Elektrifikace se pomalu dotýká každé automobilky. Můžeme jen spekulovat, do jaké míry elektrifikaci automobilky věří a do jaké míry jsou stavěny ke zdi bruselskými normami. A víte co? Ono je to vlastně jedno, protože elektrifikace není nějaká vlna budoucnosti, ale realita, kterou si teď můžete dopřát i vy.
Jednu z největších elektrifikovaných flotil má automobilka BMW. Nejspíše budete znát divizi „i“, která stojí za futuristickým modelem BMW i8 a čistokrevným elektromobilem BMW i3. Málokdo poté ví, že divize „i“ pracuje i na jiných vozech, konkrétně na plug-in hybridních modelech, které BMW nazývá iPerformance. A my jsme v okolí Slovakiaringu vyzkoušeli kompletní elektrifikované portfolio BMW.
BMW i8 středem pozornosti za všech okolností
Největší rozruch jako obvykle budilo BMW i8, které jsme si vytáhli na volnou plochu a vyzkoušeli jeho „slalomové dovednosti“. BMW i8 nabídne nejen neotřelý design, ale také velkou porci sportovních dovedností. Ačkoli nejde o supersport, tak jak ho znáte, jízdu si s ním užijete.
Zvuk tříválcového motoru se rozhodně nemá za co stydět, stejně jako zrychlení – však i8 umí být na stovce už za 4,4 sekundy. Dynamika je skvělá, čemuž pomáhá elektromotor, jehož kroutící moment je k dispozici ihned. Vše ale nebylo jen o BMW i8.
První jízdě BMW 530e jsme věnovali samostatný článek. Poprvé jsme si také sedli do BMW 740Le, avšak nikoliv za volant, nýbrž na zadní sedadla. První dojmy tak máme, ale také máme již domluvený termín na testování, takže více si o hybridní sedmičce povíme jindy.
BMW i8 (2014) BMW i8
Rozměry | 4 689 × 1 942 × 1 291 mm, 1 485 kg |
---|---|
Výkon | 266 (170 + 96) kW |
Baterie | 7,1 kWh, Mennekes |
Dojezd | 37 + 440 km (WLTP) |
BMW i3 jako gymnasta na čtyřech kolech
Náš pravidelný čtenář ví, že BMW i3 se v naší redakci ohřálo hned několikrát a my jsme si ho zamilovali. S reálným dojezdem 200 kilometrů se už dá fungovat, pohon zadních kol je příjemné zpestření, výkon je nejlepší v kategorii a i design se nám začal líbit.
V okolí Slovakiaringu jsme si i3 vzali na předem postavenou trasu, kde jsme si ověřili její mrštnost. O dynamice zde nemusí být řeč, to si můžete přečíst v našem samostatném testu. Na kužely vymezené trase jsme vyzkoušeli, jak velký poloměr otáčení i3 nabízí, a ujistili se, že i díky pohonu zadních kol s ní může být opravdu sranda. Pro proplétání úzkých uliček či dopravních zácp jako dělané. BMW nazývá i3 jako jednopedálové auto. O řazení se zde nestaráte a díky rekuperaci jste opravdu schopni spoustu svých cest jezdit pouze s ovládáním plynového pedálu.
Elektrický pohon může být i dobrou zprávou pro vaši peněženku, a to nejen nižšími provozními náklady. Na českém trhu se BMW i3 prodává od 16. listopadu 2013 a od té doby se na žádném prodaném voze ještě neměnilo brzdové obložení. Doporučujeme si „i3ku“ zapůjčit a poté hodnotit. Určitě tomuto autu dejte šanci.
BMW i3 (2014) 94 Ah
Rozměry | 3 999 × 1 775 × 1 578 mm, 1 320 kg |
---|---|
Výkon | 125 kW |
Baterie | 27,2 kWh, Combo, Mennekes |
Dojezd | 300 km (WLTP) |
Když rodina, tak kompletní
K dispozici na ELECTRIC NOW TOUR 2017 nebylo jen BMW i8 a i3, ale také kompletní řada iPerformance, tedy BMW X5 40e (které je mimochodem nejprodávanějším plug-in hybridním modelem od BMW), BMW 330e, 225xe a již zmíněná hybridní „Pětka“ a „Sedmička“.
Rodina se rozroste
BMW 530e je oficiálně dostupné na českém trhu od června letošního roku a automobilka věří v dobré prodeje. BMW i3 je opakovaně nejprodávanějším elektromobilem na českém trhu, ale ani to BMW nestačí. Brzy se dočkáme dalších elektrifikovaných modelů a konkrétně i ryzího elektromobilu. Bude to skutečně elektrické BMW řady 3?