Pro většinu automobilek je již samozřejmostí, že má v repertoáru alespoň jeden model, který disponuje byť částečně elektrifikovaným pohonem. BMW chce dojít do bodu, kdy bude mít svojí elektrifikovanou verzi každý vůz z modelové řady. Německá automobilka k tomu má krásně našlápnuto, momentálně totiž nabízí šest modelů, které můžete zapojit do zásuvky. U stánku BMW v Ženevě se nám díky tomu výjimečně líbilo, navíc jsme měli šanci prohlédnout si novou řadu 5 Touring.
Začít můžeme třeba často diskutovanou řadu 2 Active Tourer v provedení iPerformance. Zarytým milovníkům BMW není tento model po chuti hlavně kvůli „zdrclé“ karoserii MPV, příčně uloženému motoru (kvůli prostoru pro posádku) a tím pádem i pohonu předních kol. Plug-in hybridní motorizace 225xe ale díky elektromotoru pohání také zadní kola. Benzinový tříválec s objemem 1,5 litru a síle 136 koní by asi nebyl úplný trhač asfaltu, s 88koňovým elektromotorem už ale určitě ostudu neudělá. Při plném nabití baterií ujedete zhruba 40 kilometrů bez zapnutí spalovacího motoru.
Velikostí, alespoň tedy uvnitř, může s 225xe soupeřit čistý elektromobil BMW i3. Podle nás jeden z nejlépe zpracovaných a nejzajímavějších elektromobilů této doby se samozřejmě do Ženevy přijel podívat také. Ať už zvolíte variantu s prodlužovačem dojezdu REx nebo ne, vůz ujede teoreticky 300 kilometrů na jedno nabití. Reálně to bude 200, což většině z nás na vyřízení denních povinností bohatě stačí. Futuristická i3 nám redakci v několikrát demonstrovala své schopnosti, tak se nezapomeňte podívat, co jsme na ni říkali.
Takový polodospělák je řada 3 iPerformance. Vůz poznáte jen podle pár znáčků eDrive a iPerformance, my však víme, že tradiční karoserie ukrývá jeden z nejzábavnějších plug-in hybridů na trhu. Auto nám v testu krásně ukázalo, že budoucnost sice bude ekologická, na jízdu bokem ale nebudete muset zapomenout. Bavorský sedan zrychlí za 6,1 vteřiny, za což může 252 benzinovo-elektrických koní. Aktuálně bude plug-in hybridní trojka vaše, pakliže si připlatíte zhruba 60 tisíc ve srovnání se stejně výkonnou benzinovou 330i.
Nejvíc jsme se ale těšili na úplně novou 530e iPerformance. Celkový výkon taktéž 252 koní a točivý moment 420 Nm znamená v těžší „Pětce“ zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 vteřiny a maximální rychlost 235 km/h. Baterie má ale kapacitu 9,2 kWh a vystačí až na slušných 50 kilometrů. Pokud se vám pětka líbí stejně jako nám, určitě se podívejte na naše pocity z prvního setkání.
Naštěstí nechyběla ani modrá krev, luxusní řada 7. Za „pouhé“ 2 miliony a 575 300 korun si můžete koupit vlajkovou loď od BMW. V balíčku dostanete dojezd na elektřinu až 40 kilometrů, zrychlení za 5,4 vteřiny a koňskou dávku luxusu. Na xDrive Challenge jsme si ověřili, že přes pět metrů dlouhá limuzína se díky natáčení zadních kol ovládá jako malý hatchback a navíc přidává dechberoucí dynamiku. Vnitřek pak snad ani nepotřebuje komentář, převažují displeje a tablety, díky kterým můžete ovládat vše od sedaček až po roletky.
S plug-in hybridem můžete i do terénu, což jsme si sami ověřili v HUMMER centru. BMW X5 40e díky elektromotoru v převodovce neztrácí pohon všech kol ani po vybití baterií. Celkový výkon 245 koní stačí na jakýkoli kopec. Velký odpor vzduchu se lehce podepsal na elektrickém dojezdu, který je pouze 31 kilometrů. 313koňové SUV však pořídíte již za 1 862 900 Kč.
Poslední lahůdkou byl supersport s tříválcem. I když toto spojení může znít zvláštně, 1,5litrový tříválec je vysportovaným bratrancem tlusté tety jménem 225xe Active Tourer a spolu s elektromotorem má výkon až 362 koní. Zrychlení z nuly na sto za 4,4 vteřiny a dojezd 37 kilometrů se však také podepsaly na ceně, která aktuálně činí 3 564 600 korun. Škoda, že se v Ženevě BMW nepochlubilo Spyderem, který má být venku co nevidět. Tentokrát dostala jednoduše přednost řada 5, které se ale prodá stoprocentně mnohem více.
Za zapůjčení vozu na ženevský autosalon děkujeme Škodě Auto, jejíž kompletní nabídku si můžete prohlédnout na www.skoda-auto.cz.