Minulý týden jsme měli tu čest navštívit Pec pod Sněžkou, kterou BMW přeměnilo na centrum čtyřkolové zábavy. Akce xDrive Experience se v Peci stala již tradicí a jak je z názvu patrné, vzdává hold pohonu všech kol xDrive. Do xDrive Experience centra jsem dorazil stylově v BMW 330e. K dokonalosti mi ale chyběl právě pohon všech kol xDrive – 330e je totiž zadokolka. Na test 330e se můžete těšit co nevidět, již teď ale prozradím, že jsem do Pece dorazil bez nabíjení se spotřebou 6,4 litru.
V cílové destinaci na nás čekalo 14 testovacích vozů s různými motorizacemi, které spojoval pouze znak BMW a samozřejmě pohon všech kol. Mezi vozy byly sportovní kousky jako přemotorované BMW 140i nebo ultra-luxusní 750ld o délce 5,3 metru. BMW ale nezapomnělo ani na novináře, kteří se zajímají o budoucnost, a naservírovalo nám dvě plug-in hybridní překvapení v podobě Test BMW X5 40e – I dvoulitrový čtyřválec stačí, drahoušku a 740e.
Po vybrání vozu nás čekala 26kilometrová jízda do areálu letiště Lánov, při které jsme se snažili vylepšit image řidičů BMW dodržováním předpisů a používáním blinkrů – někdo z nás byl i úspěšný. Na suché silnici pohon xDrive těžko poznáte, v rychlosti 130 km/h se pak úplně odpojuje a pohon zůstává pouze na zadní nápravě (v případě X1 a 2 Active Tourer pouze na přední).
V xDrive Village nás pak čekala řada překážek, většinou týkající se slalomu na ledu a uježděném sněhu. Jako člověka preferujícího zadní náhon mě potěšilo, že pohon xDrive má podobný pohled na věc. Nejenže umí poslat až 100 % na kteroukoli nápravu, k mému potěšení si většinou vybere tu zadní. Chování vozu se pak dá popsat slovy „zadokolka, dokud nejste v pr... oblému“. Přední náprava se připojuje včas a na povel kontra reaguje okamžitým „vytažením“ ze zatáčky. Přesný opak starých Haldexů, které vás měly tendenci spíš ze zatáčky vystrčit ven.
S pohonem xDrive již samozřejmě nějaké zkušenosti mám, dvě věci mě ale na této BMW akci vážně překvapily. První bylo BMW X1, ke kterému jsem byl přinejmenším skeptický. Nejmenší X-model má totiž na rozdíl od starších bratrů pouze Haldex 5. generace. Automobilka tento způsob zapojení zadních kol pomocí mezinápravové spojky používá u malého modelu X1 a řady 2 Active Tourer především kvůli příčně uloženým motorům a tím pádem většímu prostoru pro posádku. Často proto uslyšíte, že tyto vozy s motorem napříč a pohonem předních kol nejsou pravými BMW. O čistých předokolkách se vyjadřovat nebudu, Haldex mě ale velmi mile překvapil. Pátá. generace reaguje nejen na prokluz, ale také na natočení kol, její reakce je proto o mnoho lepší. Nevýhodou Haldexu je přesun pouze 50 % točivého momentu, i 50 procent vám ale dokáže v případě nesnází pomoci.
Druhým překvapením bylo BMW řady 7, které se díky natáčení zadních kol proplétalo zatáčkami lépe než leckterý malý hatchback. Celých 5,3 metru prodloužené nádhery ve mě zanechalo více emocí, než letní láska na střední škole. Kombinace s plug-in hybridním pohonem se k nám bohužel nedostala, jakmile bude možnost plug-in hybridní soustavu v „sedmičce“ vyzkoušet, budu stát první v řadě. Většinou je největší zábava s malými auty, až minulý týden to bylo poprvé, co jsem driftoval s luxusní limuzínou.
Poslední zkouškou byla plošina s válečky, která prověří přesun točivého momentu při prokluzu jedné z náprav. Pro prezentaci byl připraven model X5 40e, který jako jeden z mála hybridů umí zajistit pohon všech kol i v čistě elektrickém režimu. Elektromotor se totiž nenachází na zadní nápravě, nýbrž za převodovkou, a jeho funkce byla samozřejmě bezchybná. Překvapeni jsme ale nebyli, sami jsme ho totiž podrobili svému testu v Hummer Centru.
Sečteno podtrženo, BMW xDrive Experience je skvěle zvládnutá akce plná zajímavých disciplín. Už se nemůžeme dočkat dalšího ročníku, který vždy patří k těm příjemnějším částem zimy. Ta je jinak plná zmrzlých rukou a nefungujících fotoaparátů a kamer.