jak již zaznělo, velkou zajímavostí je, že Tesla postrádá lidar. Většina společností zabývající se takovými technologiemi si bez laserové metody měření vzdálenosti nedokážou autonomní řízení vůbec představit.

Řídící jednotka

Všechna data musí samozřejmě zpracovávat nějaký počítač. Jednotka, která byla automobilkou zvolena, však není „nějaký ledajaký počítač“. Jde o stroj se špičkovým čipem od společnosti NVIDIA, který je o 40 procent rychlejší než předchůdce. Elon Musk nazývá hardware superpočítačem a není daleko od pravdy. Každá jedna vyrobená Tesla má totiž výpočetní platformu NVIDIA Drive PX2. Ta umí extrémně rychle zpracovávat data a chápat, co přesně se děje kolem vozidla. Navíc se umí perfektně orientovat v HD mapách a plánovat bezpečnou cestu s předstihem. NVIDIA Drive PX2 představuje nejpokročilejší platformu pro autonomní řízení také díky schopnosti se učit. Jednotka se zvládne během jediné sekundy naučit až 24 bilionů jednotlivých operací. V praxi to znamená, že projíždíte-li v Tesle zatáčku, kterou před vámi již někdo absolvoval, systém se dokázal poučit z chyb a projede ji nyní lépe. Počítač pak neustále za jízdy zlepšuje mapové podklady a pomáhá tak k dokonalé databázi. Taková technologie vyjde na velké peníze. Za kolik si Tesla od společnosti NVIDIA systémy kupuje, se neví, na začátku tohoto roku se však Drive PX2 prodával vývojářským firmám za 15 tisíc dolarů za kus. Elon Musk jistě musel usmlouvat lepší cenu, jinak by nemohl cenu příplatku za autonomní technologii stanovit na 6 tisíc dolarů.

Tesla autonomní řízení

Autopilot vs. plně autonomní řízení

Až doposud Tesla nabízela do svých modelů balíček bezpečnostních asistentů, který měl ale zavádějící název Autopilot. Šlo o asistenta udržení v jízdním pruhu, asistenta nouzového brzdění a adaptivní tempomat s možností předjetí. První verze disponovala pouze jednou kamerou, v aktuální generaci Autopilota již najdete kamery čtyři. Kamer je tedy polovina, Autopilot ale nebyl ochuzen o 12 parkovacích senzorů s dvojnásobným dosahem. Balíček asistentů umí udržet auto v jízdním pruhu, změnit pruh I bez zásahu řidiče, přejet na jinou dálnici nebo ji úplně opustit a po vystoupení z vozu dokonce najít parkovací místo a zaparkovat. Až na parkování však řidič musí vždy nad autem držet ochrannou ruku. Plně autonomní systém ale toho umí mnohem víc.

Tesla autonomní řízení

Co tedy plně autonomní systém umí?

Nehledě na to, jestli plánujete jet několik tisíc kilometrů na dovolenou nebo na poštu o dva bloky dál, Tesla by v naprosté většině měla být schopna celou cestu odřídit bez zásahu řidiče. Vůz by měl například zvládnout sám ujet vzdálenost mezi New Yorkem a Los Angeles, řidič by se přitom neměl o nic starat, a to ani o nabíjení. Automobil sám přijede na Supercharger a robotická ruka se automaticky připojí do nabíječky. Jediná práce řidiče bude pouze zadat destinaci. Když to ale neudělá, Tesla si stejně poradí. Chytře si prohlédne kalendář a podle toho zjistí, kam se bude cestovat. Jestli bude v kalendáři volno, hodí řidiče přátelsky domů. Navigace samozřejmě vypočítá optimální trasu a autonomní systém prý pak nemá problém ani s těmi nejsložitějšími křižovatkami, cestami bez označení jízdních pruhů, dopravními značkami nebo kruhovými objezdy. Jakmile vystoupíte z vozidla, Tesla začne šmejdit po parkovišti ve snaze najít si volné místečko. Neměla by vás nemile překvapit ani pokuta za parkování, vůz totiž umí číst značky pro parkování. Na pokyn z mobilní aplikace v chytrém telefonu se vám váš stejně chytrý automobil vrátí zpátky. Plně autonomní režim pak nabízí velmi zajímavé možnosti car-sharingu. V budoucnu by tak lidé mohli chodit do práce a automobily Tesla by pracovaly samy jako taxikáři. Tesla tento projekt nazvala „Tesla Network“ a jestli jej nezastaví státní legislativa, měli bychom se jej dočkat již příští rok.

Zdroje: nvidia.com, tesla.com, theverge.com

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze