BMW 330e vs. BMW 428i
test

BMW 330e vs. BMW 428i

Bratři dvojí krve

Život přináší těžká rozhodnutí – jakou si vybrat práci, jestli bydlet v podnájmu nebo si vzít hypotéku a tak dále. Pak jsou ale těžká rozhodnutí, která jsou o mnoho příjemnější. Například jestli si vybrat benzinový motor spojený s elektromotorem, anebo se o elektromotor ochudit. Na tuto otázku se dnes pokusíme odpovědět.

Pro nás zatím zdaleka nejzábavnější plug-in hybrid BMW 330e se musí poprat s konkurencí typu Volkswagen Passat GTE nebo Mercedes-Benz C350 e. Útok však může přijít i z vlastních řad, mnoho lidí (sám jich několik znám) nepřemýšlí nad jinou značkou než BMW. Proč by tedy zákazník měl preferovat 330e před benzinovou klasikou? Nejlepší způsob, jak si odpovědět na dilema, které by nejeden z nás určitě rád řešil, je postavit vozy proti sobě.

Technika: stejný, a přece jiný

U elektrifikované verze máme jasno, 330e kombinuje dvoulitrový čtyřválec s elektromotorem. Benzinový základ má výkon 184 koní a elektromotor přidá sílu dalších 88 koní. Celkový výkon soustavy činí 252 koníků, 20 ořů ze součtu se totiž zatoulá v zákoutích převodovky, která neumí využít všechen výkon naráz. Atletické ambice podpoří točivý moment s víc než příjemnou hodnotou 420 Nm. Baterie s kapacitou 7,6 kWh vydrží autu zhruba na 40 kilometrů lokálně bezemisní jízdy až do rychlosti 120 km/h.

A teď ke klasice. My jsme měli k dispozici motorizaci označenou jako 28i, která se momentálně neprodává, jde ale o motor 30i, kterému chybí 7 koní. Výkon tedy činí celých 245 koní a jde o naprosto stejný dvoulitrový benzinový čtyřválec, jaký má 330e. U 428i je řadový čtyřválec TwinPower Turbo naladěn na 245 koní a u 330e na 184 koní, kde zbytek doplňuje elektromotor. Dvoukomorové turbo využívá menšího a většího průměru obou rotorů, kdy menší z nich pracuje v nízkých otáčkách a větší logicky ve vyšších. Motor by měl svým tahem připomínat atmosférickou jednotku. Rozdíl samozřejmě spočívá v karoserii – benzinové verzi chybí zadní dveře, hmotnost ani rozměry však ve srovnání s čtyřdveřovou variantou nejsou markantní.

Technické parametry BMW 330e (2015)

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 633 × 1 811 × 1 429 mm, 1 735 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: zadní
Výkon185 (135 + 65) kW, 252 (184 + 88) koní, točivý moment: 290 Nm / 1 350 ot/min
Baterie8 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 550 km
Cena od1 154 400 Kč

Vzhled a praktičnost: 3 děti nebo 4 kufry?

Přestože vzhled nehraje ve srovnávání motorů žádnou roli, dovolím si malou odbočku pro ty z vás, kteří by přemýšleli nad počtem dveří. Varianta kupé byla v této disciplíně v nevýhodě kvůli zimnímu obutí a tím pádem o palec menším kolům. Překvapivě na mě kupé působilo lehce disharmonickým a „naroubovaným“ dojmem. Vzhled především zadních světel kupé vylepší facelift, na který si budete muset počkat do března. Naštěstí přispěchal na pomoc M-Paket, který opticky auto ještě rozšířil a dodal trošku agrese.

BMW 330e vs BMW 428i – srovnávací test

Řešíte-li praktičnost kupé, na zadní sedadla dvoudvéřového modelu se sice leze komplikovaněji, je zde ale dostatek místa, a to i v oblasti hlavy. Kupé je dokonce delší, takže se vám určitě nebude parkovat lépe než se sedanem. Hlavním plusem „dvoudvířka“ je image, v podstatě s ním říkáte „Tohle není moje jediné auto“ nebo „Styl pro mě aktuálně znamená víc než praktičnost“. To může být speciálně u dam interpretováno jako plus i minus. Balit holky na kupé tedy jde, ty vyspělé ale možná budou koukat spíš po sedanu. Ten nabídne 5 míst a 480litrový zavazadelník, což je o 35 litrů více než v případě kupé. Baterie v 330e se ale nachází v kufru, kde ve srovnání s klasickým motorem ubírá 110 litrů objemu, a tak konečný objem kufru u 330e činí 370 litrů versus 445 litrů u kupé.

Jízdní vlastnosti: lepší a „lepšejší“

Právě jízdní vlastnosti jsou často hlavním důvodem ke koupi BMW. Zvládla 330e s elektromotorem udržet zábavnou vlnu s klasikou? Už předem můžu říct, že udržela, avšak ne bez výtek. Klasika už totiž také není onou klasikou, na kterou jsme byli zvyklí. K řadovému R6 se dostanete jen ve verzích 340i a M3, ve všech ostatních variantách si musíte vystačit s řadovým čtyřválcem nebo dokonce tříválcem z vozu MINI. Naše čtyřválcová 428i s manuálním řazením však i přes absenci šestiválce umí vykouzlit úsměv na rtech. Díky hmotnosti 1 525 kg bez problému zrychlí na 100 km/h během 5,8 vteřiny a vesele pokračuje až do 250 km/h.

Ani 330e nevypadá na papíře vůbec špatně. Musí se sice prát s 1 735 kilogramy, osmistupňový automat ale zvládne auto dotlačit na stovku za 6,1 sekundy a zastaví se na maximálních 225 km/h. Především díky elektromotoru ale plug-in hybrid pocitově zrychluje lépe. V nízkých otáčkách vás elektřina popostrčí a reakce na povel plynu se zdá být poslušnější. Klasický benzin ve srovnání potřebuje o malou chvilku více času k nadechnutí, až pak se nechá vytáčet do červených políček.

V zatáčkách jsou oba bratříčci velmi zdatní a zábavní, i když každý svou vlastní cestou. Manuální převodovka umí člověka s vozem dokonale propojit, čemuž pomáhá i menší hmotnost. Celkově pak 428i působí jednodušším a přímočařejším dojmem. Těžší 330e má díky baterce v kufru trošku jiné rozložení hmotnosti a je velmi lehké záď trošku roztancovat. Řízení jako takové pak působí malinko „počítačovějším“ dojmem, při stejné síle je více civilizované, umírněné a odměřené. Obě dvě auta jsou ale ve srovnání s ostatními značkami nadprůměrně zábavná a patří mezi absolutní špičku.

Jediné, co v případě 330e kazilo zábavu, byla poddimenzovaná brzdová soustava. Nevím jestli jsme měli pouze smůlu na testovací kus, ale lehká benzinová verze brzdila o poznání lépe. Podvědomě jsem si tedy musel v zatáčkách nechávat větší rezervu pro případ nenadálé situace.

Spotřeba: jeden za 8 a druhý bez dvou za 10?

Teď přijde na lámání chleba, popřípadě nabíjecího kabelu Mennekes. Dokumenty hovoří jasně proti benzinu, který má spotřebovat průměrně 6,5 litru na sto kilometrů. To plug-in hybrid by si měl vzít pouze 2,1 litru. Nad tím, jak změřit reálnou spotřebu, jsem si lámal hlavu – nikdo totiž nedokáže říct, jak bude majitel auto nabíjet. Prvních 50 kilometrů určitě pojede hybrid převážně na elektřinu a spotřeba bude odpovídat té na papíru, pak se však již děj vůle Boží. Proto jsem postavil obě auta na jeden konec Prahy a obě je společně protáhl ucpaným centrem, abych dosáhl nějakého výsledku. Při vybitých bateriích projelo 330e centrum se spotřebou 9,5 l / 100 km a 428i to v závěsu zvládlo i při zapnutém start-stopu se spotřebou 10,9 l / 100 km.

BMW 428i BMW 330e
Motor zážehový 4válec zážehový 4válec + elektromotor
Výkon 245 koní 252 koní (184 + 88 koní)
Zrychlení 5,8 vteřiny 6,1 vteřiny
Maximální rychlost 250 km/h 225 km/h
Hmotnost 1 525 kg 1 735 kg
Zavazadelník 445 l 370 l
Cena s DPH 1 157 000 Kč 1 116 908 Kč

Dá se tedy říct, že kdybyste si koupili plug-in hybrid a nikdy v životě ho nezapojili do zásuvky, ve městě ušetříte 1,4 litru, na okresce zhruba 0,8 litru a na dálnici 0,4 litru každých 100 kilometrů. S nabíjením se však spotřeba může posouvat ještě o mnoho níž, někdo možná klasický motor zapne pouze na výletě o víkendu. Aktuálně prodávané 330e stojí 1 154 400 Kč a srovnatelné 330i je k mání za 1 116 908 Kč. Za jak dlouho se vám rozdíl vrátí, bude pouze a jen na vás a vašich nabíjecích schopnostech.

Závěr: denní nájezd rozhodne

Do čeho bych šel já? Svým co nejobjektivnějším pohledem bych stejně nejspíš byl pro plug-in hybrid. Rozdíl 37 492 Kč bych si připlatil ne primárně kvůli spotřebě nebo dálkovému vytápění, ale bylo by to hlavně díky pocitu, že to není obyčejná trojka, ale krok do budoucnosti. Motor v 428i, popřípadě 330i, nepřináší nic navíc, jde o jeden a ten samý agregát, proto nemá ve srovnání s 330e žádnou výhodu. Kultivovanost a zvuk motoru zlepšuje až motorizace 340i, která se pyšní šesticí válců postavených v řadě za sebou. Za tu však musíte přihodit minimálně dalších 200 tisíc korun a spotřeba vám taky úsměv nevyčaruje. Benzinové motorizace bych tedy doporučil těm, kdo budou jezdit z 90 % na dálnici nebo okreskách, popřípadě těm, kdo budou jezdit opravdovou „kudlu“. Ti však jistě pokukují po 340i a M3, respektive M4. Pro ty, kteří denně urazí jen pár desítek kilometrů, by měla být odpověď jasná.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze