BMW 330e iPerformance
test

BMW 330e iPerformance

Make plug-in hybrid great again!

Pokud máte rádi BMW, chcete zažít jízdu na elektřinu a do i3 byste nesedli protože vypadá… futuristicky, koukněte do divize iPerformance. Ta nabízí zajímavý mezikrok mezi elektromobilem a klasickým spalovacím motorem. Nejmladší člen rodiny se jmenuje 330e, a z mého pohledu vyřadil ze hry 330i, které již nepozbývá smyslu. Za co si plug-in hybridní řada 3 zaslouží potlesk a za co postesk?

Design a karoserie: sportovec v nejlepším věku

Na vzhledu plug-in hybridní „Trojky“ představuje ten největší klad to, že se nic nezměnilo. Vyjma odznáčků eDrive, označení motorizace 330e a nabíjecího konektoru za levým předním kolem je vše tak, jak to známe již od roku 2012. Vzhled jistě vylepšil nedávný facelift upravující grafiku světel, především na těch zadních to již bylo skutečně potřeba.

Osmnáctipalcová kola, vyvážené tvary a barva podle BMW pojmenovaná jako „minerální šedá“ tvoří jeden z nejkrásnějších sedanů na trhu. Designový směr však již nekoresponduje s nováčky řady 5 a 7. Očekává se, že se v jejich stopách vydá řada 3 hned v další generaci, která má být mimochodem dostupná také v čistě elektrické variantě. Jako u ostatních motorizací, i tady se můžete rozhodnout mezi Sport Line a Luxury Line, s M paketem ale počítat nemůžete. BMW asi přišlo, že na plug-in hybrid se nehodí. Za sebe můžu říct, že by se na něj hodil určitě více než na motorizaci 316d. Délkou 4 633 mm, šířkou 1 811 mm a výškou 1 429 mm se BMW řadí mezi ty menší účastníky střední třídy. Předpokládá se ale, že v další generaci tradičně povyroste a dožene Mercedes-Benz třídy C a Audi A4.

BMW 330e – test

Technika a výbava: 330i s elektrickým batůžkem

Už se pomalinku dostávám k tomu, proč nedává 330i v porovnání s 330e smysl. Plug-in hybrid pohání zážehový twinturbo čtyřválec s objemem 1 998 cm3 s 184 koni výkonu a 290 Nm točivého momentu. Stejný čtyřválec dostanete i v 330i, které o svůj šestiválec přišlo a nenabízí tak z technického hlediska nic navíc, jen postrádá elektrické superschopnosti. V balení 330e je samozřejmě i elektromotor umístěný mezi motorem a převodovkou s výkonem 61 koní a točivým momentem 250 Nm.

Spolupráce elektromotoru a čtyřválce v řeči čísel znamená 252 koní a teoretickou spotřebu 2,1 litru na sto kilometrů. Osmistupňová převodovka s pádly pod volantem celé stádo vypouští na pastvu k zadní nápravě. Akcelerace z nuly na sto kilometrů za hodinu trvá 6,1 vteřiny a pokračuje se až na 225 km/h.

Technické parametry BMW 330e (2015)

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 633 × 1 811 × 1 429 mm, 1 735 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: zadní
Výkon185 (135 + 65) kW, 252 (184 + 88) koní, točivý moment: 290 Nm / 1 350 ot/min
Baterie8 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 2,1 l / 100 km
Cena od1 154 400 Kč

Pokud nebudete chtít závodit, můžete začít čerpat z energie pod podlahou kufru. Baterie má kapacitu 7,6 kWh, což není moc a má podle EU vydržet na 40 kilometrů. Reálně to dělá 25 až 30, za což se ale trojka nemusí vůbec stydět. Čistě na elektřinu pak můžete upalovat i po dálnici, maximální rychlost elektromotoru totiž činí 120 km/h. Jestli vám přijde, že z vcelku malé baterie a elektromotoru dokáže BMW vykouzlit slušné výsledky, je to především díky převodovce. I elektromotor totiž podobně jako v případně Passatu GTE využívá jednotlivé převody.

Interiér: láska na první posed

Hned jak se usadíte do sedaček s dofukem bočnic a do rukou vezmete volant s tlustým věncem, hned víte, že tady opět bude všechno v pořádku. Klasický nízký posed v BMW sice trošku znesnadňuje nastupování a vystupování, avšak jakmile jste na místě, zamilujete si ho. Interiér je velmi podobný jako ve většině ostatních modelů a pomalinku začíná být ohlodáván neodbytným zubem času. Neodvážil bych se nazvat ani jednu část ve vnitřku vozu zastaralou. Když ale do řady 3 nastoupíte z nejnovější řady 5 nebo dokonce 7, rozdíl určitě poznáte.

Kdyby bylo po mém, do obložení by se určitě nedostalo ošklivé dřevo, které se k plug-in hybridnímu autu, vlastně ani k BMW, moc nehodí. Hliník, lesklý černý pianový lak nebo karbon by byl určitě lepší varianta. Nezvyklý odstín hnědé kůže jsem měl možnost vidět právě v kombinaci s lesklou černou v BMW X6 a výsledek vypadal skutečně dobře. Zmíněnou X6 uvidíte ve srovnávacím testu s Mercedesem-Benz GLE 500 e a Q7 e-tron.

Když se bavíme o BMW jako o zábavném autě, nese to sebou i malé strasti. Motor je posunut za přední nápravu pro lepší vyvážení a celá kabina se proto musela posunout lehce dozadu. Z rozvoru 2 810 mm se určitě vytěžilo maximum, ve své kategorii vůz ale určitě nebude z těch nejprostornějších. Zavazadelník by měl mít slušných 480 litrů, dostávám se ale k pravděpodobně jediné strasti hybridu. Kvůli tučným bateriím musíte oželet 110 litrů a zbyde vám pouze 370. Já bych s takovým údajem problém neměl, jsou ale tací, kteří mají.

Klasický nízký posed v BMW sice trošku znesnadňuje nastupování a vystupování, avšak jakmile jste na místě, zamilujete si ho.

S čím už problém trošku mám, je zmenšená nádrž na 41 litrů, neb benzinová verze má 60. Pokud máte 330e do města a nabíjíte, není s nádrží žádný problém. V případě dlouhých dálničních přesunů ale častější návštěvy u benzinových pump pocítíte. Poslední změnou 330e ve srovnání s klasikou je pouze hra s tlačítky. Elektrifikovaná verze logicky přišla o tlačítko Start-Stop a jako náhradu přihodila e-Drive vedle převodovky pro navolení správného jízdního režimu.

Chytré systémy a funkce: bez mobilu ani ránu

Jak byste asi čekali, do auta se dá nakoupit spoustu chytrých udělátek jako systém asistent pro hlídání mrtvých úhlů, systém pro nechtěné opuštění jízdního pruhu a tak dále. Asistent pro nechtěné opuštění jízdního pruhu však pouze varuje vibracemi, a tak nepočítejte s korekcemi do volantu, díky kterým si můžete na dálnici za jízdy bezpečně sami otevřít láhev s vodou. Varování před chodci a blížícími se vozidly jsme naštěstí nebyli nuceni otestovat, vůz však prý umí detekovat chodce v rychlostech 10 až 60 km/h. Jakmile vás systém začne varovat, současně s předstihem natlakuje brzdovou soustavu pro její rychlejší reakce. V případě nouzové situace sám přistoupí k užití brzd.

Pokud máte rádi přehledné velké displeje, připlaťte si za lepší navigační systém Professional s 8,8palcovou obrazovkou. Stejně jako menší Business se ovládá kruhovým ovladačem iDrive Touch, který umožní zadávat písmena do navigace pomocí touchpadu na vrchu ovladače. Součástí navigačního systému Professional ale tvoří DVD mechanika, stejně tak jako 20GB úložiště pro hudební soubory. Systém samozřejmě pracuje s dopravními informacemi v reálném čase (RTTI neboli Real Time Traffic Information). V testovacím voze byl menší Business, který mi ale úplně stačil.

Jako ke všem vozům řady iPerformance, i tady máte možnost propojení s chytrým telefonem. Pokud přežijete instalaci zhruba 2 až 4 mobilních aplikací (v případě iOS některé nainstalujete jen proto, aby vás odkázaly do App Storu na správnou aplikaci) a najdete tu správnou, dočkáte se příjemného prostředí v češtině. Vždy budete mít přehled o aktuálním stavu vozu, dojezdu, jízdních statistikách a podobně. Na dálku můžete auto zamknout, odemknout, rozsvítit, aktivovat houkačku a hlavně vůz vyhřát nebo vychladit. Zatímco rozsvícení světel použijete plus minus jednou, topení/chlazení je věc k nezaplacení.

Jízdní vlastnosti: zatáčku projedete buď špatně, nebo v BMW

Všechno na tomhle autě tak trochu směřuje k téhle kapitole, ať už jde o zmíněné usazení motoru nebo lehce natočenou přístrojovou desku na řidiče. Měl jsem trošku strach, aby mě plug-in hybrid svým chováním nezklamal. Možná proto pořád oddaluji moji první zkušenost s BMW předokolkou řady 2 Active Tourer. V případě řady 3 však byly obavy zbytečné a čistá zadokolka se skvěle poprala i s vyšší hmotností 1 735 kilogramů.

Nechci opakovat to, co jsem řekl ve srovnávacím testu s 428i. Plug-in hybrid se mi ale vážně líbí, možná ještě víc než čistě benzinové kupé. Zátah je okamžitý a elektromotor lineární křivku nárůstu výkonu ještě více „zlineárnil“. Pružné zrychlení je více než dostatečné a dynamika překvapí nejednoho nafrněného majitele dieselového třílitru. Nemusíte se bát, že by s vybitými bateriemi auto zlenivělo, BMW si drží hladinu dobití tak, aby vždy nějaká „šťáva“ na pomoc spalovacímu motoru zbyla, při sportovní jízdě se navíc intenzivně dobíjí baterie podobně jako v BMW i8.

S vozem jsem se díkybohu vydal do Pece pod Sněžkou na xDrive Challenge. Na cestě do jednoho z nejoblíbenějších lyžařských středisek jsem si dovolil trošku zazlobit a na zakroucených okrskách jsem vypnul systém ESP. Prvním krokem je omezení označené jako Dynamic Traction Control, které se aktivuje po prvním zmáčknutí tlačítka. Při takovém nastavení vás vůz pustí do jemného powerslidu. Jakmile však jde do tuhého, přijde od stabilizačního systému výchovný pohlavek ve formě přibrzdění kol a vše se vrátí do normálu.

Stabilizační systém však lze dlouhým podržením tlačítka úplně vypnout, v takovém případě vás již si strážný anděl ESP nezachrání. Auto je skvěle čitelné a nikdy neudělá nic, co byste nečekali. Jediným záporem při jízdě jsou tedy brzdy. Pravděpodobně nebyly na těžší 330e nijak posíleny a s těžkým sedanem mají leckdy co dělat.

Dojezd a nabíjení: teoretická = reálná?

K dispozici máte v podstatě jen tři režimy jízdy. Začněme třeba Auto e-Drive, který v rozmezí 12 až 100% nabití baterie používá elektřinu až do 80 km/h. Při vyšších rychlostech nebo při větším sešlápnutí připojuje spalovací motor. Pokud je baterie nabitá na méně než 12 procent, vůz čistě na elektřinu pojede pouze do 20 km/h nebo – pokud jedete delší dobu konstantní rychlostí – maximálně 55 km/h. Když budete mít nabito, po okrskách se spotřeba pohybuje kolem 3,5 litru na sto kilometrů. Jakmile se baterie vybije, okrsky jsou za 6 litrů, město za 7–9 a dálniční stotřicítka znamená odběr 6,5 až 7 litrů benzinu každých 100 kilometrů.

Druhý režim Max e-Drive dává samozřejmě přednost elektromotoru a lze aktivovat až do rychlosti 120 km/h. Auto je i na elektromotor až překvapivě svižné a na sněhu můžete klidně driftovat pouze na elektřinu. Možná vás také překvapí řazení, elektromotor totiž umí využívat jednotlivé převodové stupně. Teoreticky byste bezemisně měli ujet 39 kilometrů, já jsem pravidelně zvládal kolem třiceti pěti. Spalovací motor se spustí při třech posledních procentech kapacity baterie. Dojezd je tedy o něco horší než u přeborníka Passatu GTE, pořád jde ale o jednu z nejlepších hodnot.

Poslední režim Save Battery by podle názvu měl pouze uchovat kapacitu. K mému překvapení ale baterie také dobíjí. BMW důsledně sbírá každou kWh a dokáže nabíjet až tři procenta za minutu. Při nabíjení pojedete okrsky za 10 a dálniční stotřicítkou za 10,5 litru paliva. Baterie se nabíjí také v režimu Sport, který jsem rád využíval. I při sportovnějším tempu spotřeba bude 7–10 litrů. Za mě paráda!

Vůz umí perfektně pracovat s elektrickou energií, což dokazuje i dlouhodobá novinářská spotřeba 4,7 litru. Pokud budete alespoň občas nabíjet a využívat predikčního systému díky navigaci, nemůžete překročit spotřebu pěti litrů.

BMW udává spotřebu 2,1 litrů ve městě s nabitým akumulátorem, na okrskách 3,5–4,5 litru a po vybití 7 litrů. Chválíme, že se hodnoty udávané výrobcem shodují a německá automobilka nebalamutí své zákazníky.

Nabíjet baterii můžete doma pomocí klasické zásuvky, což vám zabere zhruba 3,5 až 4 hodiny. V případě Wallboxu a konektoru Mennekes se doba zkrátí na 1,6 hodiny do 80% kapacity a pokud budete nabíjet z nuly do „plna“, počkáte si 2,5 hodiny.

Galerie

Zhodnocení: doba elektrifikovaná

O tom, jestli byste do trojky měli jít, rozhodovat nechci. Ale zkusit se má všechno, ne? Ve srovnání s konkurencí BMW nabízí zdaleka nejsportovnější svezení, dlouhý dojezd čistě na elektřinu a víc než dobrou spotřebu. Mrzet vás ale může menší vnitřní prostor i kufr. Zvlášť po faceliftu vypadá tento sedan střední třídy skvěle a není mu moc co vytknout. Pro BMW se rozhoduje často srdcem, ta správná otázka tedy možná zní: proč plug-in hybrid? Když jsem si dal všech pět dohromady, příplatek 38 tisíc ve srovnání s benzinovou verzí by stál už jen za nezávislé topení ovládané telefonem. Jak dokázal náš test, benzin bude mít ve městě až o 1,5 litru vyšší spotřebu i v případě vybitých baterií plug-in hybridu. Nevýhodu 330e představuje pouze menší kufr a nádrž, popřípadě absence varianty Touring.

Konkurence: Výkon, prostor, anebo cena?

Ze svaté trojice BMW, Audi, Mercedes bohužel Audi vypadlo, protože zatím nenabízí hybridní variantu. Mercedes z modelu C 350 e umí vykouzlit také Combi a útočí silným benzinovým dvoulitrem s celkovým výkonem 279 koní. Dojezd na elektřinu je ale mizerný, počítejte maximálně s dvaceti kilometry.

BMW 330e
iPerform.
VW Passat
Variant GTE
Mercedes
C 350 e Combi
Kia Optima
PHEV
Celkový výkon 252 koní 279 koní 218 koní 205 koní
Obsah motoru 1 998 cm3 1 991 cm3 1 395 cm3 1 999 cm3
Elektr. dojezd 40 km 30 km 50 km 54 km
Objem
kufru
370 l 450 / 1 470 l 483 / 1 613 l 307 l
Cena 1 116 908
Kč s DPH
1 355 200
Kč s DPH
1 166 900
Kč s DPH
1 149 980
Kč s DPH

Volkswagen Passat GTE se nemusí bát ani prémiové konkurence. Kvůli 1,4litrovému motoru a elektromotoru s celkovým výkonem 218 koní a přednímu náhonu nenabídne sice tolik zábavy, jde ale o vyspělé prostorné auto s velkým zavazadelníkem a dojezdem až 50 kilometrů.

Cenovkou se zespod přibližuje také Kia Optima Plug-in hybrid, na kterou se již moc těšíme. Dojezd by měl být dokonce větší než v případě Passatu. Stejně jako prémiovky, i Kia nabízí dvoulitrový zážehový agregát s elektromotorem.

bmw-330e-2015
Klady
  • spotřeba při využívání elektřiny
  • cena
  • jízdní vlastnosti
Zápory
  • menší kufr
  • brzdy
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze