Tříválec a plug-in hybridní pohon – jak je na tom spotřeba?

1
Tříválec a plug-in hybridní pohon – jak je na tom spotřeba?
  • Nízké provozní náklady chce většina českých řidičů
  • Plug-in hybridní pohon dává smysl ve městech a okolí, na dálnici smysl postrádá
  • Kolik vás bude stát jeden kilometr, to závisí na četnosti nabíjení

Ekonomická náročnost, tedy především spotřeba – to je parametr, který českého řidiče velmi zajímá. Léta platilo, že sen všech českých řidičů byl rodinný kombík v naftové motorizaci a ideálně s automatickou převodovkou. Na ten jsou lidé prostě zvyklí a spotřeba není nikterak vysoká, jen ten servis ano. A jak to dopadne, když na reálnou českou silnici vytáhnete jedno netradiční BMW? Řeč je o BMW 225xe, které je tak trošku anti-BMW. Proč si to myslím, to se dočtete v samostatném testu.

S BMW 225xe jsme vyrazili z Prahy po dálnici D11 směrem do Hradce Králové. Na dálnici jsme na tempomatu nastavili 100 km/h a jeli směr Východní Čechy. Zda auto využije elektromotor nebo motor spalovací jsme nechali na umělé inteligenci. Z Hradce Králové poté vedla naše cesta do Vysokého Mýta. Jelikož jsme mnoho energie v baterii neměli, tak jsme spotřebu elektrické energie příliš neřešili. Spotřeba benzinu skončila na 4,5 litrech na sto kilometrů.

Druhá cesta vedla stejným směrem, tedy z Vysokého Mýta do Hradce Králové. Při výjezdu z Mýta nám svítil dojezd na elektrickou energii 32 kilometrů. Nabito bylo na 100 procent. Zapínáme hybridní mód, nulujeme spotřebu a vyrážíme. Pokud danou cestu znáte, tak víte, že v obci Jaroslav je objížďka, která cestu trošku natáhne. Projeli jsme Hradec Králové a jako průjezdný bod jsme zvolili McDonald's, který se nachází hned na začátku dálnice D11. A jaký byl výsledek?

Statistika ze startu, průjezdového bodu a cíle absolvované trasy

Vysoké Mýto McDonald's Praha – Černý Most
Kapacita baterie 100 % 15 % 5 %
Spotřeba benzinu 0 l / 100 km 4,6 l / 100 km 7,5 l / 100 km
Spotřeba elektřiny 0 kWh / 100 km 6,7 kWh / 100 km 0 kWh / 100 km
Ujeté kilometry 0 km 58,4 km 82 km
Průměrná rychlost 0 km/h 64,2 km/h 120 km/h

Při cestě do Prahy jsme auto nešetřili. Tempomat nám ukazoval rychlost 136 km/h, kdy motor točí okolo 3 tisíc otáček, především kvůli šestistupňové automatické převodovce. V tomto případě si BMW 225xe na dálnici řekne o 7,5 litrů na každých 100 kilometrů.

Jak můžete vidět, tak v případě jízdy na dálnici není tříválec příliš úspornou volbou. Daleko větší smysl dává při pravidelném nabíjení a cestování maximálně na rychlostních komunikacích. Na druhou stranu jsme po městě najeli 42 kilometrů jen na elektřinu. Šlo přesně o jedno plné nabití baterie. Na tuto vzdálenost nám tedy stačilo 8 kWh. Dle vaší sazby za elektřinu si tak jednoduše spočítáte, na kolik vás cestování vyjde, a to bez ohledu na to, že auto nedostává tolik zabrat ve smyslu, že pořád nestartujete spalovací motor a podobně.

Na kolik vyjde 1 e-kilometr u vašeho dodavatele energie?

Cena za 1 kWh 1 Kč 2 Kč 3 Kč 4 Kč
Počet ujetých kilometrů 42 km 42 km 42 km 42 km
Spotřebováno 8 kWh 8 kWh 8 kWh 8 kWh
Cena na 1 kilometr 0,19 Kč 0,38 Kč 0,57 Kč 0,76 Kč
Cena za 42 kilometrů 7,98 Kč 15,96 Kč 23,94 Kč 31,92 Kč

Poznámka k tabulce: vycházíme z papírových hodnot

BMW 225xe je dobré auto, ale musíte přemýšlet více než jindy, na co a kde přesně budete automobil využívat. Největší využití tohoto hybridního MPV vidím jako druhé auto v rodině, ideálně vedle hybridní „X5ky“. Souhlasíte, pánové?

BMW 225xe má pod kapotou benzinový tříválec o obsahu 1,5 litrů. Kombinovaný výkon činí 224 koní, přičemž 136 koní pochází ze spalovacího motoru a zbytek z elektromotoru. Cena startuje na 949 900 Kč.

Technické parametry BMW 225xe

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 4 342 × 1 800 × 1 586 mm, 1 735 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin)
Výkon165 (100 + 65) kW, 224 (136 + 88) koní, točivý moment: 385 Nm
Baterie8 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 2,1 kWh / 100 km
Cena od949 900 Kč
Diskuze ke článku
Jirka_1
Přeložíme-liž to do jazyka srozumitelného, současné hybridy se nevyplatí...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze