BMW 740e iPerformance
test

BMW 740e iPerformance

Luxusní ranč U Zelené sedmy

Když jsme měli na test vypůjčené BMW řady 7 v prodloužené verzi L s dieselovým čtyřválcem 50d, byli jsme unešení. Po opadnutí prvního „wow“ efektu jsem však byl trošku v rozpacích z motorizace a celkového vzezření. Efektní matný lak, obrovská kola nebo M paket sice kroutili hlavy kolemjdoucích, až nám z toho někdy nebylo příjemně, ale autu možná chyběla troška důstojnosti. Asi jako kdybyste váženého pana ředitele oblékli do sportovní teplákové soupravy, kolem krku mu dali zlatý řetěz a místo lakýrek by si nazul tenisky. Jde samozřejmě o můj soukromý názor, ale při jízdě s jedním z nejlepších aut poslední doby jsem zatoužil po kapce noblesy. Vlastně jsem ani nevěděl, že to přijde tak brzy, neb se mi naskytla možnost otestovat důstojného bratra ředitele s úhledným modrostříbrným sakem Luxury Line s ještě elegantnějším pohonným ústrojím. To umí využívat také pouze elektřinu, a tak můžete dát dieselovému chrochtání navždy sbohem.

Vnější design: drogový dealer i švihák lázeňský

Řada 7 to má s designem vždycky těžké. Často udává směr, ale ne vždycky se setká pouze s kladnými komentáři. V aktuální generaci se však dle mého designéři trefili do černého a hned duši BMW 7 vdechli také do menší řady 5, která jej z hlediska designu úspěšně kopíruje. Hned vás do očí praští velké světlomety, které jsou již v základu LED, a můžete dostat dokonce laserové, které poznáte podle modrých světelných proužků (ano, v naší verzi jsme BMW Laserlight měli). Světla navazují na klasické „bavorácké“ ledvinky s inovativními aktivními klapkami Active Air Stream. Nasávací otvory s chromovými lamelami jsou viditelné a aktivně usměrňují proudící vzduch. Pokud se nároky na chlazení motoru zvýší, nasávací otvory se otevřou. Jsou-li uzavřené, zlepšují aerodynamiku vozu a navíc drží motor zahřátý, což se speciálně v případě plug-in hybridu hodí víc než často.

BMW 740e iPerformance – test

Bok vozu je díky námi testované prodloužené verzi L taktéž okouzlující a u písmene L zůstaneme. Zadní svítilny mají totiž tvar přesně tohoto písmene a navíc jsou spojena chromovanou linkou, což se zjevně líbilo také nové generaci Audi A8. Z pohledu zezadu nám však přišla Sedmička trošku užší než bychom u vlajkové lodi čekali. Zdání však asi klame, konkurenční Mercedes-Benz třídy S má na šířku pouze o 3 mm více. Kdybyste si tedy novou sedmičku obešli s metrem, tak zjistíte, že má na délku v prodloužené verzi 5 238 mm, šířku 1 902 mm, výšku 1 485 mm a rozvor náprav činí 3 210 mm. Znovu musíme pochválit paket Luxury Line, který díky novým nárazníkům a kolům se speciálním designem dodává vozu na půvabu.

BMW 740e

I když nová generace ve všech směrech povyrostla, tak se Mnichovanům podařilo ušetřit pěkných pár kilogramů. V závislosti na motorizaci kilogramů až 130, minulá generace však neměla plug-in hybrid, tak vám nepovíme přesná čísla. Za úsporu hmotnosti můžeme poděkovat použití kompozitu v konstrukci karoserie. Automobilka se použitím karbonu netají, a proto na B sloupcích najdete působivý emblém Carbon Core.

Na posledním sloupku zase najdete znáček eDrive, který slibuje elektrické čáry máry pod kapotou. Když se budete pídit po dalších indiciích, zjistíte že způsobů, jak elektrifikovanou verzi poznat, je více. Plug-in hybrid zepředu identifikujete například podle modrých proužků v nasávacích otvorech (pokud jsou zrovna zavřené), vzadu podle označení motoru a zboku samozřejmě díky konektoru za předním kolem spolu s asistujícím písmenem „i“. Překvapil nás fakt, že nápis eDrive na C sloupku je na každé straně vozu jinde – zatímco na levé přímo na sloupku, na pravé těsně nad víčkem nádrže. Asi abyste pořád mysleli na to, že můžete jezdit i na elektřinu.

Technika a výbava: jako v GTA

BMW nabízí ve svých modelech v podstatě dvě řešení plug-in hybridního pohonu. První způsob využívá například BMW i8 nebo 225xe a zde se spalovací motor zaobírá jednou nápravou a elektromotor tou druhou. Druhým řešením je posazení elektromotoru hned u spalovacího motoru a hřídele. Toto řešení využívá například BMW X5, řada 3, 5 i naše testovaná Sedmička a má několik výhod. Můžete si samozřejmě vybrat, jestli chcete mít plug-in hybrid pouze se zadním náhonem nebo s pohonem xDrive a v případě X5 vás pohon všech kol nenechá ve štychu. Pokud se vám totiž zcela vybije baterie v BMW 225xe nebo v i8, tak máte rázem vůz pouze s náhonem na jednu nápravu, a to si X5 nemůže dovolit. Nevýhodou naší verze plug-in hybridu však je, že výkon nejde pouze suše sčítat a musí se pracovat s nějakými ztrátami, což i8 ani 225xe netrápí.

Co by ještě před pár lety automobilového fanatika ani nenapadlo je dnes normální. Třeba to, že si do vlajkové lodi BMW můžete naordinovat čtyřválec a ještě k tomu s elektromotorem. Jednu dobu BMW dokonce nabízelo 730i, které mělo čtyřválec bez elektromotoru. Radši jej ale po nějaké době stáhlo z prodeje. Benzinový dvoulitr má sám o sobě výkon 258 koní a točivý moment přesně 400 Nm. Když mu ale sekunduje elektromotor se 111 koni a 250 Nm točivého momentu, mluvíme již o výkonu 326 koní. Takové stádo již umí s 2 015kilogramovým macíčkem pěkně cvičit. Z klidu na stovku tak zrychlíte za 5,5 vteřiny a stopka přijde až s omezovačem na klasických 250 km/h.

Baterie ukrytá pod sedadly disponuje kapacitou 9,2 kWh, což pro naši verzi znamená dojezd podle NEDC zhruba 40 kilometrů, ale jak jsme na tom byli v reálu si povíme později. Tabulky hovoří také o spotřebě dva litry na sto kilometrů a to také radši necháme na později.

Už když jste otevírali tento test, tak vám bylo asi jasné, že bychom mohli celou dobu vyprávět jen o výbavě, která jde do tohoto ultramoderního obýváku dokoupit. Dost jsme se jí věnovali v dieselové variantě 750Ld, takže tam se dozvíte ještě více. Mě doslova odrovnal balíček Driving Assistant Plus, který nabízí na dálnici v podstatě autonomní řízení díky chytrému systému pro automatické udržování rychlosti s funkcí Stop & Go a asistentovi pro jízdu v jízdních pruzích. Asistent na dálnice je tak sofistikovaný, že si můžete bez problémů otevřít pití a s plnou důvěrou pouze sledovat, jak si Sedmička sama libuje v dálničních pruzích. S naprostou samozřejmostí elegantně drží střed silničního pruhu a ani jednou mě asistent nijak nevyděsil nebo nepřekvapil. Jo a funguje až do rychlosti 210 km/h, avšak tam jsme ho radši nezkoušeli. Kromě funkcí jízdního asistentu vůz využívá samozřejmě také další aktivní prvky ke zvýšení bezpečnosti, jako jsou systémy varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, asistent pro jízdu v pruzích s aktivní ochranou proti boční kolizi, upozornění na nebezpečí kolize s vozem jedoucím vpředu a varování před přítomností osob ve vozovce s funkcí automatické aktivace brzd a systémem varujícím před vozy přijíždějícími z boku.

Další kapitolu píše parkování, kde umí vlajková jachta BWM divy. Součást plug-in hybridu tvoří také Display Key, který umí zobrazit několik zajímavých a občas i potřebných informací o dojezdu, stavu nabití baterie a tak dále. Nejdříve jsem si myslel, že jde o zbytečnost (zvlášť když nám ve výbavě chybělo dálkové vyparkovávání). S postupem času ale mé lamentování ustalo a naopak jsem si klíček s displejem oblíbil. Jeho použití je totiž mnohem praktičtější a rychlejší než lovit kýženou informaci v mobilní appce.

Co mě ale naprosto odrovnalo byl kamerový systém Surround View, který obsahuje nejen 360stupňovou kameru, ale umí také vytvořit 3D obraz. BMW funkci pojmenovalo jak jinak než 3D View a nabízí trojrozměrný pohled jako vystřižený z počítačové hry GTA. Někdy jsem se sám přistihl, jak si sedám do auta a zapínám 3D kameru jen proto, abych zjistil, jak okolí na displeji vypadá. A čím více jsou objekty kolem vozu vzdáleny, tím lépe obraz vypadá.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze