Design: Sedan nebo kombi? Věc názoru
Zvolíte sedan, jehož zavazadlový prostor nenafouknete, nebo kombi, kde můžete sklopit zadní sedadla a i samotný zavazadlový prostor bez nafukování je praktičtější a větší o 115 litrů? V ostatních ohledech zůstal kámen na kameni a vše je jen o vašich preferencích, jaký zadek máte rádi. Jinak je to klasika v podání Mercedesu, tedy velké logo na přídi, LED denní svícení v typickém vlnkovitém provedení, ladné a elegantní křivky karoserie s mnoha jemnými prolisy a na zádi dvě koncovky výfuku. Že jde o hybridní model, poznáte opět díky zdířce pro nabíjení na zadním nárazníku.
„Céčko“ se velmi podobá svým větším sourozencům, tedy Mercedesu třídy E a S. Pokud jen v rychlosti zahlédnete přední masku, ne vždy musíte poznat, o jaký model přesné jde. Pokud chcete, můžete sáhnout po doplňcích AMG, které vozu dodají ještě více sportovní šťávy. Volit lze také mezi různými provedeními přední masky, dokonce je k dispozici i AIRPANEL maska s aktivními lamelami. Rodinný kombík si můžete s příslušnou příplatkovou výbavou změnit na ostře vyhlížející auto. Rozdíl v hmotnosti je 60 kilogramů ve prospěch sedanu.
Mercedes C 350e Combi – test
Mercedes se snažil, aby i záď kombíku, což samo o sobě nikdy není příliš sexy varianta, vypadala co možná nejelegantněji. Zvolil proto podélné svítilny s výrazným chromovým doplňkem, tedy uspořádání, které používá i u svých modelů s karoserií kupé. Zda se to ke kombíku hodí, necháme na vás. Zůstává ale pravdou, že „Céčko“ je jedním z nejelegantnějších aut na trhu a platí to i o této verzi.
Technika a výbava: jednovaječná dvojčata
Po technické stránce si jsou sourozenci kombi a sedan rovni. Podle označení C350 by se mohlo zdát, že pod kapotou pracuje mohutný šestiválec, ale zdání klame. Ty doby už jsou pryč a jde pouze o přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, kterému pomáhá k hodnotám z říše šestiválců elektromotor. Kombinovaný výkon soustavy tak činí velmi slušných 279 koní. To je na rodinný kombík zajímavá hodnota, která dovolí i nějaké to dovádění ve chvílích, kdy na zadních sedačkách nevezete ratolesti. O přenos síly na zadní nápravu se stará sedmistupňová automatická převodovka 7G-Tronic.
Technické parametry Mercedes-Benz C 350 e Combi (2015)
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 702 × 1 810 × 1 457 mm, 1 840 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: zadní |
Výkon | 205 (155 + 60) kW, 279 (207 + 82) koní, točivý moment: 350 Nm / 1 200 ot/min |
Baterie | 6 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | ? |
Cena od | 1 355 200 Kč |
Na 6,2kWh baterii reálně urazíte okolo 15 kilometrů, v létě možná o pět kilometrů více. Stejně jako u sedanu je umístěna v zavazadlovém prostoru, ale na rozdíl od sedanu v kufru nevzniká žádný „hrb“, což velmi usnadňuje přenos různých zavazadel. Celkově máte k dispozici 450 litrů oproti 335 litrům, které nabízí sedan. Po sklopení sedadel objem naroste na 1 470 litrů. Pro představu: C 300 Combi nabídne zavazadelník o objemu 490 litrů.
“Céčko“ můžete mít i na vzduchu. Ano, mám na mysli vzduchový podvozek Airmatic. Nefunguje zde tak dobře jako u velkého bratra, který chodí do třídy S, a vzhledem k menším rozměrům auta se tu nesetkáte s tak královským houpáním, ale pokud vzduch upřednostňujete, pak zde tu možnost máte. Celkově bychom si představovali lepší tlumení příčných nerovností, kde vzduch nepomůže a jízda je trochu tvrdší, než byste od Mercedesu očekávali. Ale tak velí dnešní trend. A pokud s hybridním „Céčkem“ pojedete rychleji než 140 km/h, pak se podvozek sníží o 15 mm s cílem zredukovat aerodynamický odpor. V případě potřeby jde z normálního stavu ještě o 25 mm přifouknout.
Mercedes C 350e | Mercedes C 350e Combi | |
---|---|---|
Zavazadlový prostor | 335 litrů | 450 litrů |
Pohotovostní hmotnost | 1 780 kg | 1 840 kg |
Rozměry | 4 686 / 1 810 / 1 442 mm | 4 702 / 1 810 / 1 457 mm |
K dispozici jsou i pádla pod volantem. Elektronika jde vypnout, ale pokud si myslíte, že odpoledne vyrazíte dovádět na sníh a přítelkyni raději necháte doma, aby vám do toho moc nepovídala, pak její roli převezme elektronika. Ačkoli jde vypnout, stále vám do toho kecá. Škoda. Jestli máte rádi čísla, pak kombík je ve zrychlení z nuly na sto o 0,3 sekundy pomalejší. Sedan to zvládá za 5,9 sekundy. Maximální rychlost činí 246 kilometrů za hodinu.
Interiér: vyšší liga
Prémiová auta máji ve svých repertoárech především maličkosti, které vás potěší. U Mercedesu to jsou například stylové hodiny uprostřed palubní desky, výborné prošívání kůže, celkové zpracování, velmi elegantní design s minimem ovládacích prvků a také škála různých kombinací, které si můžete do interiéru dát. K několik barvám kůže a prošívání si můžete nakombinovat příslušnou barvu stropu, přístrojové desky a samozřejmě dekorů, které mohou mít podobu lesklého nebo matného dřeva nebo i kovu. Interiér krásně doplňuje ambientní osvětlení, jehož barvu si můžete zvolit, a k dispozici máte i příplatkové parfémování. Spoustu kritiky jsem slyšel na klíček. Mě osobně se však líbí a rozhodně bych ho neoznačil jako „obyčejný“. Ale chápu, že jde o individuální záležitost.
Dle aktuální filozofie interiérů Mercedesu se i zde setkáváme s pocitem obepnutí pasažérů poměrně masivním, ale krásně zpracovaným a elegantním interiérem. „Céčko“ tedy nemá zdánlivě tak prostorný interiér a pokud do něho posadíme 110 kilového chlapa, který si v neděli tu kačenku s pivem dopřeje, pak se tu může cítit poměrně stísněně. Přece jen „Céčko“ je nejmenší z rodu klasických vozů Mercedes, pomineme-li entry-level třídu A a její odvozeniny. Pokud tak chcete prostor, ale SUV považujete za nadávku, pak legálně a s čistým svědomím můžete sáhnout po „Éčku“ či „eSku“.
Chytré systémy a funkce: jdou s dobou
Command Online má v oblasti infotainmentu na starosti veškeré dění. Tím to však jen začíná, tedy pokud obětujete svých 103 425 Kč.
Displej má úhlopříčku 31,2 centimetrů, tedy okolo 12 palců. Nastavujete na něm vše od navigace přes rádio a média až po temperování pomocí klíčku (abyste si v dnešních mrazech užili teplo hned při nasednutí) či v čase odjezdu. Dále i nastavení jízdních režimů a tak podobně. Displej není dotykový a ovládá se skrz trackpad nebo otočné kolečko na středovém tunelu. Cílovou stanici můžete na trackpad napsat pomocí prstu, ale otočné kolečko je praktičtější a v konečném důsledku i rychlejší. Velmi se nám líbí tlačítko „oblíbené“ na trackpadu, které vyvolá užitečnou rychlou nabídku, ať jste v systému kdekoliv. Sem si poskládáte zástupce na úplně všechno, co můžete v systému najít: rádiové stanice, cíle navigace, osoby pro rychlé vytáčení, změny režimu podvozku a mnohé další. V základu dostane pouze infotainment s názvem Audio 20 USB. To nabídne párování chytrého telefonu skrz Bluetooth, zobrazovaní textových zpráv na displeji a samozřejmé USB porty pro nabíjení.
Váš chytrý telefon si můžete nabíjet díky společnosti dvou slotů USB, které najdete v loketní opěrce. Ochuzeni nemusíte být ani o adaptivní tempomat, asistenta hlídání jízdního pruhu, head-up displej, přijímač televizního vysílání, bezklíčkový vstup a další technologie, které v tomto segmentu prostě očekáváte, ale za to si náležitě připlatíte. Za pěkně vybavené hybridní „Céčko“ v podstatě v plném výbavě dáte i přes dva miliony korun.
Pokud chcete váš vůz Mercedes ovládat skrz telefon a připlatíte si za systém Command Online, pak si musíte vytvořit účet Mercedes Me. Poté můžete kontrolovat data o tom, zda je auto zamknuté, odemknuté, zda už se nabilo, popřípadě kolik pohonných hmot má ještě v nádrži. Nechybí ani podpora pro Apple Watch, skrze které můžete, stejně jako z telefonu, auto vzdáleně odemknout, zamknout, zatroubit nebo najít jeho polohu.
Připojení na internet ostatně využijete i přímo v interiéru, a to díky integrované SIM kartě. Kromě aplikací pro předpověď počasí a vyhledávání na Googlu či podobných funkcí má ale v on-line přenosu Mercedes spíše rezervy, oproti konkurenci například citelně chybí integrace on-line dopravních informací do navigace. Nové „Ečko“ ukazuje, že i to Mercedes umí, tak se snad dočkáme s faceliftem.
Jízdní vlastnosti: ani jízda bokem mu není cizí
Až se vyřádíte, tak naložíte manželku a můžete vyrazit na rozumný nákup i do IKEA.
Na rovinu: ačkoli jde o kombík, který váží 1 840 kilogramů, tak pokud to máte trošku v ruce, díky pohonu zadních kol, sněhové nadílce a kombinovanému výkonu 279 koní si užijete spoustu legrace. Až se vyřádíte, tak naložíte manželku a můžete vyrazit na rozumný nákup i do IKEA. Samozřejmě vám žena nezapomene říci, ať si tu stabilizaci koukáte zapnout. Celou cestu zvládnete pohodlně, za což děkujte vzduchovému podvozku Airmatic.
Díky kombinovanému výkonu předjedete běžná auta kdykoli si vzpomenete a odměněni budete i velmi příjemným, na přeplňovaný čtyřválec až překvapivě hezkým zvukovým doprovodem. Vybírat můžete z několika „pohonných“ režimu a také jízdních režimů.
„Pohonné režimy":
- CHARGE – nabíjí baterii spalovacím motorem
- SAVE – uchovává energii v baterii na pozdější využití
- HYBRID – hybridní režim, kdy si vše řídí auto samo
- ELEKTRO – čistě elektrický režim
A mezi ty jízdní pak patří Eco, Comfort, Sport, Sport+ a Individual. Eco otupuje reakci na plynovaný pedál za cílem co nejnižší spotřeby. Při sportu zase ztuhne řízení a převodovka drží vyšší otáčky a při Sport+ vás stabilizace pustí o kousek dále. Dá se sice deaktivovat, ale stejně vám do toho elektronika bude kecat. Škoda.
K co nejekonomičtější jízdě přispívá speciální ukazatel využívání elektromotoru. Ručička blížící se k červenému poli vám velmi efektně naznačí hranici, kdy už auto sepne spalovací motor a vy můžete mírně ubrat plyn a ušetřit tak cenné litry i korunky. Na druhou stranu bychom si určitě přáli lepší integraci informací o elektropohonu do systému Mercedesu. „Hybrid“ je očividně spíše takový přílepek a například se vůbec nedozvíte spotřebu elektřiny – vždy jen benzínu.
Sedmistupňová převodovka G-Tronic pracuje dobře. Při rychlejším rozjezdu ale auto občas škubne. Těžko říct, zda jde o problém převodovky nebo jen elektroniky, kdy se k výkonu přiřazuje i motor spalovací. Pravdou je, že se nám to stávalo v teplotách pod hranicí -10 stupňů Celsia. Škoda že u céčkového hybridu nepoužívá Mercedes novější, technicky dokonalejší a v praxi jemnější devítistupňový automat, který si může užívat v hybridní verzi „Éčka“. Tak snad opět s faceliftem. To však neznamená, že by ta současná převodovka byla špatná. Vůbec ne. V ohledu pohodlnosti jde stále o jednu z nejlepších.
Dojezd a nabíjení: je co zlepšovat
Pokud už nějakou zkušenost s hybridním automobilem máte, pak vás nepřekvapíme. Nabíjení probíhá skrz standard Mennekes. Druhou možnost pak představuje domácí 240V zásuvka. Nabíjení z ní trvá necelé dvě hodiny. V případě Mennekesu a veřejných dobíjecích stanic je kratší, zhruba poloviční. Konektor pro nabíjení se nachází v zadním nárazníku. Jde prakticky o jediný prvek s výjimkou písmena „e“ v nápisu modelu, který vám řekne, že máte tu čest s hybridní variantou.
Baterie, která má kapacitu 6,2 kWh, umožní papírově ujet až 30 kilometrů. Ve velkých mrazech, které v době testování panovaly, maximálně kilometrů patnáct. Je tak jasné, že jde o základní hybrid, kde bude elektromotor sloužit spíše na průběžné snižování spotřeby, než na delší, čistě elektrické výlety.
Pokud budete nabíjet pravidelně, pak se spotřeba benzinu bude pohybovat okolo 5–6 litrů. Jak se hezky česky říká, když budete na nabíjení kašlat, pak budete jezdit za 7–8 litrů. Město znamená spotřebu okolo 8–9 litrů. Sportovní radovánky si pak vezmou i 15 litrů z celkově 50litrové nádrže. Ekonomiku provozu máte tedy ve své pravé noze a ruce, pokud se budeme bavit o nabíjení.
Jak je u mercedesů zvykem, nastavení využívání elektromotoru je v základním hybridním režimu poměrně „agresivní“ a pokud je auto hodně nabité, využívá elektromotor prakticky neustále, a to klidně i v 80kilometrové rychlosti mimo město. Sice pak jezdíte téměř za nula korun, ale pokud to z domova do práce s nabíječkou máte více než 15 kilometrů, je dobré přemýšlet a zvolit jiný režim. Nám se osvědčil režim SAVE, který elektromotor používá na rozjezdy, manévrování či nízké rychlosti ve městech. A pak samozřejmě při jízdě z kopce či zpomalování, kdy probíhá rekuperace. Jindy ale využívá spalovací motor a energii více šetří na případy, kdy bude skutečně potřeba. Nestane se vám tak, že dojedete do města s vybitou baterií a v zácpách pak budete trpět se spotřebou 15 l / 100 km.
Galerie
Hodnocení: každý máme právo volby
Na hybridní auto můžete dostat dotace, což u nás zatím neplatí, ale třeba se dočkáme. Někomu papírových 30 km na cestování z práce do práce může dávat smysl. Dalšímu to zase dává smysl s ohledem na výkon.
Mercedes Benz C 350e Combi má smysl. Smysl pro ty, co chtějí vystoupit z davu střední třídy a jsou ochotni za to zaplatit. Po jízdní stránce není moc co bychom vytkli. Menší dojezd je spíše fakt než velké negativum. Naopak výkon a pohon zadních kol je velké lákadlo. Pokud toužíte po menším prémiovém kombíku s možností provozu na elektřinu, našli jste toho pravého.
Konkurence: moc jí není
Není-li vám sympatická hvězda ve znaku a vaší prioritou je prostornost a velký zavazadelník, pak vám může dávat smysl Volkswagen Passat GTE. Na elektřinu s ním urazíte i více jak 35 kilometrů. Jde tedy o nadprůměr. Nadprůměrná je i cena, která startuje na 1 182 900 Kč.
Mercedes C 350e Combi |
Volkswagen Passat GTE |
|
---|---|---|
Kombinovaný výkon | 279 koní | 218 koní |
Obsah motoru | 1 991 cm3 | 1 395 cm3 |
Dojezd na baterii | 30 km | 50 km |
Objem zavazadelníku | 450 / 1 470 litrů | 483 / 1 613 litrů |
Cena (včetně DPH) | 1 355 200 Kč | 1 182 900 Kč |