Ekonomická náročnost, tedy především spotřeba – to je parametr, který českého řidiče velmi zajímá. Léta platilo, že sen všech českých řidičů byl rodinný kombík v naftové motorizaci a ideálně s automatickou převodovkou. Na ten jsou lidé prostě zvyklí a spotřeba není nikterak vysoká, jen ten servis ano. A jak to dopadne, když na reálnou českou silnici vytáhnete jedno netradiční BMW? Řeč je o BMW 225xe, které je tak trošku anti-BMW. Proč si to myslím, to se dočtete v samostatném testu.
S BMW 225xe jsme vyrazili z Prahy po dálnici D11 směrem do Hradce Králové. Na dálnici jsme na tempomatu nastavili 100 km/h a jeli směr Východní Čechy. Zda auto využije elektromotor nebo motor spalovací jsme nechali na umělé inteligenci. Z Hradce Králové poté vedla naše cesta do Vysokého Mýta. Jelikož jsme mnoho energie v baterii neměli, tak jsme spotřebu elektrické energie příliš neřešili. Spotřeba benzinu skončila na 4,5 litrech na sto kilometrů.
Druhá cesta vedla stejným směrem, tedy z Vysokého Mýta do Hradce Králové. Při výjezdu z Mýta nám svítil dojezd na elektrickou energii 32 kilometrů. Nabito bylo na 100 procent. Zapínáme hybridní mód, nulujeme spotřebu a vyrážíme. Pokud danou cestu znáte, tak víte, že v obci Jaroslav je objížďka, která cestu trošku natáhne. Projeli jsme Hradec Králové a jako průjezdný bod jsme zvolili McDonald's, který se nachází hned na začátku dálnice D11. A jaký byl výsledek?
Statistika ze startu, průjezdového bodu a cíle absolvované trasy
Vysoké Mýto | McDonald's | Praha – Černý Most | |
---|---|---|---|
Kapacita baterie | 100 % | 15 % | 5 % |
Spotřeba benzinu | 0 l / 100 km | 4,6 l / 100 km | 7,5 l / 100 km |
Spotřeba elektřiny | 0 kWh / 100 km | 6,7 kWh / 100 km | 0 kWh / 100 km |
Ujeté kilometry | 0 km | 58,4 km | 82 km | Průměrná rychlost | 0 km/h | 64,2 km/h | 120 km/h |
Při cestě do Prahy jsme auto nešetřili. Tempomat nám ukazoval rychlost 136 km/h, kdy motor točí okolo 3 tisíc otáček, především kvůli šestistupňové automatické převodovce. V tomto případě si BMW 225xe na dálnici řekne o 7,5 litrů na každých 100 kilometrů.
Jak můžete vidět, tak v případě jízdy na dálnici není tříválec příliš úspornou volbou. Daleko větší smysl dává při pravidelném nabíjení a cestování maximálně na rychlostních komunikacích. Na druhou stranu jsme po městě najeli 42 kilometrů jen na elektřinu. Šlo přesně o jedno plné nabití baterie. Na tuto vzdálenost nám tedy stačilo 8 kWh. Dle vaší sazby za elektřinu si tak jednoduše spočítáte, na kolik vás cestování vyjde, a to bez ohledu na to, že auto nedostává tolik zabrat ve smyslu, že pořád nestartujete spalovací motor a podobně.
Na kolik vyjde 1 e-kilometr u vašeho dodavatele energie?
Cena za 1 kWh | 1 Kč | 2 Kč | 3 Kč | 4 Kč |
---|---|---|---|---|
Počet ujetých kilometrů | 42 km | 42 km | 42 km | 42 km |
Spotřebováno | 8 kWh | 8 kWh | 8 kWh | 8 kWh |
Cena na 1 kilometr | 0,19 Kč | 0,38 Kč | 0,57 Kč | 0,76 Kč |
Cena za 42 kilometrů | 7,98 Kč | 15,96 Kč | 23,94 Kč | 31,92 Kč |
Poznámka k tabulce: vycházíme z papírových hodnot
BMW 225xe je dobré auto, ale musíte přemýšlet více než jindy, na co a kde přesně budete automobil využívat. Největší využití tohoto hybridního MPV vidím jako druhé auto v rodině, ideálně vedle hybridní „X5ky“. Souhlasíte, pánové?BMW 225xe má pod kapotou benzinový tříválec o obsahu 1,5 litrů. Kombinovaný výkon činí 224 koní, přičemž 136 koní pochází ze spalovacího motoru a zbytek z elektromotoru. Cena startuje na 949 900 Kč.
Technické parametry BMW 225xe
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 4 342 × 1 800 × 1 586 mm, 1 735 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin) |
Výkon | 165 (100 + 65) kW, 224 (136 + 88) koní, točivý moment: 385 Nm |
Baterie | 8 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 2,1 kWh / 100 km |
Cena od | 949 900 Kč |